Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto Theod. Weijnen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Foto Theod. Weijnen

    Het is weekend. Het weer is mwa-mwa en mijn geliefde is shoppen. Ideaal moment voor een nieuw zoekertje.

    Tijdens recente omzwervingen op het net kwam ik deze foto tegen.

    Zou dit in Mestreech zijn? De website wist het niet.
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Lijkt mij een vakantiefoto. Iedereen is compleet. Zou Valkenberg kunnen zijn. Zie ik op de achtergrond een ruïne ?

    Opmerking


    • #3
      Deze redelijk zeldzame stereofoto van Theodor Weijnen is te vinden op de website van het Rijksmuseum te Amsterdam. (Als burgemeester hem elders heeft gevonden, hoor ik dat graag!).

      We zien de opname van een stadstuin, genomen naar de achterzijde van het woonhuis. De sleutel tot de oplossing is natuurlijk de hoge bebouwing op de achtergrond: aan de overkant van de straat. Ook het lage gedeelte in de voorliggende gevelwand kan aan een oplossing bijdragen.

      Het hoeft inderdaad geen Maastricht te zijn, want Weijnen fotografeerde ook elders. Deze stadse omgeving doet echter zuidelijk aan. Na ca. 1888 woonde en werkte onze Theodor op het adres Sint Jacobstraat 7. Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Ik heb ook wel eens gedacht aan de zuidelijke Rechtstraat. Maar het kan natuurlijk nog heel anders zijn.

      Wie is een beetje handig met Streetview etc. en houdt in zijn achterhoofd dat de bebouwing inmiddels veranderd / verhoogd kan zijn?

      Opmerking


      • #4
        Familiefoto gezin Theodor Weijnen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Lijkt mij een vakantiefoto. Iedereen is compleet. Zou Valkenberg kunnen zijn. Zie ik op de achtergrond een ruïne ?
        De linkeropname geeft wat meer doortekening dan de rechter. Dat komt doordat deze albuminefoto de meest eenvoudige, namelijk 'ongetoonde' ontwikkeling en afdruk heeft gekregen. Een zgn. goudgetoonde afdruk zou beter bewaard gebleven zijn. Bedenk dus dat 'witte' vlakken niet perse witte vlakken hoeven te zijn.

        Op de linkeropname is duidelijk een rij daken en mogelijk een gevel te zien. De vertikale gevelscheidingen met schoorsteen bieden enig houvast. Merkwaardig is de rij van drie zwarte 'punten' boven het afdak. Is dit een deel van de gevel-met-dakkapel aan de overkant van de straat, een constructie op de lage bebouwing bij het huis, of een rijtje ornamenten op het afdak?

        Dit lijkt inderdaad de foto van een tamelijk compleet gezin: links een zittende jonge man en staande jonge vrouw met hond, rechts in de achtergrond een jongen en meisje bij het crocketspel, op de voorgrond een jongeman die een kleine jongen (kleinkind?) voorduwt in een driewieler. Voor een foto van de eigen familie pleit het relatief goedkope procedee, voor een toenmalige fotograaf het equivalent van een snapshot.

        Stel dat het een familiefoto is van het gezin Weijnen:

        1. Theodor had vijf zonen en twee dochters. Als je die wilt gaan uitplussen met vroegtijdige overlijdens, huwelijken en eigen kinderen, ben je wel even bezig.

        2. Om het nog wat moeilijker te maken had Theodor vaak meerdere leerlingfotografen in huis (m/v) en bood hij kost en inwoning aan leerlingen van de Rijkskweekschool.

        3. Tenzij we portretfoto's van zijn kinderen met deze opname kunnen vergelijken, lijkt mij dat de oplossing van dit zoekplaatje moet komen van de woonomgeving.

