Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Duchateau

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door proemevlaai Bekijk bericht
    Kan men de resultaten van 'zonen van Adam' online raadplegen?
    Voor de resultaten zul je het boek moeten inzien.
    De deelnemerslijst, ook van de personen waarvan het resultaat (nog) niet is gepubliceerd, staat op: http://www.barjesteh.nl/DNAproject.htm
    Boed

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
      Voor de resultaten zul je het boek moeten inzien.
      De deelnemerslijst, ook van de personen waarvan het resultaat (nog) niet is gepubliceerd, staat op: http://www.barjesteh.nl/DNAproject.htm
      Bedankt, dat wilde ik weten. Mijn familienaam staat er niet bij.

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
        Hier is een verwijzing naar een door mij gemaakte stamlijst van de uit Slins afkomstige familie Duchateau. Ik kon hem niet aanhechten want het was te groot.
        http://www.marres.nl/afb/duchateau_slins-stamlijst.pdf
        Ik ken nog een tiental andere families Duchateau in Nederland, die geen aangetoonde verwantschap hebben met dit geslacht.

        Misschien kan deze stamlijst behulpzaam zijn.
        Ik kan me voorstellen dat de overheid dit stuk door een archivaris laat verifiëren.
        dit is een mooie stamlijst (respect)
        In de stamboom van Du Chateau de Slins hebben de personen dan wel titels. deze waren bij andere verwante families niet , maar dat zegt niets over de afkomst van deze families
        Maar in de middeleeuwen waren de Du Chateau's al geen adel meer. Zij waren hun politieke macht al lang kwijt.en loopt zijn zoektocht in ieder geval dood. is mijn mening
        Last edited by reneduch; 7 mei 2013, 16:56.

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door reneduch Bekijk bericht
          ... In de stamboom van Du Chateau de Slins hebben de personen dan wel titels. deze waren bij andere verwante families niet , maar dat zegt niets over de afkomst van deze families
          Maar in de middeleeuwen waren de Du Chateau's al geen adel meer. Zij waren hun politieke macht al lang kwijt.en loopt zijn zoektocht in ieder geval dood. is mijn mening
          Alleen sommigen leden van dit geslacht werden aangeduid met een adellijke titel. Degenen die daar niet mee werden aangeduid behoorden zeer zeker ook tot de adel, voor zover het geen bastaarden waren natuurlijk.
          De heerlijkheid Slins verloren ze al in de veertiende eeuw door verkoop aan het kapittel van Luik. Ze waren daarna dus wat ze in Holland welgeborenen noemden. Ze waren van adel met al dan niet adellijke levenswijze.
          En macht hebben ze zelfs in hun beste tijd niet gehad.
          Boed

          Opmerking


          • #35
            Opheldering gevraagd betreffende T Duchateau

            Beste forumleden,

            Inhakend op het Duchateau onderwerp wil ik gebruik maken van jullie expertise betreffende een bodemvondst. Het gaat hier om een naambordje met de naam: T.Duchateau a st Piere.

            Ik ben erg benieuwd wat jullie hierover kunnen vertellen.

            Bijgevoegd de foto van betreffende naambordje.
            Bestanden bijvoegen

            Opmerking


            • #36
              Welkom, Geluk68. Wat een interessant bordje. Ikzelf kan er weinig over zeggen, maar ik denk dat onze Sint Pieter-deskundige vandaag of morgen nog wel langs zal komen. Even geduld, het is tenslotte vakantietijd.

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door geluk68 Bekijk bericht
                Beste forumleden,

                Inhakend op het Duchateau onderwerp wil ik gebruik maken van jullie expertise betreffende een bodemvondst. Het gaat hier om een naambordje met de naam: T.Duchateau a st Piere.

                Ik ben erg benieuwd wat jullie hierover kunnen vertellen.

