Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maquette Maastricht - de Bing Variant

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maquette Maastricht - de Bing Variant

    Ik ben vanavond gedoken in het boekje over de Maastrichtse maquette die SJEF me (nogmaals dank!) gister gegeven heeft. Bij lezing kwam het weer in me op: waarom bestaat er geen digitale variant van de Maquette? Een Bing variant zou geweldig zijn. Ik ben al vaak in het Centre Ceramique gaan kijken, en dan heb ik altijd moeite om nu juist dat detail te zien waarvoor ik gekomen ben. In de digitale variant bestaat er natuurlijk de Bird View modus, waarin het zeer gemakkelijk is om een gebouw van alle kanten te observeren.

    Het mooie is dat in de digitale maquette een speciale functie wordt ingebouwd. Wanneer je met de muis over de maquette beweegt dan lichten gebouwen, pleinen, straten etc. op. Met een eenvoudige klik op de knop krijg je dan de relevante informatie uit de HEM. Voor verdere informatie staan er natuurlijk links naar MO en is er de mogelijkheid om via wiki`s zelf informatie toe te voegen.

    Hoe gaan we dit doen?

    Gelukkig kennen we dankzij MO een hoop mensen die noodzakelijk zijn voor het slagen van dit plan. Op de eerste plaats hebben we natuurlijk toegang tot de maquette nodig. De aangewezen persoon om dat even te regelen is natuurlijk Ingrid Evers. Vervolgens is het een kwestie van foto`s maken (eitje, natuurlijk). De volgende stap is de foto`s te integreren en het gehele technische aspect. Voor doorgewinterde computerfreaks (in de goede zin van het woord) als SJEF, Caesar & hoofd IT Rubke is dat natuurlijk een makkelijk klusje.

    We hebben natuurlijk ook een commite van aanbeveling, waarin alle vaste MO leden plaatsnemen. Erelid is natuurlijk Olijfje. Een goede voorzitter voor het project is Gerd Leers, die overtuigen we ook wel effe. Vervolgens is het een kwestie van publiciteit. Daarom nodigen we bij de opening Joos Philippens uit om verslag te doen. Voor landelijke publiciteit zal Elvis natuurlijk zorgen. De opening vindt plaats door Ingrid Evers; als blijk van erkenning voor haar historisch werk in zijn algemeenheid, en haar bijdrage aan de digitale maquette in het bijzonder.

    Dan tenslotte de rol van Parel: zij drinkt een glas wijn tijdens de opening. Die heeft burgemeester (zeer ruimhartig!) afgestaan. Van de andere kant, hij had er weinig voor betaald. Gewonnen bij een of andere weddenschap.

    Wat zeggen jullie?
    Last edited by burgemeester; 27 augustus 2010, 23:48.

  • #2
    Ik wil graag samen met Parel dat glas wijn drinken!
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      Ik vind het een schoon voornemen, heer burgemeester, al lijkt mijn eigen rol erin een weinig grandioos.

      Als ik u was zou ik directeur drs. Eric Wetzels van het CC betrekken in het plan. En gebruikmaken van de expertise van Paul Tieman en de rest van die hardwerkende club van de Stichting Maastricht 1867 (?).

      Maar die lieden heb je alleen nodig als je op de bodem wilt/moet beginnen en de maquette in kleur wilt fotograferen. In de collectie van het voormalige gemeentearchief bevinden zich namelijk reeds vele dozen vol op groot formaat afgedrukte zwart/wit opnamen, panoramisch en en detail. Die in de computer verwerken tot een driedimensionale stad is natuurlijk een peuleschilletje voor onze computerwizards!

      En bevindt zich ook niet ergens al een zwart/wit video-opname met een 'wandeling door de stad', ooit door de TH Delft gemaakt met een minicamera in de straatjes, op afstand bediend?

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Hoe gaan we dit doen?

        Gelukkig kennen we dankzij MO een hoop mensen die noodzakelijk zijn voor het slagen van dit plan.

        Dan tenslotte de rol van Parel: zij drinkt een glas wijn tijdens de opening. Die heeft burgemeester (zeer ruimhartig!) afgestaan. Van de andere kant, hij had er weinig voor betaald. Gewonnen bij een of andere weddenschap.

        Wat zeggen jullie?
        Pffff.... weer typisch (een) burgemeester.

        "Hij" wil iets, maar spreekt over "we" en "jullie".
        Tevens heeft "hij" nog steeds de illusie dat "hij" die wijn (voor Parel) wint.

        Maar.... het idee is goed !
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
          Ik vind het een schoon voornemen, heer burgemeester, al lijkt mijn eigen rol erin een weinig grandioos.

