Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Woonwagenkamp Vinkenslag ~ Bedrijventerrein Karosseer

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    de Karosseer.

    In de ogen van de burger lijkt het nu wel een parel,
    voor ons van de Karosseer is het m??r een rouwkapel!
    Vrienden moesten weg, en zijn hier nu niet meer,
    maar de burger ziet niet onze pijn en hartenzeer.

    Broers en zussen werden gewoon van hier verdreven,
    alleen voor de ruimte, die ze anderen moesten gegeven.
    Veel familie leefde van de metalen en het oudijzer,
    Leers nam dit alles af, is die man nou echt niet wijzer?

    Alleen autohandel moet het zijn, zijn wil is ook de wet.
    maar stel dit gaat niet draaien, worden we dan er afgezet?
    Eus perelkes wordt het genoemd door het volk van Mestreech,
    maar achter dit fakefront 'n volk, met harten zo leeg.

    ? Sjeng Wolters.


    Last edited by SJEF †; 23 maart 2010, 14:07.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #17
      Brand sloopterrein Vinkenslag

      15 augustus 1989.

      Maastrichtse wijk in paniek door gifwolk.
      Een uit de hand gelopen brand op het sloopterrein van het regionale woonwagenkamp Vinkenslag in Maastricht heeft grote paniek veroorzaakt bij de bewoners van de nabijgelegen wijk De Heeg.
      Urenlang trok een dikke, inktzwarte rookwolk over de wijk, die vrijwel zeker giftige stoffen zoals dioxine bevatte.
      De autosnelweg, die de 7.000 bewoners van De Heeg van het woonwagenkamp scheidt, werd geruime tijd afgesloten voor alle verkeer in beide richtingen.
      Het vuur ontstond tussen de opslag van de autowrakken en de spoorlijn Maastricht- Eijsden.
      Daar werden, aldus politie en brandweer, illegaal kabels afgebrand.
      Bij het verbranden van het PVC-omhulsel van de kabel komt het uiterst giftige dioxine vrij.
      Het vuur sprong over naar de autowrakken, met als gevolg een enorme vuurzee.
      De brand werd rond kwart voor tien bij de Maastrichtse brandweer gemeld.
      Bewoners van De Heeg waren woedend over het feit, dat ze pas een uur na de melding te horen kregen, dat ze ramen en deuren moesten sluiten en binnen moesten blijven.
      Enkele scholen stuurden de kinderen naar huis om te voorkomen dat ouders in paniek hun kinderen zouden komen halen.


      Brandweerlieden waren uren bezig met het blussen van de brandende wrakken.

      De politie is, mede op aandringen van Maastrichts burgemeester Houben, begonnen aan een diepgaand onderzoek naar de identiteit van de kabelbranders.
      Uit grond- en roetmonsters moet blijken welke schadelijke stoffen bij de brand zijn vrijgekomen.
      Directeur René Houben van basisschool De Schans in de Maastrichtse nieuwbouwwijk De Heeg vroeg zich gistermorgen twee uur lang af wat hij moest doen, toen dikke en gevaarlijke rookwolken van de autowrakkenbrand in woonwagencentrum De Vinkenslag over de wijk trokken.
      Houben: ”Al om 10 uur zagen we een dikke zwarte rookwolk onze kant uitkomen.
      Pas een heel uur later, toen ik zelf de meldkamer van de brandweer belde, hoorde ik dat het mogelijk om een gifwolk ging en werd ons geadviseerd de kinderen binnen te houden.
      Dat was een heel uur te laat.
      Intussen hadden de kinderen tijdens het speelkwartier om half 11 gewoon buiten gespeeld.”
      Rond 11 uur stond de telefoon van De Schans roodgloeiend en kwamen de eerste verontruste ouders hun kind halen.
      Een moeder was zo in paniek dat ze haar kind dreigend opeiste: ”Mee, anders haal ik het onmiddellijk van school!”.
      Een andere vrouw, moeder van een leerling op de openbare basisschool De Kring was de hele weg naar school gehold, omdat ze dacht dat de school in brand stond.
      Veel mensen zochten op de radio naar de politiezender voor wat meer informatie.
      In de verwarring gingen mensen ook hun huisarts bellen.
      Thelma, assistent in de dokterspraktijk in de Roserije kreeg tientallen telefoontjes.
      Gistermiddag vertelde hij: ”Ik wist echt niet wat ik moest zeggen en heb zelf de meldkamer gebeld om er achter te komen wat er aan de hand was.
      Er zou iets in de lucht hangen van waterstof en nog iets.
      In elk geval niets ernstigs.”
      Door de bewoners in de wijk werd druk gespeculeerd over de oorzaak van de brand.
      Een ongeluk op de snelweg naar Luik?
      Brand in het winkelcentrum Roserije?
      Brand in de meststoffabriek in Heugem?
      Of is er brand in het woonwagenkamp De Vinkenslag?
      Wie of wat het ook was, de dader werd in alle toonaarde vervloekt.