                Bijgevoegd de foto van betreffende naambordje.
                1. Andreas Joannes Josephus Theodorus Hubertus DUCHATEAU

                De ouders van Andreas Joannes Josephus Theodorus Hubertus DUCHATEAU zijn:

                2. Joannes Lambertus DUCHATEAU geboren op 2 december 1774 te St. Pieter. Jean (Jan) Lambert werd gedoopt op 2 december 1774 te St. Pieter. Jean (Jan) Lambert huwde Anna Mechtildis SNOECK (SNOEK) 2 februari 1815 te HEER (NL). Jean (Jan) Lambert overleed 23 februari 1840 66 jaar oud te St. Pieter. Jean (Jan) Lambert werd begraven 25 februari 1840 te St. Pieter.
                3. Anna Mechtildis SNOECK (SNOEK) Mechtilde werd gedoopt 10 september 1783 te HEER (NL). Mechtilde huwde Joannes Lambertus DUCHATEAU 2 februari 1815 te HEER (NL). Mechtilde overleed in augustus 1870 te Maastricht. Mechtilde werd begraven 29 augustus 1870 te St. Pieter.

                Thorus werd geboren op 28 september 1826 (of Gronsveld.) te St. Pieter.
                Thorus werd gedoopt 28 september 1826 te St. Pieter.
                Thorus huwde Maria Ida GILISSEN (de dochter van Franciscus GILISSEN en Marie Cathérine PLEUMEECKERS (PLEUMEEKERS)) 5 november 1857 te GRONSVELD (NL).
                Thorus en Ida kregen de volgende kinderen:

                4. i. Franciscus Hubertus Theodorus Waltherus DUCHATEAU werd geboren op 7 december 1858 te GRONSVELD (NL). Walter overleed 11 september 1931.
                5. ii. Marie Emmanuel Chrétien Theodore DUCHATEAU werd geboren op 8 december 1859 te St. Pieter. Marie huwde Geertruida BRIGG 4 oktober 1888 te AMSTERDAM (NL). Marie overleed 23 juli 1903 te BERGYK.
                6. iii. Maria Christina Sara Dorothea DUCHATEAU werd geboren op 10 september 1861 te GRONSVELD (NL). Maria overleed 7 februari 1863 1 jaar oud te St. Pieter. Maria werd begraven 9 februari 1863 te St. Pieter.
                7. iv. Maria Josephus Johannes Theodorus DUCHATEAU werd geboren op 11 december 1862. Joseph Jean Théodore overleed 1 maart 1863 2 maanden oud te St. Pieter. Joseph Jean Théodore werd begraven 3 maart 1863 te St. Pieter.
                8. v. Maria Hubertina Joanna Francisca DUCHATEAU werd geboren op 15 april 1864. Hubertine Jeanne Francisca overleed 22 juli 1866 2 jaar oud te St. Pieter.
                9. vi. Maria Joanna Hubertina DUCHATEAU werd geboren op 10 juni 1865. Jeanne huwde Bernhardus BRIGG 26 januari 1893 te AMSTERDAM (NL). Jeanne werd begraven te St. Pieter.
                10. vii. Nn DUCHATEAU werd geboren op 27 augustus 1867 te St. Pieter. Nn overleed 27 augustus 1867 levenloos geboren te St. Pieter. Nn werd begraven 29 augustus 1867 te St. Pieter.
                11. viii. Maria Gertrudis Joanna Hubertina DUCHATEAU werd geboren op 24 september 1868 te St. Pieter. Jeanne huwde Joannes Petrus Hubertus KICKEN 15 oktober 1900 te St. Pieter. Jeanne overleed 25 september 1905 37 jaar oud te Maastricht.
                12. ix. Joannes Hubertus Francisca DUCHATEAU werd geboren op 13 januari 1870 te St. Pieter. Joannes huwde Anna Josephina YERNA 26 augustus 1899. Joannes overleed 21 oktober 1935 65 jaar oud te Maastricht. Joannes werd begraven te Maastricht.
                13. x. Julia Elisabeth Antonia DUCHÂTEAU werd geboren op 12 april 1871 te St. Pieter. Julia werd gedoopt 12 april 1871 te St. Pieter. Julia huwde Matheus Josephus Gerardus PRICK 3 mei 1906 te St. Pieter. Julia overleed 3 oktober 1952 te Maastricht.

