Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Digitale archieven en bronnen.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Gichtregister Sint Pieter

    Laat maar komen.

    Opmerking


    • #17
      Gichtregister Sint Pieter

      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
      Omdat in de gichten vaak familierelaties worden vermeld, vormen ze een zeer waardevolle genealogische bron.
      Voor de geschiedenis van Sint Pieter/Maastricht/Antwerpen/Leiden en Münster zijn de gichtregisters van Sint Pieter van belang.
      De families Rosier en Nijpels duiken overal op. Ik heb betreffende gichten allemaal gefotografeerd en ben bezig met transcriptie en vertaling. Deze gichten zijn geschreven in (oud)Nederlands.
      Wil wil eens helpen zo'n acte mee te ontrafelen?
      Al snel worden namen en familierelaties verkeerd gelezen. Dan is het fijn als er meerdere ogen eens naar kijken.
      Ben benieuwd.
      Boed

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
        Laat maar komen.
        Vliegt door de lucht per gewone e-mail.

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
          Ben benieuwd.
          Is verstuurd Boed.

          Opmerking


          • #20
            Boeken 1700 - 1870 bij KB

            In deze webdienst zijn de gedigitaliseerde boeken doorzoekbaar die voortkomen uit het samenwerkingsproject van de Koninklijke Bibliotheek en Google. 160.000 auteursrechtvrije KB-boeken uit de periode 1700 - 1870 worden door Google gescand en beschikbaar gesteld onder deze gebruiksvoorwaarden. De gedigitaliseerde boeken zijn ook vindbaar op Google Books, maar op deze website zijn specifiek de boeken van de KB te vinden. Niet alle titels zijn al gedigitaliseerd, maar de collectie wordt gestaag uitgebreid.

            Na Tijdschriften 1850 - 1940 (zoals al eerder gemeld) is Boeken 1700 - 1870 weer een stap op weg naar één centrale full text zoekingang tot de digitale collecties van de KB. In de komende maanden wordt gewerkt aan uitbreiding en verbetering van gebruikersfunctionaliteit én de aansluiting van nieuwe collecties boeken, kranten en tijdschriften.

            Opmerking


            • #21
              Ongekende mogelijkheden, maar nog erg onwennig

              Wat een geweldige uitbreiding van de zoekmogelijkheden leveren de gedigitaliseerde boeken uit de 18de en begin/midden 19de eeuw op!

              Ik moet echter wel nog even uitdokteren hoe ik die site het best kan gebruiken.
              Na het lezen en inloggen op de "boeken-site 1700-1870" van de KB zocht ik, voltrekt willekeurig, eens met de zoekvraag "Moskee Maastricht".

              Ik kreeg toen 3 boeken te zien.
              Maar wat dan?
              Als je die boeken aanklikt, bijvoorbeeld het boek "Bouwkundige bijdragen" (1854) (zie HIER) begin je uiteraard met de kaft en vervolgens blz. 1.

              "Maastricht" vind je al vrij snel. Bijvoorbeeld op blz. 1, waar een interessant verhaal staat van de mij totaal onbekende (Maastrichtse) bouwmeester Francis ROMAN (geb. 22 maart 1647 - 7 jan. 1735) en o.a. de oude Maasbrug uit de 12de en 13de eeuw.
              (Noot: In de HEM (blz. 449) staat de bouwmeester overigens genoemd als Franciscus ROMANUS)

              Maar even terug naar mijn vraag.
              Hoe vind ik in dit boek nu het trefwoord "Moskee"?

              In het beeld dat je krijgt van het boek zie je boven, iets rechts van het midden, een loep. Daar kun je bijvoorbeeld "Maastricht" intoetsen.
              "Maastricht" blijkt dan op 16 pagina's te staan, maar helaas licht het woord "Maastricht" niet op of wordt het blauw gekleurd zoals bij de kranten.
              Je moet de pagina dan ook goed nalezen.

              Het woord "moskee" wordt overigens helemaal niet herkent.
              Het is mij dus nog even een raadsel hoe je met de algemene zoekvraag "moskee Maastricht" wel bij dit boek uitkomt, maar als je het boek hebt, je "moskee" niet vindt

              Desalniettemin een prachtige site en ik heb kennis gemaakt van Francis(cus) Roman(us)
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #22
                Heb op die site mijn familienaam ingetikt. Kom dan in een boek terecht met notulen van de hertog van Brabant (9/6/1442) waarin er sprake is van betalingen die moeten gebeuren en 'stat van Tricht' en 'kyrcken van Sint Servais'.

                Is 'stat van Tricht' = Maastricht?

