Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hotels in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Ik weet niet of het bekend is (en ik vind het niet zo gauw op internet), maar het gebouw aan de Francois de Veyestraat (Door Elletje aangeduid met dat oude gebouw van het Asielzoekerscentrum op de Franciscus Romanusweg.), moet een schip voorstellen.

    Als je het weet zie je het ook wel.

    Symbolisch:
    Het ligt in de Maas met de steven naar voren richting Noorden. (Vandaar de oplopende dakconstructie)

    Overigens is er bij mijn weten nooit de PLEM in gevestigd geweest. Voor het AZC was Rijkswaterstaat in het gebouw gevestigd.
    Rijkswaterstaat verhuisde echter naar de Avenue Ceramique. Toen heeft het gebouw een tijdje leeg gestaan en kwam er uiteindelijk een AZC in.

    Toevallig ben ik laatst nog in het gebouw geweest. De onderverdieping is nu weer in gebruik. Wat er nu gevestigd is precies weet ik niet. Het had meer weg van een opslagruimte dan van een administratief ordentelijk bedrijf. Misschien was het wel een installatiebedrijf of zoiets. Overal lagen dozen en (nieuwe) buizen.
    Het juiste adres is dus ook Francois de Veyestraat en NIET Franciscus Romanusweg.

    Maar de oorspronkelijke architect vind ik nog steeds niet

    Misschien iets voor Elvis z'n denktank
    Last edited by Pier; 1 februari 2010, 20:23. Reden: Aanvullingen
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #17
      En dat wordt een hotel?
      Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

      Opmerking


      • #18
        Ach Lucy,

        De SS Rotterdam op de Zuid as in Rotterdam is ook omgebouwd tot een hotel.
        Kosten 200 miljoen Euro.

        Ik denk dat het met dit "schip" goedkoper kan en dat niet een van onze woningcoöperaties die 200 miljoen euro hoeft op te hoesten.

        Hoewel.... misschien heeft St. Servatius nog ambities
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #19
          Hilton toch?
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #20
            Ik weet wel dat momenteel het "kostuumbedrijf" van de Caesar op de 1e verdieping zit. Tijdelijk dat wel!
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
              Als El Loco er niet eerder mee op de proppen komt.
              Nou, El Loco weet 't ook niet. Het gebouw wordt niet genoemd in de Architectuurgids Maastricht 1895-1995, wat eigenlijk vreemd is. Wèl vermeld wordt het "PTT-kantoor", François de Veyestraat 6, een ontwerp van Frans Dingemans uit 1970. Ook vreemd, aangezien het postadres van Rijkswaterstaat directie Limburg, François de Veyestraat 4-6 was.

              Op de website van de gemeente staat trouwens een foutje: "het nieuwe gebouw van de PLEM aan de François de Veyestraat langs de Maas" werd op 22 Maart 1967 officieel geopend (http://www.maastricht.nl/maastricht/...ramenoid=39732).

              Opmerking


              • #22
                Hier word ik dus helemaal gek van!!!!!!

                Ik zit nu al twee dagen het internet af te surfen naar dat stomme 'Schip' aan de Francois de Veyestraat te Maastricht.
                Wie is de architect ?
                Wat stelt het voor ? (Een Schip, maar waar staat dat.....)

                Zou een goede vraag zijn geweest voor de Oudejaarsquiz 2010 !
                Misschien een opwarmertje...
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #23
                  Het Rijkskantorengebouw: een recapitulatie

                  Dit is weer typisch zo’n gebouw dat staat in de rafelrand van de stad en daardoor tamelijk onbekend blijft.
                  Met gebruikmaking van wat hierboven al is vermeld door El Loco, Pier en anderen en van eigen gegevens, kom ik tot de volgende samenvatting:

                  1. Het pand is gebouwd als ‘Rijkskantoren[gebouw]’. Het werd gebruikt door Rijkswaterstaat en was gevestigd aan de François de Veijestraat nr. 6. Zowel deze naam als dit adres zijn te vinden op de stadsplattegrond. (Ik gebruikte de 28e druk, 2005?). Het pand werd gebruikt door Rijkswaterstaat totdat die dienst verhuisde naar nieuwbouw in de wijk Céramique. (1998: http://www.maastricht.nl/maastricht/...ramenoid=39732). Daarna leegstand, aanpassing tot asielzoekerscentrum (AZC, 2000-2005, zie: http://www.nieuwsbank.nl/_payment/or...5/0516G089.htm,) hernieuwde leegstand en nu tijdelijk gebruik door particulieren.

