Elders kwam het Byzantijns dubbelkruis ter sprake, dat ooit het belangrijkste stuk in de kerkschat van de Onze-Lieve-Vrouwekerk was. Hier een opsomming van verdwenen schatten:
1, 2 & 3: Rome, Rome, Den Haag
4 & 7: ? (tekening in Parijs), München
5 & 6: Brussel, Hamburg
9: Fulda
10: Haarlem, Parijs
Niet opgenomen in het lijstje zijn alle gouden en zilveren kunstvoorwerpen in kerkelijk bezit, die in de Franse tijd omgesmolten werden om de oorlogsschattingen te kunnen betalen. Niet opgenomen zijn ook alle beelden, schilderijen, kunstvoorwerpen, enz, die door Maastrichtse kunstenaars gemaakt zijn, maar altijd al bestemd waren voor opdrachtgevers elders. Ook niet opgenomen zijn de 24 schilderijen van Pyke Koch, die de tandarts Taeke Botke in zijn woonhuis/privémuseum aan de Bredestraat had verzameld. Ze waren natuurlijk gewoon privébezit en Botke had alle recht ze te verkopen, maar toch jammer dat nog niet één Koch in het Bonnefanten is terecht gekomen... En, tenslotte, ook niet opgesomd zijn de ongeveer 60 schilderijen van Italiaanse en Zuid-Nederlandse meesters, die in 2003 uit het Bonnefantenmuseum verdwenen, omdat ze ooit hadden toebehoord aan de Joodse kunsthandelaar Jacques Goudstikker; ze waren gewoon niet van ons.
Maar er is vast meer. Vul maar aan!
- Het Byzantijns dubbelkruis dus. Meer info hier.
- Het Byzantijns 'Kruisje van Constantijn' in een 11e/12e eeuws gouden triptiekje. Samen met het dubbelkruis in 1837 aan de paus geschonken.
- Een 12e eeuws evangelarium, met op de omslag een romaanse 'Majestas Domini' (ivoorsnijwerk), en andere oude handschriften, eertijds in het bezit van het OLV-kapittel, nu in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag.
- Een reliekhouder in de vorm van een Romeinse triomfboog, geschonken door Einhard, biograaf van Karel de Grote, aan de Sint-Servaaskerk. 'Verdwenen' in de 18e eeuw. Zelfs de enige overgebleven tekening bevindt zich niet in Maastricht, maar in de Bibliothèque Nationale in Parijs.
- De 4 zijstukken behorende bij de Noodkist. De 12e eeuwse verguld koperen panelen stonden in de Middeleeuwen opgesteld ter weerszijde van de Noodkist op het hoogkoor. In 1843 door de pastoor van de Sint-Servaas verkocht aan een handelaar en via de collectie van prins Soltykoff in het Museum voor Kunst en Geschiedenis in Brussel terechtgekomen.
- De 8 zilveren platen van het voetstuk van de buste van Sint-Servaas. Het beeld werd in 1579 zwaar beschadigd door de soldaten van Parma. Parma betaalde voor de restauratie, maar de originele 14e/15e eeuwse zilveren platen met afbeeldingen uit het leven van Sint Servaas bevinden zich in het Museum für Kunst und Gewerbe in Hamburg.
- Het 'Vera Icon' schilderij uit de school van Jan van Eyck, eertijds in de schatkamer van de Sint-Servaas. In 1817 door ex-kanunnik Maurissen verkocht en sinds 1827 in de Königliche Gemäldegalerie in Munchen (nu: Alte Pinakothek).
- De bronzen, zevenarmige kandelaar, oorspronkelijk in de Franciscanenkerk. De 15e eeuwse kandelaar was een werkstuk van één van Maastrichts beroemdste kunstenaars: Aert van Tricht (doopvont kathedraal Den Bosch, koorhek kathedraal Xanten, lessenaar Cloisters New York). Verdwenen. Het enige kunstwerk van Aert van Tricht, dat zich nog in Maastricht bevindt is de doopvont in de OLV-kerk, maar die is vrijwel gestript van alle versieringen...
- De 11 gouverneursportretten, eertijds in het gouvernement, nu in het jachtslot Fasanerie bij Fulda. In 1798 door de laatste gouverneur, de prins van Hessen-Kassel, meegenomen. De schilderijen zijn op één na geschilderd door Johann Valentin Tischbein.
- De schedel van de Mosasaurus 'le grand animal de Maestricht', gevonden in de Sint-Pietersberg in 1770 en door kanunnik Godding in 1795 aan de Fransen afgestaan. Thans in het Musée d'histoire naturelle in Parijs. Eerder was al een kaak in het Teylers Museum in Haarlem terechtgekomen.
1, 2 & 3: Rome, Rome, Den Haag
4 & 7: ? (tekening in Parijs), München
5 & 6: Brussel, Hamburg
9: Fulda
10: Haarlem, Parijs
Niet opgenomen in het lijstje zijn alle gouden en zilveren kunstvoorwerpen in kerkelijk bezit, die in de Franse tijd omgesmolten werden om de oorlogsschattingen te kunnen betalen. Niet opgenomen zijn ook alle beelden, schilderijen, kunstvoorwerpen, enz, die door Maastrichtse kunstenaars gemaakt zijn, maar altijd al bestemd waren voor opdrachtgevers elders. Ook niet opgenomen zijn de 24 schilderijen van Pyke Koch, die de tandarts Taeke Botke in zijn woonhuis/privémuseum aan de Bredestraat had verzameld. Ze waren natuurlijk gewoon privébezit en Botke had alle recht ze te verkopen, maar toch jammer dat nog niet één Koch in het Bonnefanten is terecht gekomen... En, tenslotte, ook niet opgesomd zijn de ongeveer 60 schilderijen van Italiaanse en Zuid-Nederlandse meesters, die in 2003 uit het Bonnefantenmuseum verdwenen, omdat ze ooit hadden toebehoord aan de Joodse kunsthandelaar Jacques Goudstikker; ze waren gewoon niet van ons.
Maar er is vast meer. Vul maar aan!
Opmerking