Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

18-8-1944

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • 18-8-1944

    Het is vandaag alweer 67 jaar geleden vanavond rond de klok van 6 uur.
    Ik ben het nog steeds niet vergeten en de nog levende met mij denk ik die het toen hebben meegemaakt.
    Ik zou graag nog wel eens in contact komen met mensen van mijn leeftijd die toen op het Albertiplein woonden. Al was het maar om het uitwisselen van gedachten.

  • #2
    Dat hoop ik ook voor je Harry van harte zelfs, zodat er nog meer verhalen los komen over deze tijd.
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #3
      Mooi om te lezen dat er nog steeds aan gedacht wordt. Ik zelf ben het ook nog niet vergeten. Ben zelf zwaar gewond geraakt toen en enkele familieleden verloren.

      Opmerking


      • #4
        Fijn hé Harrie!
        Iedereen leeft toch nog mee, na al die jaren!
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #5
          Nou...., ik niet.
          Maar dat heeft met mijn piepjonge leeftijd te maken
          Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

          Opmerking


          • #6
            Ik heb het ook niet meegemaakt, maar kan me de ellende van die tijd wel voorstellen!
            Mijn ouders zaten in het Jappenkamp! Mijn moeder met 3 kinderen in het vrouwenkamp, gescheiden van mijn vader, die in het mannenkamp zat!
            Iedereen, hoe oud dan ook zal toch iets van het verleden uit die tijd meegekregen hebben! Of dat nu in Nederland was, of in Indië!
            De ellende was er niet minder om!
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #7
              Dan moet je niet zeggen: "Iedereen leeft toch nog mee"
              Want ik leef niet mee, ik heb het niet meegemaakt en kan het me ook niet voorstellen.
              Hongersnood in Ethiopië maak ik ook niet mee, want daar woon ik niet en dus kan ik het me niet voorstellen!
              Maar ik dwaal af........
              Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

              Opmerking


              • #8
                Ik neem je ook niets kwalijk!
                Maar als Harry het daarover heeft kan ik me voorstellen wat hij bedoelt!
                Sommige dingen vergeet je niet! En zeker niet de verhalen die je als kind gehoord hebt!
                Het is verleden tijd, maar verleden tijd hoeft niet vergeten te worden!
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #9
                  Ik heb het ook niet over vergeten of niet-vergeten.
                  Ik zeg alleen dat ik het me niet kan voorstellen, omdat ik het niet bewust heb meegemaakt.
                  Deze verschrikkelijke periode is onlosmakelijk verbonden aan Maastricht, Nederland en de rest van de wereld, en zoiets mag niet meer voorkomen, dat ontken ik ook niet.
                  Het gaat mij puur om het woord 'meeleven' en daar reageerde ik op.
                  Misschien wat fel, maar het zij zo.
                  Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

                  Opmerking


                  • #10
                    oké, ik snap je helemaal!
                    Maar je kunt je voorstellen dat er mensen zijn die wél bewust die tijd, of de tijd erna hebben meegemaakt en af en toe nog steeds hun "verhaal" kwijt moeten!
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #11
                      Wat was de reden dat de bruggen gebombardeerd werden? Wat was de tactiek hierachter en had men niet kunnen inzien, dat gezien de smalte van de Maas de kans op het missen van de doelen vele malen groter was dan... ?

                      Opmerking


                      • #12
                        Luchtbombardement 18 augustus 1944: 288 bommenwerpers!?!

                        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                        ´Op vrijdag 18 augustus 1944 voerde de Amerikaanse 8ste luchtmacht, met in totaal 288 bommenwerpers, tactische bombardementen uit op diverse bruggen over de Maas.'
                        Iemand is bij Maastricht Aktueel knap kort door de bocht gegaan! De baarlijke nonsens in deze kop wordt door de rest van het artikel teniet gedaan, maar het kwaad is alweer geschied. 288 bommenwerpers boven Maastricht!!! Een nieuwe mythe is geboren.

