Rivvelusie.
Sekspositie en "Opjekten Sjoo".
Het is revolutionair.
Galerie COOC aan de Sint Pietersstraat zit propvol in afwachting van De Levende Opjekten Sjoo.
Het gonst al dagen van de geruchten in de stad: er zal bloot te zien zijn!
De adem wordt ingehouden, de performance gaat van start.
Twee naakte dames met rood-wit-blauwe borsten en dito navel dartelen rond in plastic op ge?mproviseerde muziek.
En ze zingen een lied als 'stotterkoor'.
?W-w-waar d-d-de blanke t-t-top der d-d-duinen...?

Het is niet eerder vertoond in Maastricht.
Voormalige galeriehouder Boy Lommen (?die borsten heb ik nog beschilderd !") grinnikt als hij terugdenkt aan de manifestatie in 1968.
?Bloot was in die tijd dood. Ik had net een paar jaar in Spanje geleefd en zag opeens een naakte Phil Sloom op tv, ik hoorde dingen waar ik van schrok.
Ik vond het allemaal raar, maar ik voelde me er lekker bij. Ik voelde me bevrijd.?
Lommen wordt prompt na de performance gearresteerd door een rechercheur in burger, op grond van verstoring van de openbare zedelijkheid.
?Hij had geen zonnebril op maar dat soort mannen herken je meteen.?
Het publiek protesteert.
Ze zeiden: "als hij wordt gearresteerd dan gaan we allemaal mee en kleden we ons voor het politiebureau uit!"
De arrestatie wordt verhinderd, maar een paar dagen later ontvangt Lommen een verbod van het stadsbestuur om meer dan tien mensen in zijn zaak te laten.
Het argument: brandgevaar.
Publicist Henno Eggenkamp is verbijsterd over het optreden van ?de super gristelijke-hiepokriete burgervader Baeten? en de politie.
?De zedenpolitie heeft een ongewone belangstelling voor de sjoo en het is bekend dat geile mannetjes op de eerste rij verklede rechercheurs zijn."
Bovendien: ?Totaal bloot is nog altijd heel wat minder prikkelend dan wat glittertjes op de tepels."
Maar galeriehouder Lommen is niet het type dat zich laat muilkorven.
Als er geen mensen naar zijn manifestaties mogen komen, dan vervangt hij het publiek maar door beesten.
En dus zit de zaak bij de eerstvolgende expositie vol papegaaien, konijnen, parkieten en katten.
?Ik hou wel van een beetje shock-effect.?
De revolutie die in de jaren zestig in Nederland woedt, bereikt ook het katholieke zuiden.
Taboes rond seksualiteit worden doorbroken, met hulp van de provo's en de hippies.
Seks, naakt en anticonceptie worden algemeen geaccepteerd, zodat het stiekem preservatiefizes kopen onder de toonbank van de winkel van 'de Piele' Hameleers aan de Platielstraat voorbij is.
De eerste naaktfilm Blue Movie scoort in Maastricht de hoogste bezoekersaantallen, mede omdat die in Belgi? verboden is.
Maastricht ontwaakt, op seksueel gebied.
Zij het zeer langzaam.
Zo wordt eind jaren zestig 'sex-caf?' Het Kalfje in de Koestraat nog r?cksichtslos gesloten.
De eigenaar draait - in een achterafzaaltje - pornofilms voor vaste klanten.
En de uitbater van een 'sexboetiek' aan de Brusselsestraat wordt bestraft met een boete van duizend gulden omdat hij in de 'aanstootgevende' folder Benelux Sex zijn koopwaar aanprijst.
?Hoe is het mogelijk dat op zo weinig bladzijden zoveel viezigheid staat?, tiert rechtbankpresident Disch in een zitting die vanwege het delicate onderwerp besloten is.
?Ik ben geen zedenmeester, maar de schade die u aan het geestelijk leven van jeugdige personen en zelfs van volwassenen toebrengt, is enorm groot.?
De verdachte weet zich geen houding te geven.
?Ik vind het zelf ook afschuwelijk !?
Terwijl zijn advocaat argumenteert dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking onderhand voorstander is van het legaliseren van porno-grafie.
?Er is op dat gebied een enorme revolutie gaande.?
Maastricht krijgt in de jaren zestig ook een vestiging van de NVSH (Nederlandse Vereniging voor Seksuele Hervorming), waar openhartige informatie verkregen kan worden over geboorteregeling en seks.
Op het hoogtepunt van de rivvelusie heeft de NVSH 120 leden.
Er is nog veel 'missiewerk' te verrichten in het katholieke Maastricht; het blad Sekstant wordt nog in een blanco envelop verspreid.
Voorzichtig verschuiven de morele grenzen.
De progressieve paters van jongerensoci?teit Berchmans stellen in 1969 zelfs een Sekspositie samen.
De tentoonstelling is zeer 'modern'.
Zo hangt er een woordenboek vieze woorden versus offici?le termen.
Neuken = co?tus.
Naaien = gemeenschap hebben.
Zak = scrotum.
Maar er is ook informatie over het huwelijk, homofilie en geslachtsziekten.
Voor alle zekerheid worden de ouders van tevoren per brief ge?nformeerd over de Sekspositie.
?We hoeven ons van geen enkele zijde te schamen over wat we doen.
We doorbreken namelijk helemaal geen taboes?, stellen de paters Van Tulder en Vrolijk in de krant.
?We pleiten alleen voor een grotere openheid, die ondanks vele pogingen nog steeds niet is gerealiseerd.?
