Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verbetering entree binnenstad

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    Mooi relaas Ingrid, zeer boeiend

    Zijn er overigens plaatjes beschikbaar waarop l'Empereur nog niet bestond en we dus kunnen zien hoe deze hoek -en evt de overkant- er vooraf uitzag?
    Inderdaad, fantastische informatie. Met plezier gelezen!

    Die foto van het de dit stuk Wyck voor de ontwikkeling bestaat, maar dan is het nog in de tijd van de stadswal. Dan is er dus echt helemaal niets te zien van een plein o.i.d. Een foto van dit terrein vlak voor de bouw van L'Empereur ken ik niet.

    Opmerking


    • #47
      Kop van de Stationstraat voor 1900

      Dank u zeer, ik bloos er van.

      Wat betreft de situatie vóór de bouw van Hotel de l'Empereur (1901-1902): ik ken eigenlijk ook alleen maar de door Burgemeester genoemde 'entreefoto' uit ca. 1882-1883, een gezicht op Wyck vanaf het dak van Villa Wyckerveld. De fotograaf was Theodor Weijnen. Tot mijn spijt heb ik er alleen een kleine scan van, maar de foto is volgens mij groot afgedrukt in Ach Lieve Tijd Maastricht. Misschien kan iemand een betere versie plaatsen?

      De 'entreefoto' geeft de situatie weer van de laatnegentiende-eeuwse toegang tot de stad, vanaf het toenmalige station. Dat lag als 'buurman' net ten noorden van Villa Wyckerveld. Zoals eerder gezegd, moest men over een kronkelweg door de vestingwerken richting Maastricht. De fotograaf legde de spoorwegovergang (in het midden bij het witte huisje, waar de spoorbomen omhoog staan). Het helemaal rechts gelegen pand op de 'entreefoto' is de loods die op onderstaande foto - eveneens genomen vanaf Villa Wyckerveld - aan de noordzijde van de weg staat. Het station ligt midden achter, goed herkenbaar aan de perronoverkapping.



      Weijnen volgde met zijn 'entreefoto' de kronkelweg naar de stad, maar had compositorisch wat meer reliëf nodig. Vandaar dat hij ook de St.-Martinuskerk in het beeld bracht. Daardoor ligt het zwaartepunt van de foto wat noordelijker dan we nu graag zouden hebben gezien. De locatie van de nog aan te leggen Stationstraat is eigenlijk nauwelijks zichtbaar: links van de vlaggestok, achter de bomen die de Parallelweg markeren.

      In het Silhouetboekje De Percée (Jac van den Boogard e.a., 1982, nr. 9) staan verschillende plattegronden die de ontwikkeling van Wycker Brugstraat en Stationstraat met omringende straten weergeven. Daaruit blijkt dat langs de Parallelweg lange tijd slechts een paar panden stonden. De hoek met de Stationsstraat is leeg. De grens met Meerssen - heen en weer springend over de Parallelweg - wordt mooi weergegeven op de plattegrond uit 1891 (pag. 31). Ter hoogte van de hotelingang maakt de grens op de tekening een dip, zij het niet helemaal tot aan de westzijde van de straat. Als dat correct is, dan is mijn opmerking dat de ingang van De l'Empereur aan de Parallelweg op Meerssens gebied lag, onjuist.
      Bestanden bijvoegen
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 26 januari 2013, 13:08. Reden: aanvulling met foto's

      Opmerking


      • #48
        MAASTRICHT - In Wyck tegenover het station wordt een nieuw budgethotel gebouwd met 74 kamers. Exploitant van het hotel wordt de La Bergère Group die ook al het TownHouse Hotel in Wyck bezit en het Q-bic hotel in Amsterdam. Het hotel komt naast en boven de Douwe Egberts-winkel, voormalig reisbureau en tijdschriftenwinkel. De gemeente is positief over het plan.

        Lees verder: http://www.dichtbij.nl/maastricht/za...j-station.aspx

        Opmerking


        • #49
          Townhouse is dat wel toevertrouwd. Gelukkig is het in Maastricht niet nodig om ''bezemkasten'' als twee-persoonskamer te verhuren, zoals dat in Amsterdam gebeurt.

          Ik ben echter zeer te spreken over hun service, en ook over hun ontbijt.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #50
            Leuk als de toeristen en zakenmensen nu het station uit komen lopen krijgen ze meteen diverse soorten hard en soft drugs aangeboden door diverse louche figuren.

            Mensen met wie ik vandaag een afspraak had bevestigden mijn vermoeden. Ze voelden zich absoluut niet erg op hun gemak hierdoor.

            Dit maakt meer kapot dan al die mooie gebouwen waar al evenveel mooie bedrijfjes en zaken in gevestigd zijn, kunnen repareren.

            Hoe moet dit verder met deze burgemeester?????
            Kompleminte, Pieke

            Opmerking


            • #51
              Inderdaad Pieke, de entree van de stad is niet altijd even gezellig. Er hangt veel gespuis rond. Toch zie ik regelmatig controles en ingrijpen. Maar of dat voldoende is?
              En wat Hoes betreft; welke andere burgemeester zou beschikbaar zijn? Moeten we weer Mans vragen nog een keer de boel op te knappen?