                        Waar de koppenschrijver dat getal '288' vandaan haalt is een mysterie, want uit het artikel wordt het niet duidelijk. Maastricht Actueel [MA] gaat uit van 156 bommen en stelt dat die door twee formaties van elk dertien B 17-bommenwerpers (vliegende forten) werden afgeworpen, elk vliegtuig zes. Die rekensom klopt: 13 x 6 = 78 x 2 = 156 bommen. Maar ik zou graag weten waar Maastricht Actueel zijn wijsheid vandaan heeft. Voor zover mij bekend ging het om één eskader van twaalf bommenwerpers. Deze site bevestigt dat het squadron met groepen van twaalf vliegtuigen werkte. Het genoemde aantal bommen is eveneens nieuw voor mij.

                        Ook het aantal doden dat MA noemt klopt niet met wat uit de bronnen bekend is. Er vielen bij het bombardement 109 doden: 92 Maastrichtenaren en 17 Duitse soldaten. Het is mogelijk dat bij de door MA genoemde aantallen sommigen van de meer dan honderd gewonden zijn inbegrepen, die op een later tijdstip zijun overleden. Maar ook in dat geval zou ik graag weten waarop men zich baseert.

                        Graag wil ik hier overigens onderstrepen dat mijn reactie op het artikel bij Maastricht Actueel los staat van mijn gevoelens ten aanzien van de vreselijke gevolgen die het bombardement had voor de bevolking. Ik wil het verdriet van de overlevenden niet bagatelliseren of wegdrukken. Ik zou echter graag de feiten kennen en niet de zoveelste Maastrichtse mythe geboren zien worden.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 augustus 2012, 17:40. Reden: aanvulling

                        Opmerking


                        • #13
                          Het vervoer per spoor uit Hasselt richting Aken door de Duitsers moest verhinderd worden. Dat was de uitgangspositie van de beslissing om deze spoorwegbrug te bombarderen.
                          Zie verder: http://www.grafmonumentensintpieter.nl/Meijer.htm

                          Opmerking


                          • #14
                            379th BGA, missierapport 191: Maastricht 18 augustus 1944

                            De raid op Maastricht is nr. 191 in de lijst van de 379th Bomber Group [BG]. Hermanw heeft elders de link vermeld.

                            Wie hier naar beneden scrollt, krijgt in antwoord op de vraag van ene Antoon uit België deze uitleg:

                            Mission # 191 was flown by 40 aircraft with 1 abort from the 379th BG. The low group (13) mistakenly bombed the marshalling yards at Tongers, due to poor visibility. The lead group (13) bombed the bridge at Maastricht at 25,000 feet. The High Group with aircraft 42-97462 (FO-O) JudyII, (13) bombed Maastricht at 26,000 feet.

                            Each aircraft was loaded with 6 each, 1000 GP bombs 78 per group, 3 groups for a total of 234 bomb. One aircraft was forced to return early and jettison its bomb load. Twenty-six aircraft attacked the primary target at Maastricht. Thirteen aircraft attacked the secondary target at Tongers.
                            (...)
                            Responding4 01/21/06 Mike.

                            Deze samenvatting heeft het dus over (inderdaad) over een luchtbombardement met 2 x 13 vliegtuigen boven Maastricht, in totaal 26 bommenwerpers, met ieder met 6 bommen. Dat komt uit op - inderdaad - 156 bommen.

                            Omdat deze samenvatting op de weblog van de site van de 379ste Bomber Group Association staat, ga ik ervan uit, dat de gegevens niet onjuist zijn. Toch heb ik daar inmiddels het officiële rapport aangevraagd. Wordt tzt vervolgd.
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 augustus 2012, 17:50.

                            Opmerking


                            • #15
                              18-8-1944

                              Oorspronkelijk geplaatst door lucy Bekijk bericht
                              Nou...., ik niet.
                              Maar dat heeft met mijn piepjonge leeftijd te maken

                              Lucy, heb jij in je jonge leeftijd het bombardement meegemaakt ?
                              Wie ben jij dan en waar woonde jij toen ?
                              Dan is het mogelijk dat ik je moet kennen.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X