Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Zinkwitstaking 1929

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Duikbotengeneraal

    In het boekje "De Zinkwitstaking 1929" van de stichting werkgroep Geschiedenis Arbeidersbeweging Limburg (197, wordt op blz. 106 Leo Corsius geciteerd:

    "Poels, dat noemden wij de duikbotengeneraal....".

    Bedoeld wordt natuurlijk de priester/aalmoezenier Hendrik Andreas POELS
    (Venray 1868 - Heerlen 1948 ).

    Van Poels is bekend dat hij probeerde veel Maastrichtse arbeiders te bewegen om in de mijnen in de Oostelijke Mijnstreek te gaan werken.

    Het is maar een hypothese, maar misschien noemden ze hem daarom de Duikbotengeneraal, omdat hij de (fabriek)arbeiders ondergronds wilde laten werken.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #17
      Met duikboot wordt bedoeld een stakingsbreker en dat waren de blauwen in die tijd hoofdzakelijk
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #18


        Bron: het geheugen van Nederland. 1916.

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
          Ik heb natuurlijk al met Tiny gesproken. Zij zal mij berichten wat zij weet over het betreffende liedje.
          Vaan Tiny:

          Teks:
          versie 1
          Om duikboot te wezen
          om duikboot te zijn
          Dan moet je bij de blauwe
          verenigd zijn.

          En Steegmans mèt z'ne klöppel
          en Riga mèt zie biel
          Die wèlle us kaome liere
          wat de tien geboje zien.

          versie 2
          Om duikboot te wezen
          om duikboot te zijn
          Moet je bij de kattelieke
          verenigd zijn.

          De gezongen versie: http://www.breurhenket.com/MO/Duikboot.mp3



          Bron: Ubachs: "Een eeuw modern kapitalisme".

          Opmerking


          • #20
            Duikbotenbrigade (1)

            Geweldig! Ik zegen de dag dat Tiny Fey besloot het Maastrichtse lied te gaan vastleggen.

            Steegmans 'mèt z'n klöppel' was kennelijk een politieagent in die jaren. Hij was waarschijnlijk nog niet bij het korps in 1915. Toen werd bij gelegenheid van de verhuizing van het politiebureau van de Markt naar het Vrijthof een groepsfoto gemaakt van het korps. Steegmans staat niet op de foto en wordt evenmin genoemd in een aanvullende lijst van agenten.

            Riga 'mèt sie biel (bijl?)' lijkt me minder makkelijk te plaatsen.
            Er stond tussen 1919 en 1934 een kapelaan Riga (Maria Theodorus Ludovicus Hubertus) aan de Onze Lieve Vrouwekerk. Ten tijde van de Zinkwitstaking was hij ca. 43 jaar oud. Maar behalve dat hij geestelijke was, zie ik geen direct verband met de Roomse 'duikbotenbrigade'. Riga was een in Maastricht vaker voorkomende naam.

            Literatuur
            De gegevens over kapelaan Riga komen uit Jan G.C. Simonis, Zielzorgers in het bisdom Roermond, 1840-2000, Sittard 2011, blz. 377.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 januari 2014, 11:55. Reden: aanvulling

            Opmerking


            • #21
              Steegmans.

              Ik denk dat met Steegmans kapl. Jos. Steegmans wordt bedoeld. De latere pastoor van de nieuwe parochie Sint Pieter "beneden".

              Opmerking


              • #22
                Wetende wat ik nu weet, dat pad tussen de Willibrordusstraat en de Amandusstraat had dus nooit naar Steegmans genoems mogen worden. Of heeft ie ook iets goeds voor de mensheid betekend?
                I am not a complete idiot. Some parts are missing

                Opmerking


                • #23
                  Alles is relatief.

                  Joseph Conrard Hubert Steegmans werd geboren op 31 maart 1884 te Heythuysen en overleed plotseling, kort na zijn emeritaat (1 december 1957) op 21 december 1957 te Heythuysen. Pastoor Steegmans werd te St. Pieter begraven. Hij werd 1 april 1911 tot priester gewijd te Roermond en was kapelaan te St. Pieter van 1911-1914, kapelaan te Wijck van 1914-1923, aalmoezenier sociale werken van 1923-1933, rector te Wijck van 1933-1937, pastoor van St. Pieter van 1937-1957. Tijdens de Eerste Wereldoorlog wist kapelaan Steegmans op St. Pieter honderden Belgische vluchtelingen onder te brengen. Hij gaf de opdracht tot de bouw van de kerk van St. Pieter "beneden". Zijn eigenzinnig optreden leverde vaker problemen op met de arbeiders en zijn parochianen. Hij speelde een verzoenende rol tijdens de Zinkwitstaking in 1929. Na de bevrijding in 1945 had pastoor Steegmans zich in de rol van gevangenisaalmoezenier duidelijk ingezet voor een betere behandeling van politieke gevangenen. Ook had hij een duidelijke mening over de manier waarop (vermeende) NSB'ers waren gearresteerd. De willekeurige vernederingen en mishandelingen zonder dat schuld bewezen was, werden door hem volmondig en publiekelijk afgekeurd. Hij pleitte voor een waardige behandeling van verdachte personen. Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

                  De vraag is nu hoe je "verzoenende" rol moet interpreteren. Omdat te weten te komen zal er meer onderzoek nodig zijn.

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Wigo
                    In verband met de overzichtelijkheid: Zouden bovenstaande berichten niet beter hier opgenomen kunnen worden ?
                    Stakers zijn verder getrokken

                    Nu kan Brother W. wissen

                    Opmerking


                    • #25
                      Ik heb nog een andere foto gevonden van de begrafenis van agent Houben, slachtoffer Zinkwitstaking 1929.
                      Foto is afkomstig van het RHCL

                      't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                      is es Mestreechteneer te mage leve ...

