Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verbetering entree binnenstad

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Zo te zien (op de foto van burgemeester) staat het pand te koop.
    Ik kwam er net nog voorbij. Het staat inderdaad te koop! Dat wist ik niet eens toen ik post nummer 1 schreef.

    Klaarblijkelijk heb ik er wel de foto van geplukt. Zie hier.

    Maar dan beginnen we pas..... Het achterste deel moet natuurlijk ook worden vernieuwd. Daar zit nu op de begane grond die kiosk met vriendelijk personeel, dus die moeten we ook maar een plekje geven in het nieuwe gebouw.

    Opmerking


    • #17
      Misschien iets voor de gebroeders Maas?
      Tenslotte zit Friture Royal van hun er vlak naast!
      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

      Opmerking


      • #18
        Ik ben nog eens op zoek gegaan naar de geschiedenis van de villa op de hoek Stationsstraat/Spoorweglaan. Ik heb helaas geen goede foto's van de gevel langs de Stationsstraat kunnen vinden, maar onderstaande fotofragmenten geven toch een beeld. Een deel van de gevel van de oude hoekvilla is trouwens bewaard en hoort gewoon bij het pand Stationsstraat 1, dat nu te koop is.


        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Maar dan beginnen we pas..... Het achterste deel moet natuurlijk ook worden vernieuwd. Daar zit nu op de begane grond die kiosk met vriendelijk personeel, dus die moeten we ook maar een plekje geven in het nieuwe gebouw.
        Met het achterste deel bedoel je het grote pand links op de foto hieronder?


        De twee panden hoorden ooit bij elkaar. In 1936 adverteerde Hotel Rosier in 'De Kampioen' met de aanbeveling "nieuw gebouwd en modern ingericht". Ik heb niet kunnen achterhalen of de twee bouwdelen van het hotel tegelijkertijd gebouwd zijn. Vreemd is dat het linkerdeel één etage meer telt dan het hoekpand, hoewel beide delen even hoog zijn. Ook de witte kleur is opvallend.

        Mijn theorie is dat de oude villa nog verborgen zit achter deze lelijke gevel. Als je bovenstaande foto's met elkaar vergelijkt, kun je de vorm van de villa nog herkennen in het witgesausde deel. Dat verklaart ook, waarom dat deel zo hoog is; voor een 19e eeuwse villa was dat de normale etagehoogte. De raamindeling van de eerste etage is nog dezelfde. De begane grond is totaal vernieuwd, waarbij de gevel langs de Parallelweg is 'rechtgezet'. De hoektoren en de dakkapellen zijn (na brand?) afgebroken.

        Dus stel, burgemeester, dat we die 1,1 miljoen euro bij mekaar krijgen om dit pand te kopen, dan zitten we vervolgens met de vraag: restaureren of nieuwbouw? Ik stel voor dat we dat linkerdeel maar even helemaal vergeten. Problemen genoeg!

        Opmerking


        • #19
          Ben even aan het fröbelen geweest, burgemeester wilde immer iets "gewaagds", iets "dat geheel 21ste eeuw is".






          De 'gebreide UFO' cq 'slagroomtoet' heb ik even geleend van Hubert-Jan Henket van diens nieuwe ontwerp voor museum De Fundatie in Zwolle (waar hij wèl mooi staat). Niet geheel serieus te nemen dus, bovenstaande collages (voordat iemand een actiegroep hiertegen gaat oprichten...).

          Opmerking


          • #20
            Mwahahahaha!!!!!!

            Dit is absoluut absurd! Prachtig gemaakt El Loco, maar met deze montage gooi je toch een beetje je naam als architectuur-deskundige te grabbel.

            Hahahaha!!!!!! Een buitenaardse walvis bij de entree van de stad!

            Opmerking


            • #21
              Ja, wat is wild ? Moet toch een beetje denken aan een monument voor gestrande aliens of de verrijzenis van een fossiel. Het is het nog niet ...

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                Prachtig gemaakt El Loco, maar met deze montage gooi je toch een beetje je naam als architectuur-deskundige te grabbel.
                Had ik die dan?
                De verhuur van die "gestrande walvis" laat ik aan jou over.

                @Breur: Ja, je kunt nou niet meer HJH gaan afvallen natuurlijk, 't is zijn idee

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                  Had ik die dan?
                  De verhuur van die "gestrande walvis" laat ik aan jou over.

                  @Breur: Ja, je kunt nou niet meer HJH gaan afvallen natuurlijk, 't is zijn idee
                  Wij zijn onder elkaar zeer kritisch, moet kunnen.

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

                    Dus stel, burgemeester, dat we die 1,1 miljoen euro bij mekaar krijgen om dit pand te kopen, dan zitten we vervolgens met de vraag: restaureren of nieuwbouw? Ik stel voor dat we dat linkerdeel maar even helemaal vergeten. Problemen genoeg!
                    Overigens slim gevonden, Loco: zou goed kunnen dat de originele villa er deels gewoon onder zit. Tja, restuareren is dan zeker ook een optie. In ieder geval dan wel weer met dat aardig torentje.

