Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Muziekhuis De Harp Spilstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Muziekhuis De Harp Spilstraat

    Wie herinnert zich nog Muziekhuis de Harp in de Spilstraat met Henk en Nelly Severs ? Bekend voor de reparatie van muziekinstrumenten ( Haarie ? ), verkoop van bladmuziek en - last but not least - de verkoop van platen. Het begon met de 78-toeren plaat. De Harp had de derde Amerikaanse luisterbar in het land. Henk Severs 'bestierde' de zaak vanuit zijn hoekje en was kien op alle muziektrends en nieuwe artiesten. Hij lanceerde Adama, Rocco Granata en Lucille Star ( in Europa ). Bij de Blue Diamonds kwamen er meer dan duizend fans, die de Spilstraat verstopten Hij grossierde in gouden platen en was jarenlang het middelpunt van (platen)muziekminnend Maastricht. Via Lou Schoonbrood mocht ik de fotoboeken even lenen van Nelly Severs. Met respect heb ik geprobeerd de hoogtepunten in de historie van de Harp zoveel mogelijk in 3,5 minuut te reconstrueren.
    Voor wie geïnteresseerd is en eigen herinneringen wil ophalen. Ik weet het : het is nostalgie, maar toch wel leuk.

    René Brouwers
    Last edited by Breur; 19 december 2014, 11:57.

  • #2
    Hartstikke leuke geschiedenisles, brour00 !!!

    Zulke bijdragen zie je ze helaas de laatste tijd niet meer veel op Mestreech Online. Ik steek daarbij ook de hand in eigen boezem!

    Ik las overigens laatst ergens dat de carriére van de Zangeres zonder Naam voor een groot deel is ontstaan in Maastricht. Dat was mij ook niet bekend.
    Las ik dat hier op Mestreech Online?
    Het wordt ook even benoemd in het filmpje van Brour00.

    Rest mij nog één opmerking richting moderatoren.
    Verdiend deze prachtige bijdrage niet een andere plek op MO?
    Volgens mij hoort deze thread meer thuis bij Cultuur of nog beter Geschiedenis dan bij nieuw/mededelingen.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Een beetje zoeken op MO levert heel wat 'Harp' op!

      Opmerking


      • #4
        Een stukje geschiedenis wat ik -es neet sjeng- niet kende.

        Leuk!!

        Opmerking


        • #5
          Zoals Clio aangeeft: ''De Harp'' wordt op MO niet vergeten.

          Zelf kan ik me van de Harp in de Spilstraat die stunts niet zo voor de geest halen, ik woon pas sinds 1975 in Maastricht. Daarentegen had de andere vestiging van De Harp in de korte tijd dat men er zat, ook in winkelcentrum Brusselsepoort haar stunt.

          Ook daar stonden honderden fans te kijken naar het bewuste optreden. Ik had het ook aangehaald in een ander topic, ik heb het over het optreden van Boney M, eind 1977.

          Ik heb er zelf geen fotomateriaal van. Ik stond bovenop het muurtje waar jarenlang de tekst ''Allende is vermoord'' op stond gekalkt. Van daaruit had ik een uitstekend uitzicht op de Kiek-oet van De Harp.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Filiaal Harp in Brusselsepoort

            Nooit geweten dat er een tijdje een filiaal zat van de Harp in Brusselsepoort.
            Maar goed, ik studeerde toen ook buiten Maastricht. Ik zal eens navragen bij Nelly Severs of dat een echt filiaal was of - zoals ze dat geloof ik nu noemen - een soort franchise ( gebruik naam en logo ). Bedankt voor de tip.

            Opmerking


            • #7
              Daar heb ik mijn eerste LP gekocht

              Opmerking


              • #8
                Mijn oudere broer ging in de Harp rock and roll platen kopen. Eigenlijk ging hij ook voor die leuke verkoopsters. Helaas voor hem werd hij meestal geholpen door Henk Severs himself. Zelf ging ik er voor pickupnaalden, bladmuziek, ganzenvet en klarinetrietjes. Ook kocht ik er mijn eerste mondharmonica en trommel. Later moest ik in een andere rol regelmatig top 40 singeltjes kopen. Een concurrent was de muziek- en instrumentenhandel van M. Niël in de Bredestraat nr. 30, maar daar was het in de winkel lang niet zo gezellig. Ik heb mijn altijd verbaasd over het grote assortiment in een relatief kleine winkelruimte van de Harp.

