Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Neergestort vliegtuig
Sluiten
X
-
Vliegtuigongeluk Maastricht: 23 juni 1911
Nóg een mogelijkheid, ware het niet dat het hier een internationale vliegwedstrijd betrof, waarbij alle toestellen een nummer opgeschilderd hadden gekregen. En ik zie geen nummer op Tollers foto.
Leave a comment:
-
Vliegtuig op Pietersberg
De eerste vliegtuigen verschenen in Maastricht op dinsdag 11 oktober 1910. drie vliegtuigen vlogen vanuit Hasselt een wedstrijd Hasselt-Maastricht en vice versa. Startpunt was het vliegveld op het landgoed Kiewit bij Hasselt, keerpunt de Sint Pietersberg. Daar stond de Harmonie van Heer hen op te wachten. Twee vliegtuigen voltooiden de wedstrijd, het derde bleef beschadigd op de berg achter. Mogelijk gaat het om dit toestel.
Bron:
Historische Encyclopedie Maastricht, trefwoord 'vliegtuig' (E. Franquinet).Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 december 2012, 09:18.
Leave a comment:
-
Zou wel toevallig zijn als er 2 vliegtuigen in relatief korte tijd zijn neergestort op de St. Pietersberg....
Leave a comment:
-
Is het dezelfde afbeelding? Data en beschrijving vliegtuig verschillen?
Leave a comment:
-
Ik heb het gevonden Toller :
HET MAASTRICHT BOEK VERKEER,
VERVOER EN TECHNIEK
GESTRAND OP DE SINT-PIETERSBERG
Op het plateau van de Sint-Pietersberg heeft een dubbeldekker een harde landing
gemaakt. Het linkerwiel is afgebroken. Het gestrande vliegtuig trekt veel bekijks. Hoe
zou die in Gods naam weer de lucht in komen? Bij de staart kijkt een ventje parmantig in de camera. Een dame heeft een parasolletje opgestoken. Het lijkt wel een
vrolijk uitje. De datum van de noodlanding is niet precies bekend. Het zal net na de
Eerste Wereldoorlog zijn geweest. De tweezitter was een Duits militair vliegtuig van
het type LVG CII. In 1915 voor het eerst gebouwd door de Luft Verkehrs Gesellschaft
in Berlijn-Johannisthal. In de oorlog was het een verkenningsvliegtuig annex bommenwerper. In vredestijd werd het toestel als postvliegtuig gebruikt.
070242_HMB_p160_247:HET BOEK 27-09-2007 11:14 Pagina 212© RHCL 213
VERKEER, VERVOER EN TECHNIEK HLast edited by Moderator; 12 december 2014, 17:13.
Leave a comment:
-
Zou het kunnen dat het een Belgisch vliegtuigje betreft ?
Is iets te zeggen over de uniformen die de mannen dragen ?
Leave a comment:
-
Het Nederlandse luchtwapen
Correctie:
De voorloper van het Nederlandse luchtwapen werd in juli 1913 opgericht in de vorm van de Luchtvaartafdeeling (LVA) op het vliegveld Soesterberg. Bij de oprichting bestond het gehele luchtwapen uit 1 vliegtuig, de Brik van Marinus van Meel. Enkele maanden later werd de LVA al uitgebreid met 3 Franse Farman vliegtuigen, maar vanwege de snelle veroudering bestelde de regering ter vervanging diverse Nieuport en Caudron jacht- en verkenningsvliegtuigen.
Farman
Nieuport Scout in 1917
De periode 1914-1918
Nederland bleef tijdens de Eerste Wereldoorlog neutraal en de Luchtvaartafdeeling bleef dus gevrijwaard van allerlei gevechtsacties. Omdat Nederland zich neutraal had verklaard, probeerden piloten Nederlands grondgebied te bereiken indien men beschoten was. Hierdoor werd het al gauw een verzamelplaats voor allerhande typen vliegtuigen, welke geconfisqueerd werden en aan de Luchtvaartafdeeling in bruikleen werden afgedragen. Na het beëindigen van het conflict werden de toestellen teruggegeven, of indien het toestel in goede staat verkeerde, alsnog aangekocht. Zodoende bleef men binnen een karig budget op de hoogte van allerlei luchtvaarttechnische ontwikkelingen die ten tijde van de Eerste Wereldoorlog in een stroomversnelling raakte.
Bron: Wikipedia.
Leave a comment:
-
Nederland had in 1914 geen luchtmacht voor zover ik weet. Verder geen zichtbare tekens op het vliegtuigje. Het plateau was wel militair gebied. Geen wapens te zien op vliegtuig. Logisch, zou je er een mitrailleur op monteren, dan ging het vliegtuig achteruit vliegen bij het overhalen van de trekker. Piloten hadden toen alleen maar een pistool. Men probeerde elkaar zo dicht mogelijk te benaderen en dan ging men een pistoolduel aan. Een kistje met handgranaten was de bommenlast. Je moest goed kunnen mikken en rekenen om iets doeltreffend te kunnen raken. Eigen snelheid, hoogte, windrichting, ontstekingstijd e.d. Zo te zien heeft het vliegtuig weinig schade. Het lijkt erop of de landing is mislukt door het hobbelige veld.
Leave a comment:
-
Je hebt een mooie fotokaart 'op de kop getikt' Toller, sjiek.
Misschien dat Breur meer over de gebeurtenis weet.
Leave a comment:
-
Neergestort vliegtuig
Onderstaande foto heb ik gekocht voor enkele eurocenten in een kringloop winkel. Het zou gaan om een neergestort vliegtuig op de St. Pietersberg in augustus 1914. Ik heb het internet afgestruind maar niets relevants gevonden. Is het vliegtuig hier neergestort?
Dit is de achterzijde van de foto
Tags: Geen
Leave a comment: