Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Groet Mestreechs Museum Plan

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Museum voor Religieuze Kunst - Collectie 2

    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Kan ik al op de wachtlijst gezet worden voor 'n abonnement ?
    Neem gewoon een museumjaarkaart, dan krijg je ook af en toe iets te zien wat niét met religie te maken heeft

    Nog een paar zalen:

    Zaal K: Late Middeleeuwen I (1225-1525)
    Deze zaal geeft een beeld van het religieuze leven in de Middeleeuwen: bedevaarten (Heiligdomsvaart), aflaten, heiligen- en reliekenverering, nieuwe kloosterstichtingen (in Maastricht o.a. Dominicanen, Minderbroeders, Duitse Orde, Kruisheren, Antonieten, Begijnen). Verder een uitgebreide keuze uit de verzameling Neutelings: houten en marmeren heiligenbeelden, altaarretabels, ivoor- en albastersnijwerk, koperen, bronzen en emaille voorwerpen uit heel Europa.


    Toningsformulier relieken OLV-kerk. Pelgrimsinsignes St-Servaas. Standvinken Dominicanenklooster


    Kunst uit heel Europa: hout (Antwerpen, Duitsland), marmer (2x) en ivoor (Frankrijk), albaster (Engeland)

    Zaal L: Late Middeleeuwen II (1225-1525)
    Zaal L toont de rijkdom van de Maaslandse beeldhouwkunst rond 1500 door middel van houten beelden van Jan van Steffeswert en andere laat-middeleeuwse beeldensnijders. Verder foto's van werk van de geelgieter Aert van Tricht (doopvont 's-Hertogenbosch, koorhek Xanten, lezenaars Venraij en The Cloisters, New York).


    Jan van Steffeswert (4x). Meester van Elsloo (2x)
    Last edited by El Loco; 22 september 2010, 12:04.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      Wanneer is de opening ook alweer zei je ?
      Eerst nog een paar zalen inrichten. Hier zijn er nog twee:

      Zaal M: Nieuwe Tijd (1525-1794)
      Met de Reformatie breekt een rumoerige tijd aan in het Maasland. De religieuze intolerantie leidt tot vervolging van de aanhangers van de nieuwe godsdienst en Maastricht wordt een twistappel tussen het protestantse Noorden en het katholieke Zuiden. De Jezuïeten nemen het voortouw bij de contra-reformatie. Door de opheffing van kapittels en kloosters in de Franse tijd verdwijnen veel kunstschatten. Zaal M toont historische prenten en barokke kunst.


      Wederdoperverbranding, Jan Luyken. Sint-Jacobsgasthuis, Valentijn Klotz. Barok beeld. 18e eeuwse kelk

      Zaal N: Negentiende eeuw
      De negentiende eeuw is de tijd van religieus reveil, katholieke emancipatie en nieuwe kloostercongregaties (in Maastricht o.a. de Broeders van Maastricht en de Liefdezusters van de H. Carolus Borromeus). Tegelijkertijd is het de eeuw van industrialisatie en sociale misère, en vallen talloze kerken en kloosters ten prooi aan de slopershamer. Architecten als Cuypers en Kayser verheerlijken de middeleeuwse samenleving in neogotische bouwwerken.


      Dit is Zweden, maar ik denk niet dat het moeilijk is een zaal te vullen met 19e eeuwse kerkelijke kunst...

      En midden in die zaal twee 19e eeuwse vitrinekasten uit het bezit van het Bonnefantenmuseum:

      Foto's en ontwerpen van Cuypers, Kayser e.a., tentoongesteld in historische vitrinekasten - mooi hè?

      En, even een tussendoortje, wat lees ik?
      Gemeente Roermond gaat de activiteiten van het huidige Stedelijk Museum Roermond verspreiden over drie locaties in de stad. De stadsgeschiedenis krijgt een plaats in het gebouw van Bibliorura, de collectie beeldende kunst (met o.a. werk van Joep Nicolas en Henry Luyten) verhuist naar het ECI-complex en op de huidige locatie de collectie Cuypers.
      Bron: www.museum.roermond.nl
      Eén museum worden er drie in Roermond. Zij wel potverdrie...

      Opmerking


      • #18
        Zaal M is ook smullen.... Ik kan wel een prentje in bruikleen afstaan. Ach wat, als het zo ver komt doe ik een schenking!

        Opmerking


        • #19
          Het Eiffelgebouw lijkt me groot zat .

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            wel erg veel zalen, is er niet iets waar iets grotere ruimtes zijn (dit staat gepland "Onder de Bogen" als ik me niet vergis) we zitten nu al op 13 zaaltjes
            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            Het Eiffelgebouw lijkt me groot zat .
            D'r komen er nog 3 bij. Is 16 zalen te groot voor een museum? Het probleem is: er moet zoveel in. Een luxe-probleem dus. Qua sfeer is dat klooster Onder de Bogen toch wel onovertrefbaar, denk ik, alleen al vanwege de historie (proosdij, klooster). Denk ook niet dat de Schatkamer van de St-Servaas geneigd is naar de Eiffel te verhuizen, burgemeester. Bovendien komt daar toch al het Museum van het Industriële Verleden? En ik zit er op te wachten dat jij dat gaat inrichten

            Opmerking


            • #21
              Ik wil ook wel meedoen met inrichten!!
              Heb ik misschien achteraf geen spijt van 'n studie kunstgeschiedenis op het gebied van textiel?
              Er zullen toch wel oude kazuifels getoond worden of andere textiele oude zaken?
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                En ik zit er op te wachten dat jij dat gaat inrichten
                Nog sterker: ik zat net een boekje te lezen over de Wiebengahal; en vond dit nu de ideale locatie voor een industrieel museum. Het zal jouw als architectuurliefhebber misschien een beetje pijn doen, maar ik zou zeggen: NAI eruit, Industrieel Museum erin.

