Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stokstraat en Stokstraatkwartier

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Welkom op dit podium berkenl.

    Ik neem zo maar aan dat je gelijk hebt en dat de foto inderdaad op de hoek van de Havenstraat en de Maastrichter Smedenstraat is.
    Ik zie echter geen enkel aanknopingspunt.

    Weet iets meer te vertellen over de foto?
    Altijd leuk om te weten.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door berkenl Bekijk bericht
      Dit is de Havenstraat.
      De straat die u ziet is de Smedenstraat.
      Meisje op foto staat met haar rug richting achterzijde Dagblad De Limburger.
      Ik neem aan dat de (Maastrichter) Smedenstraat, de straat is met de donker gekleurde poort.
      Het meisje (en de overige spelende kinderen) bevinden zich dus in de Havenstraat; in het gebiedje tussen Smedenstraat en Morenstraat.

      Het hoofdkantoor van Dagblad De Limburger was tot de sloop in 1992, gehuisvest in de Wolfstraat.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #18
        En er zit ook nog steeds een poort in de Havenstraat.
        Zal ik anders van 't weekend eens een foto maken?
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #19
          Dat zou ik niet weten, maar in de Havenstraat zit er echt nog een!
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #20


            hierbij de foto van de ene poort in de Havenstraat

            en de andere poort in de Havenstraat

            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
              hierbij de foto van de ene poort in de Havenstraat

              en de andere poort in de Havenstraat
              Bedankt voor de gemaakte foto's, elletje.

              Maar welk huisnummer heeft nu 'de ene poort in de Havenstraat' en welk huisnummer heeft 'de andere poort in de Havenstraat' ?
              Kun je dat alsnog toevoegen aan jouw originele bericht?

              Daarbij ging het mij meer om de donkergekleurde poort in de Maastrichter Smedenstraat (zie onderstaande foto)



              Morgen zal ik wat meer informatie geven over deze T-splitsing Havenstraat - Maastrichter Smedenstraat.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #22
                De lichte poort zit recht tegenover het Morenstraatje, dan zou dus de muur waar de kinderen spelen de muur zijn van wat nu Modehuis Pauw is, waar wel een stuk van is afgebroken en wat later de achterkant van Dagblad de Limburger was.
                De blauwe poort zit verder de Havenstraat in, richting Plankstraat.
                Nummers weet ik niet, maar dat kan ik komend weekend gaan bekijken
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #23
                  Tja, dat zou best weleens kunnen. Ik had al eerder aan deze locatie gedacht, maar de foto van de M. Smedenstraat die SJEF eerder plaatste bood geen uitkomst. Zie bijlage.

                  Is iemand in het bezit van dat lijvige boek over de renovatie van het Stokstraatkwartier? Misschien is daar het antwoord gemakkelijk te vinden.

                  Trouwens, Berkenl, welkom op deze site. Wellicht kun je ook de oplossing formuleren bij dit (http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=1537) zoekplaatje. Ik word er namelijk hoorndol van.
                  Bestanden bijvoegen
                  Last edited by burgemeester; 5 oktober 2010, 20:20.

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                    Is iemand in het bezit van dat lijvige boek over de renovatie van het Stokstraatkwartier?
                    Misschien is daar het antwoord gemakkelijk te vinden.
                    Ja, ik bezit dat lijvige boekwerk van meer dan 500 pagina's A4.
                    En nee, het antwoord is er niet makkelijk in te vinden, daar veel panden van o.a. de Maastrichter Smedenstraat zo erbarmelijk slecht waren en zo weinig historische waarde bezaten, dat die betreffende panden gesloopt zijn.
                    Daarbij, een boek is geen webpagina of een (PDF) document, waar je via de zoekfunctie makkelijk naar informatie kunt zoeken middels een bepaald trefwoord.
                    Het zoeken naar bepaalde informatie in een boek vergt ontzettend veel leeswerk (en dus ook tijd), en dat vergeten sommige mensen wel eens in dit digitale tijdperk; te meer daar het lijvige boek over de renovatie van het Stokstraatkwartier geen trefwoordenregister bezit.
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                      (...) te meer daar het lijvige boek over de renovatie van het Stokstraatkwartier geen trefwoordenregister bezit.
                      Daar heb ik zo`n ontzettende hekel aan! Zo`n boeken zouden verboooooden moeten worden!!!:(

                      Opmerking


                      • #26
                        http://maastrichterstokstraat.atspace.com/

                        Heeft update.

                        Berke

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door berkenl Bekijk bericht
                          Het is voor de toekomst handig om niet zo maar een losse URL te plaatsen, maar te vermelden waar het betrekking op heeft.
                          Via de zoekfunctie wordt een los geplaatste URL zonder nadere toelichting nooit en te nimmer gevonden op dit forum, en dat zou jammer zijn.
                          In dit geval gaat het dus om foto's uit het Stokstraatkwartier; fotograaf Wil Speth.
                          Tevens stellen we het op prijs om aan bronvermelding te doen, ofwel de naam van de fotograaf te vermelden, ofwel de maker c.q. beheerder van de webpagina (Ton Reijnaerdts in dit geval).
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #28
                            We moeten Berke op de eerste plaats dankbaar zijn voor de link, dunkt me.

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                              We moeten Berke op de eerste plaats dankbaar zijn voor de link, dunkt me.
                              Uiteraard ben ik Berke dankbaar voor het plaatsen van de URL over de foto's van het Stokstraatkwartier; fotograaf: Wil Speth.
                              Maar even terug gebladerd (of gebruikmakend van de zoekfunctie) in dit onderwerp, dan zien we het volgende.
                              6 oktober 2009: URL foto's Stokstraatkwartier geplaatst (door burgemeester!).
                              Idem dito op 10 oktober 2009 en op 11 oktober 2009.
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking


                              • #30
                                Het zijn prachtige foto, vooral de kleurenfoto's uit de jaren vijftig, zo levensecht. Wat ik jammer vind is dit:
                                Alle foto's zijn digitaal gewatermerkt, iets dat u niet kunt zien aan de foto's. Wanneer ik diefstal bespeur van een van de foto's van deze site kunt u een pittige reactie van mijn kant verwachten, zeker als dat zonder bronvermelding is. Β©Ton Reijnaerdts 2010
                                Dat betekent dat je nooit eens een foto van die site kunt bespreken, zoals laatst met de vroege daguerreotypes. En nooit eens zo'n foto in Boe is dit?

                                Als het mijn foto's waren, zou ik juist blij zijn met een zo groot mogelijke verspreiding...

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X