        4. Theodor Weijnen woonde op verschillende plaatsen in Maastricht. Voor deze stereofoto zijn slechts twee adresen van belang:
        * Helmstraat nr. 1776 (oostzijde van de straat, waar nu het blok van Hout-Brox etc. staat);
        * vanaf 25 april 1883 woonde het gezin aan de Sint Jacobstraat nr. 362, later omgenummerd naar nr. 7. Dit was opnieuw de oostzijde van de straat.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 oktober 2010, 13:21. Reden: redactie, uitbreiding en correctie

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht

          Tenzij we portretfoto's van zijn kinderen met deze opname kunnen vergelijken, lijkt mij dat de oplossing van dit zoekplaatje moet komen van de woonomgeving.
          Voor het gemak een uitvergroting. Komt in ieder geval heel erg 'Maastrichts' voor.
          Bestanden bijvoegen

          Opmerking


          • #6
            Ter vergelijking een veranda te Eijsden.

            Kijk eens goed naar de centrale boom: lijkt of er mee geknoeid is. De stam bestaat uit 3 verspringende stukken.

            Dezelfde borderrand attributen zie (zag je) in de het hofje van de Twaalf Apostelen en de tuinen van de villa's Regout.

            Ik zie nog niets typisch Maastrichts.
            Bestanden bijvoegen
            Last edited by Breur; 2 oktober 2010, 16:38.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
              Op de linkeropname is duidelijk een rij daken en mogelijk een gevel te zien. De vertikale gevelscheidingen met schoorsteen bieden enig houvast. Merkwaardig is de rij van drie zwarte 'punten' boven het afdak. Is dit een deel van de gevel-met-dakkapel aan de overkant van de straat, een constructie op de lage bebouwing bij het huis, of een rijtje ornamenten op het afdak?
              Dit lijkt mij met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid onderdeel van de gevel aan de overzijde van de straat. Deze punten zitten altijd net onder de dakconstructie. Heel wat panden waar ik as we are speaking op uitkijk bezitten deze 'punten'. Ik heb altijd gedacht dat hier de houten balken in vallen die de zoldervloer dragen. We kijken dus naar mijn smaak uit op een gebouw aan de andere kant van de straat. Mochten we dus in de tuin van Weijnen staan, dan kijken we hoogstwaarschijnlijk uit op de westelijke kant van een straat.

              Als al deze assumpties kloppen dan kijken we dus uit op de westkant van de Helmstraat of de westkant van de St. Jacobsstraat. De westkant van de Helmstraat voelt niet goed. Ook als ik naar een foto uit 1903 kijk (zie bijlage) lijkt het me niet te kloppen; al geeft het de gevelwand natuurlijk niet mooi weer.

              Dan zou het dus de westzijde van de St. Jacobsstraat moeten zijn. De hedendaagse straatkant biedt voor mij geen aanknopingspunten.
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht

                Ik zie nog niets typisch Maastrichts.

                Typisch is het woord niet, ik bedoelde te zeggen dat het heel goed in Maastricht zou kunnen zijn.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                  ik zie niet meteen die ruïne waar sprake van is, maar eerder 2 hoge daken naast elkaar op de achtergrond.
                  Van een ruine is ook geen sprake. Dit zijn duidelijk gewoon huizen.

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik ben maar eens als een kleuter met paint te werk gegaan om mijn gedachten omtrent deze foto een beetje te ordenen - al ben ik me er van bewust dat dit bij jullie wellicht eerder chaos oproept. Ik moet me met paint behelpen omdat ik de andere programma`s niet begrijp, noch de zin heb om me er in te verdiepen. Ik laat dat dus graag aan El Loco en Sjef over (en de filmpjes aan Breur).

                    Hierbij een verduidelijking van de kleuren.
                    • In rood: de bebouwing aan de overzijde van de straat, of anders eventueel een rij achterhuizen. Wat opvalt is de dakkapel; ik meen hierin een ronde vorm te ontwaren bij het venster; maar dit kan optisch bedrog zijn. Ik heb even getekend hoe ik het zie.
                    • In groen: de huizen aan 'onze' zijde van de straat.
                    Dan enkele cirkels/ovalen/rechthoeken waarbij enkele overdenkingen.
                    • In blauw. De cirkels geven dezelfde soort omlijsting. Het pand op de rechterzijde van de foto hoort dus zonder meer bij de overkapping links. Dit is ook te zien aan de deur rechts onder de overkapping die naar dit pand leidt.
                    • In paars. Deze grote cirkel heb ik gezet om de hoek van het pand. Ik meen hier een hardstenen lijst te zien. Dit is bijv. ook te zien bij de panden Grote Looiersstraat 14, 16 en 18.
                    • In geel. Let op dit steentje/ornament. Onduidelijk maar ik meen hier een lijst (console) te zien net onder de dakrand. Dit zie je bij meer panden in Maastricht ziet , zoals bij het pand Tafelstraat 13 of het pand Achter de Molens van stichting Hendrik de Keijser (http://www.hendrickdekeyser.nl/panddetail/286/.html)
                    • In wit. De bovenkant van twee ramen, neem ik aan.
                    Zijn we het hier mee eens?
                    Bestanden bijvoegen
                    Last edited by burgemeester; 4 oktober 2010, 18:38. Reden: nog wat toegevoegd

