Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Eerste Limburgse FEBO in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Ik vermoed dat mijn huidige babbeldrang in Freudiaanse termen 'reactieformatie' is...

    Opmerking


    • #17
      Als je 'binnenstad' opvat als alles tussen de singels, zit er dan niet nog een frituur op de Pieterstraat, tegenover Molenhof, of is die dicht? In elk geval zit er een 'late' op nr. 1 of 3 van de Annalaan / hoek Emmaplein. Ik ben daar recent eens 's avonds binnengelopen en ze waren zó van hun trammeltanen vanwege een onbekende klant dat ze me voor 1,95 genoeg friten meegaven voor drie personen. Nog lekker ook!

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
        Als je 'binnenstad' opvat als alles tussen de singels, zit er dan niet nog een frituur op de Pieterstraat, tegenover Molenhof, of is die dicht? In elk geval zit er een 'late' op nr. 1 of 3 van de Annalaan / hoek Emmaplein. Ik ben daar recent eens 's avonds binnengelopen en ze waren zó van hun trammeltanen vanwege een onbekende klant dat ze me voor 1,95 genoeg friten meegaven voor drie personen. Nog lekker ook!
        Je hebt gelijk Clio.
        Die frituur op de St. Pietersstraat, daar zat eind jaren tachtig, begin jaren negentig "Annie van de Pregter" nog in.
        Klopt !!
        De frituur bestaat inderdaad nog steeds, maar is nu iets moderner.
        En waar "Annie" gebleven is........??

        Die op de Annalaan is, bij mijn weten, een veredelde shoarma-zaak waar je ook nog gewoon frites kunt krijgen. Dus dat is geen "klassieker" vind ik.

        AANVULLING 31 jan. 2011.
        De friture op de Sint Pietersstraat heet nu "De Bolle" en is gevestigd op nummer 50.
        Last edited by Pier; 31 januari 2011, 14:26.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #19
          Wat verdwenen friettenten:

          Friture annex café Stevens: Herbenusstraat.
          Friture Riesenbos: Capucijnenstraat.
          Friture annex café Frans(s)en: Capucijnenstraat.
          Friteskraam aan het Cannerplein te Maastricht (zeer in trek indertijd).
          Friture in de Platielstraat bij het pand van Piele Hameleers. Daar heb ik nog een mayoblik zien ontploffen. Een bekende cafébezoeker uit Maastricht, een zekere T., was blijkbaar niet erg tevreden over de bediening aldaar.

          Assortiment indertijd:

          Frites groot/klein in puntzak omwikkeld met kranten. Mayonaise, mosterd of piccalilly. Nasibal, bamischijf, kroket, zure bommen, zure haring en gebraden haring en niet te vergeten zoer vleis.

          Opmerking


          • #20
            Effe buiten de singels: een heel goede op het Fatimaplein in Mariaberg (zuidzijde), en ook een op het Mgr. Vrankenplein in Wolder.
            Last edited by Clio; 31 januari 2011, 12:29.

            Opmerking


            • #21
              beide kan ik beamen. Bij Lenie op het Fatimaplein (83) betall je beslist niet te veel, dit geldt ook voor de friture in Wolder.


              Een afknapper eerste klas zit op Daalhof, ik ben daar al tien jaar niet meer gweest, en dat komt omdat hun friet niet te pruimen is: veel te lage baktemperatuur, waardoor je het effect van gekookte friet krijgt, resultaat: veel te vette hap. Dit verhaal hoor ik van bijna iedereen die er later nog eens is geweest. Ja, en als je DAN klaagt dat je klanten weglopen.........
              I am not a complete idiot. Some parts are missing

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                "Vroeger" had je 's avonds keuze zat uit "klassieke" fritures.
                Pier, misschien eentje die maar weinigen kennen van "de klassiekers" ;
                de Wycker Grachtstraat, tussen Bourgognestraat en Hoogbrugstraat lag Café - Frituur May waar we met een grote ketel, gewikkeld in een stuk krant de familieporties afhaalden en toen was de uitbaatster May al stokoud.
                het huisnummer weet ik niet meer wegens de nieuwbouw op dat stuk straat
                En er zullen er vast nog wel meer geweest zijn.

