Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Julius Caesar

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Rolverdeling Solisten

    Julius Caesar: Marc van den Eertwegh
    Calpurnia de vrouw van Caesar: Antonia van der Beesen
    Kunnegonda het nichtje van Caesar: Linda Cremers
    Cinna: Jeffrey Hendriks
    Flavius: Norbert Frijns
    Varro: John Wijnands
    Messala: Jean Lardenoije
    Lucillius: Paul Colson
    Brutus: Bert Garnier
    Cassius: Math Custers
    Trebonius: Ger Gerritsen
    Casca: Léon Colson
    Ligarius: Léon Theelen
    Pindarus: Alex Meij
    Woerzegkster: Cècely Loontjens
    Zjoernaliste: Yvonne Meesters
    Notaris: Harie Loontjens
    Oscar/Oscarrio: de hond van Caesar?
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

    Opmerking


    • #17
      Voor iedereen die op de hoogte wil blijven van alle ontwikklingen betreffende ''de Caesar'' kan ik jullie op de mailinglijst zetten.

      Je krijgt dan alle informatie uit de eerste hand.
      Ik kwam en zag en ben nu weer weg

      Opmerking


      • #18
        OK, doen we
        Ik kwam en zag en ben nu weer weg

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
          ‘Spektakelstuk Caesar... kump!’

          VIEF KOP

          door onze verslaggever

          MAASTRICHT

          Regisseur Frans Meewis, dirigent Cees van Kooten en productieleider Math Stroes zijn begonnen met de voorbereiding van een Maastrichts spektakelstuk: Julius Caesar.

          Meewis omschrijft de productie van het stuk van Harie Loontjens, dat eerder werd gebracht door de Mestreechter Operètte Vereiniging in 1973 en 1990, als een uitbundig gekostumeerd „anachronistischschijndrama”.

          Gewerkt wordt met een groot gemengd koor, veel solisten, een balletgroep, een orkest en grote aantallen figuranten.

          Geïnteresseerden voor een rol als solist, koorlid, figurant of productiemedewerker kunnen zich, tijdens kantooruren, aanmelden bij Bien Damen (043-3688175 - de Caesarlijn, of via e-mail tsl.office@planet.nl).

          Een grote kennismakingsauditie wordt gehouden in het Bonnefantencollege aan de Eenhoornsingel (vmbo) op woensdag 22 april, half acht ’s avonds.

          De drijvende krachten achter de productie tekenden afgelopen jaren nog voor
          ‘’de Kaptein vaan Köpenick’’ en ‘’De Slevrouwe’’


          DDL 16-4-2009.
          Wij zijn nog opzoek naar lui die mee willen doen in het ballet
          Ik kwam en zag en ben nu weer weg

          Opmerking


          • #20
            Julius Caesar

            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #21
              dinsdag, 22 september 2009

              Mega-productie
              Julius Caesar

              SHOW

              van uw eigen verslaggever

              MAASTRICHT

              De repetities voor de productie van de Mestreechter spektakelshow Julius Caesar, die begin volgend jaar wordt opgevoerd, zijn afgelopen zaterdag hervat.

              Tijdens deze repetitie is ook de locatie, waar deze productie wordt opgevoerd,
              bekend gemaakt.

              Na veel wikken en wegen (in verband met de brandveiligheid enz.) heeft de uitvoerende organisatie “De Vief Köp” besloten de productie uit te voeren in Loods A van ‘t Raccordemint (oud MVV-terrein aan de Boschpoort).

              Per voorstelling is er plaats voor 850 toeschouwers.

              Verdere mededelingen over de kaartverkoop volgen nog.

              De première is op donderdag 25 februari 2010, met verder voorstellingen op 26, 27,28 februari en 4, 5, 6, 7 maart
              ( 28 februari en 7 maart zijn middagvoorstellingen)

              Julius Caesar is geschreven door Harie Loontjens.
              De artistieke leiding is in handen van regisseur Frans Meeuwis en dirigent Cees van Kooten.
              Math Stroes is productieleider.

              Kompleminte vaan Caesar
              Ik kwam en zag en ben nu weer weg

              Opmerking


              • #22
                Juliu Caesar

                De Romeinen zijn onderweg naar Maastricht.

                In februari en maart invasie in d'n Awwe Stiene.

                Ruim tweeduizend jaar geleden vestigden zich de eerste Romeinse legers aan de oevers van de Maas.
                De Romeinse centurions en hun manschappen vonden het gebied gelegen tussen hun nederzettingen in Trier en Tongeren wel geschikt als pleisterplaats.
                Van hieruit wilden zij hun veroveringen verder voortzetten.
                De geschiedenis is bekend.
                Net zoals massa's mensen (en vooral Hollenders) in de eeuwen na hen waren de Romeinen voorlopig niet weg te branden uit de nederzetting die ze Trajectum ad Mosam noemden, wat later tot Maastricht ofwel Mestreech werd 'verbasterd'.
                De centurions en hun legers vertrokken uit Maastrichtr na de val van het Romeinse rijk.
                Maar volgend jaar (2010) in de laatste week van februari en de eerste week van maart komen ze terug.
                Onder aanvoering van hun grote leider Julius Caesar, die zijn complete familie, hofhouding en soldaten meebrengt.
                Op een paar honderd meter afstand van de plaats waar destijds de eerste soldaten hun sandalen uittrokken en pootje gingen baden in het verkwikkende water van de toen nog propere Maas betrekt Julius Caesar het theater van Augustinus, d'n Awwe Stiene.