                    Opmerking


                    • #25
                      el loco,
                      Laat deze twee dames maar eens nadenken...> http://www.mikoustudio.com/en/selma-...kou-architects

                      die brengen wellicht niet alleen een zeer gemiste sensualiteit in de Maastrichtse "met teute" dichtgeplakte architectuur scene maar ook flair.

                      mvg
                      Iets te oud voor re-educatie
                      iets te jong voor afdanking
                      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                      Opmerking


                      • #26
                        Zijn dat de nieuwe Zaha Hadids, die dames Mikou? Ik ben niet meteen weg van hun en ik zie ook niet zo gauw iets wat ik op de hoek van de Stationsstraat terug zou willen zien.

                        Opmerking


                        • #27
                          Ik kwam deze ergens tegen en moest meteen aan de door burgemeester voorgedragen 'verbeterhoek' denken.


                          Gebouw Van Roosmalen, St-Michielskaai, Antwerpen. Ontwerp: bOb van Reeth, 1986-1988

                          Qua ligging, op een hoek in een fin-de-siècle straatwand, vergelijkbaar. En mèt torentje! Van de andere kant: als je dit frisse gebouw (het ligt langs de Schelde) vergelijkt met het ongeïnspireerde blok dat dezelfde architect hier wil neerzetten, dan komen er wel wat twijfels naar boven...

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                            Ik kwam deze ergens tegen en moest meteen aan de door burgemeester voorgedragen 'verbeterhoek' denken. (...) Qua ligging, op een hoek in een fin-de-siècle straatwand, vergelijkbaar. En mèt torentje!
                            Kijk, now we`re talking!

                            Opmerking


                            • #29
                              beste El loco
                              begrijp niets van de zinsnede "dat dezelfde architect hier wil neerzetten" ( Lindenkruis link??? )
                              Bob is nu AWG medewerker, tja (arme man. zal wel niet elk project onder handen krijgen of zien - zeker te groot geworden)
                              Maar Josephine Baker is zeker een prachtige klassieker in Antwerpen.

                              Alhoewel er teveel Maastrichtse "post modernisten" zoiets als Antwerpen ook probeerden is het allemaal misgelopen, met name in Maastricht.
                              Maar de titel van het bericht was verbetering entree binnenstad.
                              Dan zou men eens een ideeën wedstrijd moeten lanceren opdat er ook echte ideeën komen en niet enkel kopieën of functies.
                              De crux is natuurlijk wie bekostigd zo'n wedstrijd? Een rijke Maastrichtse Mecenas moest toch eens gekieteld kunnen worden.
                              Van de overheid hoeven we niets te verwachten.
                              Als dit in het subforum dat, Denk, droom en filosofeer hier over de toekomst van Maastricht, heet mag men bovenal eens een keer nadenken en dromen over grote architectuur en stedenbouw.

                              In Maastricht ontbreekt een casa del popolo, dat iedereen welkom heet en niet enkel de Maastrichtenaar maar ook de bezoekers op de deurmat een uitgestrekte hand reikt.

                              Het VVV, verkeerd gehuisvest in het Dinghuis, is een onderdeel van zo'n programma alsook, noodopvang, politie, sociaal maatschappelijke hulp, artsen en apotheken post, kamer van koophandel, horeca infobalie, hotelkamer reservering, musea ticket balie, fietsen en scootmobiel verhuur, Eurotunnel booking agency, vertaal en vertalers bureau en de beste frituur - zuurvlees van Maastricht op de bovenste verdieping als 12/12 lunch and diner waar je voldaan uit rollebolt en de euostar trein slapende in dukelt.


                              mvg
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              Ik kwam deze ergens tegen en moest meteen aan de door burgemeester voorgedragen 'verbeterhoek' denken.


                              Gebouw Van Roosmalen, St-Michielskaai, Antwerpen. Ontwerp: bOb van Reeth, 1986-1988

                              Qua ligging, op een hoek in een fin-de-siècle straatwand, vergelijkbaar. En mèt torentje! Van de andere kant: als je dit frisse gebouw (het ligt langs de Schelde) vergelijkt met het ongeïnspireerde blok dat dezelfde architect hier wil neerzetten, dan komen er wel wat twijfels naar boven...
                              Iets te oud voor re-educatie
                              iets te jong voor afdanking
                              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                              Opmerking


                              • #30
                                Ook meteen even een voetgangersingang naar de parkeergarage Parallelweg en een ingang naar een brede en rechte nog te realiseren voetgangers/fietserstunnel onder spoor naar oost op de as Stationsplein/ Koningsplein. Vervang de witte banden in de gevelwand door mergelbanden.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X