          Als ik u was zou ik directeur drs. Eric Wetzels van het CC betrekken in het plan. En gebruikmaken van de expertise van Paul Tieman en de rest van die hardwerkende club van de Stichting Maastricht 1867 (?).

          Maar die lieden heb je alleen nodig als je op de bodem wilt/moet beginnen en de maquette in kleur wilt fotograferen. In de collectie van het voormalige gemeentearchief bevinden zich namelijk reeds vele dozen vol op groot formaat afgedrukte zwart/wit opnamen, panoramisch en en detail. Die in de computer verwerken tot een driedimensionale stad is natuurlijk een peuleschilletje voor onze computerwizards!

          En bevindt zich ook niet ergens al een zwart/wit video-opname met een 'wandeling door de stad', ooit door de TH Delft gemaakt met een minicamera in de straatjes, op afstand bediend?
          Mijn zoon beschikt over een op afstand bedienbare mini-camera en Ralp Faun een soort luchtballon met camera. Deze gereedschappen lijken mij uitermate geschikt om "A walk through and a view above" te realiseren.

          Opmerking


          • #6
            Zwart/wit foto`s voldoen natuurlijk niet meer. Helaas. Ik ben ook geen technisch expert, maar ik vermoed dat de foto`s op een bepaalde manier gemaakt moeten worden om te kunnen integreren tot Bird View. Het lijkt me dat je dan weinig hebt aan die oude foto`s.

            De film van de T.H. Delft zou ik wel eens willen zien. Die draagt de titel 'Een tijdspirouette op een 18de eeuwse maquette'. Weet iemand waar ik die kan vinden?

            Pier heeft gelijk, zoiets kun je niet alleen doen. Alleen een doorgewaaide Kerkradenaar denkt dat ie dat kan. Ik ben dus aan het denken om het instituut waarvoor ik werkzaam ben erbij te betrekken. We kunnen deze opdracht als een perfect leersituatie (afstudeerprojecten) inbrengen bij studenten in de informatica richting. Ook moet ik even contacten leggen met deze afdeling om tot een begrip te komen van de technische complexiteit van het verhaal.

            De financiele kant is natuurlijk ook van groot belang, maar een gemeente die in 2018 Culturele hoofdstad wil worden kan hier natuurlijk niet achterblijven. Als vervolgens studenten betrokken worden kan de prijs wat lager gehouden worden. Ook van de publieke kant kan toch wel wat sponsoring komen; als ik zie hoe de flessen wijn bij het preuvenemint van links naar rechts gaan, dan zitten die er toch nog warmpjes bij. Een actie op dat gebied kan ik laten vormgeven door studenten in de (commercieel) economische hoek.

            Ja, ik moet toch eens contact opnemen met dhr. Wetzels....
            Last edited by burgemeester; 28 augustus 2010, 11:56.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              Wanneer je met de muis over de maquette beweegt dan lichten gebouwen, pleinen, straten etc. op. Met een eenvoudige klik op de knop krijg je dan de relevante informatie uit de HEM.
              De auteurs van de HEM krijgen natuurlijk per muisklik uitbetaald, evenals de MO-ers, die stukjes informatie hebben aangeleverd.

              Maar zonder gekheid: grandioos idee, zou echt fantastisch zijn om zo'n tool bij de hand te hebben. En Breur heeft al meteen een paar goeie tips.

              Opmerking


              • #8
                technisch zonder meer haalbaar

                voor het fotograferen kun je beter een verrijdbaar statief gebruiken dan een luchtballon.Daardoor kun je hoek en hoogte beter controleren. En een spiegelreflex camera met een beetje resolutie en goeie macro heeft dan ook de voorkeur.

                Na het fotografeer gedeelte zul je alles moeten stitchen tot 1 groot plaatje en daarna laten tilen zodat je hapklare tegeltjes (256x256) krijgt voor een (google) map.

