Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maquette Maastricht - de Bing Variant

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
    Als voorbereiding zouden we wel eens allemaal oude kaart lagen (scans) over elkaar heen kunnen leggen.
    Dat is al een leuk begin.
    Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
    welke kaart zullen we als proefje doen ?
    Welke kan zonder copyright problemen gebruikt worden ?
    heeft er iemand hoge resolutie scans liggen/beschikbaar ?

    heb een weekje vakantie waar ik misschien hier eens naar kan gaan kijken

    Vooralsnog zie ik nut en noodzaak niet om diverse plattegronden als lagen met elkaar te mengen in een (semi)-professioneel grafisch programma.
    Maar dat kan me alsnog uitgelegd worden.

    Bedenk ook, dat de oude plattegronden van Maastricht maar een doel hadden: het juist weergeven van de vestingwerken voor militaire doeleinden.
    Het juist weergeven van de gebouwen en het verloop van de straten was niet belangrijk en werd veelal gekopieerd van eerder gedrukte plattegronden.
    Trouwens, zo groot was Maastricht nu ook weer niet binnen de vestingwerken, en er verdwalen als inwoner deed men ook niet.
    • Geschiedenis van het kadaster in Nederland.
      Tot het einde van de 18e eeuw kende het gebied van het huidige Koninkrijk der Nederlanden geen eenlijnige administratie van onroerend goed.
      Hoewel al eerder pogingen waren ondernomen hierin verandering aan te brengen, bleef de administratie rommelig en gedateerd.
      Hierdoor was het niet mogelijk om juiste waardebepalingen en belastingaanslagen te geven.

    • Hollands Kadaster
      Pas met de totstandkoming van de eenheidsstaat Nederland in 1798 werd, in lijn met het Franse ideaal egalité, getracht een rechtvaardige belastingheffing in te voeren.
      Om dit doel te verwezenlijken, werd een administratieve organisatie opgezet per departement.
      In 1810 en 1811 werd het gehele grondgebied in kaart gebracht, met daarbij een overzicht van gegevens over het soort perceel, de eigenaren en de oppervlakte.
      Het project mislukte echter en de kaarten werden afgekeurd voor gebruik in het kadaster naar Frans model in 1811, omdat deze weinig systematisch waren en onvolledig van opzet.

    • Méthodique Verzameling
      Nadat het Koninkrijk Holland in 1810 definitief werd ingelijfd in het Franse keizerrijk, golden ook in het Hollands gebied de Franse wetten.
      Holland diende daarom te voldoen aan het hebben van een uniforme belastingwetgeving.
      Omdat de bestaande registraties in de Hollandse departementen niet voldeden aan de eisen van het Franse Recueil Méthodique, werd in oktober 1811 het kadaster op Franse wijze in gebruik genomen.
      Hiervoor werd een tweetalige editie van de Franse wetgeving uitgebracht onder de naam Méthodique Verzameling der Wetten, Decreten, Reglementen, Instructiën en Decisiën, betrekkelijk het Cadaster van het Fransche Rijk, kortweg Méthodique Verzameling.

    • Kadastrering tot 1832
      Hoewel Nederland enkele jaren later van Frankrijk onafhankelijk werd, bleven de Franse voorschriften toch van kracht.
      Het proces van kadastrering verliep echter traag.
      Pas in 1825 werd er tempo gemaakt door de invoering van het nieuwe Burgerlijk Wetboek, met daarin de geplande invoering van de samenhang tussen grondboekhouding en hypothecaire boekhouding.
      Ofschoon in de periode tussen 1826 en de invoering van het kadaster op 1 januari 1832 een inhaalslag werd gemaakt in het maken van kartering, waren de gemaakte kaarten in deze periode van aanzienlijk lagere kwaliteit dan de kaarten die voor 1825 zijn gemaakt.

    De webpgina Wat Was Waar bevat kadastrale kaarten van 1832.

    Dan is er ook nog de Topografische Dienst Kadaster.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
      Vooralsnog zie ik nut en noodzaak niet om diverse plattegronden als lagen met elkaar te mengen in een (semi)-professioneel grafisch programma.
      Omdat het gewoon leuk is!

