Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De Tagagemaquette

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    El Loco, wordt CC dan niet een beetje een Museum aan het Vrijthof concurrent? Horen die maquettes etc niet op het Vrijthof thuis?
    Voor de maquettes is in het Museum a/h Vrijthof sowieso geen ruimte. Ook in de Hoofdwacht (die ik in het Groet Mestreechs Museum Plan ooit eens heb voorgedragen als dépendance van het MahV, met als subthema 'Maastricht als vestingstad') is geen ruimte groot genoeg. Concurrentie met het MahV moet uiteraard vermeden worden. Het MahV richt zich op de maakindustrie in Maastricht in de laatste vijf eeuwen. CC zou zich vooral moeten richten op de periode ervoor, de archeologie van de Romeinse tijd en Middeleeuwen dus. De maquettes zijn dan een soort extraatje (en een publiekstrekker).
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Waar zou je al die maquettes willen laten in het CC?
    (...)
    De enige oplossing die ik zie is het terugclaimen van het café van Coffeelovers tussen CC en Café Zuid.
    (...)
    Een rigoureuze 'oplossing' zou zijn de open boekerij op de tweede verdieping te ontruimen. Dat zou een geweldige ruimte voor alle maquettes opleveren, met een mooie vide in het midden. Klein probleempje is dan natuurlijk dat de hele collectie boeken van de 000-700 groepen (alles wat geen kunst, muziek, aardrijkskunde, geschiedenis en Limburgensia is, dus alles van filosofie, godsdienst, sociale wetenschappen, recht, onderwijs en didactiek, computerkunde, Europa etc.) een plekje zou moeten vinden op de derde en vierde verdieping.
    Ik zie het als volgt: de open boekerij inderdaad inkrimpen en de vier maquettes (de vijfde, die van Céramique zelf, heeft z'n functie wel gehad; mischien wil het NAi/Bureau Europa die hebben?) naar de tweede etage, rondom de vide. Wat een grandioos gezicht zal dat zijn! De begane grond gewoon laten zoals het is (wisselende foto-tentoonstellingen, ed). De entresol met de 'achterruimte' en de toe te voegen ruimte van Coffeelovers/Zicht op Maastricht (waar ook nu al enkele exemplaren van de verzameling Romeinse bouwsculpturen zijn te zien) herinrichten met als hoodthema 'archeologie van Maastricht'.

    Opmerking


    • #17
      Voor de bibliotheek en haar niet onaanzienlijk publiek (alle geluiden van het tegendeel ten spijt) blijft in dit plan wel erg weinig ruimte over. Maar men zou natuurlijk dat Internationaal Journalistencentrum op de vijfde verdieping eruit kunnen gooien. Dat geeft wat lucht en brengt zowel de Kempzaal als het magazijn wat dichterbij...

      Opmerking


      • #18
        Maquettes, maquettes, maquettes...

        Wat een geweldige plannen en ideeën allemaal. Maar ik denk... dat het toch maar beter is om de maquettes niet permanent bij elkaar te zetten. Ik beschouw zelf al heel lang het Maastricht-binnen-de-singels als één groot museum. Daarom is het naar mijn overtuiging veel beter om cultureel erfgoed niet te concentreren op één lokatie, maar juist op veel kleine plekken te verspreiden binnen het stadscentrum.

        Opmerking


        • #19
          In de Geusselt stoon ouch nog twie stöks mèt betrèkking op de oondertunneling vaan d'n A2.
          Missjiens kinne die ouch towgevoog weurde.
          In 't AZM steit ein vaan 't AZM mèt de universiteit, kinne ouch towgevoog weurde.

          Allein boe geit me zoegèt plaotse, iech dink neet tot d'r 'n ruimte is die groet genôg is um die allemaol te plaotse.
          Kompleminte, Pieke

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
            We hebben er vier: de Romeinse van Ferry Schiffeleers zou er ook bij moeten staan.
            Deze mag er ook nog bij, een moderne maquette.



            Ik zie op de foto trouwens een behoorlijke open ruimte, kunnen ze deze niet ook overkappen, a la Museum aan het Vrijthof? Dat zou een behoorlijke ruimte opleveren om maquettes ten toon te stellen.

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
              Deze mag er ook nog bij, een moderne maquette.
              Was al genoemd, Equi (post #16).
              Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
              Ik zie op de foto trouwens een behoorlijke open ruimte, kunnen ze deze niet ook overkappen, a la Museum aan het Vrijthof?



