Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Duchateau

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    @Boed: Allod = allodium?
    Breur, daar zal het zeker de afkorting van zijn. Maar ik begrijp hier het verband niet, daarom het vraagteken.
    Boed

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
      Breur, daar zal het zeker de afkorting van zijn. Maar ik begrijp hier het verband niet, daarom het vraagteken.
      Dit zou kunnen verklaren waarom Oger geen titel draagt om Libotte niet te affronteren. Is maar een hypothese mijnerzijds.

      Opmerking


      • #18
        Breur, dat allodium kan mijns inziens ook positief geduid worden als eigenaar van eigen land en niet als pachter.
        Ik heb wel de indruk dat Oger een zwakkere figuur is. Waarom bleef hij niet in Luik om naast zijn broer ook een brouwerij op te zetten, maar ging hij terug naar het dorp. Hij lijkt me ook verarmd. Zijn kinderen lijken mij niet in de oude adel of met kinderen van rijke burgers getrouwd.
        Dat hij geen titel draagt bij een belangrijke familie overeenkomst kan er op duiden dat hij, als de minste van het geheel, er niet imposant uit zag.
        De toevoeging 'de Slins' werd door zijn vader al niet meer gevoerd, maar deze was dan ook al een Luiks burger geworden.
        In veel laagadellijke families werd geen titel gevoerd. Velen van hen werden nooit een 'knaap' en uit deze groep werden zeker niet allen 'ridder'. De term 'jonker' was geen officiële titel maar werd toegekend aan lieden van adellijke status die deze positie maatschappelijk toonden. Eenzelfde persoon zag ik vermeld met en zonder titel.
        Volgens mij is deze tak geleidelijk afgezakt en bij de laatste generatie is er mogelijk ook sprake van een illegitieme voortzetting.
        Boed

        Opmerking


        • #19
          Tip:!! na enorm diep en lang onderzoek is de conclusie; de Brusselse tak is de legitime afstammelingen van de adele tak Du Chateau de slins deze gaat terug tot 1250

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door reneduch Bekijk bericht
            Tip:!! na enorm diep en lang onderzoek is de conclusie; de Brusselse tak is de legitime afstammelingen van de adele tak Du Chateau de slins deze gaat terug tot 1250
            Welk onderzoek ?
            Boed

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
              Welk onderzoek ?
              Inderdaad, dat vraag ik mij ook af. Mogen wij wat meer details weten?

              Opmerking


              • #22
                ...........................
                Last edited by reneduch; 28 april 2013, 11:22.

                Opmerking


                • #23
                  Allod(ium), allod(iatus), allod(arius)

                  Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
                  dat allodium kan mijns inziens ook positief geduid worden als eigenaar van eigen land en niet als pachter.
                  Het onderstaande citaat komt uit het hierboven door Boed gelinkte document:

                  Oger du Chateau, woonde te Anixhe, sluit met zijn neef Lois een overeenkomst met zijn neven de jonkers Guillaume en Olivier du Chateau de Slins in 1616. Hij draagt hier als enige geen titel, huwde in 1609 een dochter van Gillet Libotte "allod."(?), verdeling nalatenschap onder hun hierna genoemde kinderen in 1628.

                  De vraag is, wat dat 'allod.' zou kunnen betekenen. Ik denk dat Boed op de goede weg zit. Ik heb het eens even opgezocht in mijn onvolprezen Haberkern und Wallach, Hilfswòrterbuch fùr Historiker, Mittelalter und Neuzeit, 2 dln., 3e Aufl., Munchen 1972. (DTV Uni-Tascherbücher nrs. 119, 120). Het trefwoord allodium levert onder meer op:

                  Allod(ium) (alaudium, alodis): im Gebiet frankisches Recht ursprgl. die Erbschaft (daher die Miterben: allodiones), dann das Erbgut (Allodialgut), im Gegensatz zum Kaufgut, endlich das Eigengut im Gegensatz bes. zum Lehen (1) (feodum), daher auch als Sonnenlehen bezeignet, sowie als Freigut (1), weil frie von Abgaben. (...) In Frankreich wurden die A. (alleux, franc-alleux, franchises, allodia libera, hereditates) ihrem Ursprung nach geschieden in alleux naturels (von jeher frei), alleux de concession (frei gewordene Lehen oder Zinnsgüter) und alleux de prescription; nach den Rechten des Inhabers (alleutier, allodarius, allodiatus) in alleux souverains (völlig unabhängig, auch vom König, weshalb der Inhaber manchmal den Titel roi führte), alleux justiciers (deren Inhaber gleichzeitig seigneur justicier war, und als solcher u.U. Lehensmann) und alleux simples (einem seigneur justicier interstellt)....

