Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Waarom er niets meer bekend is over de Zwarte Ruiter, weet ik niet. Volgens mij is het een taktiek van de Heiniken brouwerij om de brouwerijen die zij opkochten zo snel mogelijk te sluiten en de productie over te plaatsen. Hetzelfde is ook met de Ridder Brouwerij gebeurd. Ik vind het daarom des te interessanter dat er in het land wel nog zaken zichtbaar zijn over de Zwarte Ruiter.
Met belangstelling het krantenartikel ‘Nieuw leven in de brouwerij’ gelezen. De enige dissonant daarin is o.i. de naam van dat project: De Blauwe Veste (toch niet een fantasierijke aanvulling op BLAUWdorp?).
Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. EversBekijk bericht
Die fout zit in de foto. Als je met streetview de gehele omgeving bekijkt, blijken het inderdaad twee naastgelegen deuren te zijn. Men zou ter plaatse moeten gaan zien om de functie van die deuren te weten te komen. Waarom hebben die panden een extra voordeur (voor nr. 4 na de oorlog bijgebouwd)? Is dat mogelijk ten gunste van een bovenwoning of praktijkruimte? Want inderdaad heeft nr. 4, net als de volgende twee panden (nrs. 6-8 ) de voordeur aan de zijkant zitten.
Vandaag kwam ik er toevallig langs en dacht, kom maak eens een paar foto's. De foto van de twee deuren, daarvan is de rechtse deur genummerd "2"en de linkse deur "2A". Heb dan ook maar in een keer de ingemetselde steen vastgelegd. Aan de voegen kun je naar mijn mening duidelijk zien dat de steen er nog niet zolang in zit.
Is het jullie ook al opgevallen dat Sint Martinus hier als een donkere man (neger mag men niet meer zeggen) wordt voorgesteld, en dat die zijn mantel deelt met een arme blanke?
Een aardige kronkel Maar svp geen nieuwe pietendiscussie.
Sinds de laatste opknapbeurt zijn het rood, bruin, zwart en goud door weersinvloeden al een heel stuk fletser geworden, terwijl de toegepaste huidskleur bij beide personages van zo'n slechte kwaliteit moet zijn geweest dat ie helemaal verkleurd/vervaagd/verdwenen is.
Dat Martinus er donkerder bij staat dan de bedelaar is behalve aan de schaduw denkelijk vooral te wijten aan het doorsijpelend regenwater langs de sluitsteen dat ook nog gezorgd heeft voor vlekken en strepen. Een belangrijk punt van aandacht bij de komende restauratie, ook om aantasting van de steen te voorkomen !!
Is het jullie ook al opgevallen dat Sint Martinus hier als een donkere man (neger mag men niet meer zeggen) wordt voorgesteld, en dat die zijn mantel deelt met een arme blanke?
Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. EversBekijk bericht
In 1976 zat de steen nog of weer in de muur. Wordt vervolgd.
Als dat echt in 1976 het geval was, hoe kan het dan dat de steen in 1956 gevonden kan zijn (dus uit de muur) en in 1981 overhandigd aan Dries van Agt?
Dan is er toch aardig wat mis met de chronische volgorde.
Ik ben als kind vaak in het pand geweest, bij de toenmalige bewoners (sinds 1951). Helaas zijn ze beiden overleden! Dus iets navragen is er niet meer bij......
Leave a comment: