Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Neergestort vliegtuig

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • mvdkloet
    replied
    De oplossing staat in De Telegraaf van 8-5-1919: http://kranten.delpher.nl/nl/view/in...&maxperpage=10

    Leave a comment:


  • mvdkloet
    replied
    Neergestort vliegtuig

    Beste Breur,
    Mijn vader was als officier van de Landmacht in Maastricht geplaatst. Op de foto, genomen aan de voorzijde van het vliegtuig staat hij als derde militair van rechts.
    Uit de bijgeschreven namen van piloot en waarnemer lijkt het mij een Nederlands toestel. Dit in afwijking van hetgeen in "Het Maastricht Boek" wordt vermeld. Of er moet twee keer een noodlanding zijn geweest.
    Groet, Mark.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Uit krantenberichten blijkt dat waarnemer Van Driel vaker betrokken was bij noodlandingen: http://kranten.delpher.nl/nl/view/in...sortfield=date

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Welkom op ons MO-forum mvdkloet. Was er een connectie van uw vader met Sint-Pieter of het leger?

    Leave a comment:


  • mvdkloet
    replied
    In het fotoboek van mijn vader heb ik twee foto's gevonden betreffende de noodlanding van de R 454 op de St.Pietersberg, gedateerd 6 mei 1919.
    Bijschrift: Sergt.Maj. v.d.Drift (vliegenier) Luit v.Driel (waarnemer).
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Ik heb de Kalapin van St. Pieter doorgelezen, maar ben daar niets tegengekomen over de noodlanding op de St. Pietersberg.
    De Calepins van St. Pieter. Toller heel leuk, maar in zijn geheel geen naslagwerk over St. Pieter. Verder staan er veel onjuistheden in en data fouten.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Ik heb de Kalapin van St. Pieter doorgelezen, maar ben daar niets tegengekomen over de noodlanding op de St. Pietersberg.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    De militairen in de donkere uniformen hebben op hun kepi, een niet ontplofte granaat staan. Dit duidt op manschappen van de Koninklijke Marechaussee.

    Leave a comment:


  • Wigo
    replied
    Ingrid, kijk eens hier

    En hier
    Last edited by Wigo; 5 december 2012, 23:59. Reden: Link toegevoegd

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Een aanwijzing kan ook nog zitten in de kleding van de 'gendarmes'.
    Het lijken me geen mareschaussees, althans de uniformen en uniformpetten van de officieren zijn veel te kleurrijk daarvoor.

    Het kunnen militairen zijn, de uniformen en beenwindsels zijn gelijk aan die op bijgaande foto . Dat geldt echter weer niet voor de uniformpet, die op Tollers foto meer een soort kepie is.

    Op onderstaande foto zijn alle personen vóór het prikkeldraad Hollandse militairen, allen erachter zijn Duits. Enkele militairen linksvoor lijken met hun beenwindsels, uniform en muts/kepie wel sterk op wat er op de 'vliegtuigfoto' te zien is.

    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 december 2012, 00:09. Reden: uitbreiding en aanpassing

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    De auto was in 1915 gekocht van Edmond Regout die op kasteel Meerssenhoven te Itteren woonde. Regout had de auto gekocht in 1909. (...) Jules Védrine: Zijn eerste rit was er een naar Luik met de piloot Jules Védrine welke een rondvlug maakte over Europa en gecrasht was op de St. Pietersberg. Zie: Farman et Védrine à un café de la place Saint-Gilles (photographie, vers 1913).
    Breur, waar heb je die gegevens vandaan? Ik vond ze in geen van beide links. Of heb ik eroverheen gelezen?

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Volgens mij zijn het militairen die in Maastricht gelegerd waren.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Een aanwijzing kan ook nog zitten in de kleding van de 'gendarmes'. Heeft iemand het mailadres van dhr. Gulikers van www.maastrichter-brigade.eu? Hij akan ons in ieder geval vertellen op de uniformen passen bij de Maastrichtse politie van die dagen.....

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Jules Védrine

    In 1902 startte Jules Springuel in Hoei met automobielfabricage. In 1907 werd Springuel hervormd in S.A. des Automobiles Springuel. In 1909 poseerde Springuel op "het salon" in Brussel en had veel succes met zijn 16/20PK en 24/30PK. Dit wekte de interesse van Imperia en deze nam het merk in 1912 over, hoewel de merknaam tot 1920 bleef voortbestaan. Bron: Springuel - Wikipedia.

    De auto was in 1915 gekocht van Edmond Regout die op kasteel Meerssenhoven te Itteren woonde. Regout had de auto gekocht in 1909.

    Jules Védrine.


    Zijn eerste rit was er een naar Luik met de piloot Jules Védrine welke een rondvlug maakte over Europa en gecrasht was op de St. Pietersberg. Zie: Farman et Védrine à un café de la place Saint-Gilles (photographie, vers 1913).

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Voor de volledigheid: de krantenbank vermeldt (tot de datum van deze posting) niets over een vliegtuig in augustus 1914.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 november 2014, 17:40.

    Leave a comment:

Bezig...
X