Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hotels in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Het eerste schetsje; nog niet veel uit op te maken:


    Bron: website HSG (de projectontwikkelaar)

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Overigens is het gebouw nooit als 'schip' ontworpen. De benaming 'schip' of 'slagschip' is volgens mij een bijnaam in de volksmond, zoals de penitentiaire instelling Overmaze aan de Prins Willem Alexanderweg lange tijd 'het Hilton aan de Maas' werd genoemd.
      Hier ben ik het niet met je eens Ingrid (Bron ???)
      Bijna niemand van 'het volk' weet dat het een 'schip' moet voostellen.
      Dus het kan nooit 'in de volksmond' het 'Schip' genoemd worden.

      Daarbij lijkt mij de keuze om het WEL als 'Schip' te ontwerpen voor de hand liggen als de bedoeling is dat Rijkswaterstaat er gehuisvest gaat worden EN het aan de oever van de Maas ligt.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #33
        'Het (slag)schip'

        Pier, mijn suggestie dat het hier een bijnaam betreft is, zoals ik boven misschien niet duidelijk genoeg stel, voor persoonlijke rekening, dus heeft geen bron nodig.

        Toen ik eind 1978 naar Maastricht kwam en ik mij verwonderde over die oplopende noordelijke vleugel, werd het mij als 'het schip' voorgesteld. De term 'het slagschip' wordt gebruikt in bovengenoemd Jaarboek Maastricht, tussen aanhalingstekens, daarmee aangevend dat het een bijnaam is.

        Dat die bijnaam niet (meer) algemeen bekend is, wil niet zeggen dat zij dat nooit is geweest. Weten hedendaagse jongeren (én ouderen) wat bedoeld wordt met 'Het Hilton aan de Maas'? Zoiets slaat aan, of doet dat niet. En gaat verloren als het geen betekenis meer lijkt te hebben.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 februari 2010, 01:12. Reden: Aanpassing tekst

        Opmerking


        • #34
          Empirisch onderzoek

          Hedenmiddag ( 4 febr. 2010) ben ik maar eens gaan kijken in het inmiddels ruim besproken 'Schip'.

          Het juiste adres, althans volgens een bordje bij de hoofdingang, is Francois de Veyestraat 4-6 te Maastricht.

          Sinds augustus 2008 is 'ReLim Maastricht' in het gebouw gevestigd.

          'ReLim' is een onderdeel van "Stichting der Sjtiel (tel 045-5421199)".
          Volgens een pamflet aan de toegangsdeur is het een 'doorstroomwerkplaats' voor mensen met een 'psychische indicatie' die worden behandeld of verbonden zijn aan ViaVia, het Leger des Heils of de Mondriaan Zorggroep.

          In de kleine hal achter de toegangsdeur hangt een gedenksteen.
          Hierop wordt gememoreerd dat het gebouw op 22 maart 1967 geopend werd door de toenmalige Gouverneur De Rooy,
          IN TEGENWOORDIGHEID VAN DE RAAD VAN COMMISSARISSEN VAN DE PLEM.

          Hier zat ik dus toch fout. Het gebouw was oorspronkelijk dus weldegelijk voor de PLEM !!

          Nu over het feit of het een "Schip" moet voorstellen.
          Op het moment dat ik er was werd het gebouw net gesloten door de huidige bewoners. Op mijn open vraag of zij wisten wat het gebouw moest voorstellen, deelden zij mij mee dat het een schip moest voorstellen.

          Die conclusie is ook niet moeilijk.
          Precies tegenover de hoofdingang is een metershoge aanlegsteiger nagebouwd van, inmiddels deels aangetast, hout.
          Voor de aanlegsteiger heeft, aldus een van de huidige gebruikers, jaren een zeker 2000 kg zwaar anker gelegen.
          Helaas is dit anker inmiddels ontvreemd.
          Maar..... ik heb wel de tip gekregen waar het anker nu staat. De bewuste 'bewoner' heeft mij uitgelegd waar het anker nu terug te vinden is.
          Ik zal ook dit nader onderzoeken.

          Helaas heb ik geen foto gemaakt van de aanlegsteiger om de simpele reden dat ik zelden of nooit met een fototoestel op zak loop. Wat dat betreft moet ik nog veel leren en een beetje Olijfje worden, die, naar ik heb begrepen, vrijwel altijd met een fototoestel door de stad wandelt.

