Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Muziekhuis De Harp Spilstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Om toch nog even terug te komen op deze vraag.

    Niet De Harp, maar Muziekhuis Engelbert zou de naam zijn geweest.

    Het verhaal hierachter is, dat Muziekhuis De Harp in 1976 zijn deuren sloot, en verder ging onder de naam Muziekhuis Engelbert.

    Deze winkelier opende vervolgens een filiaal in Brusselsepoort, pal tegenover de bushalte, die toen nog op het terrein lag dat later parkeerterrein werd van het winkelcentrum. Dit muziekhuis heeft er niet lang gezeten, nadat het verdween kwam op die plaats een vestiging van het postkantoor. Dit alles VOOR de grote verbouwing van 1992-1994.


    Zegt iemand dat iets?
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #17
      Muziekhuis de Harp weer in de aandacht

      Interessant voor liefhebbers van de pophistorie : de site van Maastrichtenaar Harry Knipschild. Harry werkte van 1964 - 1972 voor Radio Veronica. Tevens was hij vanaf 1964 - 1995 werkzaam in de muziekindustrie voor o.a. Polydor. In die hoedanigheid was hij betrokken bij veel artiesten in binnen- en buitenland. Met Abba reisde hij regelmatig als promotor van hun platenmaatschappij ( zie foto ). Vanaf 1995 ging hij geschiedenis studeren en promoveerde in 2005. Harry heeft inmiddels 158 verhalen uit de pophistorie op zijn site. Het laatste over het befaamde Maastrichtse Muziekhuis De Harp van Henk en Nelly Severs, waar hij als Maastrichts jongetje ook zijn eerste platen kocht. Zie de link.
      In het verhaal van de Harp ook een beschrijving van de situatie in Maastricht rond oorlog en bevrijding. Opmerkelijk is het onderdeel over de 5-jarige Maastrichtse kind-artiest Loe Schoonbrood, die mocht optreden bij Eddy Christiani in de Carlton in de Kleine Staat. Na het optreden maakte hij twee platen met Eddy Christiani. Zie de link voor de site. Zie ook het youtube-filmpje over De Harp.

      De historie van de Harp ligt vereeuwigd in 16 fotoboeken, die beschikbaar zouden moeten komen bij het RHC in de Pieterstraat.

      http://www.harryknipschild.nl/harryknipschild.nl/index.php/79-artikelen-popmuziek/321-158-platenwinkel-de-harp-in-maastricht-deel-1


      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=HLvZqNktbag[/ame]
      Bestanden bijvoegen

      Opmerking


      • #18
        De historie van 'De Harp'

        Oorspronkelijk geplaatst door brour00 Bekijk bericht
        Interessant voor liefhebbers van de pophistorie : de site van Maastrichtenaar Harry Knipschild. (...)

        De historie van de Harp ligt vereeuwigd in 16 fotoboeken, die beschikbaar zouden moeten komen bij het RHC in de Pieterstraat. (...)
        Merci Brour00 voor de informatie en voor de link.

        Een vraag: Waar bevinden de 16 fotoboeken met de historie van 'De Harp' zich momenteel ?
        Mestreechter Geis mage beleve
        en dat door te kinne geve.
        God, wat is dat sjiek ! © Wigo

        Opmerking


        • #19
          Op zoek naar een Will Tura-fan

          Dank aan Wigo. Zijn laatste vraag is terecht, maar - met permissie - mag ik het antwoord hierop nog even schuldig blijven. Ik kom erop terug.

          Zitten er onder de lezers van MO misschien echte Will Tura-fans ?
          Ik ben op zoek naar een echte wat oudere Will Tura-fan. Het liefst iemand, die het bezoek van Will Tura aan Muziekhuis de Harp in 1964 nog heeft meegemaakt. Het verzoek daartoe komt van een Belgische tv-producent.

          Ik hoor het graag.

          Opmerking


          • #20
            Vervolgartikel De Harp

            Maastrichtenaar Harry Knipschild, decennia lang werkzaam in muziekindustrie incl. Radio Veronica en vanaf 1995 bezig als historicus ( nog gepromoveerd in Leiden ) heeft de historie van Muziekhuis de Harp in de Spilstraat van wijlen Henk en Nelly Severs ontleed in twee omvangrijke artikelen op zijn site. In het tweede artikel o.a. het bezoek van de Blue Diamonds en Adamo. Tevens de hit van Lucille Star. Harry analyseert de verkoopstrategie van Henk Severs, waarin ik zelf ook nog wat figureer. Tot slot de teloorgang van De Harp, eigenlijk niet meer opgewassen tegen de uitdagingen van de tijd.
            Harry hield al twee keer een lezing in Maastricht over de muziekhistorie van de pop voor het LGOG. Tijd voor een reprise ?
            De twee artikelen zijn echt iets om bij het regenweer van vandaag even te lezen.

            http://www.harryknipschild.nl/harryk...stricht-deel-2
            Bestanden bijvoegen

            Opmerking


            • #21
              De Harp tot slot

              Weer aandacht voor Muziekhuis 'De Harp', destijds in de Spilstraat gedreven door het energieke en markante echtpaar Henk en Nelly Severs ? Nu ook Nelly dit jaar overleden is, heb ik op verzoek alle ( tot nu toe ) beschikbare foto's nog eens samengevoegd in versie 2 van de beeldhistorie / foto-collage over dit bijzondere muziekhuis ( versie 1 had op de diverse sites ca. 5500 hits, dus er is wel belangstelling ). Samen met de twee afleveringen op de site van Harry Knipschild over 'De Harp' is het nodige van de 40-jarige historie gereconstrueerd. Het wachten is nu totdat de fotoboeken nog eens beschikbaar komen bij het RHCL. Voor de liefhebber veel plezier met deze nostalgie.

