Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Rivvelusie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door rotor Bekijk bericht
    Zou daar trouwens de naam lantaarnstraatje vandaan komen?
    Nope, die is genoemd naar een Lantaarnmaker die hier in de 18de eeuw (uit mijn hoofd) gewerkt moet hebben.

    Trouwens, ik heb eens ergens gelezen dat de Bernardusstraat (aka Helstraat) ook een straat met etablissementen der lichte zeden zou zijn geweest.

    Wonderbaarlijk toch, dat twee zulke mooie straten (Helstraat & Stokstraat) eens de achterbuurt waren. Ik ben benieuwd of de Grote Gracht ook nog eens tot de parels van de Maastrichtse binnenstad gaat behoren. Daar mogen wat mij Minckeleers en Rotor (met hun kennis van architectuur en stadsplanning) wel eens hun licht over laten schijnen....

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
      Daar mogen wat mij Minckeleers en Rotor (met hun kennis van architectuur en stadsplanning) wel eens hun licht over laten schijnen....
      Ik vergeet El Loco!

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Trouwens, ik heb eens ergens gelezen dat de Bernardusstraat (aka Helstraat) ook een straat met etablissementen der lichte zeden zou zijn geweest.
        Lees de drie artikelen over Maastricht en de prostitutie.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
          Lees de drie artikelen over Maastricht en de prostitutie.

          Dat was uiterst vermakelijk! Dank.

          Opmerking


          • #20
            Dat moet toch ook een mooi beroep zijn geweest lijkt mij, lantaarnmaker.

            Ja, als je voor het eerst achter de "donkere" geschiedenis van deze twee straten komt, ben je inderdaad oprecht verbaasd. Misschien niet zo verbaast als het in het licht van de algemene geschiedenis van de stad bekijkt, die is altijd roerig en daarmee boeien geweest.

            Wat bedoel je precies met die laatste zin gericht aan Parel, El Loco en mij?

            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            Nope, die is genoemd naar een Lantaarnmaker die hier in de 18de eeuw (uit mijn hoofd) gewerkt moet hebben.

            Trouwens, ik heb eens ergens gelezen dat de Bernardusstraat (aka Helstraat) ook een straat met etablissementen der lichte zeden zou zijn geweest.

            Wonderbaarlijk toch, dat twee zulke mooie straten (Helstraat & Stokstraat) eens de achterbuurt waren. Ik ben benieuwd of de Grote Gracht ook nog eens tot de parels van de Maastrichtse binnenstad gaat behoren. Daar mogen wat mij Minckeleers en Rotor (met hun kennis van architectuur en stadsplanning) wel eens hun licht over laten schijnen....

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door rotor Bekijk bericht
              Wat bedoel je precies met die laatste zin gericht aan Parel, El Loco en mij?
              Ik ben benieuwd wat jullie visie is op de ontwikkeling van de Grote Gracht. Ik vind de grote gracht op dit moment een van de minst mooie straten van de binnenstad. Toch, als ik naar de panden kijk, zijn die op zich vaak niet lelijk en af en toe zelfs heel mooi te noemen.

              Dus: benieuwd of jullie een idee hebben hoe dat over 20 jaar uitziet. Is dat dan ook een van de mooie straten van Maastricht (net zoals de stokstraat en bernardusstraat van 'achterbuurt' tot prachtige straten zijn geworden)?

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                Ik ben benieuwd wat jullie visie is op de ontwikkeling van de Grote Gracht...
                De Grote Gracht is een schitterende straat met fraaie panden, die naar mijn mening helaas verknald wordt door het gemotoriseerde verkeer, auto's én scooters.
                Dat geldt eigenlijk voor veel straten in de binnenstad.

                Als ik één wens mocht doen zou ik het ganse centrum autoluw maken.
                Voor de bewoners en ondernemers zouden er verkeerssluizen moeten komen op de plaatsen waar vroeger de stadspoorten stonden:
                Boschpoort, Brusselsepoort, Tongersepoort, Pieterspoort en OLV-poort.
                De Maasbopulevard / Maastunnel en Mosaeforumgarage zouden dan wel nog bereikbaar blijven voor toeristen, de rest blijft maar buiten de poort!

                Terug naar de Grote Gracht, het eerste (verkeersluwe) stuk tussen de Markt en de Helmstraat ziet er tegenwoordig al een stuk beter uit, zo zou het resterende gedeelte ook kunnen uitzien!

                Een ander probleem is natuurlijk de leegstand van diverse winkelpanden, maar daar heb ik ook geen oplossing voor.
                Er is door anderen voorgesteld om de etalages tijdelijk te vullen met kunstwerken, dat lijkt me een prima idee.