      Enorme rookwolken boven Maastricht lokten vele nieuwsgierigen naar Vinkenslag.

      Een geluidswagen maande de bewoners tot binnenblijven maar de boodschap bleek lang niet iedereen te bereiken.
      Terwijl de een zich opsloot in huis, fietste de ander nog argeloos met kind achterop over straat.
      Het was toch een stralend mooie dag met een temperatuurtje van 28 graden?
      Schooldirecteur Houben: ”Of mensen wel of niet gewaarschuwd werden, hing teveel van toevalligheden af.
      Zelf miste ik een soort draaiboek, waarin staat hoe je moet handelen in dit soort situaties.
      Uiteindelijk heeft de politie het besluit genomen om de kinderen om half 12 naar huis te laten gaan.
      Met een zakdoek voor de mond en weggedoken achter elkaar zijn zij gauw, door de rook weliswaar, naar huis gestuurd".
      Rond 1 uur gistermiddag hing er alleen nog een blauwige waas over de wijk en een licht branderige rooklucht.
      Op het schoolplein verschenen alweer enkele spelende kinderen.
      Ze vonden het allang best: lekker vrij vandaag.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #18


        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #19
          Woonwagenkamp

          Een groot verlies voor Vinkenslag.

          In Memoriam Koen Meens [1944-2008]

          Pater Koen Meens is deze week in zijn woonplaats Maastricht overleden.
          Meens, die 64 jaar is geworden, was sinds 1989 pastor van Vinkenslag.


          Een gouden mens.
          Sjeng Scheffers, woordvoerder van woonwagenkamp Karosseer (voorheen Vinkenslag) hoeft niet lang na te denken als hem gevraagd wordt om pater Koen Meens te karakteriseren.
          "Hij stond altijd voor ons klaar.
          Had je een probleem of was je ziek dan kwam pater Meens op z’n fiets naar je toe.
          Hij nam de tijd voor je en probeerde waar mogelijk te helpen.
          Ook stak hij zijn mening niet onder stoelen of banken.
          Deed je iets wat volgens hem niet door de beugel kon, dan sprak hij je daar op aan.
          Hij kon je goed op je nummer zetten als je iets verkeerds deed.
          Maar hij was altijd discreet en hing dat nooit aan de grote klok."

          Vorig jaar december kreeg Meens te horen dat hij ongeneeslijk ziek was.
          In april van dit jaar ging hij bij alle bewoners van het woonwagenkamp persoonlijk afscheid nemen, vertelt Scheffers.
          "Mijn tijd is voorbij.
          Ik treur daar niet over, Onze-Lieve-Heer heeft dat zo bepaald", vertelde hij tegen iedereen.
          Toch komt zijn overlijden hard aan, vertelt Scheffers.
          "Dit is een zware klap voor Vinkenslag.
          Zo’n goede pastoor krijgen we niet meer."