                Dat wat meestal ergerlijk is bij afhaal-frituren, is het spoor van weggeworpen frietenbakjes, hamburger doosjes en mayonaise, tot aan de trappen van het voetgangers tunneltje onder de Wilhelminabrug - Matthias Wijnandsstraat.

                Maar ja, dat ligt natuurlijk niet aan de frituur zelf.
                Mvg
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • #23
                  @Olijfje, kende jij Willy ook, met zijn cafetaria pal naast het voormalige regiobusstation, die lag ongeveer tegenover de poort van de overdekte fietsenstalling.

                  En er heeft heel lang nog een friture gezeten op de Bourgognestraat, tussen de Spoorweglaan en de Alexander Battalaan. Ik meen dat daar nu een koffieshop zit. Ik kom er niet meer sinds die friture daar weg is.
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                    En er heeft heel lang nog een friture gezeten op de Bourgognestraat, tussen de Spoorweglaan en de Alexander Battalaan. Ik meen dat daar nu een koffieshop zit. Ik kom er niet meer sinds die friture daar weg is.
                    Dat klopt; ik heb in een hotel er tegenover (naam?) horeca-ervaring opgedaan. Moest er afwassen met groene zeep (in dat hotel); van die groene zeep ging het porselein zo mooi glanzen.
                    @Haas die frites waren lekkerder dan gefrituurde stickys of die gefermenteerde cake.

                    Opmerking


                    • #25
                      Had broodje Neus ook een afzuigkap?
                      I am not a complete idiot. Some parts are missing

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                        Had broodje Neus ook een afzuigkap?
                        Ik weet het weer: Im Weissen Rössl heette dat hotel.

                        Had die Neus last van flatulentie?

                        Opmerking


                        • #27
                          Ik ken het hele FEBO niet en begrijp de ophef ook niet helemaal.
                          Maar als ik het goed begrijp wordt het gevestigd in het pand waar nu Snackpoint zit. Dat is toch al een frituur mèt snack/trekmuur?
                          Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

                          Opmerking


                          • #28
                            Precies en de Febo is niet slecht maar oer randstad en lelijk bovendien dus waarom in Maastricht? De lekkerste frieten bak ik zelf. Mooi snijden, in een bak warm water leggen zodat een groot gedeelte zetmeel uit de aardappelen verdwijnt dan goed afdrogen en het liefst bakken in de oude emaille frituurpan met frituurvet van het merk Ossenwit. ( frituurvet op basis van rundvet, bijna alle belgische frituren gebruiken dat, daarom zijn de frieten in Belgie zo lekker)

                            Als we friet gaan halen en we zijn in de stad, dat wordt het Reitz en anders vanuit thuis als het ons te laat is om te koken halen we lekkere frieten bij frituur Blöw Dörrep op de Proosdijweg. Tot laat in de avond open en altijd druk

                            Opmerking


                            • #29
                              De lekkerste frieten maak je zelf
                              Ben ik het helemaal met Dorus eens?
                              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door lucy Bekijk bericht
                                Ik ken het hele FEBO niet en begrijp de ophef ook niet helemaal.
                                Maar als ik het goed begrijp wordt het gevestigd in het pand waar nu Snackpoint zit. Dat is toch al een frituur mèt snack/trekmuur?
                                Lucy je hebt gelijk, de ophef is niet nodig. Ik denk alleen dat deze lelijke trekpleisters zich als een plaag over de buurten zullen verspreiden. Zo meteen ontdekken ze ook nog, dat je er hash uit kunt trekken :(.

                                @Dorus: bak je ook eerst de friet voor en dan later afbakken?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X