                De Stichting Vief Köp heeft d'n Awwe Stiene aan de Kesselskade uitgekozen als locatie voor de opvoering van het 'anachronistische schijndrama' Julius Caesar, ofwel de Mestreechse Mjoezikel over de Romeinse veldheer, zoals de schrijver Harie Loontjens het stuk noemde dat hij in de zeventiger jaren vanuit het Nederlands in het Maastrichts vertaalde.
                Het stuk past in het rijtje Maastrichtse kemikke opera's, waarvan De Kaptein vaan Köpenick en de Trijn de Begijn de meest bekende zijn.
                Anders dan de opera's van Fons Olterdissen is er over de geschiedenis van Julius Caesar niet zo heel veel bekend.
                Zoals gezegd is het oorspronkelijk in het Nederlands geschreven.
                De naam van de auteur is niet bekend.
                Het moet ooit geschreven zijn door een zeeman, een officier, die op de lange avonden aan boord de verveling wilde doorbreken en zijn fantasie de vrije loop liet.
                Misschien is de man wel ooit in Maastricht geweest en heeft hij daar een uitvoering van De Kaptein of Trijn bijgewoond.
                Onze zeeman nam het niet zo nauw met de ware historie en dus is Julius Caesar doorspekt met allerlei anachronistische vondsten en grappen.
                Het destijds beroemde mannenkoor De Lauwerkrans uit Maastricht kreeg rond 1920 het manuscript in handen. (1)
                Het leek de leiding van het mannenkoor, dat vooral bekend stond vanwege zijn serieuze optredens, een leuk idee eens van de gebruikelijke route af te wijken en in navolging van de Kaptein en Trijn ook met iets vrolijks op de proppen te komen.
                Hoe vaak De Lauwerkrans het stuk op de planken heeft gebracht weet niemand.
                Na 1930 werd het niet meer opgevoerd.
                Rond 1970 kreeg Harie Loontjens het oude programmaboekje van De Lauwerkrans.
                Hierin stonden echter alleen de teksten van de gezangen, de gesproken teksten (parlando) ontbraken.
                Loontjens vertaalde de gezangen naar het Maastrichts en schreef nieuwe spreekteksten.
                Maar in tegenstelling tot de onbekende zeeman zocht hij er ook melodieën bij, zodat een volledige opera ontstond.
                Het geheel werd georkestreerd door Hein 's Gravesande.
                Bijna helemaal, want voor de musicus de laatste hand aan zijn werk kon leggen stierf hij en werd zijn taak overgenomen door zijn zoon Hans.

                Heropvoeringen.
                Personeelsvereniging De Maasvogels van de Koninklijke Nederlandse Papierfabriek voerde Julius Caesar in 1970 dertien keer op in de schouwburg.
                Regisseur was Jef Baarts en bekende hoofdrolspelers waren Willy Maurer, Truus en Raymond Willems het bij leven al legendarische echtpaar dat later ook schitterde in producties van het Volleks Tejater.
                De voorstellingen trokken ruim achtduizend mensen.
                Julius Caesar werd ook nog op het Vrijthof opgevoerd en De Maasvogels ging zelfs 'vreemd' door de lotgevallen van de keizer ook aan het publiek in het Openluchttheater van Valkenburg te tonen.
                En naar goede traditie werd er in navolging van De Kaptein en Trijn ook een langspeelplaat uitgebracht.
                Twintig jaar bleef het stil rond Julius Caesar.
                In de negentiger jaren werd het stuk door de Maastrichse Operette Verenging weer van de plank gehaald.
                Frans Meewis voerde de regie en ook nu weer werd het stuk in de Bonbonnière op de planken gebracht.
                Hoofdrolspelers waren toen o.a. Chrit Rousseau en Jan Roeschop.
                Bij de nieuwe productie voert Frans Meewis de regie en heeft Cees van Kooten de muzikale leiding.
                Beiden smeedden twee jaar geleden vele amateurs tot een hecht toneel- en zanggezelschap om de Kaptein vaan Köpenick her op te voeren.
                Met de Caesar pakken ze nog grootser uit.
                Er komen ruim tweehonderd vrouwen en mannen op de planken.
                Het belooft een waar spektakelstuk te worden, dat rechtgeaarde Mestreechtenere, maar ook de 'lui vaan boete' niet mogen missen.
                De uitvoeringen zijn op 25, 26, 27 en 28 februari en 4,5,6 en 7 maart in d'n Awwe Stiene.

