Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Onbekend gebouw?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Onbekend gebouw?

    Hallo! Vanmorgen liep ik door de Hochterpoort, in de buurt van de Zwanenstraat in het centrum. Hier zag ik een oud gebouw, ik wist niet precies of het een basiliek was of een soort kerk. In elk geval kon ik het niet plaatsen, het was zeker weten niet de achterkant van de Sint Matthiaskerk. Weet iemand hier meer over? Op google earth kon ik hem wel vinden, maar geen naam erbij. Google levert ook niks op..

  • #2
    dit is het google earth plaatje
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #3
      Dan komt hier een groot deel van het antwoord.
      Toevallig heeft Ingrid Evers op 7 oktober 2009 een vraag gesteld, die betrekking heeft op de vraag van silver 70.

      Het adres is: Boschstraat 69.
      In het verleden was er het Refugiehuis van de Abdij van Hocht.
      In 1857 werd het huis gekocht door Petrus Regout, die het pand verbouwde en aan de Boschstraat een nieuwe gevel liet optrekken.
      In 1887 werd het verkocht aan de zusters van het Arme Kindje Jezus, die er een school voor arme meisjes openden.
      Sinds 1981 is hier het Leger des Heils gevestigd.

      Meer informatie lezen we in 'Maastrichts Silhouet #71' met de titel: Boschstraat 73 van de Stichting Historische Reeks Maastricht.


      http://www.mestreechonline.nl/forum/...ead.php?t=1080 .






      Last edited by SJEF †; 28 oktober 2009, 14:42. Reden: toevoeging afbeeldingen
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Mooie foto´s SJEF, is dat Google Earth?

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
          Mooie foto´s SJEF, is dat Google Earth?
          Nee Ingrid; deze foto's zijn afkomstig via de 'bird's eye view' optie van Bing-maps.
          http://www.bing.com/maps/ .

          Tot een half jaar geleden, gebruikten we een andere webpagina, maar die hebben de beelden die op je beeldscherm verschijnen, om vage redenen gehalveerd, zodat ze veel kleiner verschijnen.
          Toen ben ik naar een alternatief gaan zoeken, en kwam bij Bing-maps terecht.

          Hoe krijg je dan de foto opgeslagen? (zal de volgende vraag zijn).
          Vrij simpel.
          Laat de linkerkant van je webbrowser, waar je favorieten staan, tijdelijk verdwijnen.
          Duw ook even op de functietoets F11 van je toetsenbord (voor maximaal beeld).
          Duw dan op de knop 'print screen' van je toetsenbord; hiermee maak je een momentopname van hetgeen er op je beeldscherm te zien is.
          Duw weer op F11, om terug te keren naar de 'normale' weergave.
          Open een fotobewerkingsprogramma en kies voor de optie: Bewerken >> plakken als nieuwe afbeelding.

          Let voor de aardigheid ook even op de details, die te zien zijn op de middelste van de drie foto's.
          Tussen de Sint Mathiaskerk en het Leger des Heils zie je een kopgroep wielrenners.
          De luchtfoto's zijn namelijke gemaakt tijdens het NK Wielrennen 2006, op 24 en 25 juni 2006.
          Tijdens zo'n groot sportevenement zijn er tal van helikopters in de lucht voor o.a. de live videobeelden vanuit de lucht.
          Maar er zijn ook twee vliegtuigjes in de lucht, die van noord naar zuid en vice versa vliegen, en van oost naar west en weer terug vliegen en die zorgen voor de straalverbindingen naar Hilversum.
          En tijdens dat kruislings heen en weer vliegen (via een vast patroon of raster) boven Zuid-Limburg op 24 en 25 juni 2006 zijn toen ook die luchtfoto's gemaakt, en daardoor kunnen wij nu objecten en landschappen vanuit vier verschillende windrichtingen bekijken.
          Last edited by SJEF †; 28 oktober 2009, 20:00.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            oooh, klinkt inderdaad vrij logisch! Ik wist dat het leger des heils aan de boschstraat zat, maar dit gebouw leek los te staan. Interessant! Bedankt!

            Opmerking


            • #7
              @ SJEF: Hoe krijg je dan de foto opgeslagen? (zal de volgende vraag zijn).

              Precies, maar je hebt hem al voorkómen. Dank voor de uitgebreide uitleg!