                Opmerking


                • #9
                  En dan zat er, enkele panden verderop, of pal ernaast, nog die elektronicawinkel van Willems en Braun, waar je in de uitverkoop soms letterlijk voor een appel en een ei een (zwaar overjarige) televisie kon kopen.

                  Let wel, alleen het model dat in de etalage stond. Zo kwam die zaak voordelig van haar ''winkeldochters'' af, en haalde men gratis de krantenkolommen.
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door brour00 Bekijk bericht
                    Nooit geweten dat er een tijdje een filiaal zat van de Harp in Brusselsepoort.
                    Maar goed, ik studeerde toen ook buiten Maastricht. Ik zal eens navragen bij Nelly Severs of dat een echt filiaal was of - zoals ze dat geloof ik nu noemen - een soort franchise ( gebruik naam en logo ). Bedankt voor de tip.
                    Ik denk dat ze voor 1 zaak geen franchiseformule zullen hebben gebruikt.

                    De zaak heeft er overigens maar kort gezeten. Later is op die plek een postkantoor gekomen, na 1994 is de boel helemaal onderhanden genomen, en ik weet dus niet meer precies waar De Harp dan gezeten heeft.

                    Bij mijn weten was het zo dat Baccara precies op de hoek zat, met daarnaast het Chinees restaurant, en aan de andere kant zat dan de Harp, en die friture die officieel geen alcoholische dranken verkocht. Dat was een vrij grote friture,waar ik de naam helaas niet meer van weet.

                    Of die sleutelmakerij van Van Kan er toen al zat, weet ik niet meer met zekerheid te zeggen.
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

                    Opmerking


                    • #11
                      Wat Breur zegt, veel verschillende spullen in een relatief kleine winkel. Achter de winkel lag de werkplaats. Ik geloof dat veel harmoniën daar hun instrumenten lieten herstellen. Na de oorlog ( al het koperwerk was in de grond ' begraven ' ) was instrumenten-reparatie blijkbaar de voornaamste handel.
                      Wie weet daar nog iets of meer van ?
                      En dan de verkoopsters : ik geloof dat menigeen niet alleen voor de muziek en huiskamersfeer kwam..... Francine was, geloof ik, toch wel de ster-verkoopster.

                      Opmerking


                      • #12
                        De Harp Brusselsepoort

                        Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                        Zoals Clio aangeeft: ''De Harp'' wordt op MO niet vergeten.

                        Zelf kan ik me van de Harp in de Spilstraat die stunts niet zo voor de geest halen, ik woon pas sinds 1975 in Maastricht. Daarentegen had de andere vestiging van De Harp in de korte tijd dat men er zat, ook in winkelcentrum Brusselsepoort haar stunt.

                        Ook daar stonden honderden fans te kijken naar het bewuste optreden. Ik had het ook aangehaald in een ander topic, ik heb het over het optreden van Boney M, eind 1977.

                        Ik heb er zelf geen fotomateriaal van. Ik stond bovenop het muurtje waar jarenlang de tekst ''Allende is vermoord'' op stond gekalkt. Van daaruit had ik een uitstekend uitzicht op de Kiek-oet van De Harp.
                        De zaak in de Brusselsepoort was van Prick, en dus niet van de Harp

                        Opmerking


                        • #13
                          Vreemd hoor. Heeft iemand daar nog fotomateriaal van? Ze gebruikten echt wel het logo van de Harp.
                          I am not a complete idiot. Some parts are missing

                          Opmerking


                          • #14
                            Op Qoop staan enkele oude foto's van de Brusselsepoort, maar die brengen ons niet verder. (Zoeken op Maastricht, winkels Via Regia). Misschien eens neuzen in de Jaarboeken van Maastricht?

                            Opmerking


                            • #15
                              Dan moet dat het jaarboek 77-78 zijn, want de maanden liepen niet synchroon met de jaren.

                              Ik heb eens bij een paar bekenden van mij, die al jaren in die buurt wonen, rondgevraagd, en het is volgens hen weldegelijk De Harp geweest. Ook in het reclameboekje dat in 2011 verscheen toen het winkelcentrum 40 jaar bestond, staat volgens mij een foto ervan.

                              Ik vraag het Henri Zeguers of dhr. Lustermans eens, of Leon Geurtjens, de ex-stadsprins en beheerder van het Rommedoeke. Zij zijn mensen van het eerste uur, en zullen dat echt wel weten.
                              I am not a complete idiot. Some parts are missing

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X