                Bevlogen muzikanten gezocht voor Julius Caesar.

                Voor de dialectproductie Julius Caesar is men nog op zoek naar de volgende muzikanten:
                1 hoornist (F-hoorn), 2(bes) trompettisten en 1 toetsenist.
                Gevraagd worden inzet, een enthousiaste houding en passie voor muziek maken.
                Aangeboden wordt samenwerking met andere (amateur) muzikanten, deel uit maken van de cast van een bijzondere dialectproductie en heel veel plezier.
                Orkestrepetities vinden wekelijks plaats op dinsdagavond.
                Het Julius Ensemble staat onder leiding van Cees van Kooten.
                Interesse?
                Neem dan snel contact op met:
                Bien Damen - coördinatie orkest;
                tel. 043-3500807;
                email: tsl.office at planet.nl .

                Math Stroes - productieleider,
                tel. 06-53524094;
                e-mail: mathenmedea at hetnet.nl .
                (om spam te voorkomen is @ vervangen door at met een spatie er voor en er achter)

                Kaartverkoop Julius Caesar.

                De kaartverkoop voor Julius Caesar is gestart.
                De kaarten kosten € 20,- per stuk en zijn te verkrijgen via de Uitbalie van het Theater aan het Vrijthof en bij de VVV Maastricht in het Dinghuis.
                Vol humor, knipogen naar hedendaagse gebeurtenissen en met prachtige kostuums en decors, is dit een stuk wat de liefhebber van dialectvoorstellingen niet mag missen.
                De voorstellingen vinden plaats op 25, 26, 27 en 28 februari en 4, 5, 6 en 7 maart.
                Locatie is het 'Theater van Augustinus' (Awwe Stiene) aan de Kesselskade 43 te Maastricht.
                Aanvang is telkens om 20.15 uur en op zondagen is er een extra matinee voorstelling.
                Meer informatie via de webpagina: http://www.julius-caesar.nl/ .

                (1): Het manuscript moet al veel eerder in bezit zijn gekomen, want in 1906 was er al een uitvoering van "Julius Caesar" door zangvereniging 'De Lauwerkrans'.

                Bron: pagina 23 van weekblad De Ster van 20-11-2009.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #23
                  Caesar

                  Hallo Sjef,

                  Zou graag willen weten hoe jij aan de tekst komt die morgen pas in de STER komt. Heb jij bronnen bij de STER? Ik zit zelf in de organisatie en zou je graag op de hoogte houden. Zie je antwoord graag tegemoet.
                  Groetjes, Elletje
                  Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                    Hallo Sjef,

                    Zou graag willen weten hoe jij aan de tekst komt die morgen pas in de STER komt.
                    Heb jij bronnen bij de STER?
                    Ik zit zelf in de organisatie en zou je graag op de hoogte houden.
                    Zie je antwoord graag tegemoet.
                    Groetjes, Elletje
                    Jullie zouden eens moeten weten welke geheime connecties ik allemaal heb in 'sjoen Mestreech'.
                    En dat zonder er dagelijks of maandelijks een voetstap te zetten, een telefoontje te plegen, of wat dan ook.

                    Maar alle gekheid op een stokje.
                    Alles is openbaar, en wel via de webpagina van de uitgever van weekblad De STER.
                    Daar verschijnen enkele huis-aan-huis bladen als een PDF bestand.

                    http://www.nwg-online.nl/ .
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #25
                      Weet ik dat ook weer..
                      Bedankt!
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • #26
                        Bestanden bijvoegen
                        Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                        Opmerking


                        • #27
                          Caesar, worden er ook video-opnames gemaakt, die naderhand op DVD te koop zijn, het liefst met een programmaboekje of tekstboekje erbij?
                          Indien ja, dan zou ik nu al graag intekenen.
                          Of wordt dat nog op jullie webpagina kenbaar gemaakt?

                          http://www.julius-caesar.nl/ .
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #28
                            SJEF, voor zover het mij nu bekend is, wordt er inderdaad een DVD gemaakt, ik kan er tzt. een voor je reserveren.
                            Wat betrefd een eventueel programmaboekje en/of tekstboekje zal ik proberen daarvan een exemplaar voor je te bemachtigen (lees regelen)
                            Programmaboekjes zijn normaal niet te koop, maar worden verstrekt bij vertoon van een plaatsbewijs.
                            Beter nog kom, als je daar toe instaat bent, gewoon kijken
                            Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                            Opmerking


                            • #29
                              Morgen ga ik een toegangskaart bestellen.
                              Maar ik zeg nog even niet op welke dag en datum ik kom kijken.
                              Maar ik verheug me er nu al op.

                              Trouwens, ik bekeek zojuist de foto's op de webpagina die tijdens de repetitie gemaakt zijn: prachtig gewoon.
                              Je ziet gewoon het enthousiasme van de mensen afstralen; en ook zo gemotiveerd dat iedereen is: GEWELDIG !
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking


                              • #30
                                Dank Dank Dank en wees welkom
                                Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X