Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Boe is dit?

Sluiten
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Als je zegt Krabbendam, denk ik aan Itteren, maar daar lijkt dit niet op. Kom er niet uit.

    Opmerking


    • Te vroeg gewanhoopt! Ik zie nu die frontonboogjes in de gevels in Wyckerpoort-Noord. Dit is het bouwterrein van een van de afgebroken witte flats langs de Viaductweg, daarna een tijdje in gebruik geweest als volkstuin. Op de voorgrond de Kolonel Millerstraat.

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        Te vroeg gewanhoopt! Ik zie nu die frontonboogjes in de gevels in Wyckerpoort-Noord. Dit is het bouwterrein van een van de afgebroken witte flats langs de Viaductweg, daarna een tijdje in gebruik geweest als volkstuin. Op de voorgrond de Kolonel Millerstraat.
        De volgende aanwijzing zou "Baileybrug" zijn geweest en Krabbendam was de waan van de dag.

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
          De volgende aanwijzing zou "Baileybrug" zijn geweest en Krabbendam was de waan van de dag.
          Inderdaad, Hubert Stauffer Miller (1896-?), commandant van het geniekorps van de Amerikaanse Old Hickorydivisie, die eind 1944 ervoor zorgde dat de geallieerden (en de Maastrichtenaren) weer veilig de Maas over konden.

          Deze ontbreekt volgens mij op de Inventarisatie Maastrichtse Geveltekens. En op de Lijst van beelden in Maastricht zie ik 'm ook niet staan. Boe is dit?

          Click image for larger version  Name:	boe1.jpg Views:	0 Size:	113,9 KB ID:	103866

          Opmerking


          • Ook niet bij de broertjes Van der Krogt, althans niet met een fotootje:https://vanderkrogt.net/standbeelden...stricht&g=LI19

            Opmerking


            • Tip: het afgebeelde onderwerp geeft eigenlijk al aan wat voor soort gebouw dit is. Geen kerk, fabriek of woonhuis in elk geval!

              Opmerking


              • Engelbewaarder. Basisschool St. Pieter Bergweg 50.

                Opmerking


                • Opmerking


                  • Charles Vos. Zie verder https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...:a0063&rowid=3

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      Ah mooi, bedankt! Nu zie ik het ook op de zeer complete website charlesvos.nl staan.

                      Weet je toevallig ook iets over het Maria(?)beeld aan de kant van de Burg. Ceulenstraat?

                      Click image for larger version

Name:	Beeld, Burg Ceulenstraat.jpg
Views:	107
Size:	94,6 KB
ID:	103881

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                        Ah mooi, bedankt! Nu zie ik het ook op de zeer complete website charlesvos.nl staan.

                        Weet je toevallig ook iets over het Maria(?)beeld aan de kant van de Burg. Ceulenstraat?
                        Niet veel El Loco. Het is een Regina Pacis. Ze houdt een palmtak vast. De maker is mij niet bekend.

                        Opmerking


                        • Zijn hier muisjes actief geweest?

                          Click image for larger version

Name:	Rondjes2.JPG
Views:	105
Size:	39,5 KB
ID:	103884

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht

                            Niet veel El Loco. Het is een Regina Pacis. Ze houdt een palmtak vast. De maker is mij niet bekend.
                            Het zou ook nog de heilige Ursula kunnen zijn, die ook wel afgebeeld wordt met een palmtak, een symbool voor het martelaarschap. Het was tenslotte een ursulinenschool.

                            Wie het in elk geval niet is, is Sint Pieter, zoals hier wordt vermeld. Dat is trouwens niet de enige vergissing in deze beschrijving van het gemeentelijk monument Burgemeester Ceulenstraat 60 & Bergweg 50. Men maakt hier de nogal grove fout om de diverse bouwdelen met elkaar te verwisselen. Het L-vormige hoekgebouw, het oudste bouwdeel, wordt toegeschreven aan A. Boosten. Dacht het niet. Uit het door Breur aangehaalde artikel in de Limburger Koerier van 31 aug. 1928 blijkt dat Boosten alleen de modernere vleugel aan de Bergweg ontwierp (de vm. bewaarschool), aansluitend aan de "bestaande stijllooze school" (volgens de Limburger Koerier). In de beschrijving van het gemeentelijk monument wordt de bewaarschool toegeschreven aan A. Swinkels (1952), maar dat zal de nieuwe vleugel aan de Burg. Ceulenstraat moeten zijn. Weet iemand waar je zo'n fout kan melden?

                            De nieuwe Boe: ik denk nog even na. Anderen worden uitdrukkelijk uitgenodigd ook een gokje te wagen

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              Het zou ook nog de heilige Ursula kunnen zijn, die ook wel afgebeeld wordt met een palmtak, een symbool voor het martelaarschap. Het was tenslotte een ursulinenschool.
                              Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. 15 augustus 1944 viel het definitieve besluit om de Sint-Ursulaschool - geopend in 1907 - over te nemen van de Ursulinen. De Ursulinen hadden te kampen met een gebrek aan religieuze werkkrachten. De Zusters van het Arme Kind Jezus (uit Maastricht) waren bereid de taken van de Ursulinen over te nemen. Toen kreeg de school een nieuwe naam: Regina-Pacisschool. Meer is te lezen in het Tijdschrift Sint-Pieter vroeger en nu. Nr. 8 najaar 2008.

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                                Weet iemand waar je zo'n fout kan melden?
                                Ik heb een mailtje om inlichtingen verzonden. Ik denk wel dat het iets zal opleveren.
                                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 augustus 2021, 21:52.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X