          Wordt vervolgd......

          ================================================== ======
          Verwijzingen:
          Der Sjtiel: http://docs.minszw.nl/pdf//135/2009/...09_1_22218.pdf
          en over de vestiging Francois de Veyestraat
          http://sjtiel.nl/pages/ik-heb-werk-v...im-via-via.php
          Last edited by Pier; 4 februari 2010, 23:28. Reden: aanvulling URL's
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #35
            Volg de discussie geïnteresseerd.... leuk stukje Pier!

            Opmerking


            • #36
              We zitten dat 'schip' wel lekker uit te melken hier straks gaat het hele Hilton-plan niet door... Ik doe nog even een duit in het zakje:

              Op de website van Architecten aan de Maas vond ik een interessante studie naar de toekomst van het Rijksgebouw. Dat was dus vóórdat de hotelontwikkelaars hun begerige ogen op dit stukje Maastricht lieten vallen. Volgens die studie is het voormalige PLEM-gebouw "in de 60er jaren van de 20e eeuw ontworpen door de architect F. Knibbeler van het Ingenieurs- en architectenbureau Swinkels Salemans. Uit dit bureau is ons kantoor, Architecten aan de Maas, voortgekomen. Met deze achtergrond en het idee een aanwinst voor de gemeente Maastricht voor te stellen, zijn wij begonnen een studie met mogelijke invullingen van dit gebouw uit te werken."

              De studie beoogt het pand te transformeren in een appartementengebouw met loftwoningen. Gezien de belangstelling van Hilton voor het pand is de studie op zich niet meer relevant. Wel relevant is de volgende analyse van het pand en de locatie: "Vele kwaliteiten hebben zich via het onderzoek afgetekend: de interessante locatie aan de rand van de binnenstad, het schitterend uitzicht over de Maas en de industrieel geaarde omgeving, de directe nabijheid van de Maas, voldoende parkeerfaciliteiten op eigen terrein en een groot terrein om privé groen of een grote stadstuin te creëren. Het gebouw zelf is in goede staat en draagt voldoende mogelijkheden in zich voor diverse herstructureringen. Verder komt er veel daglicht naar binnen door de grote raamopeningen en de riante verdiepingshoogten."

              Zie: http://www.architectenaandemaas.com/...id=203&taal=NL.

              Opmerking


              • #37
                Persberichten omtrent de vestiging van een Hilton hotel in Maastricht.

                Persbericht 17-09-2009

                Persbericht 18-09-2009 I

                Persbericht 18-09-2009 II

                Persbericht 27-01-2010

                ========================================

                Enkele foto's uit het verleden.


                De bouw van het bedrijfsgebouw van de PLEM aan de François de Veyestraat startte in 1965.


                In 1972 werd het nieuwe logo op het dak geplaatst.

                Het gebouw deed dienst voor de PLEM vanaf 1967 tot en met 1983.
                Daarna verhuisde de PLEM naar de nieuwbouw in Randwyck, met de hoofdingang aan het Gelissendomein.

                Bron foto's: 1909 SVM-PLEM 1991.
                De bedrijfsgeschiedenis in foto's.
                Maastricht 1991.


                ================================

                Tijdens de bijeenkomst van de gemeenteraad Maastricht op 23-02-2010, wordt er vergaderd over het onderwerp "Ontwikkeling Hilton-hotel".
                De bij dit onderwerp behorende raadsstukken (inclusief de bijlagen) zijn te bekijken c.q. te downloaden.

                http://www.maastricht.nl/web/Bestuur...yestraat-6.htm .
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #38
                  Nu Pier het noemt, kan ik mij dat anker herinneren.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 februari 2010, 12:05.

                  Opmerking


                  • #39
                    Dank, SJEF, voor de link naar de raadstukken plus bijlagen over het plan Ontwikkeling Hilton Hotel. Om een of andere reden lukt het mij nooit om dit soort stukken op de website van de gemeente te vinden. Grrr!

                    Heel wat nieuwe informatie ineens

                    De marktverkenning van Horwarth HTL (bijlage 4A) is interessant alleen al vanwege de analyses van de economie van Maastricht en Limburg. Maar mijn interesse ging toch vooral uit naar de studie van SatijnPlus Architecten (bijlage 3). Het is nog geen definitief ontwerp, maar we kunnen ons nu een beter beeld vormen van wat daar aan de boorden van de Maas staat te gebeuren. Omdat misschien niet iedereen zin heeft om al die documenten door te spitten, zet ik hier voor het gemak een paar impressies neer.



