                Het derde probleem (voor de hele stad) is vandaag al in andere discussies op dit forum naar voren gekomen: de graffiti.
                Normaal ben ik geen voorstander van lijfstraffen, maar voor graffiti-criminelen wil ik graag een uitzondering maken, als dat zou helpen!
                If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht

                  Het derde probleem (voor de hele stad) is vandaag al in andere discussies op dit forum naar voren gekomen: de graffiti.
                  Normaal ben ik geen voorstander van lijfstraffen, maar voor graffiti-criminelen wil ik graag een uitzondering maken, als dat zou helpen!
                  "Hear, hear!" zouden ze in het lagerhuis zeggen!

                  Opmerking


                  • #24
                    Sjef, ik heb die drie artikelen met grote belangstelling gelezen. Het was een echte "eye opener" zoals dat in goed engels heet.

                    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                    Lees de drie artikelen over Maastricht en de prostitutie.

                    Opmerking


                    • #25
                      Historisch gezien liggen op de Grote Gracht panden met grote architectonische of andere waarde. Soms zelfs uniek. Ik denk hierbij aan het pandje met al die versieringen bekroont met een spits torentje (een voorbeeld van eenmalige architectuur) en een stukje verderop aan de zelfde kant het café Hallo Mestreeg waar in 1959 de eerste Zaate Heremenie is geboren.
                      Ik ben het met Minckeleers eens dat de grote gracht tot een doorgeefluik van bussen, auto's, bromfietsers en fietsers is verworden. Ook ik ben voorstander van een autoluwe binnenstad. Uiteraard met een vrijgeleide voor de leveranciers die de winkels moeten kunnen blijven bevoorraden. Het hernieuwde marktplein vind ik een grote verbetering, omdat je nu, net als vroeger in de zestiende eeuw weer een prachtige doorkijk hebt naar de Boschstraat en dit komt het gevelfront, zowel op de Boschstraat als de markt ten goede. Ik heb maar één uitgesproken visie, als het om de binnenstad gaat. De binnenstad zo per onmiddellijk tot een beschermd binnenstadsgezicht moeten worden verklaard. Dat houdt dan in dat er niks aan de buitenkant zou mogen worden veranderd. Geen detonerende moderne architectuur (ik heb niks tegen moderne architectuur of het zou de edelkitsch van Charles van den Hove moeten zijn) tussen eeuwen ouden panden toegestaan. Of zoals in het ridderstraatje is gebeurd, kleine huisjes afbreken en vervangen door gematigd moderne appartementen. Iets wat ook aan het begin van Achter de minderbroeders is gebeurd, waar, zoals de drogist van St. Martinus me vertelde, ook de oude huisjes zijn afgebroken. Natuurlijk waren die oude huisjes er niet vanaf het begin. Dus komt de vraag op: waar trek je de grens? Je kunt niet alles handhaven, hoewel ik ook vind dat de gebouwen in een stad een reflectie van de geschiedenis van die stad moet vormen, voor zover nog aanwezig. Daarbuiten mag dan gewoon gebouwd worden, mits het in harmonie is met de directe omgeving. Want een stad moet dynamisch blijven, anders is die ten dode opgeschreven.
                      Met restauraties moet ook opgepast worden. In mijn optiek moet de geschiedenis van een gebouw van de gevel afgelezen kunnen worden. Liften van gebouwen is een beschamende ontkenning van de voortgang van geschiedenis. Terecht dat pas geleden deskundigen hun zorg uiten over de kostbare, geplande facelift van de gevel van het paleis op de dam.
                      Maar wat te denken van overschilderen, zoals met het dinghuis in Maastricht is gebeurd? Wat is hier de intentie? Een beeld van vroeger heroproepen, m.a.w. zag het dinghuis er oorspronkelijk zo uit?
                      Dat roept een dilemma op. Hiervoor neem ik de kathedraal van Durham in Schotland als voorbeeld. Op de pilaren van de kathedraal hebben deskundigen verfresten van vroeger tijden aangetroffen. Het blijkt dat de kathedraal tijdens de beeldstorm gestript is geworden van zijn versieringen. Maar wat als die versieringen, in dit geval diagionale banden uitgevoerd waren in schreeuwende kleuren! Hoewel dit de belangstelling voor de motieven, opvattingen en handelingen van de mensen in toenmalig era wekt, roept dit ook de vraag op of we zoiets terug willen halen? Ik vind dit een moeilijke kwestie waar ik zelf nog niet uit ben.

                      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                      Ik ben benieuwd wat jullie visie is op de ontwikkeling van de Grote Gracht. Ik vind de grote gracht op dit moment een van de minst mooie straten van de binnenstad. Toch, als ik naar de panden kijk, zijn die op zich vaak niet lelijk en af en toe zelfs heel mooi te noemen.

                      Dus: benieuwd of jullie een idee hebben hoe dat over 20 jaar uitziet. Is dat dan ook een van de mooie straten van Maastricht (net zoals de stokstraat en bernardusstraat van 'achterbuurt' tot prachtige straten zijn geworden)?
                      Last edited by rotor; 30 juni 2009, 13:41.

                      Opmerking

                      Bezig...
                      X