Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verbetering entree binnenstad

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Verbetering entree binnenstad

    Een nieuw ideetje.

    Ik reis altijd met de trein, en dat zullen velen met mij doen. Voor veel toeristen is het eerste wat ze zien van Maastricht (na het station) de Stationsstraat. Je ziet dan op de noordelijke hoek het prachtige hotel l`empereur. Op de zuidelijke hoek is de bouw echter een stuk minder geslaagd (zie foto in de bijlage). Ik ben overigens niet de enige die dat vind '(..) de plek wordt thans bezet door een tamelijk saai bankgebouw'; schrijven Maclure & Blyth in het boek "Een wandeling door Maastricht" (reeks vierkant Maastricht, no. 6).

    Voor de entree van de stad zou het naar mijn smaak mooi zijn om hier een prachtig nieuw gebouw te zetten. Dit krijgt dan een bestemming die meer overeenkomstig de locatie is (we gooien die suffe antiekzaak met die suffe nepantiek er dus gewoon even uit). Het zou bijvoorbeeld een mooi idee zijn om een dependance van het Groet Mestreechs Museumplan hier te vestigen. Maar wellicht is het ook interessant om er werkplekken voor opkomende bedrijfjes (bijv. als stimulans voor de Life Science Campus) te vestigen of als bestuursgebouw van de UM - u ziet, ik roep maar wat.

    Wie moet dit gebouw gaan ontwerpen? Loco is hiervoor een stuk beter toegerust dan ik, maar ik stel me een gebouw voor dat modern is, zelfs gewaagd en dat geheel 21ste eeuw is. Met een grandioze uitstraling, zonder op een cent te letten. Zoiets als het Guggenheim in New York, of dat in Bilbao. Loco, spui eens wat ideeetjes!

    Dat lijkt me nu nog eens een echt mooi cadeau voor het nageslacht.
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by burgemeester; 23 november 2010, 18:59.

  • #2
    Burgemeester, je haalt me de woorden uit de mond, dat pand stoort me elke keer als ik uit de trein stap! Kijk toch eens hoe mooi het er ooit uitzag (met dank aan www.maastricht.lu):


    Ik zou op die hoek het liefst een modern horecapand zien, mooi passend in de straatwand, qua dimensies in evenwicht met De l'Empereur. Op de begane grond een koffietent, geen Starbucks asjeblieft, maar zo'n Italiaans straatcafé, of zoals je die in Madrid ziet: 2 of 3 tafeltjes, wat stoeltjes, maar verder staat iedereen gewoon aan de bar z'n espresso te slurpen, het personeel kent iedere klant, er wordt gegrapt, gelachen, iemand leest een artikel uit de krant voor, je legt 60 cent voor de espresso op de toonbank en je verheugt je erop om morgen terug te mogen gaan.

    Opmerking


    • #3
      Jajajaja! Een geweldig koffiehuis "where everybody knows your name!". Nu nog een naam daarvoor.

      Wat een prachtige foto! Ik kende deze niet. Hoe jammer dat ze dat pand hebben afgebroken. Maclure & Blyth schrijven over dat pand "Helaas was het pand tegenover liggende hoek [t.o. L`empereur, burg.] minder geslaagd(...)". Genoemde schrijvers zijn overigens wel vaker naar mijn smaak te kritisch. Zo wordt de complete Stationsstraat door hen afgeserveerd, naar mijn smaak volledig onterecht.

      Maar jij gaat dus op de minder vooruitstrevende tour?

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Maar jij gaat dus op de minder vooruitstrevende tour?
        Zei ik dat? Het moet passen, maar het mag best wel smoel hebben, zoals De l'Empereur dat ook heeft. Een 'landmark building' van een 'starchitect' lijkt me overdreven op zo'n relatief bescheiden oppervlak. Hubert-Jan Henket misschien? En dan niet vanwege de connectie met een ander forumlid... Ik vind hem gewoon goed. Het is lastig om een geschikt plaatje te vinden, maar zoiets bijvoorbeeld (maar dan anders):

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Een 'landmark building' van een 'starchitect' lijkt me overdreven op zo'n relatief bescheiden oppervlak.
          Ach wat, gun Calatrava zijn herkansing!

          Opmerking


          • #6
            Och, Calatrava... Er zijn zoveel anderen die beter zijn (en minder modieus). Peter Zumthor bijvoorbeeld. Maar niet op deze lokatie. En het is er ook niet het juiste moment voor, denk ik.

            Opmerking


            • #7
              Zullen we hem toch maar gunnen aan Coenen?

              Opmerking


              • #8

                Is dat nou echt wat je wil?

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

                  Is dat nou echt wat je wil?

                  Neeeeeee! Het moet veel spannender!

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    Vooral dóórgaan jongens. Dit gaat leuk worden
                    Weet je dat dat gewoon leuk is, als iemand dat tegen je zegt?

                    Burgemeester is wel veeleisend. Zelfs Coenen voldoet al niet meer. Ik zal mijn neefje, die net is afgestudeerd als architect, vragen of die een paar schetsen kan maken. Ik dacht zelf aan glas, staal en (witgeschilderd) beton, een beetje retro jaren '20 dus. Mergel in plaats van beton zou ook kunnen. Met een mooie glazen traptoren als spiegelbeeld van het torentje van De l'Empereur.

                    Minstens zo belangrijk: wat wordt dat voor een caffè-espressobar op de begane grond? Alles staat en valt bij het personeel. Ik zou de toekomstige uitbater willen adviseren: geef geen kapitalen uit aan inrichting en marketing, zorg alleen dat je de beste espressomachines uit Italië laat komen en, nog belangrijker, zorg dat je genoeg en vakkundig personeel in de zaak hebt staan: minimaal 3, in de ochtendspits zeker 5 man. Vermijd goedkope studentjes. Nederlanders zijn geen dienstbaar volk. Ze denken al gauw dat ze zich dan moeten verlagen ten opzichte van de klant. Italianen zijn lastig te vinden. Maar Turken zijn uitstekend in de horeca: 4 of 5 Turkse heren, in leeftijd variërend van 20 tot 65. En 2 of 3 mèdskes vaan Mestreech, voor de humor en voor het oog.

                    Zoiets dan?

                    Opmerking


                    • #11
                      Als dat eens werkelijkheid werd............
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • #12
                        Zo te zien (op de foto van burgemeester) staat het pand te koop.

                        Er zijn genoeg mensen met zakken geld, die graag investeren in iets wat prima rendabel lijkt te kunnen worden, maar die zelf weinig ideeën hebben. Bij mij is het altijd andersom...

                        Opmerking


                        • #13
                          En ik El (wat) letje!
                          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                          Opmerking


                          • #14
                            Een spiegeltoren/zustertoren lijkt mij een goed idee. Mergel zit in mijn bloed en laat dat dan maar stollen in Wyck entrée van Maastricht.
                            En los van mijn familierelaties. Ik heb vertrouwen in Hubert Jan Henket. Zijn produkten zijn "leefbaar".

                            En los van een lekkere kop eerlijke koffie ben ik natuurlijk voorstander van knien in het zoer, maar dan in een kommetje met ambachtelijk vervaardigd stokbrood/roggebrood als soplepel!

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

                              Is dat nou echt wat je wil?
                              Een geweldige foto, mijn complimenten, máár niet Jo Coenen asjeblieft
                              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X