                Als ik de inrichting net zo mooi wil maken als die van jouw religieus museum is verdere studie nodig; en gezien mijn verplichtingen jegens de maatschappij zie ik dat niet snel gebeuren. Maar, ik kom erop terug!

                Opmerking


                • #23
                  Dat zeg jij!

                  Kan dat ook na m'n pensioengerechtigde leeftijd?
                  Zolang duurt dat niet meer. En wanneer gaat dat museum spelen?
                  Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                  Opmerking


                  • #24
                    Jeetje, GGRR
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                      Ik wil ook wel meedoen met inrichten!!
                      Heb ik misschien achteraf geen spijt van 'n studie kunstgeschiedenis op het gebied van textiel?
                      Er zullen toch wel oude kazuifels getoond worden of andere textiele oude zaken?
                      Hup, een Textielmuseum erbij! Er hebben hier toch ooit lakenwevers gewoond? Maar aangezien burgemeester bij voorbaat al excuses maakt, zou ik zeggen: zet je tanden (grrr...!) in dat Museum van het Industriële Verleden, elletje. Ik doe het in elk geval niet. Succes!

                      Opmerking


                      • #26
                        Museum van Religieuze Kunst - Collectie (slot)

                        Die laatste 3 zaaltjes raffel ik even af (geen foto's; die moeten jullie er zelf bij denken):

                        Zaal O: 1900-1950 Het Rijke Roomse Leven
                        • Expositie 'Het rijke Roomse leven' (processies, H. Hart-devotie, Maria-devotie, bidprentjes, rozenkranzen, enz)
                        • Fototentoonstelling 'De verzuilde samenleving' (RK-verenigingsleven, RK-vakorganisaties, de macht van de kerk, enz)
                        • Toegepaste kunst: liturgische voorwerpen, atelier Brom, gebrandschilderde ramen
                        • Maastrichtse & Roermondse School (Charles Vos, Henri Jonas, Charles Eyck, Joep Nicholas)

                        Zaal P: 1950-nu De periode van secularisering
                        • Na-oorlogse geboortegolf en stichting van groot aantal parochies in Maastricht en elders in Limburg (foto's, tekeningen, maquettes)
                        • Secularisering, ontkerkelijking, ontzuiling van de samenleving (foto-expositie sloop/hergebruik kerken en kloosters)
                        • Na-oorlogse religieuze kunst (Aad de Haas, Albert Troost, Marien Schouten, enz)

                        Zaal Q: Andere religies
                        • Geschiedenis Jodendom in Maastricht en Limburg (documentairefilm op beeldscherm, boeken, religieuze voorwerpen)
                        • Protestantisme in Maastricht en Limburg (foto's, boeken, liturgische voorwerpen)
                        • Nog meer religies: Oosters Orthodox, Islam, Hindoeïsme, Boeddhisme, New Age (geen idee wat je daarvan moet laten zien, maar ze hebben vast zelf ideeën )
                        Last edited by El Loco; 22 september 2010, 21:48.

                        Opmerking


                        • #27
                          We spreken elkaar nog wel

                          Had jij ooit een Boe over de Tapijten in het Stadhuis?
                          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                            Had jij ooit een Boe over de Tapijten in het Stadhuis?
                            Een Machien was 't. Maar die tapijten hangen daar toch goed? Laat die in godsnaam hangen...!

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                              Hm, die drie zaaltjes hebben niet je hart voor de volle 100% vermoed ik

                              Zaal I en J dus. De kapitelen

                              Opmerking


                              • #30
                                Gipsmodellen

                                Nog even 2 plaatjes van musea gevuld met gipsmodellen van beroemde kunstwerken:

                                Parijs, Cité de l'architecture et du patrimoine. Londen, Victoria & Albert Museum, Hall of Plaster Casts

                                In Parijs worden gipsafdrukken getoond van Franse kathedralen; in Londen is kunst uit heel Europa te zien. Parijs en Londen schamen zich niet voor die 'gipsjes' en ook in Berlijn, München en Leipzig zijn schitterende 'Museen für Abgüsse'. En kijk nou eens, het Rijksmuseum had ook ooit zo'n Hall of Plaster Casts:


                                Amsterdam, gipscollectie Rijksmuseum, 1898

                                In Amsterdam was Cuypers de man achter de gipscollectie en het is dan ook niet verwonderlijk dat Limburg en Maastricht zéér goed vertegenwoordigd waren: rechts is het Bergportaal te zien en op de voorgrond zuilen en kapitelen uit de Servaos en de Slevrouwe.

                                Aangezien ze in Amsterdam al jaren niet meer getoond worden, neem ik aan dat het geen probleem is dat wij die even lenen, toch?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X