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Omdat het gewoon leuk is!
        daarom, en relatief simpel te doen is

        Heb even gesproken met enkele personen hierover en wat wil het toeval, sinds vandaag zijn al 2 oude kaarten online gekomen.
        • Topografisch militaire kaart (1864)
        • De bonne kaarten (1924)


        http://mijndev.openstreetmap.nl/~fsteggink/mapcomp/
        Fallor ergo sum

        Opmerking


        • #34
          Wow, fantastisch! Bij het voorbeeld dat Rubke laat zien, kun je niet al te ver inzoomen op Maastricht; de topografisch militaire kaart uit 1864 is daar niet gedetailleerd genoeg voor, dus wat dat betreft zou een gedetailleerde Maastrichtse versie zeer welkom zijn.

          Zo te zien kan iedereen met die Open Street Map aan de gang, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Die gecombineerd met de plattegrond van Maastricht uit 1649 (van Blaeu) lijkt me een heel leuk speeltje!

          Nóg leuker zou ik het vinden om de kadasterkaarten uit begin 19e eeuw te combineren met een hedendaagse kadasterkaart, omdat je dan zelfs percelen en de omtrek van gebouwen kunt vergelijken.

          Opmerking


          • #35
            Bij mij werkt de link niet.... Heb ik bepaalde software nodig? Ik krijg geen foutmelding.

            De kadastrale kaarten zouden inderdaad meer dan geweldig zijn!

            Opmerking


            • #36
              Ja, die link van El Loco werkt bij mij ook. Ik kan dan mooi inzoomen op Maastricht; maar de toegevoegde waarde ontgaat me ook.... Moet ik ergens op klikken?

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                Bij mij werkt de link niet....
                Heb ik bepaalde software nodig?
                Ik krijg geen foutmelding.

                De kadastrale kaarten zouden inderdaad meer dan geweldig zijn!
                Je hebt geen speciale software nodig; het moet probleemloos te openen zijn.
                (Door mij gebruikte browser: Google Chrome en inderdaad: Windows Internet Explorer 8 laat een blanco pagina zien).

                Kadastrale kaarten zijn inderdaad geweldig, en ook geweldig duur in aanschaf.
                Last edited by SJEF †; 4 oktober 2010, 11:18.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                  Ik zie op Rubke's link Utrecht en Amersfoort en zo..
                  Loco's open street map is de kaart van Nederland.
                  Wat ik daar verder mee kan is me onduidelijk
                  Houd de linkermuisknop ingedrukt en beweeg de kaart totdat je in de buurt van Maastricht bent.

                  De balk aan de linkerkant met + en - dient voor in- en uitzoomen.

                  Met de schuifbalk bovenaan regel je het percentage zichtbaarheid van de 2 verschillende kaarten; in het midden is 50% zichtbaarheid voor beide kaarten/plattegronden.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #39
                    Je moet dus de link van Rubke gebruiken, want alleen dan zie je de oude en nieuwe kaart van Nederland over mekaar heen gelegd. Je zoomt in op Maastricht, maar niet te dichtbij, want dan kun je alleen de recente kaart zien. Die schuifbalk, waar SJEF het over heeft, bevindt zich aan de bovenkant van het kaartje. Beweeg je die naar links, dan zie je de nieuwe kaart, schuif je naar rechts, dan komt langzaam de oude kaart te voorschijn.

                    Ik had er zelf ook even moeite mee (kan ik nu wel toegeven). Rubke en SJEF zijn zulke wizs, die kunnen zich niet voorstellen dat iemand dat niet meteen ziet

                    Opmerking


                    • #40
                      Ik heb uit dit bericht begrepen dat het oorspronkelijke idee van een virtuele wandeling door de historische binnenstad even in de ijskast is gezet (ook omdat anderen daar al mee bezig zijn). Het idee is nu om een gedetailleerde historische plattegrond over een moderne plattegrond te leggen, zodat je in detail kunt zien hoe straten, percelen en gebouwen in de loop der jaren zijn veranderd. Altijd handig als we het weer eens over gebouw C4 van de Zusters Onder de Bogen gaan hebben, of huizen met parallelle of dwarse daklijnen

                      Opmerking


                      • #41
                        Maar dan zit ik nog met een probleem.
                        Waar haal ik een gedetailleerde plattegrond van Maastricht vandaan in een behoorlijk formaat?

                        Maak ik een screendump in de full-screen modus, dan ben ik altijd afhankelijk van de ingestelde schermresolutie (voor mijn monitor: 1920 * 1080) en zal dus nooit een grotere afbeelding krijgen dan 1080 pixels in de hoogte.

                        Terwijl ik historische plattegronden van Maastricht bezit in het formaat 3500 * 2700 tot aan het formaat 5500 * 4500.
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X