Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verslag bevrijding Maastricht door Robert Kiek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Verslag bevrijding Maastricht door Robert Kiek

    Ik kreeg dit verslag van Robert Kiek in bezit en vind het wel aardig om het met jullie te delen. Het verslag is aangetroffen tussen verzetsmateriaal en geeft een inkijk in de bevrijding van Maastricht. Kiek deed van de intocht verslag op Radio Oranje. Die uitzending is integraal terug te luisteren via wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevrij...astricht_(1944) ). Dit verslag herken je in het radio bericht, al is dat verslag een stuk uitgebreider.

    Kiek heeft in 1945 een boek uitgegeven: Pijlen van den Leeuw. Ik heb dat maar eens besteld om te kijken of het overeenkomt met de tekst die ik hier plaats.

    Wie dit afschrift heeft gemaakt en welk doel het diende is mij niet bekend. Mogelijk werd het als kopij gebruikt voor clandestiene kranten in het nog niet bevrijde deel van Nederland.

  • #2
    Uploaden plaatje wil niet goed lukken.

    Nog een poging. Click image for larger version

Name:	Verslag bevrijding Kiek.jpg
Views:	267
Size:	453,7 KB
ID:	102666

    Opmerking


    • #3
      Wel een heel uniek document

      Het taalgebruik is in de loop der jaren wel veranderd, maar Robert Kiek houdt - denk ik - ook wel een beetje van overdrijving.
      De vreugde van de bevolking was natuurlijk enorm, maar 'een oranjezee' zal wellicht ingegeven zijn door de (terecht) genomen literaire vrijheid van de schrijver.

      Veel compassie voor de NSB'ers was er om begrijpelijke redenen niet. Ook hier heeft de literaire vrijheid wellicht wat de overhand genomen
      " De N.S.B.'ers (...) die kleine welke toch in ieder geval ons land verkocht hebben (...) zijn opgesloten in gevangenissen en de politiebureaux. Natuurlijk tranen als tuiten nu het te laat is.(...)
      Tijdens het transport naar het politiebureau werden enigen van hen beschadigd. (...)".

      Maar wat mij ook opviel is dat Kiek niet schrijft over Eijsden, maar over Eisden.
      Is dat gewoon onwetendheid, of was de schrijfwijze van Eijsden vroeger echt Eisden?
      Ik vind hiervan overigens nergens enige aanwijzing


      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        De tekst van het 'pamflet' komt inderdaad deels overeen met het radioverslag van Robert Kiek op Radio Oranje, maar er zijn toch ook duidelijke verschillen. Bij het radioverslag valt het zorgvuldig taalgebruik en de precieze woordkeuze van Kiek op, wat in het geschrift maar zeer ten dele is te herkennen. Ook staan er wel erg veel taal- en typfouten in (2x 'lipen' ipv 'liepen; 'Eisden', enz.). Verder heeft de 'pamflettist' het over Eijsden en Maastricht als "deze steden", terwijl Kiek in zijn radioverslag het over "gemeenten" heeft. Ik denk dus niet dat dit een afschrift is van een tekst die door Kiek geschreven is. Ik denk eerder aan een transcriptie van het radioverslag, vluchtig getypt door iemand die op dat moment naar Radio Oranje luisterde.

        De hamvraag is: wie of wat is K.P. (waarmee het geschrift ondertekend is)? Zou het iets met de knokploegen te maken hebben?

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

          De hamvraag is: wie of wat is K.P. (waarmee het geschrift ondertekend is)? Zou het iets met de knokploegen te maken hebben?
          De gulle gever suggereerde dit ook. Maar ook hij wist dat niet zeker.
          Last edited by burgemeester; 6 februari 2021, 18:41.

          Opmerking


          • #6
            Het zou natuurlijk kunnen, dat K.P. knokploeg betekent, maar ik denk het niet. Het kan net zo goed Karel Peters zijn, ik zeg maar wat. En waarom denk ik dat? Om te beginnen omdat gewoon niets daarop wijst. Als het wel zo was geweest, waarom zou dan degene, die dat overgetikt heeft, niet ook tenminste hebben geschreven "knokploeg"? Een Maastrichtse knokploeg heeft nooit bestaan, hoewel Lokerman dat verschillende keren heeft geprobeerd. Wel bestond tegen het eind van de oorlog de knokploeg Zuid-Limburg (https://nl.wikipedia.org/wiki/Knokploeg_Zuid-Limburg), die ook de 80 mensen uit de Maastrichtse gevangenis heeft bevrijd. Het verslag van de Maastrichtse bevrijding kan inderdaad voor verspreiding in het niet bevrijde deel van Nederland bedoeld zijn geweest, want in het bevrijde deel kwam al snel ook de vrije pers weer op gang. Waar het artikel (natuurlijk) niet over rept, is de grote chaos van drie elkaar ten dele bestrijdende Ordediensten (OD) en van criminelen, die zich opeens verzet noemde om aan wapens te komen. Die chaos heeft maar kort geduurd. De haat tegen NSBers was begrijpelijk, maar het waren inderdaad de kleintjes, die te pakken werden genomen. En echt walgelijk zijn de verhalen over het kaalscheren van de zogenaamde moffenmeiden. Dat gebeurde vaak door "verzetsmensen" van het elfde uur. De OD's in Maastricht en elders probeerden in de Binnenlandse Strijdkrachten in oprichting zoveel mogelijk gewicht te krijgen door een heel onkritisch wervingsbeleid, met de bovenstaande gevolgen van dien. Men heeft daardoor ook voor de rest van Nederland geleerd en de OD kreeg alleen nog maar bewakingsdiensten, terwijl de knokploegen werden omgevoermd tot Stoottroepen.
            Zie over dit en meer: Dr. Fred Cammaert: Het verborgen front: geschiedenis van de georganiseerde illegaliteit in de provincie Limburg tijdens de Tweede Wereldoorlog (proefschrift univ. Groningen). Leeuwarden: Eisma (1994), hoofdstuk 7, II.7. De K.P.-Zuid-Limburg
            https://www.rug.nl/research/portal/nl/publications/het-verborgen-front(cc35a139-e781-46bd-b062-ede455ecb1d7).html

            Opmerking


            • #7
              De tweede link in de posting van perepaques werkt (nog) niet. Ik heb hem hier even opnieuw geplaatst. https://www.rug.nl/research/portal/n...55ecb1d7).html

              Opmerking

              Bezig...
              X