          Pater Meens, op 15 april 1944 geboren in Beek, trad als 20-jarige in de JezuĂŻtenorde in.
          Hij studeerde filosofie en theologie in Amsterdam en volgde begin jaren tachtig een opleiding beeldhouwen aan de Stadsacademie Maastricht.
          In 1989 werd hij benoemd tot pastor op woonwagenkamp Vinkenslag.
          In een interview met deze krant zei hij begin dit jaar dankbaar te zijn dat hij op Vinkenslag heeft mogen werken.

          "Mijn weg leidde langs Vinkenslag en daar heb ik geen seconde spijt van gehad.
          Ik ben er Slivvenier dankbaar voor."
          Ook zei hij ontroerd te zijn door de reacties van woonwagenbewoners, nadat bekend was geworden dat hij niet lang meer te leven had.
          "De mensen geven nu terug wat ze hebben gekregen: onvoorwaardelijke liefde.
          Als het bezoek weg is moet ik altijd even tot mezelf komen om te verwerken wat ik heb gevoeld.
          Mijn leven heeft een heel andere lading gekregen.
          Ik kan geëmotioneerd raken bij de gedachte aan de dood, maar ik heb geen moment tegen mezelf gezegd: verdorie nu kan ik dat of dat niet meer doen.
          Ik kijk terug op een rijk, onalledaags leven."

          © Rob Cobben
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #20
            Bedrijventerrein De Karosseer verslindt geld

            Ombouw Vinkenslag kost elf miljoen euro meer

            De ombouw van woonwagenkamp Vinkenslag van vrijstaat tot volkswijk kost kapitalen.
            De overschrijdingen zijn navenant: elf miljoen, eenderde van het totaal.
            Verplaatsing van woonwagens en bodemsanering vallen duurder uit.
            Vertraging leidt tot loon- en prijsstijgingen.
            Zo becijferde de Maastrichtse Rekenkamer.
            De teller staat inmiddels op 42 miljoen euro, waarvan 23 voor rekening van Maastricht.
            Totale kosten van de omvorming van een kamp met 140 woonwagens tot een bedrijventerrein met zo’n 70 standplaatsen.
            Nagenoeg eenderde duurder dan de aanvankelijk begrote som van 31 miljoen.
            Omgerekend kost de operatie Vinkenslag drieënhalve ton per woonwagen.
            Astronomische bedragen, erkent gemeentelijk projectmanager Henri Looymans.
            Al is dat uiteraard niet het bedrag dat aan de verplaatsing van de individuele woonwagens is gespendeerd, maar aan de hele operatie: bodemsanering, verplaatsingen van woonwagens en sloopbedrijven, bedrijfstoetsingen en herinrichting van het terrein.
            Omvang en complexiteit zijn uniek, aldus Looymans.
            „Het is werken op een schaakbord, veldje voor veldje, en dat op een actief bedrijventerrein.
            Logistiek ingewikkeld.”



