Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Neergestort vliegtuig

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Neergestort vliegtuig

    Onderstaande foto heb ik gekocht voor enkele eurocenten in een kringloop winkel. Het zou gaan om een neergestort vliegtuig op de St. Pietersberg in augustus 1914. Ik heb het internet afgestruind maar niets relevants gevonden. Is het vliegtuig hier neergestort?



    Dit is de achterzijde van de foto

    Kompleminte

    Toller

  • #2
    Je hebt een mooie fotokaart 'op de kop getikt' Toller, sjiek.

    Misschien dat Breur meer over de gebeurtenis weet.
    Mestreechter Geis mage beleve
    en dat door te kinne geve.
    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

    Opmerking


    • #3
      Nederland had in 1914 geen luchtmacht voor zover ik weet. Verder geen zichtbare tekens op het vliegtuigje. Het plateau was wel militair gebied. Geen wapens te zien op vliegtuig. Logisch, zou je er een mitrailleur op monteren, dan ging het vliegtuig achteruit vliegen bij het overhalen van de trekker. Piloten hadden toen alleen maar een pistool. Men probeerde elkaar zo dicht mogelijk te benaderen en dan ging men een pistoolduel aan. Een kistje met handgranaten was de bommenlast. Je moest goed kunnen mikken en rekenen om iets doeltreffend te kunnen raken. Eigen snelheid, hoogte, windrichting, ontstekingstijd e.d. Zo te zien heeft het vliegtuig weinig schade. Het lijkt erop of de landing is mislukt door het hobbelige veld.

      Opmerking


      • #4
        Het Nederlandse luchtwapen

        Correctie:

        De voorloper van het Nederlandse luchtwapen werd in juli 1913 opgericht in de vorm van de Luchtvaartafdeeling (LVA) op het vliegveld Soesterberg. Bij de oprichting bestond het gehele luchtwapen uit 1 vliegtuig, de Brik van Marinus van Meel. Enkele maanden later werd de LVA al uitgebreid met 3 Franse Farman vliegtuigen, maar vanwege de snelle veroudering bestelde de regering ter vervanging diverse Nieuport en Caudron jacht- en verkenningsvliegtuigen.


        Farman



        Nieuport Scout in 1917


        De periode 1914-1918

        Nederland bleef tijdens de Eerste Wereldoorlog neutraal en de Luchtvaartafdeeling bleef dus gevrijwaard van allerlei gevechtsacties. Omdat Nederland zich neutraal had verklaard, probeerden piloten Nederlands grondgebied te bereiken indien men beschoten was. Hierdoor werd het al gauw een verzamelplaats voor allerhande typen vliegtuigen, welke geconfisqueerd werden en aan de Luchtvaartafdeeling in bruikleen werden afgedragen. Na het beëindigen van het conflict werden de toestellen teruggegeven, of indien het toestel in goede staat verkeerde, alsnog aangekocht. Zodoende bleef men binnen een karig budget op de hoogte van allerlei luchtvaarttechnische ontwikkelingen die ten tijde van de Eerste Wereldoorlog in een stroomversnelling raakte.

        Bron: Wikipedia.

        Opmerking


        • #5
          Zou het kunnen dat het een Belgisch vliegtuigje betreft ?

          Is iets te zeggen over de uniformen die de mannen dragen ?
          Mestreechter Geis mage beleve
          en dat door te kinne geve.
          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

          Opmerking


          • #6
            Ik heb het gevonden Toller :



            HET MAASTRICHT BOEK VERKEER,
            VERVOER EN TECHNIEK

            GESTRAND OP DE SINT-PIETERSBERG

            Op het plateau van de Sint-Pietersberg heeft een dubbeldekker een harde landing
            gemaakt. Het linkerwiel is afgebroken. Het gestrande vliegtuig trekt veel bekijks. Hoe
            zou die in Gods naam weer de lucht in komen? Bij de staart kijkt een ventje parmantig in de camera. Een dame heeft een parasolletje opgestoken. Het lijkt wel een
            vrolijk uitje. De datum van de noodlanding is niet precies bekend. Het zal net na de
            Eerste Wereldoorlog zijn geweest. De tweezitter was een Duits militair vliegtuig van
            het type LVG CII. In 1915 voor het eerst gebouwd door de Luft Verkehrs Gesellschaft
            in Berlijn-Johannisthal. In de oorlog was het een verkenningsvliegtuig annex bommenwerper. In vredestijd werd het toestel als postvliegtuig gebruikt.

            070242_HMB_p160_247:HET BOEK 27-09-2007 11:14 Pagina 212© RHCL 213
            VERKEER, VERVOER EN TECHNIEK H
            Last edited by Moderator; 12 december 2014, 18:13.
            't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
            is es Mestreechteneer te mage leve ...

            Opmerking


            • #7
              Is het dezelfde afbeelding? Data en beschrijving vliegtuig verschillen?

              Opmerking


              • #8
                Lvg cii

                Opmerking


                • #9
                  Zou wel toevallig zijn als er 2 vliegtuigen in relatief korte tijd zijn neergestort op de St. Pietersberg....
                  't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                  is es Mestreechteneer te mage leve ...

                  Opmerking


                  • #10
                    Klopt ! Maar harde landingen waren niet ongebruikelijk.

                    Opmerking


                    • #11
                      Vliegtuig op Pietersberg

                      De eerste vliegtuigen verschenen in Maastricht op dinsdag 11 oktober 1910. drie vliegtuigen vlogen vanuit Hasselt een wedstrijd Hasselt-Maastricht en vice versa. Startpunt was het vliegveld op het landgoed Kiewit bij Hasselt, keerpunt de Sint Pietersberg. Daar stond de Harmonie van Heer hen op te wachten. Twee vliegtuigen voltooiden de wedstrijd, het derde bleef beschadigd op de berg achter. Mogelijk gaat het om dit toestel.

                      Bron:
                      Historische Encyclopedie Maastricht, trefwoord 'vliegtuig' (E. Franquinet).
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 december 2012, 10:18.

                      Opmerking


                      • #12
                        Vliegtuigongeluk Maastricht: 23 juni 1911

                        Nóg een mogelijkheid, ware het niet dat het hier een internationale vliegwedstrijd betrof, waarbij alle toestellen een nummer opgeschilderd hadden gekregen. En ik zie geen nummer op Tollers foto.

                        Opmerking


                        • #13
                          Goed gevonden Ingrid !
                          't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                          is es Mestreechteneer te mage leve ...

                          Opmerking


                          • #14
                            Voor de volledigheid: de krantenbank vermeldt (tot de datum van deze posting) niets over een vliegtuig in augustus 1914.
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 november 2014, 17:40.

                            Opmerking


                            • #15
                              Jules Védrine

                              In 1902 startte Jules Springuel in Hoei met automobielfabricage. In 1907 werd Springuel hervormd in S.A. des Automobiles Springuel. In 1909 poseerde Springuel op "het salon" in Brussel en had veel succes met zijn 16/20PK en 24/30PK. Dit wekte de interesse van Imperia en deze nam het merk in 1912 over, hoewel de merknaam tot 1920 bleef voortbestaan. Bron: Springuel - Wikipedia.

                              De auto was in 1915 gekocht van Edmond Regout die op kasteel Meerssenhoven te Itteren woonde. Regout had de auto gekocht in 1909.

                              Jules Védrine.


                              Zijn eerste rit was er een naar Luik met de piloot Jules Védrine welke een rondvlug maakte over Europa en gecrasht was op de St. Pietersberg. Zie: Farman et Védrine à un café de la place Saint-Gilles (photographie, vers 1913).

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X