Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

18-8-1944

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Je reageert op iets van dik anderhalf jaar geleden, Harry. Lucy is al een tijdje niet zo vaak meer op de site, dus ik denk niet dat je nog een antwoord kunt verwachten.

    Opmerking


    • #17
      Is iemand in het bezit van het officiële missie #191 rapport?

      Opmerking


      • #18
        Eerlijkheid.

        Na het bombardement van 18 Augustus jl. heeft de heer Otto Müller, Ottostraat 67 aan den Franciscus Romanusweg een portefeuille o.a. met een geldswaardigen inhoud van f 148 gevonden. In de portefeuille was de naam van den eigenaar vermeld, maar in verband met de ontruiming van woningen in dit stadsdeel, kon hij de gevonden brieventasch niet aan den rechthebbende terug geven. Daarom heeft de heer Müller de portefeuille toen maar aan den chef van de Staatsspoor ter hand gesteld in de hoop, dat het gevonden stuk op die wijze bij den eigenaar zou terugkomen. Dit schijnt ook inderdaad het geval te zijn geweest, maar het eigenaardige van het geval is, dat te vinder niets meer heeft gehoord van de zaak. 't Gaat hier natuurlijk niet om een belooning, maar de eerlijke vinder zou toch gaarne bericht hebben, dat alles in orde is gekomen. Tegenover de vele staaltjes van oneerlijkheid, bedrog en diefstal, welke zich hebben voorgedaan met eigendommen van getroffenen, is zoo'n geval van spontaan, eerlijk handelen wel vermeldingswaard.

        Uit: Veritas katholiek 14-daagsch blad voor Maastricht 12-10-1944.

        Opmerking


        • #19
          ik ben nog steeds benieuwd of het boek over het bombardement van 18-8-1944 geschreven door Harrie Honee is uitgegeven en waar dat te kopen is.
          Er staat namelijk ook mijn verhaal in van 18-8-1944
          Wie kan me vertellen waar dat boek te koop is?

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Harry Veenhof Bekijk bericht
            ik ben nog steeds benieuwd of het boek over het bombardement van 18-8-1944 geschreven door Harrie Honee is uitgegeven en waar dat te kopen is.
            Er staat namelijk ook mijn verhaal in van 18-8-1944
            Wie kan me vertellen waar dat boek te koop is?
            Heb toevallig deze week nog contact gehad met Harrie Honée via h.honee@gmail.com
            Uit zijn mail: 'Ik ben indertijd begonnen met gegevens te verzamelen om een boek over het bombardement van Zwarte Vrijdag te schrijven. Dat is overigens vrijwel klaar maar ik vind door andere activiteiten momenteel niet de tijd om het te voltooien en uit te geven. Hopelijk kan ik dat binnenkort wel'.


            Kiek ins nao bove !
            http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

            Opmerking


            • #21
              Het is nog steeds niet voor 100% zeker hoeveel burgerslachtoffers er precies gevallen zijn bij het bombardement van 18-8-1944.

              Van 97 personen staat onomstotelijk vast dat ze het slachtoffer zijn geworden van dat bombardement.
              Vermoedelijk, maar nog niet hard te bewijzen, geldt dat ook voor:

              Lydia Coolen, 13 jaar, Edisonstraat 27
              Petrus Janssen, 9 mnd, Meerssenerweg 236
              Gertruda Claassens, 3 mnd, Louis Loyensstraat 24
              Maria Wagenaar-Heckers, 71 jaar, Franssensingel 24

              Helemaal een vraagteken zijn:
              Wilhelmina Schoutese-Kapel, 29 jaar, Kleine Looiersgracht 5
              M.E.F. Meulenberg, ? jaar, adres? uit Hoensbroek

              Misschien dat er MO-volgers zijn die wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen in zake deze vraagtekens?
              Kiek ins nao bove !
              http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

              Opmerking


              • #22
                Kan iemand mij verwijzen naar informatie over het oppakken van Duitse staatsburgers direct na de bevrijding?