              Lijkt me geen optie:
              1. is onderdeel van de openbare ruimte (PLein 1992)
              2. is een ontwerp van Coenen; kun je niet zomaar aan gaan verbouwen
              3. overdekken kost geld en dat is er niet; het gaat er juist om, om de vrijkomende ruimte in het CC (door het teruglopend bibliotheekgebruik) op een andere manier in te vullen.

              Opmerking


              • #22
                Los van de vraag of je een Maastrichtse versie van het Musée des Plans-Reliefs moet willen, zijn er geweldige ruimtes beschikbaar om in elk geval tijdelijk een deel van de maquettes op te stellen. We hebben in 2011 in de projectruimte van Ainsi (tweede etage) de tentoonstelling La Petite Saison de l'Eau gemaakt. Dat was een groot succes; niet in de laatste plaats vanwege de prachtige "ruwe" omgeving. De maquette van Tagage staat daar nu trouwens ook.

                Maastricht kent veel meer interessante maquettes dan de bekende stadsmaquettes. Zo beschikt de gemeente over een heel aardige verzameling die ontstaan is vanaf de jaren 1950. Na een hoop verhuispartijen waarbij er elke keer een aantal verloren gingen, bevinden de meeste zich in een tijdelijk depot van de gemeente. Daar staan ook de Ommelanden van de kopiemaquette 1748. Ik houd er een oogje op als een soort "maquette-conservator". Onbezoldigd natuurlijk. Een aantal maquettes, waaronder de grote van het Céramiqueterrein, zijn eind vorig jaar verplaatst naar het station voor een tentoonstelling. Ze zijn daar op dit moment nog.

                Weten jullie trouwens dat de stichting Maastricht Vestingstad ook een kleine, maar fijne verzameling maquette heeft m.b.t. de vesting? Er zijn maquettes van de Brusselsepoort, de Tongersepoort, de Helpoort, de Hoge Fronten, de kazemat van het bastion A van de Nieuwe Bosschefronten, het bastion Waldeck, de armenhuisjes aan het Lang Grachtje, de Romeinse vestingwerken, wat belegeringswerktuigen, en nog een aantal vrij ruwe maquettes van objecten als de Wycker kruittoren en de Sint Pieterspoort. De maquettes staan allemaal in het museumpje in de Helpoort. Ga vooral kijken, het is in het zomerseizoen bijna elke middag open!

                Opmerking


                • #23
                  Modelspoorvereniging De Percee

                  Als modelspoorbouw hobbyist en lid van de Percee kwam Johan Moors rond 1990 op het idee om het stationsgebouw van Maastricht op schaal na te bouwen. Dat dit niet zo eenvoudig was, werd snel duidelijk. Zo was bijvoorbeeld het verkrijgen van de juiste afmetingen van net station een hele klus. Ook de keuze van het bouwmateriaal was geen sinecure. Maar juist deze zoektocht naar het juiste materiaal is de oorsprong van zijn modelbouwbedrijf geworden



                  Voor meer informatie kijk op www.jmmodels.nl

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Paul Tieman Bekijk bericht
                    Weten jullie trouwens dat de stichting Maastricht Vestingstad ook een kleine, maar fijne verzameling maquette heeft m.b.t. de vesting? Er zijn maquettes van de Brusselsepoort, de Tongersepoort, de Helpoort, de Hoge Fronten, de kazemat van het bastion A van de Nieuwe Bosschefronten, het bastion Waldeck, de armenhuisjes aan het Lang Grachtje, de Romeinse vestingwerken, wat belegeringswerktuigen, en nog een aantal vrij ruwe maquettes van objecten als de Wycker kruittoren en de Sint Pieterspoort.
                    Volgens mij zijn enkele van die detailmaquettes gebruikt bij de tentoonstelling die in 2004 of daaromtrent werd gehouden in het CC, over de Zeven Verdwenen Poorten van Maastricht. Toen stond in de grote benedenruimte ook het eerste resultaat van de maquette 1867 tentoongesteld.