                Thorus overleed 14 maart 1886 59 jaar oud te St. Pieter.
                Thorus werd begraven 17 maart 1886 te St. Pieter.
                DG: Andreas Joannes Josephus Theodorus GODDING en Maria Agnes DAMOISEAUX. Woonde te Heugem. Pachter van de hoeve Lichtenberg te St. Pieter.

                Opvallend is dat op betreffend naambordje St. Pierre verkeerd "geschreven" is.
                Last edited by Breur; 8 juli 2013, 17:05.

                Opmerking


                • #38
                  Andreas Joannes Josephus Theodorus Hubertus DUCHATEAU 1826-1886

                  Een klein mysterie is opgelost met een interessante ontwikkeling.

                  2 vragen die naar boven rijzen:

                  -De Franse vertaling

                  Was het in die tijd normaal om Franstalige naamborden te hebben?

                  -De foutieve vertaling van St Pieter

                  Het naambordje heeft aan de wand gezeten, gezien de sporen waar de pinnen hebben gezeten (corrosie bij de bevestigingsgaten). Heeft de foutieve spelling geen invloed gehad bij het bevestigen of was er geen geld om een nieuwe te maken of waren er meerdere spellingen voorhanden of..?

                  Daar kunnen we zeker een aantal speculaties op los laten.

                  Breur alvast bedankt voor het achterhalen van T.Duchateau

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door sterrenwacht Bekijk bericht
                    Andreas Joannes Josephus Theodorus Hubertus DUCHATEAU 1826-1886

                    Een klein mysterie is opgelost met een interessante ontwikkeling.

                    2 vragen die naar boven rijzen:

                    -De Franse vertaling

                    Was het in die tijd normaal om Franstalige naamborden te hebben?
                    Naar ik in volgend boek las was vooral de hogere klasse van Maastricht in de periode rond de Belgische revolutie Franstalig. Die Franse benaming lijkt me dan ook niet abnormaal. Ik merk trouwens dat bv bij de harmonie van Sainte Cécile (de roej) in Eijsden nu nog Franstalige benamingen gebruikt worden voor de jeugdorkesten.
                    http://books.google.be/books?id=NP3d...page&q&f=false
                    http://www.saintececile.nl/

                    -De foutieve vertaling van St Pieter

                    Oorspronkelijk geplaatst door sterrenwacht Bekijk bericht
                    Het naambordje heeft aan de wand gezeten, gezien de sporen waar de pinnen hebben gezeten (corrosie bij de bevestigingsgaten). Heeft de foutieve spelling geen invloed gehad bij het bevestigen of was er geen geld om een nieuwe te maken of waren er meerdere spellingen voorhanden of..?

                    Daar kunnen we zeker een aantal speculaties op los laten.

                    Breur alvast bedankt voor het achterhalen van T.Duchateau
                    Gewoon een stomme fout van de ambachtsman?

                    Opmerking


                    • #40
                      Zou hij de ambachtsman ook in het Frans hebben uitgescholden...?

                      Zo heeft ieder voorwerp zijn verhaal en levert een bodemvondst weer interessante gespreksstof op.

                      Tot zover dank voor de reacties!
                      Last edited by sterrenwacht; 9 juli 2013, 08:51.

                      Opmerking


                      • #41
                        Bij vergroting blijft alles onleesbaar.
                        Boed

                        Opmerking


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door reneduch
                          [ATTACH]3914[/ATTACH][ATTACH]3913[/ATTACH]
                          René stuur mij eventueel de bijlage per email naar info@mestreechonline.nl.

                          Dan kan ik de afbeelding duidelijker plaatsen.

                          Opmerking


                          • #43
                            Château !

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X