Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Duchateau

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Duchateau

    Dagblad De Limburger:



    De feiten:

    Ogier DU CHASTEAU (DU CHÂTEAU DU CHÂTEAU DE SLINS) werd gemancipeerd (meerderjarig verklaard) door zijn moeder in 1693 (R.A.L: Echevinage Herstal, 80, 127, 27 augustus 1693) en emancipeerde (mondigde) zijn kinderen uit een onbekende vrouw waarbij hij hun een rente doteerde op zijn huis te Anixhe in 1720 (R.A.L: Echevinage Herstal, 93, 130, 1 augustus 1720), waarna hij zich als pachter van de baron de Rosen vestigde op de kasteelhof van Opharen ca. 1721. Kreeg in 1721 het beheer over boerderij Ferme d'Opharen gehuurd van graaf Edmond à Blisia (not. Fairry, Luik). Ongeveer 1740 staat het gezin van zoon Walther ingeschreven in het parochie-register te Sint-Pieter onder Maastricht. De hoeve bij kasteel Lichtenberg was toen hun woonplaats.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    De feiten:
    (...) waarna hij zich als pachter van de baron de Rosen vestigde op de kasteelhof van Opharen ca. 1721.
    We zijn allemaal maar hele gewone mensen

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      We zijn allemaal maar hele gewone mensen
      .................

      Opmerking


      • #4
        stamboom du chateau

        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Dagblad De Limburger:


        De feiten doen zich voor dat de nazaten van dit geslacht ook onder de naam Duchatteau in nederland verder gaan, hier zijn er ook weer naamfouten gemaakt.
        de gehele stamboom du Château heb ik in bezit
        afz René Duchatteau te deventer
        Last edited by Rubke; 20 december 2012, 14:20. Reden: quote probleempje

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door reneduch Bekijk bericht
          De feiten doen zich voor dat de nazaten van dit geslacht ook onder de naam Duchatteau in Nederland verder gaan, hier zijn er ook weer naamfouten gemaakt.
          Oorspronkelijk geplaatst door reneduch Bekijk bericht
          de gehele stamboom du Château heb ik in bezit
          afz René Duchatteau te deventer
          Ik ken in Nederland een tiental verschillende geslachten Duchateau. Zij hebben ieder een eigen stamvader. Het is natuurlijk mogelijk dat verder onderzoek enkele geslachten kan samenbrengen.
          Zij stammen meest uit België, maar sommigen komen uit Frankrijk.

          Het geslacht Duchatteau, dat zich dus met een dubbele 'T' in het midden schrijft, komt voorzover ik weet alleen in Deventer voor. Daar schijven sommigen zich ook als Duchâteau, met accent circonflexe. Zij kwamen voor zover mij bekend midden 19e eeuw uit Brussel.
          In Amsterdam kwam in de 19e eeuw de naam Du Chateau voor, twee woorden dus. Zij kwamen uit Parijs. Dit was eveneens het geval in het vroegere Nederlands Indië.

          In de buurt van Maastricht zijn mij twee verschillende geslachten Duchateau bekend. Eén afkomstig uit Slins, waartoe de heer Arnold Duchateau duidelijk behoort. Deze familie behoort zeer waarschijnlijk tot een, al dan legitieme, tak van het oude riddermatige geslacht du Chateau de Slins, dat al vermeld wordt in de Miroir des Nobles de Hasbaye, geschreven door Jacques de Hemricourt in 1398.
          Hun genealogie plaatste ik op: http://www.marres.nl/afb/duchateau_slins.pdf
          Het geslacht van de bekende patissier Duchateau stamt uit Sichen.
          Boed

          Opmerking


          • #6
            klopt ! maar in documenten gezien en in bezit van Cornelis du Chateau geboren 1795 te brussel schrijft men dit ook op de orginele manier deze tak is verder gegaan met dubbel (tt) in de achternaam door aangifte van kinderen bij het register, het register heeft toen de tijd enorme fouten gemaakt met het schrijven van de achternaam , deze tak moet terug te voeren zijn naar de orginele stamboom du Chateau de slins
            ook zij er stam vaders te vinden in flines-les-montagne / luik / borgharen / st pieter / zichen zussen bolder - de nazaten wonen nu in deventer-zwolle-zuthen-krimpen aan de ijsel- ect onder verschillende achternamen (foutieve)
            Last edited by reneduch; 20 december 2012, 17:08.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door reneduch Bekijk bericht
              klopt ! maar in documenten gezien en in bezit van Cornelis du Chateau geboren 1795 te brussel schrijft men dit ook op de orginele manier deze tak is verder gegaan met dubbel (tt) in de achternaam door aangifte van kinderen bij het register, het register heeft toen de tijd enorme fouten gemaakt met het schrijven van de achternaam , deze tak moet terug te voeren zijn naar de orginele stamboom du Chateau de slins
              ook zij er stam vaders te vinden in flines-les-montagne / luik / borgharen / st pieter / zichen zussen bolder - de nazaten wonen nu in deventer-zwolle-zuthen-krimpen aan de ijsel- ect onder verschillende achternamen (foutieve)
              Achternamen zijn nooit goed en nooit fout geschreven. Ze zijn gewoon opgeschreven.
              Onze familienaam, Marres, wordt op meer dan 38 wijzen geschreven. En die zijn allemaal goed.

