Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto Materiaal Mei 1940 Spoorbrug

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Foto Materiaal Mei 1940 Spoorbrug

    Lei Coenen uit Nuth was als dienstplichtig soldaat betrokken bij de verdediging van Maastricht in 1940 en lag op 10 mei aan de spoorbrug.
    In hoofdstuk 22 van zijn boek "..Get oet owd Nuth.." omschrijft hij tot in detail hoe de verdediging was opgezet en de brug uiteindelijk opgeblazen wordt
    Het boek is geschreven in het dialect.

    Ik ben dus op zoek naar foto materiaal uit 1940 van verdedigingswerken rond de spoorbrug.
    Er moet daar een soort drijvend eiland of "vlet" geweest zijn waarop de Nederlandse militairen een mitrailleurs nest gebouwd hadden.
    Uiteindelijk bleek dat een bizar idee te zijn: het was een drijvende schietschijf voor de Duitsers en diverse Nederlandsejongens zijn gesneuveld...

    hij omschrijft het als volgt:
    Boete Mestreech loapgraave en taengenuuver Wieck, naeve de sjpoarbrugk un kazemat en in de taluud naeve de waeg langs de Maas nog ein versjterking van howt en get zandzèk, vuur ozze mitraijeur.
    En dan nòg get aparts: òs 'hinnehok', oach geneump et 'doefes', dat doa sjtong (zelf gemak) woe et voedingskenaal (de Zuid-Willemsvaart) en de Maas biejei komme boave op de dijk, bow es sjeetsjief vuur enne aanvaller
    Vr neumde diej weij in et waater et 'duuvelseiland' en zagte ongerei: 'Wae doa van òs in mot, kump neet laevend droet'. Vemer zoog et optemistesjer: et woar beraekend op gewaer- en mitraijeurvuur'
    ‘Es of diej nieks angesj mitbringe' bromde enne achter mich wiej vr mit Vemer mochte sjpraeke'

    Ben benieuwd of iemand wat weet

  • #2
    Het lijkt interessant, Joep, want weinig bekend, maar heel goed begrijp ik het niet.

    Zou het mogelijk zijn dat je die dialectteksten (ook elders) een beetje vertaalt naar het Nederlands? Ofschoon ik met Mestreechs redelijk uit de voeten kan, kost dit Nuths (?) mij veel moeite. Dat betekent dat ik niet meer de moeite neem om het allemaal te snappen en dus afhaak. (Ik denk dat ik niet de enige zal zijn.) En dat betekent weer dat er minder mensen zullen reageren op je vragen. Dat is toch jammer?

    Opmerking


    • #3
      Een telefoontje met Jo Morreau van Stg. Oud Sint-Pieter leverde het volgende op:

      een afdeling pontonniers en torpedisten werd ingezet bij de verdediging van de Spoorbrug te Maastricht. Zij konden beschikken over minimaal 2 vletten. Vletten zijn volwaardige schepen zonder opbouw, sommige met een buitenboordmotor en andere zonder aandrijving. Deze laatste moesten voortgetrokken worden door de anderen. De bewapening bestond uit Vickers mitrailleurs. Deze mitrailleurs konden ook ingezet worden als luchtafweer. Een vlet moest ter hoogte van de ENCI positie innemen en eentje ter hoogte van Bosscherveld. Het was nog een hele toer om deze vletten in positie te manoeuvreren. De vletten lagen in het kanaal van Luik naar Maastricht. Om de positie bij de Enci te bereiken moest een hele omweg gemaakt worden via de Maas. Ter hoogte van de Blekerij schijnt zelfs op deze vletten geschoten te zijn. Er waren blijkbaar mensen die niet konden wachten op de bezetting door hun oostelijke buren. De vletten boden geen dekking voor de manschappen. Wel is het nog gelukt een aantal Duitsers met de brug ins blaue hinein te laten verdwijnen.

      In 2014 zal in het museum Lichtenberg uitgebreid aandacht worden geschonken aan o.a. boven vermeldde.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        De vletten lagen in het kanaal van Luik naar Maastricht.
        Dat gold natuurlijk alleen voor de vlet bij de ENCI, want het kanaal hield op bij het Bassin. Blijft de vraag waar de noordelijke vlet lag. Hierboven wordt eerst het Voedingskanaal genoemd en tussen haakjes toegevoegd (Zuid-Willemsvaart). Dat zijn twee verschillende locaties. Elders meen ik te hebben gelezen dat het lag bij de groene punt in de Maas (met rechts de Maas en links het Afvoerkanaal). Dat was dan nog wat noordelijker dan een verankering ter hoogte van het Voedingskanaal.

        Opmerking


        • #5
          Toch is het mogelijk dat een vlet (boot) via het Bassin de Maas heeft bereikt. Maar het blijven verhalen.
          Wel denk ik dat niet iedereen met vlet hetzelfde bedoelt. Een vlet kan ook een vlet zijn in de betekenis van vlot.
          Last edited by Breur; 7 april 2011, 09:37.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            Het lijkt interessant, Joep, want weinig bekend, maar heel goed begrijp ik het niet.