            Voornaamste oorzaken voor de elf miljoen extra zit hem in verdubbeling van de verplaatsingskosten van de woonwagens, duurdere sanering van de met onder meer olie en accuzuur zwaar vervuilde bodem, vertraging van het project waardoor de gemeente zich geconfronteerd ziet met loon- en prijsstijgingen en meerkosten voor een versnelde afbouw door tegenslagen nagenoeg vastgelopen proces in 2006.
            Dat concludeert de Rekenkamer Maastricht in haar onderzoek naar de forse kostenoverschrijdingen van het project Vinkenslag, tegenwoordig De Karosseer geheten.
            Zo zorgde de Bibobtoets (een landelijke integriteitsscreening) voor de ondernemers, die bij aanvang niet was voorzien, voor vertraging en extra kosten.
            Net als weigeraars op cruciale plekken waardoor enkele bewoners twee keer moesten worden verplaatst.
            De verplaatsingen blijken de grootste kostenoverschrijding.
            In 2004 was ruim 5,5 miljoen euro begroot, dat is nu bijna 12 miljoen, zegt Looymans.
            Dat komt doordat Vinkenslag ten tijde van de begroting in 2004 een no go-area was en de kosten waren geraamd op basis van
            luchtfoto’s en inspecties aan de buitenkant, constateert de Rekenkamer.
            Dure inrichting en ingewikkelde technische constructies van de wagens maakten verplaatsing veel duurder.
            Dat de gemeente slechts 2,5 procent van de totale plankosten als risico in de begroting opnam, is tactiek, zegt burgemeester Gerd Leers.
            Op voorhand ruim begroten vergroot de kans dat de bewoners met hun handelsgeest extra’s wilden.
            Inmiddels zijn zo’n 100 van de 137 woonwagens verplaatst en wordt voltooiing in 2010 verwacht.
            De verhoudingen zijn genormaliseerd, er resteren nog vier weigeraars.
            Na toekenning van efro-subsidie rest nu nog een tekort van 7,5 miljoen.
            Een uitbreiding van Vinkenslag met detailhandel, zoals ondernemers vorige week verzochten omdat de autohandel onder de crisis zucht, zit er wat Leers betreft niet in.
            „Als je nu weer gaat tornen aan afspraken, zet je de deur weer open.
            Zo is de ellende ooit begonnen.
            Met veel geld (23 miljoen voor rekening van de gemeente) wordt hersteld wat door dertig jaar wegkijken is ontstaan.
            Daarvoor zit Maastricht nu op de blaren.
            Dan moet je consequent blijven.”

            © Door Claire van Dyck
            gazet De Limburger
            4 juli 2009


            Videoreportage opening bedrijventerrein De Karosseer.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #21
              Het is wel heel veel geld wat we moeten ophoesten voor Vinkenslag zeg. Toch vind ik het wel de moeite waard. Het is nu doorpakken en je verlies nemen of anders nog jaren doorsudderen. iets dat in het verleden tot de huidige problemen heeft geleid.
              Hopelijk wordt de Karosseer snel een fatsoenlijke woonwijk. Aan de foto's te zien lijken de woonwagen tegenwoordig al aardig op normale huizen dus dat komt wel goed.

              Opmerking


              • #22
                Woonwagenkamp Vinkenslag ~ Bedrijventerrein Karosseer

                Woonwagens weggehaald

                Arrestaties bij aanpak â€harde kern’ Vinkenslag

                De gemeente Maastricht heeft dinsdag 1 september 2009 met hulp van de politie een succesvolle start gemaakt met de ontmanteling van de â€harde kern’ van voormalig woonwagencentrum Vinkenslag, tegenwoordig bedrijventerrein Karrosseer geheten.
                Het gaat om slechts enkele bewoners die volgens de gemeente talloze malen andere standplaatsen hebben geweigerd en ondanks rechterlijke uitspraken hun â€oude’ kamp niet willen verlaten.
                Tegen veler verwachting in bleef het rustig toen bedrijven de enorme woonwagens van Willem Remmers en diens dochter leeghaalden en in stukken zaagden.
                De mobiele eenheid was paraat, maar hoefde niet in actie te komen.
                De 56-jarige Remmers zelf en zijn 52-jarige vrouw werden aangehouden wegens het â€niet voldoen aan een ambtelijk bevel’, namelijk het ontruimen van de woning.
                Ook werd een 43-jarige vrouw gearresteerd omdat ze medewerkers van de betrokken bedrijven zou hebben bedreigd.



                Start van de sloop van een van de bijgebouwen op Vinkenslag.
                © foto: Loraine Bodewes


                Actie ME op woonwagenkamp Vinkenslag bestaat vooral uit wachten.