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                      Zijn we het hier mee eens?
                      Eens of oneens, dit is kunst! (en ja hoor: eens)

                      Opmerking


                      • #12
                        Samenvattend: we zoeken een pand wat naar mijn smaak begane grond, 1 verdieping en zolder omvat. Op de zolder (zadeldak) is een dakkapel. Op de eerste verdieping twee vensters. De daklijst kent een mooie afwerking. Onder de daklijst drie 'gaten', deze worden tegenwoordig geregeld afgedekt met houten plaatjes.
                        Ik zou zeggen:17de eeuws, 18de eeuws.

                        Lijkt een beetje op het laagste pand op bijgevoegde foto, naast hotel Dis (zie bijlage).

                        Nu nog iemand zo gek krijgen om de hele binnenstad naar dit type pand af te zoeken, met daarbij de opmerking dat het pand wellicht al is afgebroken of helemaal niet staat in Maastricht. Van de andere kant, als iedereen ogen openhoudt, dan komt er wellicht schot in de zaak.
                        Bestanden bijvoegen
                        Last edited by burgemeester; 4 oktober 2010, 18:57.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                          Aha, ik merk nu dat jij de foto anders bekijkt dan ik;
                          ik ging vanaf het begin er van uit dat de fotograaf met z'n rug naar het woonhuis staat en het priëeltje aan 't eind van de tuin in beeld heeft. Ik kwam op die gedachte door de royale rechthoekige vensteropeningen, het lijkt 'n houten bouwseltje, waar 's winters de tuinmeubelen worden neergezet of zo..
                          Dat is zeker een optie.... Maar wat doet dat huis dan rechts (wat ik in groen heb weergegeven)?

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                            Van de andere kant, als iedereen ogen openhoudt, dan komt er wellicht schot in de zaak.
                            Jij wil het echt weten, hè?

                            Ik blijf hem moeilijk vinden. Ik ben er ook niet zo zeker van dat dit Maastricht-Centrum is. Zou ook buiten de stad kunnen zijn, een of ander buitenhuis. Dat zou ook meer in overeenstemming zijn met de activiteiten van de gefotografeerden. In je eigen stadstuintje ga je toch niet zo gauw met z'n allen opzichtig lopen recreëren (tenzij het 'moest' van de fotograaf).

                            Ik heb hieronder nog even het contrast verminderd, zodat je beter onder de veranda kunt kijken:


                            Inderdaad verrassend moderne kozijnen (olijfje zag ze al zonder bovenstaand hulpmiddel). Lijkt me niet meteen de straatkant. Waarmee de theorie dat de panden op de achtergrond aan de overkant van de straat zouden liggen op losse schroeven komt te staan...

                            Het lijkt mij meer een losse verzameling van gebouwen en aanbouwsels. Misschien één van de Regout-villa's? Ik dacht even aan Villa Aldegonda, maar op de weinige foto's, die daarvan te vinden zijn, is niets te herkennen wat hiernaartoe leidt. Vaeshartelt? Eén van de Suisses?
                            Last edited by El Loco; 4 oktober 2010, 19:35.

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik keek ook vanuit de view van olijfje m.a.v. de huizen aan de achterzijde zijn aan de overkant van de staat of is dit een Breurview?

                              Ik ken een arts die een trucje kent om stereofoto's met het blote oog als één te zien. Heb dat wel eens geprobeerd en het lukte ! Helaas trucje vergeten. Zal hem mailen voor herscholing. Als je diepte ziet, geeft dit verlicht meer prijs door de toegevoegde dimensie.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X