              Zie voor de beschrijving van Harry Knipschild :

              http://www.harryknipschild.nl/harryk...stricht-deel-1



              Last edited by Breur; 19 december 2014, 12:00.

              Opmerking


              • #22
                Hartstikke mooie fotocollage!!
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #23
                  Perfect gedaan Brour, Chapeau !

                  Nostalgie en sjiek om dit alles nog eens terug te zien.
                  Mestreechter Geis mage beleve
                  en dat door te kinne geve.
                  God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                  Opmerking


                  • #24
                    Leuk om de tienertijd terug te zien
                    Kompleminte

                    Toller

                    Opmerking


                    • #25
                      Dacht ik toch steeds dat ik een reactie had gegeven op het bericht van Peter van Hoorn. Maar dat bericht is nergens meer te vinden.
                      Peter heeft het namelijk mis.

                      De zaak waar hij het over heeft, was van Charly Prick, en die stond beter bekend als Disco Charly. Die lag op de plek waar nu Chocolaterie Rousseau ligt. Later had die zaak de naam Muziekland.


                      Ik heb hier en daar nog eens nagevraagd hoe het misverstand van de naam Engelbert/De Harp in de wereld werd geholpen:

                      ik weet niet of het klopt, maar kan het zijn dat De Harp is overgenomen door Engelbert, die vervolgens een filiaal opende in Brusselsepoort?

                      Wie het weet, mag het zeggen.
                      I am not a complete idiot. Some parts are missing

                      Opmerking


                      • #26
                        De Harp en Engelbert

                        Onderstaande stukje is te lezen in het artikel van Harry Knipschild deel 2
                        Na ‘de Harp’
                        Op 22 juli 1976 liet het echtpaar Severs in de krant afdrukken: “Muziekhuis de Harp gaat weg. Wij nemen met een brok in de keel afscheid van al onze muziek-vrienden. Wij hebben fijne jaren gehad in en met onze zaak, maar de laatste tijd werd het ons toch te veel. Vandaar dit afscheid. Wij danken onze vrienden en al onze cliënten voor het genoten vertrouwen in al die jaren.
                        Wij geven met een gerust hart de afdeling instrumenten en muziekonderdelen in handen van de heer Engelbert. Wij zijn ervan overtuigd dat hij uw muziekzaken – als ervaren musicus – naar beste vermogen zal behartigen. Wij adviseren daarom al onze cliënten voortaan naar de muziekhandel van de heer Engelbert [van orgelsalon I. Engelbert, Brusselsepoort] te gaan. Nellie en Henk Severs”.

                        http://www.harryknipschild.nl/harryk...stricht-deel-2
                        MestreechterSteerke gief um Mestreech.

                        Opmerking


                        • #27
                          Goofjohn bedankt voor dit uniek stuk vooral de toegevoegde URL's was genieten
                          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                            Dacht ik toch steeds dat ik een reactie had gegeven op het bericht van Peter van Hoorn. Maar dat bericht is nergens meer te vinden.
                            Peter heeft het namelijk mis.

                            De zaak waar hij het over heeft, was van Charly Prick, en die stond beter bekend als Disco Charly. Die lag op de plek waar nu Chocolaterie Rousseau ligt. Later had die zaak de naam Muziekland.


                            Ik heb hier en daar nog eens nagevraagd hoe het misverstand van de naam Engelbert/De Harp in de wereld werd geholpen:

                            ik weet niet of het klopt, maar kan het zijn dat De Harp is overgenomen door Engelbert, die vervolgens een filiaal opende in Brusselsepoort?

                            Wie het weet, mag het zeggen.
                            Zowel het een als het ander klopt niet. Henri Engelbert had niets vandoen met de Harp.
                            Waar de stellingname vandaan komt m.b.t. Charly Prick is mij geheel en al onbekend. Zie mijn bericht van 23 juni 2013.
                            Last edited by Peter van Hoorn; 25 januari 2016, 19:51.

                            Opmerking


                            • #29
                              Hierbij en foto van een brief van Henk en Nelly Severs die ik kreeg bij een single op mijn verjaardag . De single behoefde ik niet te betalen.
                              Last edited by Peter van Hoorn; 29 januari 2016, 20:38.

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                                Om toch nog even terug te komen op deze vraag.

                                Niet De Harp, maar Muziekhuis Engelbert zou de naam zijn geweest.

                                Het verhaal hierachter is, dat Muziekhuis De Harp in 1976 zijn deuren sloot, en verder ging onder de naam Muziekhuis Engelbert.

                                Deze winkelier opende vervolgens een filiaal in Brusselsepoort, pal tegenover de bushalte, die toen nog op het terrein lag dat later parkeerterrein werd van het winkelcentrum. Dit muziekhuis heeft er niet lang gezeten, nadat het verdween kwam op die plaats een vestiging van het postkantoor. Dit alles VOOR de grote verbouwing van 1992-1994.


                                Zegt iemand dat iets?
                                Ik heb nog even navraag gedaan bij de Bron ( Henri Engelbert ) en dat het navolgende beeld:
                                1976 - 1981 Gevestigd in de Brusselsepoort + 1979 - 1981 Gevestigd in de Entre Deux ( Helmstraat )
                                1981 - 1986 Gevestigd in de Spilstraat in het voormalig pand van "De Harp" ( vandaar misschien die connectie gedachte met de Harp ) onder de naam Engelbert Muziek Boutiek
                                1986 - 1998 Gevestigd op de Brusselstraat onder de naam Engelbert Muziekhuis.
                                Last edited by Peter van Hoorn; 1 februari 2016, 17:21.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X