                kortom een leuk winter projectje
                Fallor ergo sum

                Opmerking


                • #9
                  Nog beter is het om te fotograferen vanuit een in hoogte verstelbare constructie (rails?), waarbij de camera zowel in de x-as als in de y-as traploos versteld en verplaatst kan worden.
                  Je begint met fotograferen in het uiterste zuiden (dus cameralens naar noorden gericht) en beweegt de camera op vooraf ingestelde afstanden (centi- of millimeter) van west naar oost.
                  Dan verschuif je de camera een vooraf ingestelde afstand van zuid naar noord, terwijl de lens richting noorden blijft gericht, en maakt de serie foto's terwijl de camera van oost naar west wordt verplaatst (via de vooraf ingestelde afstanden).
                  Dit herhalen totdat alles in het uiterste noordelijke puntje is vastgelegd.
                  In het noorden aangekomen, draai je de camera, zodat de lens richting zuiden is gericht, en herhaal de bewegingen om alles tussen oost en west te fotograferen.
                  Volgens hetzelfde principe wordt alles gefotografeerd vanuit het oosten, respectievelijk het westen, waarbij de camera dan beweegt van noord naar zuid, of van zuid naar noord.
                  In wezen beweeg je de camera via virtuele horizontale en verticale rasterlijnen, en op de snijpunten van die rasterlijnen (de rasterpunten) wordt dan steeds een foto gemaakt in vier richtingen, gelijk noord, oost, zuid en west.
                  Het is van belang dat de afstand tussen cameralens en de te fotograferen objecten (de maquette) steeds dezelfde blijft, en dat er niet wordt in- of uitgezoomd.
                  Tevens moeten er eisen aan de verlichting worden gesteld.
                  Overal gelijkmatig kunstlicht via felle halogeenlampen in een verder verduisterde ruimte; in ieder geval geen lichtinval via grote ramen en/of deuren.
                  Want fotograferen betekent nog altijd: schrijven met licht.
                  En dat 'schrijven' moet dus goed en professioneel gebeuren.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    nah beter had ik het zelf niet kunnen schrijven
                    mooiste is een x-y-(z) sturing.. maarja die heeft niet iedereen in de kast liggen
                    Fallor ergo sum

                    Opmerking


                    • #11
                      U.M. (A.Z.M.) benaderen ? Niet voor Rubke/Sjef in deze. Wellicht is er al apparatuur aanwezig.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                        U.M. (A.Z.M.) benaderen ? Niet voor Rubke/Sjef in deze. Wellicht is er al apparatuur aanwezig.
                        hoe groot is die maquette trouwens ?
                        Fallor ergo sum

                        Opmerking


                        • #13
                          Is al eerder geprobeerd

                          Calibre bouwt virtuele maquette van Maastricht

                          Calibre werkt aan een interactieve maquette van de stad Maastricht. Het bedrijf, gevestigd in het Multimediapaviljoen, houdt zich bezig met het creëren van virtual reality-omgevingen. Naast dit soort opdrachten wil het bedrijf zich meer gaan richten op meer interactieve projecten.

                          Op stap in een virtuele versie van de stad Maastricht Het driedimensionaal in kaart brengen van Maastricht, zo’n vijftig vierkante kilometer, is ongelooflijk minutieus werk. De stad telt meer dan honderdduizend gebouwen. Van ieder gebouw moeten de gegevens tot in detail worden ingevoerd. De afmetingen, bouwstijl en andere elementen moeten veelal handmatig worden verwerkt. Er wordt dan ook al meer dan een jaar aan gewerkt. Eind mei zal het project worden voltooid. Het is de bedoeling dat inwoners, toeristen en stedelijk ontwikkelaars door het virtuele Maastricht kunnen wandelen, gebouwen kunnen binnengaan en informatie over deze gebouwen kunnen opvragen. Calibre-directeur Walther Roelen is lovend over de mogelijkheden van virtual reality: “Alles is praktisch mogelijk. Het is maar net wat de klant wil. De technologie is al zo ver gevorderd dat er zelfs rekening kan worden gehouden met zaken als lichtinval. Alleen reuk en tastzin en bijvoorbeeld klimaat kunnen nog moeilijk worden ver-werkt.” Naast een in interactief opzicht redelijk beperkt project als de digitale stad Maastricht, wil Calibre zich in de toekomst meer gaan toeleggen op projecten waar het interactieve element een grotere rol speelt. “Dat is voor ons een stuk uitdagender werk. We zijn op dit moment bezig met een soort mana-gement game voor het Bouw Manage-ment Simulatie Centrum in Leeuwarden. Dat is echt een heel groot project.” Het is de bedoeling dat in Leeuwarden een scherm van circa vijftien bij vijf meter gaat verrijzen waarmee een interactief rollenspel gaat plaatsvinden. Deelnemers kunnen bijvoorbeeld in de schoenen staan van een bouwplaatsmanager of uitvoerder waarbij ze geconfronteerd worden met de specifieke problemen die hierbij komen kijken. “Het is feitelijk een simulatie van het uitvoerende bouwproces waarbij alle aspecten van het bouwen aan bod kunnen komen.

                          Maar helaas :(

                          Calibre was een onderdeel van de technische universiteit Eindhoven
                          Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                          Opmerking


                          • #14
                            Komt op het zelfde neer, de stad digitaal in kaart brengen, misschien op een andere manier maar het idee lijkt mij het zelfde.

                            Het idee is prima, maar het is een hell of a job.
                            Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
                              hoe groot is die maquette trouwens ?
                              Om precies te zijn: 5,80 bij 6,80, oftewel 39 vierkante meter. (Bron: Wouters)

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X