Een Maastrichts kapiteel in Gent...
Nog zo'n treurig verhaal: in dit geval gaat het misschien niet over een 'schat' in de klassieke betekenis van het woord, maar illustreert het verhaal wel hoe er in vorige eeuwen met ons erfgoed werd omgegaan, waardoor er zoveel kunstvoorwerpen uit de stad verdwenen zijn.
Het betreft in dit geval een Romaans kapiteel, dat ooit deel uitmaakte van de buitenkant van de oostpartij van de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Van Heylerhoff tekende het in 1817 en meende dat het Pontius Pilatus voorstelde die zijn handen wast, terwijl de figuur rechts Christus zou voorstellen die zijn kruis opneemt. Van Heylerhoff noteerde ook dat het kapiteel, samen met een ander reliëf, twee jaar eerder, in 1815 dus, van het voormalige kerkgebouw verwijderd was op last van de graaf van Renesse, die het liet overbrengen naar zijn kasteel te 's-Heerenelderen.
Graaf Clemens van Renesse Breidbach (1776-1833) was een bekend verzamelaar van middeleeuwse kunst, die erin slaagde een omvangrijke collectie kerkelijke kunst op te bouwen door handig gebruik te maken van de verwarde politieke situatie in het begin van de 19e eeuw. Na zijn dood werd de verzameling in 1836 in Antwerpen geveild en raakte verspreid over de hele wereld. Elizabeth den Hartog vond het kapiteel enkele jaren geleden terug in het Museum voor Stenen Voorwerpen in de St Baafsabdij in Gent. Hoe het daar belandde is onbekend.
De tekening van Van Heylerhoff - Het kapiteel uit de Slevrouwe - Het museum te Gent
Volgens de Gentse museumcatalogus beeldt het kapiteel de legende van de Dolende Jood uit, maar Den Hartog legt verbanden met soortgelijke sculpturen in Verona en Venetië en concludeert daaruit dat het om een uitbeelding van de wintermaanden gaat: het mannetje links warmt zich bij het vuur en rechts haalt iemand hout.
Bron: Hartog, E. den, Romanesque Sculpture in Maastricht. Maastricht, 2002, pp.36-45, 165-169
Nog zo'n treurig verhaal: in dit geval gaat het misschien niet over een 'schat' in de klassieke betekenis van het woord, maar illustreert het verhaal wel hoe er in vorige eeuwen met ons erfgoed werd omgegaan, waardoor er zoveel kunstvoorwerpen uit de stad verdwenen zijn.
Het betreft in dit geval een Romaans kapiteel, dat ooit deel uitmaakte van de buitenkant van de oostpartij van de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Van Heylerhoff tekende het in 1817 en meende dat het Pontius Pilatus voorstelde die zijn handen wast, terwijl de figuur rechts Christus zou voorstellen die zijn kruis opneemt. Van Heylerhoff noteerde ook dat het kapiteel, samen met een ander reliëf, twee jaar eerder, in 1815 dus, van het voormalige kerkgebouw verwijderd was op last van de graaf van Renesse, die het liet overbrengen naar zijn kasteel te 's-Heerenelderen.
Graaf Clemens van Renesse Breidbach (1776-1833) was een bekend verzamelaar van middeleeuwse kunst, die erin slaagde een omvangrijke collectie kerkelijke kunst op te bouwen door handig gebruik te maken van de verwarde politieke situatie in het begin van de 19e eeuw. Na zijn dood werd de verzameling in 1836 in Antwerpen geveild en raakte verspreid over de hele wereld. Elizabeth den Hartog vond het kapiteel enkele jaren geleden terug in het Museum voor Stenen Voorwerpen in de St Baafsabdij in Gent. Hoe het daar belandde is onbekend.
De tekening van Van Heylerhoff - Het kapiteel uit de Slevrouwe - Het museum te Gent
Volgens de Gentse museumcatalogus beeldt het kapiteel de legende van de Dolende Jood uit, maar Den Hartog legt verbanden met soortgelijke sculpturen in Verona en Venetië en concludeert daaruit dat het om een uitbeelding van de wintermaanden gaat: het mannetje links warmt zich bij het vuur en rechts haalt iemand hout.
Bron: Hartog, E. den, Romanesque Sculpture in Maastricht. Maastricht, 2002, pp.36-45, 165-169
Opmerking