                Opmerking


                • #23
                  Operatie Black Tulip (1946)
                  Dit is een wat weinig bekend hoofdstuk van de nasleep van de Tweede Wereldoorlog in Nederland (en elders). Inderdaad begon de overheid er plannen voor te maken in mei 1945. De 'officiële' politiek gaat terug op Operatie Black Tulip, die op 1 september 1946 van start ging en in verschillende vormen doorliep tot 1951. Voor informatie zie de literatuur op bijgevoegde link. Met name het artikel van M.J. Bogaarts
                  - dat in zijn geheel op het 'Net staat - is informatief. In hoeverre deze kwestie in Maastricht heeft gespeeld, is meen ik nooit onderzocht, maar misschien zou dr. Paul Bronzwaer, dé kenner van de Tweede Wereldoorlog in deze streken, u daarover verder kunnen informeren.

                  Op de krantensite Depher levert zoeken met 'uitwijzing Rijksduitsers' in de periode 1945-1951 onder meer dit artikel op:

                  http://www.delpher.nl/nl/kranten/vie...mpeg21%3Aa0049

                  'Deportatie Rijksduitsers' geeft één berichtje uit mei 1946. Het vruchtbaarst is nog de zoekterm 'Rijksduitsers' (ook weer in de periode 1945-1951), maar ik wil er met klem op wijzen dat met name de zogenaamde bevrijdingskranten een zeer vijandige toon voeren die in later jaren door de autoriteiten terecht sterk werd veroordeeld. De onderbuikgevoelens speelden in de jaren kort na de oorlog vaak een hoofdrol; volkomen uit de lucht gegrepen beschuldigingen vierden hoogtij. In 1947 en 1948 was de toon in sommige Limburgse kranten aanmerkelijk genuanceerder en had men met name oog voor de grove onrechtvaardigheden die hier sinds lang gevestigde - sommigen zelfs van vóór de Eerste Wereldoorlog - Rijksduitsers werden aangedaan.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 augustus 2015, 07:08.

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                    Operatie Black Tulip (1946)
                    Dit is een wat weinig bekend hoofdstuk van de nasleep van de Tweede Wereldoorlog in Nederland (en elders). Inderdaad begon de overheid er plannen voor te maken in mei 1945. De 'officiële' politiek gaat terug op Operatie Black Tulip, die op 1 september 1946 van start ging en in verschillende vormen doorliep tot 1951. Voor informatie zie de literatuur op bijgevoegde link. Met name het artikel van M.J. Bogaarts
                    - dat in zijn geheel op het 'Net staat - is informatief. In hoeverre deze kwestie in Maastricht heeft gespeeld, is meen ik nooit onderzocht, maar misschien zou dr. Paul Bronzwaer, dé kenner van de Tweede Wereldoorlog in deze streken, u daarover verder kunnen informeren.

                    Op de krantensite Depher levert zoeken met 'uitwijzing Rijksduitsers' in de periode 1945-1951 onder meer dit artikel op:

                    http://www.delpher.nl/nl/kranten/vie...mpeg21%3Aa0049

                    'Deportatie Rijksduitsers' geeft één berichtje uit mei 1946. Het vruchtbaarst is nog de zoekterm 'Rijksduitsers' (ook weer in de periode 1945-1951), maar ik wil er met klem op wijzen dat met name de zogenaamde bevrijdingskranten een zeer vijandige toon voeren die in later jaren door de autoriteiten terecht sterk werd veroordeeld. De onderbuikgevoelens speelden in de jaren kort na de oorlog vaak een hoofdrol; volkomen uit de lucht gegrepen beschuldigingen vierden hoogtij. In 1947 en 1948 was de toon in sommige Limburgse kranten aanmerkelijk genuanceerder en had men met name oog voor de grove onrechtvaardigheden die hier sinds lang gevestigde - sommigen zelfs van vóór de Eerste Wereldoorlog - Rijksduitsers werden aangedaan.

                    Dank, mevrouw Evers, voor uw informatie. Zal het gebruiken voor verder onderzoek.
                    Theodora.

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X