              Opmerking


              • #8
                Hallo,

                Ik ben erg geïnteresseerd in dit gebouw.
                Maar helaas werkt de link niet op mijn computer waar het hele verhaal moet staan (het andere forum zegmaar)
                Kan het zijn dat deze verplaatst is?
                Alvast bedankt

                Opmerking


                • #9
                  Het barst hier van de gebouwen, Suzan. In welk ben je precies geïnteresseerd? En dan graag ook de volledige naam of locatie?

                  Opmerking


                  • #10
                    Het gaat om deze link:
                    http://www.mestreechonline.nl/forum/...ead.php?t=1080

                    Gepost door SJEF op 28 Oktober.
                    Hier zou meer informatie moeten staan, maar de link werkt niet bij mij?
                    Hij verteld dat Ingrid Evers op 7 oktober 2009 al een vraag hierover heeft gesteld.

                    Het gaat over de Boschstraat 69 waar momenteel het leger des heils zich in bevind.

                    Opmerking


                    • #11
                      Iedereen

                      Hallo iedereen,

                      Ik vroeg me af of er tekeningen van de gevels (doorsneden) van Boschstraat 69-71 bestaan.
                      Misschien heeft iemand ze (in het archief zijn ze namelijk verdwenen of verkeerd teruggezet in ieder geval niet te vinden).
                      Het zou me heel erg helpen. Alvast bedankt!!!
                      En alle andere informatie over dit leger des heils pand en de achterliggende kapel zijn natuurlijk ook van harte welkom.

                      Groetjes,
                      Suzan

                      Opmerking


                      • #12
                        Boschstraat 73

                        Suzan heb je dit gelezen?

                        Bron: STICHTING HISTORISCHE REEKS MAASTRICHT

                        Op 1 juli 2008 verhuisde het Sociaal Historisch Centrum voor Limburg (SHCL) van de Boschstraat 73 naar de Sint-Pieterstraat 7 om daar te gaan samenwonen met het Regionaal Historisch Centrum Limburg. Het SHCL is een kennis- en documentatiecentrum voor de sociale en economische geschiedenis van de provincie Limburg en beschikt onder meer over een uitgebreide verzameling archieven en bibliotheekmateriaal.
                        Het SHCL had het gebouw in 1975 gekocht van de Vereniging tot Bevordering van het Gesticht van het Arme Kind Jezus. Het grote voordeel van deze aankoop was dat er een kapel achter het gebouw stond, die naar de toenmalige maatstaven geschikt was te maken voor archief- en bibliotheekopslag
                        De zusters van het Arme Kind Jezus hebben in dit pand een school en een internaat gedreven, evenals in het ernaast gelegen perceel 69-71, dit is nu in gebruik als opvang door het Leger des Heils. De zusters hadden dus in dubbel opzicht een sociale bestemming voor hun onroerend goed gevonden. SHCL-medewerker Paul Arnold naar aanleiding van de verhuizing van het SHCL de geschiedenis van het pand goed uitgezocht en daarbij dankbaar gebruikt gemaakt van eerder verzameld informatiemateriaal door de oud-archivaris van het SHCL, Wim Mes en archiefmedewerker Max Wijnen. Al gauw bleek dat de geschiedenis van Boschstraat 73 niet los kon worden gezien van die van de omliggende gebouwen. De titel 'Rondom Boschstraat 73' drukt uit dat het verhaal over meer gaat dan het oude SHCL-pand. In feite gaat het om een stukje buurtgeschiedenis, uitgaande van het complex dat hier oorspronkelijk in de Middeleeuwen was gebouwd als refugie van de Cisterciënzerinnen van de abdij van Hocht bij Lanaken tot en met de bewoning van het SHC.
                        

                        Opmerking


                        • #13

                          Opmerking


                          • #14
                            Boschstraat 73

                            Voor geïnteresseerden, Boschstraat 73 wordt al een geruime tijd door Servatius te koop aangeboden.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Yannick Bekijk bericht
                              Voor geïnteresseerden, Boschstraat 73 wordt al een geruime tijd door Servatius te koop aangeboden.
                              Zou dit mooie statige gebouw niet een geschikte plek zijn voor een (weliswaar kleinschaliger) 'Hilton Hotel'? Ik bedoel het zou een 'aanjager' (en dus geen angstaanjager )kunnen zijn richting het nieuw te ontwikkelen gebied ten noorden van dit pand zeker icm
                              het Bassin en omgeving wat ook herontwikkeld wordt?

                              Het is maar een gedachtegang...

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X