Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beelden in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Beelden in Maastricht

    Naar aanleiding van diverse foto-opdrachten in de rubriek "Boe is dat" is mij het volgende opgevallen.
    Er zijn best wel veel beelden en beeldhouwwerken in Maastricht.
    Ze varieren van groot tot klein.
    Van zeer pompeus tot fijnzinnig.
    Van alom bekend tot haast anoniem.
    Maar een ding is er gemeenschappelijk: er is geen catalogisering; er ontbreekt een archief waarin al die beelden zijn opgenomen.
    Tenminste, voor zover ik weet.
    Er zijn een paar (Maastrichtse) fotografen die de meest bekende beeldhouwwerken, beelden en sculpturen hebben gefotografeerd en de foto's op een of andere webpagina hebben geplaatst.
    Maar een groot overzicht met bijbehorende documentatie ontbreekt.
    En dat vind ik jammer.
    Kijk eens naar de webpagina van Jef Bartelet over de Maastrichtse gevelstenen.
    Dat is nu een mooi voorbeeld hoe het wel kan en ook behoort te zijn.
    Hetzelfde zou ook moeten gelden wat de beelden en sculpturen in Maastricht betreft.
    En omdat het op dit moment ontbreekt, doet me dat toch wel pijn.
    Is er nu niet iemand op het idee gekomen om eens een begin te maken met het fotograferen en documenteren van al die beeldhouwwerken en sculpturen?
    Is er ook op bestuurlijk en ambtelijk niveau nooit eens over nagedacht?
    Tenslotte is Maastricht hoofdstad van de provincie Limburg en als stad zodanig is Maastricht een touristische trekpleister.
    Er is nog veel werk aan de winkel wat dat betreft.
    Last edited by Pier; 14 januari 2021, 17:27.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    strak plan. hoe gaan we het aanpakken ? hier op het forum of een wiki ?
    en welke gegevens wil je allemaal..
    Fallor ergo sum

    Opmerking


    • #3
      Inderdaad, strak plan.
      Ik denk dat het verzamelen van de informatie (beeld/sculptuur en de kunstenaar) en het maken van goede semi-professionele foto's het meest belangrijke en 'time-consuming' voor dit moment is.
      Zelf kies ik dan voor een wiki.
      Op dit moment is het geen goede tijd om foto's te maken.
      Zoiets moet je in de maanden mei-juni-juli doen op een heel vroeg tijdstip in de ochtend.
      Prima strijklicht en weinig tot geen mensen (storende factor) in de buurt van beelden die midden in de stad staan.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Ik neem vanmiddag contact op met een ambtenaar in het stadhuis.
        Er zullen toch wel lijsten bestaan, waarop diverse beelden en sculpturen staan ge?nventariseerd.
        Dan kun je doelgericht(er) gaan fotograferen, en hol je niet van hot naar her dwars door de stad om een en ander te fotgraferen.
        Tevens vind ik, dat er best wel een ruime onkostenvergoeding tegenover mag staan voor al het werk dat er gedaan gaat worden.

        Maar de kans is ook aanwezig, dat de gemeente zegt: we zijn reeds bezig met het fotograferen en inventariseren en dat het eindproduct in de vorm van een boek of DVD op de (boeken)markt zal verschijnen.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Ik heb telefonisch contact gehad met de afd. voorlichting van de gemeente Maastricht.
          Tot 1982 zijn alle beelden gefotografeerd en beschreven.
          Het geheel is als boekwerk in 1983 uitgegeven onder de titel: Beeldig Maastricht; 89 pagina's.
          Alle beelden en beeldjes, monumentjes, fonteinen en kanonnen in Maastricht, historisch toegelicht en beschreven, met foto's.
          Auteur: Frans Boetskens.
          Niet meer verkrijgbaar; ook niet via het modern antiquariaat.
          Wel in te zien bij Centre C?ramique; vierde etage.

          Ken je iemand die het boek wel heeft, zodat het gescand kan worden?
          Laat het dan even weten.

          Of er aanvullingen zijn gedaan door de gemeente voor de periode na 1983, wordt nog naar gezocht.
          Men neemt dan contact met mij op.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Ik heb ook ge?nformeerd (want zoals jullie weten denk ik altijd erg mee) en kreeg als antwoord dat er een catalogus bestaat bij de provincie, over de kunstcollectie van de provincie. Maar daar wip ik niet zo 123 even langs.
            Don't PRESS me....

            Opmerking


            • #7
              vvv heeft ook informatie schijnt.


              Beeldenwandeling
              Een wandeling langs beelden in de Maastrichtse binnenstad, die stuk voor stuk verwijzen naar periodes en anekdotes uit de Maastrichtse geschiedenis. ?02,00
              Fallor ergo sum

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door elvis Bekijk bericht
                Ik heb ook ge?nformeerd (want zoals jullie weten denk ik altijd erg mee) en kreeg als antwoord dat er een catalogus bestaat bij de provincie, over de kunstcollectie van de provincie. Maar daar wip ik niet zo 123 even langs.
                Zover ik weet is er alleen een kunstbank en een virtuele rondleiding.
                In het Gouvernement is een collectie beeldende kunst aanwezig.
                Zij bestaat uit ruim 800 werken en is verspreid over publieke ruimten, werkkamers en een kunstdepot.
                Voor meer info, klik dan hier.

                Zoeken op trefwoorden 'catalogus' , 'kunstcollectie' e.d. leverde geen andere resultaten.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9
                  wel een leuk idee ben er zelf een tijdje geleden mee begonnen heb ook al een hoop foto's. heb ook een kaart met speldjes erop geprikt met een groot aantal beelden en fontijnen ook heb ik het gezochte boekje beeldig maastricht.
                  een aanwinst voor elke maastricht fanaat staat leuke info in over de beelden fontijnen en monumenten. als het weer wat beter weer is ga ik weer verder aan mijn foto tocht.
                  leuk dat jullie er nu ook mee aan de gang willen zelf weet ik nog niet wat ik met mijn foto's ga doen.
                  maar de gedachte om er een site of eventueel ooit een boekwerk van te maken is wel al in me op gekomen.
                  marja op het moment valt het nog ff onder bezigheidstherapie

                  Opmerking


                  • #10
                    Dat is prachtig, dat litleboeda het boek 'Beeldig Maastricht' heeft en tevens ook al een begin heeft gemaakt met het fotograferen van diverse "objecten", zoals standbeelden, sculpturen, fonteinen en dergelijke.

                    Dan wordt het de hoogste tijd dat zeker olijfje en litleboede met elkaar in contact treden, om het een en ander nader te gaan uitwerken en ook om te plannen.
                    Het lijkt mij onzinnig, wanneer ieder zijn/haar eigen weg zou volgen, en dat er daardoor dubbel gewerkt gaat worden.

                    Maar zoals ik al eerder aangaf, en litleboeda bevestigt dat ook, op dit moment is niet het juiste ogenblik om te gaan fotograferen.
                    Het is vrij laat licht in de ochtend en dan is het toch al druk in de straten en op de pleinen.
                    En veel mensen zijn vaak een storende factor.
                    Ze kunnen je belemmeren bij het fotograferen van een object.
                    Maar ze kunnen ook een storende factor zijn als achtergrond op een foto.
                    En laten we niet vergeten: het is nog steeds midden in de winter.
                    Veel te koud om buiten te gaan fotograferen.
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #11
                      VVV en gidsen

                      He, de VVV heeft inderdaad boeken. Als instap voor informatie zouden de VVV-gidsen iets kunnen betekenen. Net als stadswachten zijn ze de voelsprieten van de gemeenschap.

                      Zo'n catalogus zou andere professionele gidsen een grote dienst bewijzen.
                      Het is inderdaad moeilijk om aan dit soort specifieke informatie te komen.
                      Veel informatie zal vast en zeker komen vanuit een verhaaltraditie van VVV-gidsen. Wat maar vaak genoeg gezegd wordt, wordt voor waar aangenomen.

                      Opmerking


                      • #12
                        hier nog een stukje beeldenroute http://www.digischool.nl/ckv1/studie...eldenroute.htm
                        Fallor ergo sum

                        Opmerking


                        • #13
                          Beeldenwandeling

                          In het Centre Ceramique verkopen ze ook diverse wandelroutes; o.a. een beeldenwandeling.