              Opmerking


              • #52
                Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Potloed Bekijk bericht
                Leuk als de toeristen en zakenmensen nu het station uit komen lopen krijgen ze meteen diverse soorten hard en soft drugs aangeboden door diverse louche figuren.

                Mensen met wie ik vandaag een afspraak had bevestigden mijn vermoeden. Ze voelden zich absoluut niet erg op hun gemak hierdoor.

                Dit maakt meer kapot dan al die mooie gebouwen waar al evenveel mooie bedrijfjes en zaken in gevestigd zijn, kunnen repareren.

                Hoe moet dit verder met deze burgemeester?????
                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Inderdaad Pieke, de entree van de stad is niet altijd even gezellig. Er hangt veel gespuis rond. Toch zie ik regelmatig controles en ingrijpen. Maar of dat voldoende is?
                En wat Hoes betreft; welke andere burgemeester zou beschikbaar zijn? Moeten we weer Mans vragen nog een keer de boel op te knappen?
                Ik stel voor dat dit soort zaken besproken worden in het desbetreffende topic en niet in elk topic de term "drugs" of "runner" tevoorschijn komt. Graag modereren hierop, niet vanwege strengheid maar duidelijkheid zodat niet elk topic drugsgerelateerd wordt. MO is meer dan alleen...

                Back on topic dus graag en ik verwijs graag elke andere reaktie mbt drugsbeleid naar
                http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=2935

                Opmerking


                • #53
                  Equinox de nieuwe moderator?
                  Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                  Opmerking


                  • #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                    Equinox de nieuwe moderator?
                    Nee parel, tegenstander van forum vervuiling en voorstander van duidelijkheid maar dat moge duidelijk zijn.

                    Opmerking


                    • #55
                      Dit ging over gasten die mij hierover aanspraken, bij hun entree in de stad vanaf het station, dit heb ik ook duidelijk verwoord Equinox.
                      Dus waar moet dit dan geplaatst worden, juist verbetering entree binnenstad, en dit heb ik dus gedaan.
                      Kompleminte, Pieke

                      Opmerking


                      • #56
                        Amen dit beslutet al.

                        Opmerking


                        • #57
                          Als we even terug naar het topic mogen:
                          Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                          MAASTRICHT - In Wyck tegenover het station wordt een nieuw budgethotel gebouwd met 74 kamers.
                          Dat is toch wel frappant. Het is duidelijk dat Hotel Rosier hier een vervolg krijgt. Ik ben benieuwd hoe de nieuwe slaapstee gaat heten.

                          Opmerking


                          • #58
                            Hotel Rosier gerevitaliseerd ?

                            Ik geloof dat de oude wens van Ingrid Evers vervuld wordt bij de entree aan de Stationsstraat van Maastricht. Een nieuw budgethotel met een bouwmassa boven DE, die meer in evenwicht is met de L' Empereur ( Hotel de L'Empereur zou de buitenverlichting wel eens mogen vernieuwen ).De Gebr. Maes zijn goed bezig in Wyck. Eerst de Palace en nu het pand Schoonbrood / oud-hotel Rosier. Hopelijk hebben ze ook nog energie en inspiratie voor het oude Riddercomplex.

                            Uit : Wij Limburg


                            NIEUW: BUDGETHOTEL MAASTRICHT CENTRAAL

                            Aantrekkelijke aanwinst voor stad Maastricht, ook voor de kleine beurs.
                            SATIJNplus Architecten ontwerpt in opdracht van de gebroeders Maes uit Maastricht het 'Budgethotel Maastricht Centraal, recht tegenover NS station Maastricht. De realisatie van een hotel met een gunstige kamerprijs geeft een positieve impuls aan het Maastrichtse toerisme. Een budgethotel is niet alleen aantrekkelijk voor jongeren en backpackers maar ook voor vele andere doelgroepen en is momenteel in de Maastrichtse binnenstad onvoldoende voorhanden.
                            Eigentijds met een vleugje historie Het budgethotel zal in het pand van het voormalige 'Hotel Rosier' (1934) gevestigd worden, destijds een begrip in het Maastrichtse Wyck, en in een drietal naastgelegen panden uit het begin van de 20e eeuw. Boven het Douwe Egberts Café in het hoekpand wordt een nieuwe bouwmassa gerealiseerd die met een eigentijds ontwerp aansluiting zoekt bij de architectuur van het voormalige hotel. Deze nieuwbouw vormt door zijn proportie en de introductie van een hoektoren de tegenhanger van het bekende 'Grand Hotel de L'Empereur' aan de overzijde van de Stationsstraat.
                            Dakterras De hoofdentree van het budgethotel, dat in totaal 60 kamers zal herbergen, komt terug op dezelfde plek waar in het verleden die van het oude hotel Rosier gelegen was. Vanuit de lobby is op de 1e verdieping een groot dakterras bereikbaar die als ontmoetingsplek voor de hotelgasten ter beschikking staat en op de begane grond zullen enkele commerciële en horeca functies worden gevestigd. Het ontwerp is intussen enthousiast ontvangen door de Maastrichtse Welstands- /Monumentencommissie en wordt momenteel verder uitgewerkt voor vergunning en uitvoering. Naar verwachting zal de bouw van het hotel dit jaar nog van start gaan.

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X