Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wethouder van Sociale Zaken Godefridus "Frits" Gybels

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Inderdaad Miep, hoe kom ik aan Ans?
    Miep kom ik nog wel eens tegen........
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door merie kloompvoot Bekijk bericht

      Wat iech nog euver Frits Gybels kwietwow, is dat heer ziech altied ziene achternaom oetspraok es Giebels, dat zoen zien zäöns auch nog steeds!
      En daan kom iech weer oet bei: http://forum.mestreechonline.nl/show...68&postcount=2

      Spreek je een 'y' trouwens niet uit als een i? En was een j in een oude spelling een klankletter (ken de juiste termen niet, vergelijk het met de 'e' uit Maestricht) maar dan spreek je de naam Gybels uit als 'Gibels' en is Gijbels (Gi-j-bels) dan evenzo correct..

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
        Precies diech höbs 't good, allein iech benader 't neet wetensjappelek meh vertel allein meh wat iech wet!

        Kompleminte,

        Merie


        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door merie kloompvoot Bekijk bericht
          Precies diech höbs 't good, allein iech benader 't neet wetensjappelek meh vertel allein meh wat iech wet!
          en beide benaderinge koame oet op 'tzelfde ... dat mos hoas wel kloppe!

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            De Vries volgens Sjef.
            Nu twijfel ik naar wie de eeuwige roem moet gaan, maar ik denk dat ik hem maar toe ken aan Sjef

            Klopt, Roef de Vries (PvdA) was de opvolger van Frits Gybels als wethouder Sociale Zaken in Maastricht in 1974.
            Last edited by Pier; 20 juli 2012, 20:24. Reden: Toevoegen link naar Roef de Vries
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #36
              Nu dient Sjef wel Frits te bevragen omtrent de schrijfwijze van zijn achternaam en die per lychtpost te laten toekomen aan MO.

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                en zodra we die brainwave ontvangen kunnen we dit draadje geloof ik afsluiten
                Verre van...... :(
                Misschien dat de moderatoren dan wel alle overbodige off topic opmerkingen kunnen verwijderen cq deze kunnen gaan beperken.

                De achtergrond van deze wethouder, die in november 2012 honderd jaar zou zijn geworden, zou ik gaandeweg dit jubileumjaar nog verder willen uitdiepen.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                  en zodra we die brainwave ontvangen kunnen we dit draadje geloof ik afsluiten
                  dr weure wel miene naome verbasterd, 'nne neef vaan Frits sjreef ziech weer Gijbels, terwijl Frits zellevers consequent Gybels gebruukte, zien kinder stoon zoewel met Gijbels es Gybels in 't tellefoonbook. Op zien doedsprintsje en z'n geboorteakte steit Gybels, meh op zien persoensbewies vaan de oorlog stoont weer Gijbels. 'n Lijntje nao bove riechting Frits is neet nuudig, heer zow gezach höbbe, "kinder boe maak geer uuch drök um".

                  Este daan toch e kemissielieske nao boove sjiks gaank daan 'n paar generaties weijer, nao de ierste Gijbels, Gybels, Geibels of Giebels zoe in de buurt vaan Tongere (oorsprong naom) en vraog 't dao. De invulling is toch des generaties.


                  Kompleminte Merie

                  Kompleminte,

                  Merie


                  Opmerking


                  • #39
                    Was trouwens vroeger een leuke buurt, met veel kinderen, die altijd en overal lol hadden, zeker nog toen de bomen op de Hertogsingel er nog waren!
                    Merie, heb jij dat nog meegemaakt?
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #40
                      Annonce overlijden Maria Elisabeth Poldervaart

                      Opmerking


                      • #41
                        Wethoudersjubileum Frits Gybels

                        Onlangs werd mij (uit privé bezit) onderstaande foto toegezonden van het wethoudersjubileum van Godefridus "Frits" Gybels.



                        Degene die de foto ter beschikking stelde attendeerde mij, gelet op bovenstaande gevoerde discussie, op het feit dat er acht kinderen waren.

                        Te weten
                        4 zonen, Pierre, Tum, Harry en Dré en
                        4 dochters, Lies, Annemie, Marjo en Mayke.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #42
                          Klop auch, 8 kinder, had auch noet gezag dat 't drs 4 waore, ging allein euver dat dr bij de zäöns geine Willy tusse zaot!

                          Veur de volledigheid: Lies, weurt Liesje genümp en es de kinder in volgorde vaan leeftied stoon moote Harry (Hor) en Tum weure umgedreijd..

                          Kompleminte,

                          Merie


                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            dat er acht kinderen waren.
                            Er schijnen er zelfs negen geweest te zijn, maar mogelijk is dat negende kind vroeg overleden en heeft 'men' daar geen weet van.

                            Opmerking


                            • #44
                              Op de foto steit trowwes auch de vrôw vaan Frits, Mayke. Zie gief dat menneke met deen hoege zeije sjös n henneke

                              Kompleminte,

                              Merie


                              Opmerking


                              • #45
                                Honderdste geboortedag van Frits Gybels.

                                Vandaag, 14 november 2012, om 20.15 uur, is het precies 100 jaar geleden dat in de Capucijnenstraat 34 te Maastricht misschien wel de meest markante Maastrichtse KVP’er ooit werd geboren, Godefridus “Frits” Gybels.
                                Zoals bovenstaand al is te lezen was Frits Gybels, sinds de noodraad in 1945, tot 1974 wethouder van Sociale Zaken in Maastricht.

                                Standbeeld
                                Een standbeeld is er nooit gekomen voor deze langstzittende wethouder ooit, maar wat wellicht weinigen weten is dat het bronzen beeld van de bekende Ezel op de Ezelsmarkt zijn idee was.
                                Al sinds begin zestiger jaren liep Frits Gybels rond met het idee een bronzen Ezel te plaatsen op de Ezelsmarkt.
                                Door diverse oorzaken kwam het beeld, van Gertud Januszewski, er pas in juli 1976, nadat Frits Gybels al lang wethouder af was.
                                Uiteraard deed hij wel de onthulling, waarbij hij de navolgende woorden sprak:
                                En es veer daan stoon in het duister of in ’t leech, daan fluustere veer tegen d’n Ingel vaan Mestreech.
                                Hei beij deen ezel van broons en neet vaan vleis: bewaor eus auw stad, häör ezels en …. Häör geis’

                                (Bron: Maastrichtse Monumententaal , Fons van Hees, 1978)
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X