                          Beeldenwandeling.
                          Een wandeling langs beelden in de Maastrichtse binnenstad, die stuk voor stuk verwijzen naar periodes en anekdotes uit de Maastrichtse geschiedenis.
                          Kosten: ? 2,--

                          Klik via de webpagina op: winkelen-->>wandelingen voor uitgebreidere informatie omtrent de diverse wandelingen die er zijn beschreven.
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #14
                            In het befaamde "Bericht uit Maastricht (week 7/ 2004)" lees ik de volgende passage.

                            Maastricht telt driehonderd beeldende kunstwerken.
                            De beelden in onze stad dragen bij aan het totaalbeeld van de stad.
                            Wethouder Jacobs, verantwoordelijk voor kunst en cultuur, werkt aan de afronding van een onderhoudsplan van deze beelden.
                            Dit als onderdeel van het 'Kunst in Openbare Ruimte'-beleid van de gemeente.


                            Vervolgens zoek ik op de webpagina van de gemeente Maastricht naar het 'onderhoudsplan' zoals hierboven vermeld staat.
                            Resultaat van het zoekwerk: heel veel nota's, rapporten, verslagen en notulen, maar geen een letter is gewijd aan het 'onderhoudsplan' van de driehonderd beeldende kunstwerken.

                            Dan maar op zoek naar dat befaamde 'Kunst in Openbare Ruimte'-beleid, waar ook sprake van is in het "Bericht uit Maastricht".
                            Zelfde resultaat; nihil dus.

                            Met welk doel deed ik dat?
                            Om op die manier te achterhalen waar al die 300 beeldende kunstwerken nu staan, liggen of hangen in Maastricht, zodat we een leidraad hebben bij het fotograferen en rubriceren van al die beelden.
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #15
                              Reeds geruime tijd zijn er 2 beelden/plastieken waar ik de nodige vraagtekens bij plaats.
                              Zijn het bronzen beelden in de zin, dat ze door een kunstenaar gemaakt zijn, of zijn het goedkope en kitscherige reclame uitingen van kunststof of aardewerk.
                              En door wie zijn ze dan gemaakt of ontworpen?
                              En op welke locatie treffen we de beelden/plastieken aan?
                              Elke informatie van welke aard dan ook, wordt zeer op prijs gesteld en in dank aanvaard.



                              Plastiek



                              Beeld

                              ??.???`?.??.???`?.??.???`?.??.???`?.??.???`?.??.?? ?`?.??.???`?.?

                              Onderstaand bericht is in september 2006 geplaatst.
                              Kan iemand voor de aanvullende foto zorgen, zodat we ons een beeld kunnen vormen hoe die plaquette er uit ziet?
                              Op de webpagina's van Kunstkwartier en Argus buurtplatform ontbreekt die informatie.
                              Bij voorbaat dank.

                              ?.???`?.??.???`?.??.???`?.??.???`?.??.???`?.??.??? `?.??.???`?.?

                              CHARLES VOS - EEN LATE HULDE
                              Op de naar deze Maastrichtse beeldhouwer genoemde cour draagt wethouder Jean Jacobs een kunstwerk van Jos Keulen over aan de initiatiefnemer, het buurtplatform Argus.
                              De plaquette aan een gevel toont de kunstenaar met zijn belangrijkste beelden, die zijn weergegeven aan de hand van foto?s van Etienne van Sloun.
                              De begeleidende tekst is van Monique Dickhaut, conservator van Museum Spaans Gouvernement.
                              Charles Vos, die in 1954 overleed, heeft zich vooral toegelegd op het ontwerpen van kerkelijke kunst, zoals kruiswegstaties en pi?ta?s, in de openbare ruimte en in gebouwen.
                              In zijn geboortestad vervaardigde hij onder andere het beeld van Sint-Servaas aan de zuidzijde van de Sint-Servaasbrug, de Sint-Servaasbron aan het Keizer Karelplein en een beeldhouwwerk in de Koepelkerk.
                              Maar van deze expressionistische kunstenaar zijn bijvoorbeeld ook het monument van Henric van Veldeke, het Mooswief en Sphinxontwerpen van kleinplastiek en serviezen.
                              Lof voor het initiatief vanuit de buurt en voor de gemeente die de realisatie financieel mogelijk maakte.

                              ?.???`?.??.???`?.??.???`?.??.???`?.??.???`?.??.??? `?.??.???`?.?
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X