                  Allod. kan dus terugslaan op allod(ium), de bezittingen, maar ook op allod(iatus), de eigenaar ervan. Als het gaat om een allod(arius), dan gaat het om een eigenaar met volledig vrije grondeigendom.

                  PS. Het Frankische recht strekte zich uit over half West-Europa, ook over onze streken.

                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 april 2013, 12:31. Reden: typefouten gecorrigeerd

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                    Als het gaat om een allod(arius), dan gaat het om een eigenaar met volledig vrije grondeigendom.
                    Volgens mij duidt allod. dan op zijn status van welgeborene. Leden van deze stand waren in enge zin edel, maar leidden geen adellijk leven.
                    Zie: Bert Koene, “Welgeboren in Holland”, in: Jaarboek Centraal Bureau voor Genealogie deel 51 (Den Haag 1997) 3-49.
                    Last edited by marres; 28 april 2013, 18:36.
                    Boed

                    Opmerking


                    • #25
                      Deutsches Rechtswörterbuch

                      Het Deutsches Rechtswörterbuch van de Heidelberger Akademie der Wissenschaften gaat uitgebreid in op het begrip 'allod'. Gebruik het veld "Suchwort" en ga vervolgens ofwel via übersicht ofwel via de index (geeft verschillende informatie) verder.

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door reneduch Bekijk bericht
                        ...........................
                        Minuskels bijna.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door reneduch Bekijk bericht
                          ...........................
                          Het bewijs kost $49, dus minder dan € 38. Dit zijn de kosten van de eenvoudigste Y-DNA test bij FTDNA. Dit is in dit geval voldoende. (Of mag ik geen reclame maken ?)
                          Dan moet nog wel een Duchateau of du Château uit Borgharen of Sint Pieter bereid zijn dit kapitaal ook te spenderen.
                          Bij een genetische afstand van 1 is voor mij het bewijs al geleverd.
                          Boed

                          Opmerking


                          • #28
                            Een genetische afstand van 1 op 12 merkers lijkt me toch nogal gevaarlijk om als bewijs te aanvaarden. Als ik daarop zoek bij ysearch.org vind ik voor mij meeer dan 350 matches. Alhoewel de aanwezigheid van een bijna identieke familienaam natuurlijk de waarschijnlijkheid van gemeenschappelijke voorouders erg hoog legt.
                            Als we dan toch over "du chateau" van Borgharen bezig zijn. Heeft iemand weet van y-dna onderzoek bij een familie die in het verleden een tijd lang dat kasteel in het bezit had, nml. "(Scheiffart) de Merode"? Of over niet-wettelijke afstammelingen?

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door proemevlaai Bekijk bericht
                              ... Heeft iemand weet van y-dna onderzoek bij een familie die in het verleden een tijd lang dat kasteel in het bezit had, nml. "(Scheiffart) de Merode"? Of over niet-wettelijke afstammelingen?
                              In Zonen van Adam staan de uitslagen van het Project Genetische Genealogie in Nederland uit 2008.
                              Er waren 410 deelnemers waaronder, voor zover mij bekend, 29 autochtone Limburgse deelnemers. Hierbij geen de Merode

                              Na publicatie van het boek Zonen van Adam in Nederland heeft zich nog een fors aantal personen laten testen. De uitslagen hiervan zijn nooit bekend gemaakt. Tot publikatie van ZvA deel 2 is het niet gekomen. Deze kennis dreigt verloren te gaan.
                              Wie weet was hier een de Merode bij.

                              In het DNA-Project Familiekunde Vlaanderen Benelux hebben veel Nederlanders meegedaan, maar door de zeer sterke afscherming van de privacy is onderzoek in wezen onmogelijk.
                              We blijven aangewezen op publieke buitenlandse databanken zoals van FtDNA.
                              Boed

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
                                In Zonen van Adam staan de uitslagen van het Project Genetische Genealogie in Nederland uit 2008.
                                Er waren 410 deelnemers waaronder, voor zover mij bekend, 29 autochtone Limburgse deelnemers. Hierbij geen de Merode

                                Na publicatie van het boek Zonen van Adam in Nederland heeft zich nog een fors aantal personen laten testen. De uitslagen hiervan zijn nooit bekend gemaakt. Tot publikatie van ZvA deel 2 is het niet gekomen. Deze kennis dreigt verloren te gaan.
                                Wie weet was hier een de Merode bij.

                                In het DNA-Project Familiekunde Vlaanderen Benelux hebben veel Nederlanders meegedaan, maar door de zeer sterke afscherming van de privacy is onderzoek in wezen onmogelijk.
                                We blijven aangewezen op publieke buitenlandse databanken zoals van FtDNA.
                                Kan men de resultaten van 'zonen van Adam' online raadplegen?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X