            Zou het mogelijk zijn dat je die dialectteksten (ook elders) een beetje vertaalt naar het Nederlands? Ofschoon ik met Mestreechs redelijk uit de voeten kan, kost dit Nuths (?) mij veel moeite. Dat betekent dat ik niet meer de moeite neem om het allemaal te snappen en dus afhaak. (Ik denk dat ik niet de enige zal zijn.) En dat betekent weer dat er minder mensen zullen reageren op je vragen. Dat is toch jammer?
            Natuurlijk kan ik e.e.a wel vertalen naar het hollesj maar wellicht dat ook ander bronnen voorhanden zijn, zo lees ik ergens anders:
            De soldaat Koten behoorde tot een lichte mitrailleurgroep bij de spoorbrug in het noorden van Maastricht, nabij het verbindingskanaal. Deze kreeg versterking van een M.18 zware mitrailleur van een torpedistenvlet. De groep kwam in gevechtscontact met de formatie Hocke, een taakgerichte eenheid die de overgangen over de Maas rond Maastricht middels listen veilig moest stellen. De groep had een slechte dekking en toen men flankerend vuur uit de omgeving van het Zinkwit fabrieksterrein kreeg, raakte het gros gewond. De soldaat Koten, die uit de dekking kwam, werd getroffen en stierf ter plaatse. De soldaat Peters en de korporaal Jacobs werden dodelijk gewond in de provisorische dekking van de groep.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
              Natuurlijk kan ik e.e.a wel vertalen naar het hollesj maar wellicht dat ook ander bronnen voorhanden zijn, zo lees ik ergens anders:...
              Als de mededelingen gelijk lopen is die Nederlandse tekst voor mij natuurlijk een optie, Joep. Kun je even doorgegeven wáár je dat hebt gelezen (auteur, boektitel etc.)? Met 'ergens anders' kom ik niet ver en ik wil toch wel graag de context erbij hebben. Ik weet dan ook waar ik niet hoef te zoeken om meer inlichtingen c.q. foto's te vinden.
              Bij voorbaat dank!

              Opmerking


              • #8
                Joep, is dat ergens anders niet de boeken van E.H. Brongers over de oorlog in Limburg? Ik heb de boeken niet in huis, dus ik kan dat niet verifiëren.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                  Als de mededelingen gelijk lopen is die Nederlandse tekst voor mij natuurlijk een optie, Joep. Kun je even doorgegeven wáár je dat hebt gelezen (auteur, boektitel etc.)? Met 'ergens anders' kom ik niet ver en ik wil toch wel graag de context erbij hebben. Ik weet dan ook waar ik niet hoef te zoeken om meer inlichtingen c.q. foto's te vinden.
                  Bij voorbaat dank!
                  Hi Ingrid, Lei Coenen refereert aan een boek: 'Een dag oorlog in Zuid-Limburg 1940' van Majoor Brongers.

                  Het gaat me dus vooral om beeld materiaal

                  vriendelijke groet
                  Jos

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                    Joep, is dat ergens anders niet de boeken van E.H. Brongers over de oorlog in Limburg? Ik heb de boeken niet in huis, dus ik kan dat niet verifiëren.
                    Hi Breur,

                    het stukje tekst komt uit de website maaslinie mei 1940

                    groet
                    oep

                    Opmerking


                    • #11
                      duitse inval in Mei 1940

                      Hoe de verdediging van de spoorbrug in mekaar zat kan ik me niet meer herrinneren. Wel dat op "de GREEN" (het stuk dat tegen de oprit van de brug lag) een aantal mitrailleurs stonden opgesteld, op dat stuk maakte de jeugdstorm vlak bij de brug later nog een verspringbak. En op de maasbrug bij de afrit richting Bassin een luchtafweer kanon stond opgesteld.
                      Ik denk niet dat daar ergens foto's van zijn terug te vinden, maar er zullen best mensen zijn die zich die opstellingen nog weten te herrinneren.

                      Opmerking


                      • #12
                        Staan hier interessante foto's tussen?
                        http://www.fotosmaastricht.nl/oorlog...rug/index1.htm
                        http://www.hetutrechtsarchief.nl/col...40-1950/166643
                        http://www.hetutrechtsarchief.nl/col...40-1950/157892
                        http://www.bild.bundesarchiv.de/cros...h/_1316168087/
                        Last edited by hermanw; 16 september 2011, 11:16.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                          Staan hier interessante foto's tussen?
                          Als Herman iets neerzet, is het toch altijd interessant?

                          De tweede foto van het Utrechts Archief is zeker interessant. Als je inzoomt op de oever, zie je een brok steen liggen dat wel heel erg lijkt op het brokstuk waar wij het hier over gehad hebben.

                          Die laatste (van het Bundesarchiv) levert bij mij geen foto's van de spoorbrug op, ook niet na het intypen van de zoekterm 'Maastricht'.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                            Die laatste (van het Bundesarchiv) levert bij mij geen foto's van de spoorbrug op, ook niet na het intypen van de zoekterm 'Maastricht'.
                            Euh, , dank je.
                            Bij het Bundesarchiv (zoekterm: maastricht, jaar: 1940) dacht ik dat misschien foto 146-2004-0102 in dit verband interessant zou kunnen zijn.
                            Bestanden bijvoegen

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                              Bij het Bundesarchiv (zoekterm: maastricht, jaar: 1940) dacht ik dat misschien foto 146-2004-0102 in dit verband interessant zou kunnen zijn.
                              Misschien is dit wel de foto waar threadstarter Joep naar op zoek was.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
                              Ik ben dus op zoek naar foto materiaal uit 1940 van verdedigingswerken rond de spoorbrug.
                              (...)
                              'naeve de sjpoarbrugk un kazemat en in de taluud naeve de waeg langs de Maas nog ein versjterking van howt en get zandzèk, vuur ozze mitraijeur.'

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X