Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto Materiaal Mei 1940 Spoorbrug

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Misschien is dit wel de foto waar threadstarter Joep naar op zoek was.
    Daar dacht ik ook aan! Hier is misschien ook nog iets te vinden:
    http://www.beeldbankwo2.nl/zoek.jsp
    Geef als zoekterm: maastricht spoorbrug
    of:
    geef bij uitgebreid zoeken dit in:
    geografie: Maastricht (kies uit de lijst)
    trefwoorden: Loopgraven; Verdedigingswerken - Zie ook: Loopgraven (kies uit de lijst)
    dan krijg je oa deze foto:
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by hermanw; 16 september 2011, 20:10.

    Opmerking


    • #17
      spoobrug maastricht

      Ik philipp meissenberg ben aan de spoorbrug zelf gewond geraakt in 1940 door vijandelijk vuur.Ben in het bezit van het boek van brongers 4 e druk verder Kronik M-tricht over oorlog '40 van de maaspost,rapporten van de M-becelhebber,bericht uit het stadsarchief nr:270 door lnt C.vd.Harst.Veel is niet juist beschreven en door vreemden, publiceert met fouten enz.zelf kwam ik mij tegen op Gogel dat ik gesneuveld zou zijn bij een opgave van sld.Ik had een foto verzonden van de wacht van de spoorbrug maar daar is geen Llei Coenen bij.Wij waren in een woning van het kraaiendorp ingekwartierd maar de soldaten uit M-tricht mochten nachts naar huis om te slapen.indien ze vrij waren van wacht.

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door meissenberg.philipp Bekijk bericht
        Ik philipp meissenberg ben aan de spoorbrug zelf gewond geraakt in 1940 door vijandelijk vuur.Ben in het bezit van het boek van brongers 4 e druk verder Kronik M-tricht over oorlog '40 van de maaspost,rapporten van de M-becelhebber,bericht uit het stadsarchief nr:270 door lnt C.vd.Harst.Veel is niet juist beschreven en door vreemden, publiceert met fouten enz.zelf kwam ik mij tegen op Gogel dat ik gesneuveld zou zijn bij een opgave van sld.Ik had een foto verzonden van de wacht van de spoorbrug maar daar is geen Llei Coenen bij.Wij waren in een woning van het kraaiendorp ingekwartierd maar de soldaten uit M-tricht mochten nachts naar huis om te slapen.indien ze vrij waren van wacht.
        Geachte Heer heeft u soms ook nog info over rooddorp aan de Kant limmel dat grotedeels plat werd gegooit.
        ik had meer geluk dan u
        u werd gewond, ik werd daar in die buurt de schuilkelder geboren

        Opmerking


        • #19
          Rooddorp

          Ik heb hier geen informatie over. Ik was hierbij niet aanwezig of in de buurt.
          Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
          Geachte Heer heeft u soms ook nog info over rooddorp aan de Kant limmel dat grotedeels plat werd gegooit.
          ik had meer geluk dan u
          u werd gewond, ik werd daar in die buurt de schuilkelder geboren

          Opmerking


          • #20
            spoorbrug foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
            Lei Coenen uit Nuth was als dienstplichtig soldaat betrokken bij de verdediging van Maastricht in 1940 en lag op 10 mei aan de spoorbrug.
            In hoofdstuk 22 van zijn boek "..Get oet owd Nuth.." omschrijft hij tot in detail hoe de verdediging was opgezet en de brug uiteindelijk opgeblazen wordt
            Het boek is geschreven in het dialect.

            Ik ben dus op zoek naar foto materiaal uit 1940 van verdedigingswerken rond de spoorbrug.
            Er moet daar een soort drijvend eiland of "vlet" geweest zijn waarop de Nederlandse militairen een mitrailleurs nest gebouwd hadden.
            Uiteindelijk bleek dat een bizar idee te zijn: het was een drijvende schietschijf voor de Duitsers en diverse Nederlandsejongens zijn gesneuveld...

            hij omschrijft het als volgt:
            Boete Mestreech loapgraave en taengenuuver Wieck, naeve de sjpoarbrugk un kazemat en in de taluud naeve de waeg langs de Maas nog ein versjterking van howt en get zandzèk, vuur ozze mitraijeur.
            En dan nòg get aparts: òs 'hinnehok', oach geneump et 'doefes', dat doa sjtong (zelf gemak) woe et voedingskenaal (de Zuid-Willemsvaart) en de Maas biejei komme boave op de dijk, bow es sjeetsjief vuur enne aanvaller
            Vr neumde diej weij in et waater et 'duuvelseiland' en zagte ongerei: 'Wae doa van òs in mot, kump neet laevend droet'. Vemer zoog et optemistesjer: et woar beraekend op gewaer- en mitraijeurvuur'
            ‘Es of diej nieks angesj mitbringe' bromde enne achter mich wiej vr mit Vemer mochte sjpraeke'

            Ben benieuwd of iemand wat weet
            Volgens mij zijn er in die tyd weinig foto's genomen.Ik heb een foto met de sectie welke de spoorbrug moest verdedigen aan de heer Rob verzonden,en wilde deze opnemen.er staan de sld en kader op welke daar gehuist vest waren en de opdracht hadden om het object spoorbrug te verdedigen met later gesneuvelden.

            Opmerking

            Bezig...
            X