                Het werk van de mobiele eenheid lijkt misschien spannend, maar is dat lang niet altijd.
                Het bestaat voornamelijk uit wachten, wachten en nog eens wachten.
                Deze dinsdagochtend is dat niet anders.
                Heel even lijkt het erop dat de sectie ME - 25 man - in Maastricht al snel in actie moet komen.
                Als rond half tien blijkt dat zich bij de woonwagen van Willem Remmers op de voormalige Vinkenslag zo’n dertig mensen hebben verzameld, stappen de ME’ers in hun twee bussen en rijden van het hoofdbureau van politie naar het bureau aan de Molensingel, vlak bij het terrein.
                Maar dan is het Willem Remmers zelf die er mede voor zorgt dat de ME niet verder hoeft op te stomen door te zeggen dat niemand zich ermee moet bemoeien: "Dit is een zaak tussen mijn familie en de gemeente."
                ’Vinkenslagbewoner-van-het-eerste uur’ Remmers wist dat dit hem op 1 september boven het hoofd hing: het ontruimen en in stukken zagen van zijn woonwagen.
                In 2002 begon de ombouw van â€vrijstaat Vinkenslag’ naar â€bedrijventerrein Karrosseer’.
                Daarop is uiteindelijk alleen plaats voor bewoners met een bedrijf (60 in totaal) en dat heeft Willem Remmers niet.
                "Van de 61 huishoudens die weg moesten, zijn er 57 vrijwillig verplaatst.
                Twee jaar lang hebben we alles in het werk gesteld om ook voor Remmers een bevredigende oplossing aan te dragen", zegt burgemeester Gerd Leers, die afgelopen vrijdag nog een gesprek had met hem.
                "Zeventien keer hebben we hem een andere standplaats aangeboden; zeventien keer heeft hij geweigerd.
                Hij wilde zich voor veel geld laten uitkopen, maar de overheid is geen cashautomaat.
                We hebben hem meer dan genoeg ruimte gegeven; de rechter heeft in juli bepaald dat we hem mogen uitzetten."
                Zo gaat deze 1e september een deurwaarder het terrein op, vergezeld door zes agenten.
                De ME is staande bij; in het commandocentrum in het politiebureau volgt de Staf Grootschalig Bijzonder Optreden op de voet wat er gebeurt.
                Iedereen houdt er de hele dag serieus rekening mee dat elk moment de vlam in de pan kan slaan.
                "Als dat gebeurt, dan trekken we ons onmiddellijk terug", zegt algemeen commandant Frans Kooiman (in het dagelijks leven districtschef Maastricht).
                "En dan melden we ons op een ander moment weer."
                Het zal niet nodig zijn.
                "Het is héél rustig", melden de agenten vanaf het kamp.
                Het lijkt of ook de stafleden dat nauwelijks kunnen geloven.
                Er zijn vrijwel doorlopend â€cruciale’ of â€gevoelige’ momenten’ waarop het alsnog mis zou kunnen gaan.
                Als Remmers en zijn vrouw worden aangehouden; als de slotenmaker arriveert; als de verhuizers aan de slag gaan; als een derde arrestatie plaatsvindt; als het dak van de woonwagen wordt getild; als de Remmersen weer vrijkomen en als de wagens vanWillem Remmers en zijn dochter in stukken op vijf diepladers worden getakeld en op transport gezet.
                Ze worden opgeslagen en blijven eigendom van de familie Remmers, die een half jaar de tijd krijgt om ze te verkopen.
                Anders wacht sloop.
                Overigens hoevenWillem en zijn familie niet onder een brug te slapen.
                Zij kunnen terecht bij familie.