                    Opmerking


                    • #25
                      De maquettes die ik ooit voor SMV van Tongersepoort en Brusselsepoort heb gemaakt stonden inderdaad op de tentoonstelling in het CC over de verdwenen stadspoorten. Destijds hebben we met Maastricht1867 onze delen Sint Pieter en Bosschefronten gecombineerd met de Hoge Fronten van de stichting Maastricht Vestingstad tgv die expositie. Zodoende ontstond een totaalplaatje van het westelijk deel van de vestinggordel om de stad.

                      Johan Moors ken ik zelf wel. Van De Percee, de modelspoorclub. We waren daar beiden in de jaren '80 bij betrokken. Hij is een heel goede maquettemaker die vol zit met passie voor het vak. Overigens is er van het Maastrichtse station een presentatiemodel uit 1914 bewaard gebleven in de collectie van het Utrechtse spoorwegmuseum. Het wordt daar onder miserabele omstandigheden geëxposeerd. Overigens, zoals veel in dat museum dat ernstig verpretparkt is.

                      Ik heb een paar jaar terug in opdracht een boekje gemaakt over bijzondere maquettes van Zuid-Limburgse objecten. Zie hier: http://www.paultieman.blogspot.com/2...samengaan.html Het is niet te krijgen in de boekhandel, maar ik zou het online kunnen zetten, of een openbare oplage regelen als er voldoende belangstelling voor is. Laat maar weten.

                      Leuk om met dit forum bezig te zijn op de plek waar ik nu ben: een chambre d'hote in het dorp Jifna op de 'Westelijke Jordaanoever'. Maastricht is ook hier in het nieuws vanwege de wietpasjes

                      Opmerking


                      • #26
                        In de aofgeloupe heiligdomsvaart ging ouch 'n miniatuur mèt vaan de St. Servaos basiliek, binne 'n paar weke gebowd door C.V. De Braniemeekers oet Lummel. Dat miniatuur zow ouch nog debeij kinne.
                        Iech weet allein neet boe ze mini Servaos op dit memint opgeborrege höbbe.
                        Trowwens es d'r iemes is dee miech vaan get info kin veurzien euver 't bowwe vaan miniature, zow iech dat ger huure, veer (C.V. De Drommedarisse) zien bezig mèt 't bowwe vaan 'ne zjubilei vastelaovends wagel (veur vastelaovend 2014) en wèlle diverse markante gebowwe oet Wittevrowweveld en Wiekerveld naobowwe oonder 't motto, Uzze Hoeglöstigheid regeert.
                        Iech zeen wel get koume es iemes get wèt.
                        Kompleminte, Pieke

                        Opmerking


                        • #27
                          Een paar voor mij onbekende maquettes waren te zien tijdens de expositie "Van Stokstraat naar A2" op de zolder van het stationsgebouw. Zie hier voor mijn verslag. Naast de maquette van het Stokstraatkwartier (voor de volledigheid heb ik hierbeneden nog maar een afbeelding geplaatst) waren nog wat maquettes te zien die in dit draadje niet mogen ontbreken.



                          Maquette Stokstraatkwartier.



                          Maquette Boschstraatkwartier, Matthiaskerk valt half uit elkaar.


                          Maquette appartementencomplex op vroegere staargebouw.


                          Maastrichts modernste (?) maquette, de ondertunneling van de A2.

                          Aan de maquettes kun je volgens mij een heel museum wijden... Op hoeveel zitten we er nu?

                          Opmerking


                          • #28
                            maquette 'De Groene Loper / A2´

                            Geen idee, tellen is mijn makke. Maar door des burgemeesters laatste foto bedenk ik ineens dat er een echt grote maquette van 'de groene loper A2' te zien is in het Informatiecentrum bij de Geusselt. In feite zijn het er twee: een wat kleinere hangt er tegen de muur tegenover de lift.

                            Opmerking


                            • #29
                              maquettes

                              De Stokstraatmaquette op de expo op de zolder van het station heb ik vorig jaar aangetroffen tussen stapels oude pallets in de gemeenteloods in Limmel. Het bleek om een bijzondere maquette te gaan omdat je er het Stokstraatgebied op ziet voordat de achterterreinen werden geleegd en het pleintje Op de Thermen ontstond.

                              Er zijn nog heel veel meer maquettes. Ik heb er door mijn werk in de loop van de jaren een vrij redelijk zicht op gekregen. Je zou er gemakkelijk een museum mee kunnen vullen...

                              Opmerking


                              • #30
                                Sigismund in miniatuur

                                Dagblad De Limburger:

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X