                      Opmerking


                      • #26
                        Duikbotenbrigade (2)

                        Het is misschien goed hier een beschrijving van de staking te geven. Het onderstaande is met toestemming van de auteurs overgenomen uit de Historische Encyclopedie Maastricht (2005):

                        Zinkwitstaking. staking bij de Maastrichtse Zinkwitmaatschappij* [mzm] (22 juli-ca. 20 november 1929), hoogtepunt van de strijd tussen de katholieke en socialistische vakbeweging tijdens het Interbellum. Aanleiding: ontslag van enkele arbeiders; oorzaken: slechte arbeidsomstandigheden en te geringe beloning. Na de erkenning van de r.k. arbeidersbond Sint Willibrordus door de directie van de mzm besloten de katholiek-georganiseerden het werk te hervatten (2 augustus). De werkwilligen werden door de socialistische arbeiders bedreigd en daarop aanvankelijk in de fabriek ondergebracht, waar op drie zondagen een mis voor hen werd gelezen. Half september kwam het rond de werkwilligen tot relletjes in de stad, die op 16 oktober door slecht gecoördineerd optreden van de politie leidden tot twee slachtoffers, zie Beckers en Houben (...). Het weekloon werd na de staking in de lithopoonafdeling van de mzm met 1,80 gld verhoogd, maar toch achtte de socialistische bond de staking verloren door het te snel overstag gaan van de roomse arbeidersbond.
                        L: De zinkwitstaking 1929, leven en strijd van de arbeiders/sters in het Maastricht van de jaren twintig, Maastricht 1979. J.J.F. van den Boogard, Marechaussee in Maastricht, (Maastrichts Silhouet, 29), Maastricht 1989, 39-42.


                        Steegmans blijkt géén politieagent te zijn geweest. De priester Joseph Conraad Hubert Steegmans (1884-1957) was ten tijde van de Zinkwitstaking aalmoezenier van sociale werken (1923-1933). Hij was door zijn dictatoriale optreden een omstreden figuur, zowel bij de arbeiders als later bij zijn parochianen (Wyck, 1933-1937; Sint Pieter, 1937-1953). Niettegenstaande het bovenstaande liedje heeft hij volgens de literatuur een verzoenende rol gespeeld tijdens de Zinkwitstaking (1929).

                        Met Riga werd inderdaad de kapelaan van de Onze Lieve Vrouwekerk bedoeld, zoals blijkt uit dit bericht in de krant Het Volk, dagblad van de arbeiderspartij, dd. 21 februari 1930. Hij werd in 1930 de geestelijk adviseur van de kring Maastricht van de Bond van RK Jongens Patronaten (een soort wijkcentra voor werkende jongeren).

                        De gebeurtenissen rond de Zinkwitstaking ebden door tot in 1930. Er kwam een officieel regeringsrapport over de gebeurtenissen waarin meer dan honderddertig getuigenissen werden verwerkt. Een bespreking daarvan vanuit socialistische hoek is hier te vinden. Zie ook hier.

                        Literatuur
                        Pierre H.J. Ubachs en Ingrid M.H. Evers, Historische Encyclopedie Maastricht, Zutphen 2005; zie: Steegmans en de daar opgegeven literatuur.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 januari 2014, 14:08.

                        Opmerking


                        • #27
                          Jo Beckers, kleinzoon van Hubert Deckers, het tweede slachtoffer van de Zinkwitstaking vertelt :

                          http://www.zichtopmaastricht.nl/teks...zinkwitstaking
                          't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                          is es Mestreechteneer te mage leve ...

                          Opmerking


                          • #28
                            Grafmonument H.J. Beckers



                            Beschrijving Grafmonument H.J. Beckers

                            Inleiding GRAFMONUMENT van Hubertus Johannes Beckers, de Maastrichtse arbeider die tijdens de Zinkwitstaking in 1929 door marechausseekogels werd gedood. Gesitueerd op het ongewijde, socialistische deel van de begraafplaats aan de Tongerseweg. Omschrijving Kalkstenen gedenkteken bekroond door een reliëf van een fakkeldrager in realistische stijl. Het opschrift op de sokkel luidt: "Hubertus Johannes Beckers 1897 x 1929 IN DEN STRYD GEVALLEN". Waardering Het grafmonument van Beckers is van cultuurhistorische waarde als bijzondere uitdrukking van een culturele, sociale, geestelijke en typologische ontwikkeling. De architectuurhistorische waarden worden bepaald door de stijl, de esthetische kwaliteiten en het materiaalgebruik. Het graf Beckers is een zeer belangrijk onderdeel van de begraafplaats aan de Tongerseweg en heeft als zodanig een historisch ruimtelijke relatie met de aanleg van de begraafplaats. Het gedenkteken is in hoge mate gaaf en beschikt in regionaal perspectief over een zeer hoge mate van typologische zeldzaamheid.

                            Bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
                            't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                            is es Mestreechteneer te mage leve ...

                            Opmerking


                            • #29
                              Foto Zinkwitstakers 1929



                              Franciscus Romanusweg. Zinkwitstaking. Tekst op achterzijde: de stakers van de Nederlandse Vereniging van Fabrieksarbeiders, gefotografeerd tijdens de staking in 1929 op de Franciscus Romanusweg.

                              Bron : Limburgs Erfgoed
                              't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                              is es Mestreechteneer te mage leve ...

                              Opmerking


                              • #30
                                Foto werkwilligen Zinkwitstaking 1929



                                Zinkwitstaking 1929. Groepsportret van werkwilligen op het fabrieksterrein.

                                Bron : HCL
                                't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                                is es Mestreechteneer te mage leve ...

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X