                © Annelies Hendrikx
                gazet De Limburger
                02-09-2009
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #23
                  Woonwagenkamp Vinkenslag ~ Bedrijventerrein Karosseer

                  WERKZAAMHEDEN VOOR VERHUIZING WOONWAGEN


                  © foto Johannes Timmermans


                  Je zou verwachten dat grootscheepse onderhoudswerkzaamheden aan de gang zijn op de Rijksweg/Viaductweg tussen De Heeg en Gronsveld.
                  Niets is minder waar.
                  De berm en middenberm worden uitgegraven en volgestort met gravel om de verhuizing van een immens grote woonwagen van het woonwagenkamp aan de Maastrichterweg naar de Karosseer (voormalig Vinkenslag) mogelijk te maken.
                  De verhuizing vindt plaats in de nacht van 4 op 5 mei.
                  Op 5 mei gaat de toerit naar de A2 weer open voor het normale verkeer.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #24
                    Woonwagenkamp Vinkenslag ~ Bedrijventerrein Karosseer

                    Verhuizing woonwagens in Maastricht

                    De verplaatsing van twee woonwagens van het kampje aan de Maastrichterweg naar de Karosseer (voorheen Vinkenslag) in Maastricht had nogal wat voeten in de aarde.
                    De A2 werd dinsdagavond laat (4 mei 2010) twee keer een kwartier afgesloten voor alle verkeer.
                    Verhuizing via de brug over de snelweg was vanwege het enorme gewicht van transportvoertuig en woning niet mogelijk.
                    Voor het transport waren heel wat aanpassingen nodig.
                    Zo werd de middenberm van de Viaductweg verhard, moesten stalen rijplaten geplaatst, bomen gerooid en palen verplaatst.
                    Kosten: iets minder dan een ton, volgens de projectleider van Vinkenslag.
                    Daar profiteren volgens hem wel meerdere huishoudens van.

                    Recentelijk werd al een wagen van de Maastrichtse wijk De Heeg naar de Karosseer verplaatst.
                    Dinsdagavond dus nog eens twee.
                    De transportkosten, inclusief verzekering en verhuispremie van deze drie woningen werden door de gemeente afgekocht voor vier ton (hier verslik ik me eventjes :( ).
                    De verplaatsing maakt onderdeel uit van de ombouw van Vinkenslag van vrijstaat tot volkswijk.
                    Bewoners met een bedrijf mogen er blijven (of terugkeren), anderen moeten Vinkenslag verlaten.


                    © foto: Arnaud Nilwik
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #25
                      Politieke perikelen rond Vinkenslag anno 2012.

                      Elders op dit forum, namelijk in het politiek café onder Stadsbestuur 2010-2014, wordt uitvoerig ingegaan op het raadsdebat dat op 18 dec. 2012 tijdens de raadsvergadering plaatst vond.

                      Kort samengevat komt het er op neer dat de familie Snijders van de gemeente rond de 1 miljoen euro heeft gekregen om 2 woonwagens ongeveer 200 meter te verplaatsen. De werkelijke kosten zouden rond de 300.000 euro hebben gelegen.
                      De oppositiepartijen, CDA-PVM-CVP-SP en LPM, waren furieus en riepen verantwoordelijk wethouder Jacques Costongs (PvdA) ter verantwoording.
                      Deze wuifde alle kritiek van de hand en werd gesteund door alle coalitiepartijen, te weten PvdA, D66, GroenLinks, VVD en Seniorenpartij.

                      De partij SBM (Stadsbelangen Mestreech) deed niet mee aan dit debat, omdat de fractievoorzitter, John Steijns, conflicterende belangen voor zichzelf zag. Het ander fractielid, Cindy Royen, was afwezig.

                      Hoe dan ook, de volledige toedracht is dus elders terug te vinden.

                      Om e.e.a. op MestreechOnline overzichtelijk te houden, stel ik voor om het vervolg van de (politieke) discussie over Vinkenslag, tegenwoordig bedrijventerrein De Karosseer, hier voort te zetten.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #26
                        Politieke partijen komen met open brief aan de burgers

                        De politieke partijen PVM (Partij Veilig Maastricht), CVP (Christelijke Volkspartij) en LPM (Liberale Partij Maastricht), zijn niet tevreden met de reactie van de gemeente Maastricht, mn. wethouder Jacques Costongs, n.a.v. de excessieve vergoeding(en) die verstrekt zijn aan herhuisvestingskosten op het voormalige wwk Vinkenslag.