                    Bron: Website Gemeente Maastricht

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      Ik weet niet of het bekend is (en ik vind het niet zo gauw op internet), maar het gebouw aan de Francois de Veyestraat (Door Elletje aangeduid met dat oude gebouw van het Asielzoekerscentrum op de Franciscus Romanusweg.), moet een schip voorstellen.

                      Als je het weet zie je het ook wel.

                      Symbolisch:
                      Het ligt in de Maas met de steven naar voren richting Noorden. (Vandaar de oplopende dakconstructie)

                      Overigens is er bij mijn weten nooit de PLEM in gevestigd geweest. Voor het AZC was Rijkswaterstaat in het gebouw gevestigd.
                      Rijkswaterstaat verhuisde echter naar de Avenue Ceramique. Toen heeft het gebouw een tijdje leeg gestaan en kwam er uiteindelijk een AZC in.

                      Toevallig ben ik laatst nog in het gebouw geweest. De onderverdieping is nu weer in gebruik. Wat er nu gevestigd is precies weet ik niet. Het had meer weg van een opslagruimte dan van een administratief ordentelijk bedrijf. Misschien was het wel een installatiebedrijf of zoiets. Overal lagen dozen en (nieuwe) buizen.
                      Het juiste adres is dus ook Francois de Veyestraat en NIET Franciscus Romanusweg.

                      Maar de oorspronkelijke architect vind ik nog steeds niet

                      Misschien iets voor Elvis z'n denktank
                      architect rijkskantorengebouw:

                      Ir. F. Knibbeler heeft o.a. als architect gewerkt bij het architectenbureau Swinkels en Salemans, later gewijzigd in "Archtitecten aan de Maas''

                      ps de plem heeft er wel ingezeten, wanneer weet ik niet precies maar schoonpa die 30 jaar voor de plem heeft gewerkt heeft me dit ooit eens vertelt

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door prins paol Bekijk bericht
                        architect rijkskantorengebouw:

                        Ir. F. Knibbeler heeft o.a. als architect gewerkt bij het architectenbureau Swinkels en Salemans, later gewijzigd in "Archtitecten aan de Maas''

                        ps de plem heeft er wel ingezeten, wanneer weet ik niet precies maar schoonpa die 30 jaar voor de plem heeft gewerkt heeft me dit ooit eens vertelt
                        Prins Paol,

                        Van harte welkom op ons Forum en bedankt voor je bijdrage.
                        Overigens waren we al achter de architect en het feit dat de PLEM er inderdaad in gezeten had.

                        Wat we nu nog 'bewijzen moeten' is het feit of het ontwerp officieel een 'schip' is. Maar bij mijn weten is Ingrid bezig met haar netwerk om dit boven water te krijgen.
                        Misschien weet jij hier iets over.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #42
                          PLEM op de François de Veijestraat

                          Vast staat nu dat het pand werd gebouwd in opdracht van de PLEM en dat men daar in 1965 al mee bezig was. De opening was zoals gezegd in maart 1967 en het bedrijf heeft er gezeten tot en met 1983, waarna men verhuisde naar de nieuwe locatie op Randwyck.

                          Bron: 1909 SVM-PLEM 1991, de bedrijfsgeschiedenis in foto's, Maastricht 1991 (uitgekomen bij het opgaan van de PLEM in MEGA Limburg).

