Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Mien sjèlderije euver Mestreech

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Mien sjèlderije euver Mestreech

    Dit is mijn eerste post op Mestreech Online. Ik ben een nazaat van de Lambriex-familie uit Maastricht, echter geboren en getogen in Beek en ben reeds 25 jaar woonachtig te Tilburg.

    Hoe bekend is bekend? 'Lambriex' is geen onbekende naam in Maastricht. Mijn verre voorvader was Gerardus Jacobus Lambriex (geb. te Maastricht 01-05-1802, overl. te Maastricht 30-08-1856). Hij was gehuwd met Maria Anna Hoeberechts (een zus van Petrus Regout's echtgenote), en zij woonden in de Muntstraat 31 te Maastricht. Lambriex' beroep was slotmaker, koopman, fabrikant. Samen met zijn zwager P. Regout was hij de stichter van de Maastrichter Spijker en Draadnagelfabriek later "De Nieuwe Nederlandsche Spijkerfabriek" of in de volksmond "De Spijker", destijds gelegen rond het Bassin/de Boschstraat. Direct na de oprichting werd Petrus' broer Thomas mede-eigenaar van de fabriek. Het echtpaar Lambriex-Hoeberechts kreeg 6 kinderen en de oudste zoon, Johannes Gerardus Hubertus Victor ( ongehuwd, 1831-1858 ) trad in de voetsporen van zijn vader als fabrikant in ijzerwaren. Hun jongste kind was mijn betovergrootvader H.F. Lambriex (geb. te Maastricht 08-07-1840, overl. te Maastricht 18-04-1911).

    Op de foto onder poseert mijn overgrootvader H.F.A. Lambriex (geb. te Maastricht 02-11-1868, overl. te Maastricht 02.06.1953) met mijn vader op zijn arm die ook met de naam H.F.A. Lambriex is gedoopt.

    De foto is rond 1930 gemaakt: overgrootvader was op bezoek bij mijn opa en oma aan de Bredaseweg in Tilburg:





    Een andere bekende Maastrichter oud-oom was de 'gekke' Lambriex die steevast ieder jaar met carnaval als tambourmaître voor de muziek liep. Ik zou hier wat meer over willen weten.

  • #2
    Dag Briex, van harte welkom op dit forum!

    Prachtige foto heb je geplaastst. Ik ga eens kijken of iets kan vinden.

    (Ik denk dat deze zoekvraag een aparte 'thread' verdient, bijv. bij 'U zoekt, wij vinden'. Zou een moderator (Breur?) hier eens naar willen kijken en Briex een p-mailtje sturen met een linkje, anders dan vindt onze Tilburgse bezoeker hier niets meer...)

    Opmerking


    • #3
      Dank voor jullie reacties. Een achtertante heeft onze stamboom zorgvuldig uitgepluisd en gedocumenteerd. Ik zal eens nalezen of ik die naam tegenkom. Enfin, zij zegt dat alle mensen die "Lambriex" heten familie van elkaar zijn. Ik kom heel graag in Maastricht, maak er veel foto's en maak ook regelmatig schilderijen van deze mooie stad.

      Opmerking


      • #4
        Mien sjèlderije euver Mestreech

        Galerie van mijn schilderijen over Maastricht. De echte Maastrichtenaar zal al deze plekken zeker herkennen, roept u maar. Veel kijkplezier!













        Opmerking


        • #5
          Welkók Briex en väöl plezeer hijj bijj MO.

          Hook Boschstraot - Merret.
          Slavante.
          Merret.

          Briex, geer plaots ederskier bijj !
          Dat is neet ierlik !
          Wel sjoen gesjèlderd, Chapeau.
          Mestreechter Geis mage beleve
          en dat door te kinne geve.
          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

          Opmerking


          • #6
            Mooi werk! Die van Slavante laat me denken aan Renoir (Moulin de la Galette).

            Opmerking


            • #7
              Meh nondezju Briex, alweer 'n aofbeelding bijjgeplaots.
              Plaots ze in 'n nuij beriechske ezzebleef !
              Mestreechter Geis mage beleve
              en dat door te kinne geve.
              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

              Opmerking


              • #8
                Merci Wigo, dat zal wèl lökke. Sjoene website! Iech zal ze apaart plaotse, excuus. Groete oet Tilbörg.

                Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                Welkók Briex en väöl plezeer hijj bijj MO.

                Hook Boschstraot - Merret.
                Slavante.
                Merret.

                Briex, geer plaots ederskier bijj !
                Dat is neet ierlik !
                Wel sjoen gesjèlderd, Chapeau.

                Opmerking


                • #9
                  Kènt ger miech get mie vertèlle euver dit veurmalig hotèl? Is noe vaan het Leger des Heils:

                  Opmerking


                  • #10
                    Vaanoet de riechting vaan het Bassin gesjèlderd:



                    Opmerking


                    • #11
                      Die van de Apostelhoeve komt me bekend voor!
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                        Die van de Apostelhoeve komt me bekend voor!
                        Dat kan kloppen, die foto waarvan ik het schilderij heb gemaakt mocht ik gebruiken van de fotograaf. Gaaf hè? Herken je deze plek in Maastricht?

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Briex Bekijk bericht
                          Kènt ger miech get miej vertèlle euver dit veurmalig hotèl? Is noe vaan het Leger des Heils:
                          Kiek hijj 'ns: http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=1124
                          Mestreechter Geis mage beleve
                          en dat door te kinne geve.
                          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                          Opmerking


                          • #14
                            Vrijthof met Generaalshuis
                            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                              Dag Briex, van harte welkom op dit forum!

                              Prachtige foto heb je geplaastst. Ik ga eens kijken of iets kan vinden.

                              (Ik denk dat deze zoekvraag een aparte 'thread' verdient, bijv. bij 'U zoekt, wij vinden'. Zou een moderator (Breur?) hier eens naar willen kijken en Briex een p-mailtje sturen met een linkje, anders dan vindt onze Tilburgse bezoeker hier niets meer...)
                              Ik zal betreffende postings morgen verplaatsen. Ben nog bezig met de gaten in het wafelijzer te tellen.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X