Aankondiging
Sluiten
Financiële situatie van ons forum (april 2025)
Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,
Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.
In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.
Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.
Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!
Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.
In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.
Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.
Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.
Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.
Het stichtingsbestuur MestreechOnline
Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan
Meer lezen
Minder zien
Het einde van de vergeten wielerbaan
Sluiten
X
-
Op deze link uit 1944 zijn ook nog foto's met de wielerbaan te zien...
http://www.oldhickory30th.com/AerialPhotosHollandBelgium.htm
Foto's gemaakt door de Engelsen vlak voor het bombardement van 18 augustur 1944. op sommige foto's zie je nog de kraters van de bommen.
Opmerking
-
In artikel van Vicky Bartholomeus (Dagblad De Limburger), jaren geleden, is deze foto voorzien van onderschrift: 1902 wielerbaan in Amby. Dat kan niet kloppen omdat die baan in 1895 is aangelegd als cementen/ betonnen baan terwijl op de foto een baan te zien is van hout. Weet iemand waar die foto dan wel gemaakt is? Of lag er in 1902 een andere baan dan in 1895? Ik hoor het graag.
1 Photo
Opmerking
-
De Wielerbaan in Amby had een betonnen/cementen baan
De wielerbaan in Amby was een Maastrichts initiatief uit 1894. Hij was gepland op een groter terrein bij het kasteeltje Geusselt, in wat toen de gemeente Amby was. De opening van het Sportterrein Amby was gepland op zondag 19 mei 1894. Op dat moment zouden de twee vorstinnen - koningin-moeder en regentes Emma en haar 15-jarige dochter prinses Wilhelmina, koningin-in-wording - namelijk een bezoek brengen aan Maastricht. Dat ging niet door, omdat er toen een epidemie van een besmettelijke ziekte in de stad heerste. Dus kwam het koninklijk gezelschap een jaar later en werd de officiële opening verricht op zondag 26 mei 1895.
Het Sportterrein huisveste overigens niet alleen de wielersport. MVV speelde op het middenterrein; in de winter werd er geschaatst op de omringende gracht; er hadden een of meer harddraverijen plaats en ik meen dat er rond 1910 ook getennist werd.
De wielerbaan werd uitgevoerd in beton met mogelijk een cementen bovenlaag. Volgens Delpher (zoek met 'Amby prox wielerbaan') was de baan in 1898 al behoorlijk beschadigd. In 1901 werd het voortbestaan ervan zeer betwijfeld. Het terrein lag te ver van de stad en de plaatselijke verenigingen maakten er te weinig gebruik van. Bovendien was de staat van de baan zodanig, dat er geen grote wielerwedstrijden konden worden gehouden.
In de volgende jaren bleef het kwakkelen, maar in 1908 wordt geschreven over een 'nieuw gerestaureerde baan'. Daaruit zou kunnen worden afgeleid, dat er inmiddels een houten baan lag, maar daarvan heb ik geen bewijs gevonden. Integendeel: op 7 december 1923 meldt De Courant/Het Nieuws van den Dag 'dat de heer V., uit Heerlen, de cementen wielerbaan te Maastricht, waarop sinds 1920 (!) niet meer is gereden, heeft gepacht. De bedoeling is de baan geheel te herstellen en ook in te richten voor motorwedstrijden.' Een jaar later werd de nieuwe baan goedgekeurd door de Nederlandsche Wielren Bond.
De opleving duurde niet lang. Op 8 april 1926 werd het houtwerk van de te slopen gebouwen, opstallen, tribunes, zitplaatsen, fietsenhokken etc. bij opbod verkocht.(Limburger Koerier, 3 april 1926). Het waarom, vertelt de krant niet. Wel dat de baan in pacht werd afgestaan aan de 'Wielerclub Kettinggangers' in Limmel (Limburgsch Dagblad, 12 april 1926).
Opmerking
-
De wielerbaan in Heer was van hout
Nog even over de foto. Die is hier op Mestreech Online (MO) in 2007 gepubliceerd door Sjef zaliger. Het blijkt dat hij toentertijd de uitgave Maastricht anno 1900 heeft overgetypt en geplaatst heeft op MO. In die tijd was MO net als andere sites van hobbyisten nog piepjong. Over auteursrechten dacht men niet na en er werd een hoop gekopieerd, zonder medeweten of toestemming van auteurs en zonder bronvermelding: https://forum.mestreechonline.nl/for...icht-anno-1900, hoofdstuk 2.