                  2. Wanneer is dat gebouw er neergezet? Het Jaarboek Maastricht (1967) spreekt van 'de opening van het nieuwe PLEM-gebouw op 22 maart 1967', ‘het slagschip’. Mogelijk worden hier twee gebouwen door elkaar gehaald:
                  2.1 het PLEM-gebouw (het Hoofd Magazijn PLEM, dat tussen Sionsweg en spoorbaan lag/ligt ingeklemd en door de bouw van de Noorderbrug nu ten noorden daarvan ligt (en oostelijk achter het Treegaterrein);
                  2.2 het Rijkskantorengebouw, dat qua bouw inderdaad een beetje op een ‘schip’ lijkt.
                  2.3 De vraag is dus: Slaat de datum 1967 op een nieuw gebouwd PLEM-pand of op het Rijkskantorengebouw?

                  3. Het door El Loco genoemde postadres van Rijkswaterstaat directie Limburg als François de Veijestraat 4-6, lijkt mij zonder meer juist. Wel kan dat te eniger tijd aangepast zijn. Stel dat het jaar 1967 voor het Rijkskantorengebouw correct is, dan zou er vernummerd kunnen zijn na de komst van het PTT-gebouw in 1970.

                  4. De Architectuurgids Maastricht 1895-1995, (eindredactie Bisscheroux/Minis) is een keuze van 469 uit toen 867 geïnventariseerde ‘projecten’. Mogelijk heeft de status van ‘rijksgebouw’ meegewogen bij het niet opnemen van het gebouw in de gids.

                  5. Het wel in de gids opgenomen ‘PTT-kantoor’ naar ontwerp van Frans Dingemans uit 1970, heeft daar als adres François de Veijestraat 6. Op de bijbehorende plattegrond is duidelijk te zien dat dit pand achter het Rijkskantorengebouw is gesitueerd. Dat wil zeggen: min of meer op dezelfde hoogte, maar meer oostelijk gelegen. (De François de Veijestraat loopt daar ongeveer ten einde tegen het spoor.)

                  Overigens is het gebouw nooit als 'schip' ontworpen. De benaming 'schip' of 'slagschip' is volgens mij een bijnaam in de volksmond, zoals de penitentiaire instelling Overmaze aan de Prins Willem Alexanderweg lange tijd 'het Hilton aan de Maas' werd genoemd.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 februari 2010, 11:53. Reden: Uitbreiding tekst

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Overigens is er bij mijn weten nooit de PLEM in gevestigd geweest.
                    Voor het AZC was Rijkswaterstaat in het gebouw gevestigd.
                    Rijkswaterstaat verhuisde echter naar de Avenue Ceramique.
                    Toen heeft het gebouw een tijdje leeg gestaan en kwam er uiteindelijk een AZC in.

                    Toevallig ben ik laatst nog in het gebouw geweest. De onderverdieping is nu weer in gebruik.
                    Wat er nu gevestigd is precies weet ik niet.
                    Het had meer weg van een opslagruimte dan van een administratief ordentelijk bedrijf.
                    Misschien was het wel een installatiebedrijf of zoiets.
                    Overal lagen dozen en (nieuwe) buizen.
                    Het juiste adres is dus ook Francois de Veyestraat en NIET Franciscus Romanusweg.
                    Het is ook de (tijdelijke) huisvesting van de stichting TwiedeHands - TwiedeKans.

                    http://www.twiedehands-twiedekans.nl/ .

                    Meer informatie via dit bericht:

                    http://www.mestreechonline.nl/forum/...ht=twiede+kans .


                    Noorden <<====>> Zuiden


                    Westen <<===>> Oosten
                    Last edited by SJEF †; 3 februari 2010, 11:56. Reden: toevoeging afbeelding
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                      Is dat niet al opgedoekt ?
                      Ik meen zoiets gehoord te hebben
                      Gaat 't hier trouwens nog over hotels ?
                      Wij zijn meesterlijk in afdwalen
                      De stichting Twiedehans - TwiedeKans is niet opgedoekt.
                      Daarbij vroeg men naar de historie van het pand.
                      En het is nog helemaal niet zeker dat er überhaupt een Hilton hotel komt in het betreffende pand.
                      Er bestaat alleen 'n schriftelijke intentieovereenkomst tussen de gemeente Maastricht en de Hilton hotelgroep.
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • #26
                        Het Rijkskantorengebouw

                        SJEF zou de hele discussie over het Rijkskantorengebouw kunnen overhevelen naar Gebouwen in Maastricht en alleen de paar perberichten kunnen laten staan onder 'Hotels'? Maar simpel is dat misschien niet (meer).
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 februari 2010, 12:44.

                        Opmerking


                        • #27
                          Mailtje van Olijfje:
                          Laat 't hier maar staan, we zijn de boel toch al weer te zeer aan 't versnipperen zodat niemand meer weet wàt wààr staat.

                          Opmerking


                          • #28
                            Rijkskantorengebouw: aanvulling via 'Erfgoed'.

                            De volgende gegevens kreeg ik van de Dienst Erfgoed van de gemeente Maastricht:

                            Het ontwerp was van de architect A.H.J. Swinkels (1900-1971), in samenwerking met B.H.F.L. Salemans.
                            Oorspronkelijke functie: kantoorgebouw voor Rijkswaterstaat.
                            Adres [in 2006]: François de Veyestraat 6, 6221 AB.
                            Objectnaam ten tijde van de beschrijving ten behoeve van het overzicht Maastrichts Planologisch Erfgoed (2006): ‘bedrijfsgebouw van de PLEM’. (…) Huidige status [in 2006]: ‘ontwikkelingsobject’.

                            ‘Het gebouw is van architectuurhistorisch belang door de bouwstijl en voorbeeld van het oeuvre van architect Swinkels. (…) Het kunstwerk nabij de hoofdentree dateert uit de periode dat Rijkswaterstaat hier gehuisvest was’.

                            NB. Wat nu nog ontbreekt is een chronologische bouw- en bewoningsgeschiedenis!
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 februari 2010, 01:25. Reden: Correctie naam Swinkels

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              Ik weet niet of het bekend is (en ik vind het niet zo gauw op internet), maar het gebouw aan de Francois de Veyestraat (Door Elletje aangeduid met dat oude gebouw van het Asielzoekerscentrum op de Franciscus Romanusweg.), moet een schip voorstellen.
                              Vandaar mijn antwoord op dit stukje;
                              Wordt dit dan een hotel?
                              Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door lucy Bekijk bericht
                                Vandaar mijn antwoord op dit stukje;
                                Wordt dit dan een hotel?
                                Ik kan me je reactie voorstellen, Lucy, het gebouw heeft niet echt de uitstraling van een hotel. Toch vind ik het goed dat dit soort jaren '60 architectuur hergebruikt wordt. We kunnen het nu wel lelijk vinden, maar over 50 jaar wordt deze architectuur misschien enorm gewaardeerd. Na de sloop van de oude Entre Deux en de gemeentekantoren is er in het centrum van de stad toch al niet veel meer uit die tijd over. De grote vraag is hoe de hoteltoren ernaast eruit komt te zien. Die zal, meer nog dan het oude rijkskantorengebouw, het aanzien van dit gedeelte van de stad vanaf de Maasoevers gaan bepalen. We wachten met spanning de eerste schetsen van architectenbureau SatijnPlus af.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X