                Opmerking


                • #23
                  1440-42: hooglopende ruzie tussen de stad Maastricht en het kapittel van Sint Servaas

                  Uw vraag was zonder de bron niet met zekerheid te beantwoorden. Tenslotte staat de stad Utrecht ook bekend als 'Tricht' en heeft zich daar enige eeuwen een vrouwenklooster bevonden met de naam 'Servaas-abdij'. Een herinnering daaraan is de plaatselijke straatnaam 'Servaasbolwerk'. (Bekijk voor een betrouwbare uitleg de website van de Utrechtse Archieven). Anderzijds heeft de hertog van Brabant geen enkele relatie gehad tot Utrecht.

                  U kwam met uw zoektocht niet terecht in de notulen van de Brabantse hertog, zoals u meende, maar in de tekst van een privilege, in dit geval een verslag van een juridische uitspraak. De hertog van Brabant bevestigt in overleg met zijn medeheer, de prinsbisschop van Luik, bepaalde rechten van het kapittel van Sint Servaas te Maastricht.

                  Het privilege (blader terug naar pagina 86) hield in, dat het geschil van het kapittel met de schepenen van de stad in overleg met Luik bij vonnis te Brussel was beslist in het voordeel van de kanunniken van het kapittel, en dat beide heren maatregelen zouden nemen om een en ander ter plekke op te lossen.

                  Dit privilege van 9 juni 1442 is afkomstig uit een handschrift met de titel 'Liber privilegiorum', ofwel 'boek van de rechten' van het kapittel. het bevat 108 perkamenten en 35 papieren bladzijden. Het werd getranscribeerd door C. de Borman en in 1866 in druk gegeven. Dit Liber privilegiorum was een boek waarin het kapittel alle rechten die het door de eeuwen heen had verworven, optekende en verzamelde. Dat kon gaan om bepaalde gebruiken en tradities, maar meestal betrof het verworvenheden op het gebied van (grond)bezit, geld- en grondrenten en tegoeden in natura, zoals tienden.

                  Het geschil waarover de tekst van 9 juni 1442 spreekt, betrof:
                  1. de lammertiende die door de boerderijen die binnen en buiten de stadmuren onder de parochies van St.-Jan en St.-Matthijs vielen, jaarlijks moest worden opgebracht en die dat met toestemming van de stad weigerden;
                  2. de verplichtingen van de stedelijke bierbrouwers inzake het verplichte malen van granen in de Bisschopsmolen;
                  3. het passagegeld van tweebeners, vierbeners en karren/rijtuigen op de Maasbrug.

                  Afgevaardigden van beide partijen (schepenen en gezworenen van de stad, leden van het kapittel) maakten er een rechtzaak van die uiteindelijk in Brussel werd beslist en door het kapittel op grond van bewijsbaar verworven rechten werd gewonnen.

                  Dat de emoties aanvankelijk zeer hoog opliepen blijkt uit het feit dat de kanunniken op een bepaald moment hun kapittelgebouwen te Maastricht ontvluchtten en voor vele maanden de wijk namen naar Luik. Ook spraken zij een interdict uit over de stad, waardoor de burgers verstoken bleven van de heilige sacramenten en van zielzorg in het algemeen. In die tijd een ingrijpende, bijna ongehoorde en zeer gevreesde straf. Het bovengenoemde privilege herriep overigens die maatregel, niet in de laatste plaats omdat het sinds 1407 verboden was over Maastricht een interdict uit te vaardigen.

                  Bron:
                  C. de Borman, "Notice sur un cartulaire du chapître de Saint-Servais à Maestricht", in: Compte rendu des séances de la Commission Royale d'Histoire, ou Recueil de ses bulletins, ofwel Verslag van de Koninklijke Commissie voor Geschiedenis c.q. haar bulletin. De betreffende commissie was een onderdeel van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen, Taal en Kunst van België (Académie Royale des Sciences, des Lettres et des Beaux-Arts de Belgique), 3e serie (1866) 7- ... ; het betreffende privilege: pp. 87-93.

                  Literatuur:
                  Ubachs/Evers, Historische Encyclopedie Maastricht, Zutphen 2005; zie ´Lammertiend´, ´interdict´ en elders.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 april 2013, 00:02. Reden: aanvulling en redactie

                  Opmerking


                  • #24
                    Bedankt mevr. Evers voor de uitleg. Wat mij persoonlijk vooral interesseert is de naam Henric van W. die op blz. 92 vermeld worden. Welke zijn band met de stad Maastricht, of het kapittel van Servaas was.

                    Opmerking


                    • #25
                      Henric van Welkenhuyse

                      Over Henric van Welkenhuyse heb ik in mijn handbibliotheek niet meteen iets gevonden. We zitten ook wel erg vroeg in de tijd (vijftiende eeuw). Duidelijk is, dat hij behoorde tot de bestuurselite, anders zou hij niet voorkomen in dit stuk. Hij wordt genoemd na de drost van Valkenburg, dus ik denk niet dat hij tot de partij van het kapittel behoort.

