Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Spelevaren op de Jeker?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Spelevaren op de Jeker?

    De Jeker blijf ik een fascinerend riviertje vinden in de binnenstad. Al eerder wijdde ik een thread aan de Jeker, zie hier.

    Wat mij helemaal geweldig lijkt is om de Jeker eens te bevaren. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit in het verleden ook gebeurde bij een of andere feestelijke gelegenheid. Zou goed kunnen dat Herman een linkje plaatste met meer hierover, maar zelfs dat weet ik niet zeker.



    Wat me geweldig lijkt is om die noordelijke (bovenste) Jekertak te bevaren. We stappen in bij watermolen 'De Reek', slaan onder het conservatorium links af en bevaren dan de hele binnenstad om uit te komen bij het stadspark. We moeten geregeld ook bukken, want het mooie is dat het riviertje vaak onder gebouwen doorgaat. Denk bijv. aan de overkluizing bij cafe Forum en het HCL. Je ziet Maastricht vanaf een heel ongewoon punt. Venetie aan de Maas!

    Ik vraag me verschillende dingen af: klopt mijn geheugen en is in het (verre) verleden de Jeker inderdaad bevaren? Kent iemand een persoon die dit al eens gedaan heeft? Mag het wettelijk? Is het mogelijk gezien de waterstand vandde Jeker? Kom je obstructies tegen?

  • #2
    Misschien hier en daar een werkende watermolen of een dichte sluis?
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      Zover ik weet niet, Elletje.

      Opmerking


      • #4
        Natuurlijk altijd na te vragen bij Rijkswaterstaat
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #5
          Niets is te gek voor Breur. Ik heb de Jeker "bevaren" samen met een huisgenoot. Met een kano. Ingestoken bij de monding; met veel moeite de brug Begijnenstraat gehaald. Was niet te doen, zonder af en toe uit te stappen. Het was midden zomer. De stroming zeer sterk en op vele plekken te ondiep voor een kano .

          Opmerking


          • #6
            Geweldig, Breur! Is het geen plan om het bij hoge waterstanden te doen?

            (Volgens mij mag het overigens officieel niet).

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              Geweldig, Breur! Is het geen plan om het bij hoge waterstanden te doen?

              (Volgens mij mag het overigens officieel niet).
              Ik vraag zoiets nooit. Bij hoge waterstanden zou je stroomafwaarts moeten, dus vanuit Biesland. Tegen de stroming in lukt dan nooit met een kano of je moet Marc Weijzen vragen .

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                ... We stappen in bij watermolen 'De Reek', slaan onder het conservatorium links af en bevaren dan de hele binnenstad om uit te komen bij het stadspark. ...
                Beste Burgemeester,

                Zoals je weet, heeft de brandweer een aantal maanden geleden gedacht een rubberboot met buitenboordmotor ter hoogte van "De Reek" te water te kunnen laten om een onverlaat uit de Jeker te kunnen redden. Ondanks het feit dat de Jeker toen, vanwege de regenachtige zomer, heel hoog stond was het water niet meer dan kniehoog. Vaker staat in de Jeker ter plaatse niet meer dan tien centimeter water. Een en ander is uiteraard ook afhankelijk van de inlaat ter hoogte van de waterpoort "De Reek".

                De beste optie lijkt dan ook om, bij hoge waterstand, met een kano met geringe diepgang, vanaf de watermolen "De Reek" stroomafwaarts richting de Maas te varen.

                Een (te overwinnen) probleem is echter hoe je ter plekke de kano's te water laat. Dit kan vanaf de openbare weg, bij het conservatorium. Maar daar ligt de Jeker circa drie meter onder straatniveau. Of dat kan binnendoor via de watermolen "De Reek". Maar ook dan moet je nog een klein hoogteverschil overwinnen.

                Uit "betrouwbare bron" heb ik vernomen dat de huidige eigenaren van de watermolen "De Reek" in principe bereid zijn om aan een dergelijk evenement medewerking te verlenen. Immers de onverlaat, waar eerder in deze bijdrage sprake van was, heeft de omgekeerde weg afgelegd.
                De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                Max Dendermonde

                Opmerking


                • #9
                  Karel, doe je mee?

                  Opmerking


                  • #10
                    Wel eerst even een tetanusinjectie halen!
                    De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                    Max Dendermonde

                    Opmerking


                    • #11
                      Jeker bevaren.

                      Misschien is een afdaling van de Jeker [Eker] al zwemmend en kruipend een optie. Varen, zoals bijv, in 's Hertogenbosch is onmogelijk...of misschien gedeeltelijk afdalen op een luchtmatras.

                      Met zo'n afdaling per luchtmatras heeft Maastricht er dan een fantastische toeristische attractie erbij; een perfecte aanvulling op het scooter racen door de stad, autopetten, bijlgooien, pijl en boogschieten, D.m.v. in thee gebruind Falkplan de Davinci code zoeken ...en natuurlijk de in de halve wereld zéér unieke 1e rondrijdende aquarium voor de oudere toerist.

                      Allemaal ontzettend goede noord-Nederlandse initiatieve die zeker een aanwinst voor Maastricht Europese Culturele Hoofdstad 2018’ zijn.

                      Opmerking


                      • #12
                        Eerwaarde Pater,

                        Ik denk niet dat het de intentie van onze excellentie, de burgemeester, is om er een heuse toeristische attractie van te maken. En als eenmalige expeditie lijkt mij er in het geheel niets mis mee.
                        De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                        Max Dendermonde

                        Opmerking


                        • #13
                          Nee, een toeristische attractie wil ik er niet van maken! Juist niet! Gelukkig kan dat dus ook niet. Ik vind het gewoon een grappig idee om door Maastricht te varen.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk bericht
                            Eerwaarde Pater,

                            Ik denk niet dat het de intentie van onze excellentie, de burgemeester, is om er een heuse toeristische attractie van te maken. En als eenmalige expeditie lijkt mij er in het geheel niets mis mee.
                            Wel MOET het gehele gebeuren vastgelegd worden op video en foto. Anders geef ik geen toestemming. Trouwens, ooit: oog in oog gestaan met de oogjes van ratten?

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              Wel MOET het gehele gebeuren vastgelegd worden op video en foto.
                              Met verspreiding binnen kleine kring ben ik akkoord, maar niet op het www. Ik heb een baan die me dierbaar is.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              Trouwens, ooit: oog in oog gestaan met de oogjes van ratten?
                              Wat stel je voor: kaplaarzen aan?

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X