                          Opmerking


                          • #43
                            Hiltonhotel

                            Raad steunt plan voor Hiltonhotel

                            GARANTIES
                            Beleid staat uitzondering toe


                            De Maastrichtse gemeenteraad heeft in grote meerderheid het sein op groen gezet voor de vestiging van een Hiltonhotel, het eerste in de stad in de categorie vijf sterren.
                            Ook het CDA, de coalitiepartij met de grootste twijfels, liet zich overtuigen door het plan.
                            Alleen SP stemde tegen de komst van de wereldberoemde hotelketen, de CVP pleitte voor uitstel van een besluit.
                            De andere partijen zien allemaal de meerwaarde van een Hilton aan de Maas, een verbouwd en met een toren uitgebreid voormalig PLEM-gebouw in de bocht van de Franciscus Romanusweg.
                            Toch leeft er scepsis, gevoed door kritiek van de Maastrichtse hotelbranche.
                            Eind vorig jaar stelde de gemeenteraad een nieuwe hotelnota vast, waarin een strenge regulering van de lokale hotelmarkt is verankerd.
                            Tot 2013 is er geen ruimte om de beddencapaciteit te vergroten.
                            De bestaande hotels hebben hebben het moeilijk, zagen hun bezettinggraden tot onder de zestig procent duikelen.
                            Extra concurrentie zien ze niet zitten.
                            Eerst moet de markt herstellen.
                            In de hotelnota is echter een ontsnappingsclausule opgenomen: initiatieven die iets toevoegen aan de Maastrichtse hotelmarkt moeten serieus worden overwogen.
                            Hilton is zo’n uitzondering, omdat de keten zich heeft gemeld met een ‘vijf sterren concept’.
                            Zo’n hotel heeft het naar kwaliteit hunkerende Maastricht nog niet.
                            Diverse raadsfracties betwijfelden gisteravond openlijk of het stadsbestuur harde garanties kan afdwingen bij Hilton dat het ook daadwerkelijk inzet op de meest luxe variant op de hotelmarkt.
                            De wereldwijd operende keten heeft namelijk ook hotels in de categorieën vier en drie sterren.
                            En daarvan heeft Maastricht aanbod genoeg.
                            Volgens wethouder Jean Jacobs (PvdA, hotelbeleid) hoeft de raad niet bevreesd te zijn voor "een verwaterd vier sterren hotel", maar kan Maastricht "echt iets bijzonders" verwachten.

                            De Limburger
                            24-02-2010
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #44
                              Het Slagschip: ontwerp ir. F. Knibbeler

                              Het heeft even geduurd, maar vorige week sprak ik architect in ruste Teun Swinkels. Hij stelde met klem dat het gebouw het troetelkind was van architect Knibbeler en dat de informatie die ik kreeg van de gemeente Maastricht (zie # 34) onvolledig is.

                              Het gebouw is door Knibbeler ontworpen, zoals ik al eerder aangaf (zie # 42). Wel hebben overige architecten van het toenmalige architectenbureau Swinkels (sr. en jr.) en Salemans een kleiner of groter steentje bijgedragen.

                              Knibbeler - die enkele jaren geleden overleed - ontwierp het pand inderdaad als een gestileerd schip en was er buitengewoon trots op. Van hem komt ook de aanduiding 'slagschip (aan de Maas)'. De term is dus niet voortgekomen uit de bevolking, zoals ik eerder meende. (zie o.a. # 38 en # 39).

                              Swinkels kan zich van de bouw ook de dwars geplaatste lage loodsen aan de zuidzijde goed herinneren. Deze kregen een afwijkende, bijzondere vormgeving (zie de foto van Sjef onder # 29). Van kunstwerken in de buitenruimte (anker, 'aanlegsteiger') is hem niets bekend. Mogelijk zijn die na 1983 aangebracht door de toenmalige huurder Rijkswaterstaat.
                              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 30 mei 2010, 10:51.

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                                Het gebouw is door Knibbeler ontworpen, zoals ik al eerder aangaf (zie # 42). Wel hebben overige architecten van het toenmalige architectenbureau Swinkels (sr. en jr.) en Salemans een kleiner of groter steentje bijgedragen.
                                In een gemeentelijk rapport kwam ik deze foto van de originele bouwmaquette van het 'slagschip' tegen:


                                In datzelfde rapport staat vermeld dat de nieuwbouw naast het slagschip 54 meter hoog wordt (16 etages). Zelf tel ik er 17; misschien tellen ze de begane grond niet mee. De tekeningen die erbij staan zijn nog even vaag als de eerder hier gepubliceerde, tenminste, het is toch niet te hopen dat het zo'n jaren '80 spiegelglasgevel wordt:

                                Wel al een redelijk gedetailleerde plattegrond:

                                Ik kijk regelmatig op de website van de architecten (SatijnPlus), maar voorlopig nog geen concreet ontwerp. Ik denk wel dat die toren daar goed zal staan; een mooi tegenwicht voor de zware bouwvolumes van Sappi aan de overkant van de Maas:


                                Of hebben we toch liever dit:

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X