                      Ik vermoed dat de familienaam vaker aan de orde is gekomen (kan natuurlijk ook anders zijn gespeld). Misschien kunt u even binnenlopen bij het Centre Céramique (Stadsbibliotheek). Bij de afdeling Limburgensia heeft men een documentatiesysteem op kaartjes, waarin men tussen 1950 en 1985 alle familienamen heeft genoteerd die voorkwamen in boeken of tijdschriften uit vroeger eeuwen. Mogelijk dat onze Henric ergens wordt genoemd.

                      Opmerking


                      • #26
                        Die naam wordt idd op verschillende manieren gespeld. In zijn werk over de "fam. De Welchenhausen" vermeld Jules Vannerus er al meer dan 10 denk ik.
                        Henric waarover we hier hierboven hadden is gehuwd met Agnes van Berghe en alzo heer van Limbricht geworden. Hij wordt ook welk vermeld als opperstalmeester van de hertog van Brabant.
                        Ik vermoed dat hij niet (wel de zoon of neefje?) de henry (Heirich) van Welkenhuysen is die op het einde van de 14e heer van Millen en Gangelt was en verschillende malen 'leibzucht" geeft aan ene vrouwe van Segeraedt.
                        Catherine, de dochter van Henry v. W. en Agnes huwde met Johan Scheiffart van Merode. Er zouden geen mannelijke nakomelingen zijn van Henri. De enige vermelding van de naam van Welkenhuysen is soms zijdelings nog bij de nakomelingen van Johan Scheiffart als heer van Welkenhuyzen.
                        Er is een hiaat van 100-150 jaren.
                        Daarna verschijnt de naam terug in Rekem (1610) en in de omgeving van Venlo-Roermond ook rond 1600.

                        Mijn vraag is: is er een link tussen de verschillende families, en welke zou dat dan kunnen zijn.

                        PS ik ga zeker een dat Centre Céramique bezoeken.
                        Last edited by proemevlaai; 10 april 2013, 20:29.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oude rapporten bisdom vertaald on-line

                          De vertaalde visitatiegegevens van het bisdom Roermond uit de jaren 1559 tot 1801 worden gepubliceerd op een website.
                          In totaal gaat het om ruim 1700 verslagen met daarin informatie over alle parochies van het toenmalig bisdom. Het gaat om zaken als de kerkgebouwen, het zedelijk leven van de parochianen en over de scholen die door de kerk werden bestierd. Er is vijf jaar gewerkt om de oorspronkelijk in het Latijn geschreven stukken te vertalen.
                          De site komt op 16 november online tijdens een symposium ter ere van het 150-jarig bestaan van het Limburgs Geschiedkundig en Oudheidkundig Genootschap LGOG.

                          Bron: L1 Nieuws.

                          Opmerking


                          • #28
                            Delpher gaat Historische Kranten KB vervangen

                            Delpher is er voor alle onderzoekers die historisch bronnenmateriaal gebruiken. Voor wetenschappers en journalisten die hun onderzoek een stap verder willen brengen. Voor genealogen die speuren naar onontdekte stukjes familiegeschiedenis. Voor studenten die werken aan hun scriptie. Delpher ontsluit full text miljoenen pagina’s uit kranten, boeken en tijdschriften en is een goudmijn voor onderzoek en ontdekking. Dit is nog maar het begin. In de toekomst worden veel meer gedigitaliseerde pagina's toegevoegd en zullen de functionaliteiten worden uitgebreid.

                            Meer op http://www.delpher.nl/

                            Opmerking


                            • #29
                              Nederlandsch Economisch-Historisch Archief

                              100 jaar geleden, op 2 april 1914, stonden N.W. Posthumus, W.S. Unger en H.G. Elink Schuurmann aan de wieg van de Vereniging het Nederlandsch Economisch-Historisch Archief (NEHA). Doel van het NEHA was en is nog steeds "[...] het verzamelen, bewaren en bewerken van het bronnenmateriaal [...] voor de economische geschiedenis van Nederland [...] in den ruimsten zin des woords".

                              Nu, 100 jaar later, behoort de collectie van het NEHA tot de top-collecties op economisch-historisch gebied in de wereld. 100 jaar NEHA is meer dan 100 jaar verzamelen, maar ook 100 jaar een publicatieplatform bieden en 100 jaar economisch-historisch onderzoek faciliteren en stimuleren.

                              Meer.

                              Opmerking


                              • #30
                                Clio

                                Leuk detail:

                                Lancering Clio Infra Website
                                Op vrijdag 21 juni werd aan het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis de Clio Infra website gelanceerd. Via deze website worden economisch historische datasets met een tijdspanne van 2 tot 5 eeuwen publiekelijk en vrijelijk beschikbaar gesteld voor onderzoek naar wereldwijde ongelijkheid.

                                Bron : NEHA

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X