Enfin, Maastricht anno 1900; verhalen aan de hand van historische foto's werd geschreven als feuilleton in De Limburger door Vickie Bartholomeus (en Caspar Cillekens?) en in boekvorm uitgegeven in 2003. Waar zij de oorspronkelijke foto vandaan heeft gehaald, heb ik niet kunnen achterhalen; het boek moet ergens in mijn boekenkast staan, maar is even onvindbaar. Misschien dat iemand het heeft en eens naar de verantwoording van de illustraties kan kijken?
De foto heeft is niet alleen overgenomen op MO, maar ook (met bronvermelding) in een zeer lezenswaardig artikel door John Kerkhoffs, op zijn website Mestreechter Steerke.
Het bijschrift vermeldt, dat het gaat om een wedstrijd met Harie Meijers in 1902, op de Wielerbaan in Amby. Dat is aantoonbaar onjuist, maar dat bijschrift is inmiddels een eigen leven gaan leiden. De foto kan ook niet genomen zijn op de baan in Heer. De Maastrichtsche Wielerbaan 'Sportpark' Heer had weliswaar een houten baan van 200 m. lengte (Amby was 400 m. beton), maar deze was van veel later datum. Ze ging open op 24 april 1932, lang nadat Meijers in 1904 was gestopt met wedstrijdrijden. Ook deze baan in Heer was geen lang leven beschoren. Ze werd vijf jaar later verkocht naar Valkenburg, waar ze op 7 mei 1937 werd geopend.
Ergo, deze foto is niet gemaakt in Maastricht. De tribune heeft wel iets weg van de baan in Breda, waar Harie Meijers in 1902 heeft gereden.
Nederlandsche illustratie. Geraadpleegd op Delpher op 15-02-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...48525032:00001
Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 februari 2025, 11:41.
Opmerking
-
Beste lezers,
Ik ben gegevens aan het vergaren over deze wielerbaan omdat ik als inwoner van Amby op www.amiepedia.nl een artikel wil schrijven over de wielerbaan in Amby. De foto is van Bennie Ceulen, een groot wielerfanaat en heeft jarenlang Tom Dumoulin bijgestaan. Hij heeft de foto in 2003 aan Dagblad De Limburger, Vicky Bartholomeus, gegeven en er jammer genoeg niet meer op toegezien dat hij de foto terugkreeg (aldus vertelde hij mij in 2024). De foto is niet in Amby gemaakt. In Amby stond de tribune 14-15 meter van de wielerbaan en tussen wielerbaan en tribune was een renbaan (paardenrennen) gelegen van 1115 meter in omtrek. Verder was de wielerbaan het eerste jaar (1895) van aangestampt en gewalst koolas en werd een jaar later (1896) vervangen door een cementen rijvloer. Gezien de rijvloer (hout) en de afstand van tribune tot baan is de foto niet in Amby gemaakt, maar waar dan wel?
Verder: ter gelegenheid van de inauguratie (inwijding) van de wielerbaan werden in meerdere kranten in 1895 (dus niet in 1896) advertenties geplaatst met als strekking: grote internationale wielerwedstrijden op zondag 19 mei 1895 en zondag 25 mei 1895 ter gelegenheid van de inauguratie van het Sportterrein. 25 mei is een drukfout en moet 26 mei zijn. Dus twee zondagen achter elkaar ter gelegenheid van de inwijding van de wielerbaan. Het verhaal van Ingrid Evers (26 mei 1896) wijkt op dit punt volgens mij af van wat ik in de kranten / advertenties lees van 1895. Maar ik houd mij warm aanbevolen voor informatie die mijn informatie corrigeert of aanvult.
Groet, Chris
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chrismaastricht Bekijk berichtHet verhaal van Ingrid Evers (26 mei 1896) wijkt op dit punt volgens mij af van wat ik in de kranten / advertenties lees van 1895.
Opmerking
Opmerking