Oorspronkelijk geplaatst door Harrie
Bekijk bericht
En is het bepalen van Nederland in de finalewedstrijd van het WK voetballen niet een één grote gok-wedstrijd waar geen enkel scenario tegenop gewassen is?
Het is een fenomeen waar je niet op kunt anticiperen, want de diverse scenario's laten dat uit pragmatische redenen gewoon niet toe.
De gemeente en de organisatie van André Rieu hebben gedaan wat binnen hun organisatorisch vermogen lag, met de inachtneming van twee woorden:
Veiligheid en Beheersbaarheid van het publiek.
Het ene begrip hangt nauw samen met het andere begrip.
En indien de gemeente Maastricht van mening is dat men het begrip Veiligheid niet voldoende kan waarborgen, dan gaan de grote TV- schermen gewoon op zwart.
Hetzelfde geldt ook voor het andere begrip: Beheersbaarheid.
Ook de gemeente Maastricht heeft lessen getrokken uit het verleden; met name de 11de van de 11de.
================================
Het zou heel erg mooi zijn als tijdens de finale van het WK voetballen a.s. zondag het 'Maastrichtse couplet' van het Wilhelmus wordt gezongen.
Maastricht is namelijk de enige stad die in het Wilhelmus wordt genoemd en wel in het elfde couplet.
Het zou eervol zijn als tijdens de finale van het WK voetballen dit gezongen zou worden als voorbereiding op een tweestrijd tussen twee voetbal-elftallen.
ALS EEN PRINS OP GHESETEN
MET MIJNER HEYRES CRACHT
VAN DEN TYRAN VERMETEN
HEB IK DEN SLACH VERWACHT
DIE, BY MAESTRICHT BEGRAVEN
BEVREESDE MIJN GHEWELT
MIJN RUYTERS SACH MEN DRAVEN
SEER MOEDICH DOOR DAT VELD.
Vertaling:
Als een prins te paard heb ik Willem van Oranje, met mijn legermacht de veldslag afgewacht met de vermetele tiran, Alva, die, bij Maastricht ingegraven, bang was voor mijn kracht; mijn ruiters zag men draven zeer moedig door het veld.
En we weten allemaal uit de geschiedenislessen dat de Hertog van Alva de Spaanse generaal en gouverneur van de Nederlanden aan het begin van de Tachtigjarige Oorlog was.
Kan het symbolischer?
Elfde couplet?
De beschrijving in dat elfde couplet van de overwinning van Willem van Oranje op de Spaanse tiran Alva, welgeteld in Maastricht?
En dat als massale voor- en koorzang tijdens de voorbereiding van twee grootse voetbal-elftallen?
Met als uiteindelijke winnaar Willem van Oranje (= het Nederlands voetbalelftal)?
Meer info over Alva: http://historiek.net/index.php/Algem...1507-1582.html .
In ieder geval wens ik jullie veel kijkplezier a.s. zondag 11 juli 2010 en laat het een sportieve tweestrijd zijn.

Opmerking