Sekspositie en "Opjekten Sjoo".
Het is revolutionair.
Galerie COOC aan de Sint Pietersstraat zit propvol in afwachting van De Levende Opjekten Sjoo.
Het gonst al dagen van de geruchten in de stad: er zal bloot te zien zijn!
De adem wordt ingehouden, de performance gaat van start.
Twee naakte dames met rood-wit-blauwe borsten en dito navel dartelen rond in plastic op ge?mproviseerde muziek.
En ze zingen een lied als 'stotterkoor'.
?W-w-waar d-d-de blanke t-t-top der d-d-duinen...?

Het is niet eerder vertoond in Maastricht.
Voormalige galeriehouder Boy Lommen (?die borsten heb ik nog beschilderd !") grinnikt als hij terugdenkt aan de manifestatie in 1968.
?Bloot was in die tijd dood. Ik had net een paar jaar in Spanje geleefd en zag opeens een naakte Phil Sloom op tv, ik hoorde dingen waar ik van schrok.
Ik vond het allemaal raar, maar ik voelde me er lekker bij. Ik voelde me bevrijd.?
Lommen wordt prompt na de performance gearresteerd door een rechercheur in burger, op grond van verstoring van de openbare zedelijkheid.
?Hij had geen zonnebril op maar dat soort mannen herken je meteen.?
Het publiek protesteert.
Ze zeiden: "als hij wordt gearresteerd dan gaan we allemaal mee en kleden we ons voor het politiebureau uit!"
De arrestatie wordt verhinderd, maar een paar dagen later ontvangt Lommen een verbod van het stadsbestuur om meer dan tien mensen in zijn zaak te laten.
Het argument: brandgevaar.
Publicist Henno Eggenkamp is verbijsterd over het optreden van ?de super gristelijke-hiepokriete burgervader Baeten? en de politie.
?De zedenpolitie heeft een ongewone belangstelling voor de sjoo en het is bekend dat geile mannetjes op de eerste rij verklede rechercheurs zijn."
Bovendien: ?Totaal bloot is nog altijd heel wat minder prikkelend dan wat glittertjes op de tepels."
Maar galeriehouder Lommen is niet het type dat zich laat muilkorven.
Als er geen mensen naar zijn manifestaties mogen komen, dan vervangt hij het publiek maar door beesten.
En dus zit de zaak bij de eerstvolgende expositie vol papegaaien, konijnen, parkieten en katten.
?Ik hou wel van een beetje shock-effect.?
De revolutie die in de jaren zestig in Nederland woedt, bereikt ook het katholieke zuiden.
Taboes rond seksualiteit worden doorbroken, met hulp van de provo's en de hippies.
Seks, naakt en anticonceptie worden algemeen geaccepteerd, zodat het stiekem preservatiefizes kopen onder de toonbank van de winkel van 'de Piele' Hameleers aan de Platielstraat voorbij is.
De eerste naaktfilm Blue Movie scoort in Maastricht de hoogste bezoekersaantallen, mede omdat die in Belgi? verboden is.
Maastricht ontwaakt, op seksueel gebied.
Zij het zeer langzaam.
Zo wordt eind jaren zestig 'sex-caf?' Het Kalfje in de Koestraat nog r?cksichtslos gesloten.
De eigenaar draait - in een achterafzaaltje - pornofilms voor vaste klanten.
En de uitbater van een 'sexboetiek' aan de Brusselsestraat wordt bestraft met een boete van duizend gulden omdat hij in de 'aanstootgevende' folder Benelux Sex zijn koopwaar aanprijst.
?Hoe is het mogelijk dat op zo weinig bladzijden zoveel viezigheid staat?, tiert rechtbankpresident Disch in een zitting die vanwege het delicate onderwerp besloten is.
?Ik ben geen zedenmeester, maar de schade die u aan het geestelijk leven van jeugdige personen en zelfs van volwassenen toebrengt, is enorm groot.?
De verdachte weet zich geen houding te geven.
?Ik vind het zelf ook afschuwelijk !?
Terwijl zijn advocaat argumenteert dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking onderhand voorstander is van het legaliseren van porno-grafie.
?Er is op dat gebied een enorme revolutie gaande.?
Maastricht krijgt in de jaren zestig ook een vestiging van de NVSH (Nederlandse Vereniging voor Seksuele Hervorming), waar openhartige informatie verkregen kan worden over geboorteregeling en seks.
Op het hoogtepunt van de rivvelusie heeft de NVSH 120 leden.
Er is nog veel 'missiewerk' te verrichten in het katholieke Maastricht; het blad Sekstant wordt nog in een blanco envelop verspreid.
Voorzichtig verschuiven de morele grenzen.
De progressieve paters van jongerensoci?teit Berchmans stellen in 1969 zelfs een Sekspositie samen.
De tentoonstelling is zeer 'modern'.
Zo hangt er een woordenboek vieze woorden versus offici?le termen.
Neuken = co?tus.
Naaien = gemeenschap hebben.
Zak = scrotum.
Maar er is ook informatie over het huwelijk, homofilie en geslachtsziekten.
Voor alle zekerheid worden de ouders van tevoren per brief ge?nformeerd over de Sekspositie.
?We hoeven ons van geen enkele zijde te schamen over wat we doen.
We doorbreken namelijk helemaal geen taboes?, stellen de paters Van Tulder en Vrolijk in de krant.
?We pleiten alleen voor een grotere openheid, die ondanks vele pogingen nog steeds niet is gerealiseerd.?
Opmerking