              Duchateau is in Wallonië een veel voorkomnde naam evenals in Vlaanderen van den Kasteele. Er waren vroeger dan ook veel kastelen waarop veel personeel woonde. Niet alle daar geboren kinderen waren bastaarden van de heer.
              Boed

              Opmerking


              • #8
                klopt , maar goed of fout geschreven !! het hoort goed te zijn, ik wil de naam ook terug brengen naar het orginele du Château .
                Het is erg intressant om te weten waar de naam en stamvaders daadwerkelijk vandaan komen.
                tevens gaat er wel een familie wapen in omloop deventer en omstreken, deze is gelijk aan die van du chateau de slins die U gepresenteerd heeft op internet.
                indien U meer info heeft m.b.t. de tak uit Brussel verneem ik dit graag van U, ben alles in kaart aan het zetten en ben al erg ver gevorderd, indien ik het gehele plaatje voor 80 a 90 en of 100 % oke heb maak ik er afdrukken van voor iedereen die geintresserd is(wel du Chateau uiteraat)
                groeten rene duchatteau

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door reneduch Bekijk bericht
                  ... indien U meer info heeft m.b.t. de tak uit Brussel verneem ik dit graag van U, ben alles in kaart aan het zetten en ben al erg ver gevorderd, indien ik het gehele plaatje voor 80 a 90 en of 100 % oke heb maak ik er afdrukken van voor iedereen die geintresserd is(wel du Chateau uiteraat)
                  groeten rene duchatteau
                  Ben zeer benieuwd!
                  Van de door mij genoemde tien families Duchateau stelde ik stambomen (genealogieën) op voor eigen gebruik.

                  Wanneer U een specifieke vraag hebt kunt U die rechtstreeks aan mij stellen via de contactpagina op onze familiewebstek.
                  Boed

                  Opmerking


                  • #10
                    stamboom

                    Eindelijk de link gevonden het is Du Chateau of Du Chasteau joannes Duchateau is de link naar de bron van boed marres , dus wel afstammelingen Duchatteau in Deventer (overijsel) nederland

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door reneduch Bekijk bericht
                      Eindelijk de link gevonden het is Du Chateau of Du Chasteau joannes Duchateau is de link naar de bron van boed marres , dus wel afstammelingen Duchatteau in Deventer (overijsel) nederland
                      Gefeliciteerd. Ik ben echt benieuwd. Laat eens weten wat je gevonden hebt.
                      Boed

                      Opmerking


                      • #12
                        Du Château de Slins?

                        Namens Arnold

                        Zo als U kunt zien, mag de naam Du Château gevoerd worden, maar ben niet volledig tevreden, de titel (de Slins) ontbreekt.

                        Heeft U nog suggesties of aanwijzingen dit voor 100 % voor elkaar te krijgen.

                        Met vriendelijke groeten, Arnold





                        Opmerking


                        • #13
                          Ik zou graag willen weten hoe dan die relatie van een zekere Bauduin uit omtrent 1250 is met Ogier DU CHASTEAU (DU CHÂTEAU; DU CHÂTEAU DE SLINS) van omtrent 1670.
                          Waarop is die relatie gebaseerd? Op bronnenonderzoek of op internet gepubliceerde genealogieën?

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Namens Arnold

                            Zo als U kunt zien, mag de naam Du Château gevoerd worden, maar ben niet volledig tevreden, de titel (de Slins) ontbreekt.

                            Heeft U nog suggesties of aanwijzingen dit voor 100 % voor elkaar te krijgen.

                            Met vriendelijke groeten, Arnold
                            Hier is een verwijzing naar een door mij gemaakte stamlijst van de uit Slins afkomstige familie Duchateau. Ik kon hem niet aanhechten want het was te groot.
                            http://www.marres.nl/afb/duchateau_slins-stamlijst.pdf
                            Ik ken nog een tiental andere families Duchateau in Nederland, die geen aangetoonde verwantschap hebben met dit geslacht.

                            Misschien kan deze stamlijst behulpzaam zijn.
                            Ik kan me voorstellen dat de overheid dit stuk door een archivaris laat verifiëren.
                            Last edited by marres; 20 april 2013, 10:58. Reden: Aangehcht bestand was niet goed, daarom nu verwijzing
                            Boed

                            Opmerking


                            • #15
                              Allod

                              @Boed: Allod = allodium?

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X