                        Zij komen daarom met een open brief aan de burger van Maastricht.

                        Geachte burgers,

                        Onlangs werd u opgeschrikt door een uitzending van Nieuwsuur m.b.t. tot de afwikkeling van de Karosseer.

                        Ook wij, oppositiepartijen schrokken hiervan, maar tevens waren we blij dat er eindelijk na jaren, datgene naar buiten kwam waar wij de vinger niet op konden leggen, omdat we niet aan de schriftelijke bewijsstukken konden komen. Op de vele vragen die we stelden over hoge verplaatsingskosten ontvingen we nooit heldere en juiste antwoorden. Want zoals gebruikelijk was het College niet geneigd het achterste van haar tong te laten zien. Maar wij zijn als een bok op de haverkist blijven zitten!

                        Ondertussen bleven de tekorten bleven maar oplopen tot een bedrag van € 45 miljoen. Dat was ook de reden waarom wij steeds tegen deze raadsvoorstellen hebben gestemd i.t.t. de meerderheid van de Raad.
                        De eindrapportage die geen eindrapportage was, versterkte onze onvrede over een aantal onverklaarbare uitgaven in de afgelopen jaren.

                        Voor ons was het noodzaak om deze kwestie z.s.m. op de Raadsagenda te laten zetten, hetgeen ook gebeurd is, zoals u weet.
                        De wethouder werd gevraagd de Raad een compleet dossier te verschaffen, we hebben specifiek gevraagd naar inzage in alle uitbetaalde verplaatsingskosten van alle bewoners; bovendien hebben wij alle (geanonimiseerde) overeenkomsten, facturen, offertes, taxatierapporten en calculaties opgevraagd. Eveneens de criteria van de subsidievoorwaarden en briefwisseling met de auditoren, die bepaalde zaken hadden geconstateerd waardoor de subsidieaanvraag werd teruggetrokken.
                        Echter een compleet dossier werd niet geleverd en evenmin de specifieke stukken; de beantwoording van onze vragen was eveneens minimaal.

                        Ná de Raadsvergadering kregen wij belangrijke documenten gestuurd, die we vóór de vergadering hadden moeten ontvangen. Veel vragen vanuit de Raadsvergadering bleven onbeantwoord;
                        De oppositie heeft tijdens de Raadsvergadering geconstateerd dat de coalitiepartijen PvdA, VVD, D’66, Seniorenpartij en GL zich niet richtten op de beantwoording van onze kritische vragen, maar hun blik op de toekomst hadden gericht. Ze gaven aan niet terug te willen kijken.
                        Hun controlerende taak – in het dualisme- als volksvertegenwoordiger hebben ze niet opgepakt. Hoe harder de oppositie probeerde om de waarheid boven tafel te krijgen, hoe groter de gelatenheid van de coalitie werd.
                        We zijn blij, dat er nu een aantal gegevens naar buiten zijn gebracht door Nieuwsuur, waardoor wij weer verder kunnen gaan. Want voor de oppositie is dit dossier nog niet afgesloten!

                        De wethouder gaf tijdens de Raadsvergadering aan nog in afwachting te zijn van een officiële bevestiging, maar het is nu al helder dat de € 4 mln. Efro-subsidie voor de Karrosseer zijn verspeeld, omdat de auditcommissie Efro-subsidie er terecht niet mee akkoord gaat, dat de gemeente zonder facturen heeft gewerkt en deze dus ook niet kan overleggen. Ook plaatst zij grote vraagtekens bij de hoge vergoedingskosten en vraagt zij zich terecht af, of nieuwbouw niet goedkoper zou zijn geweest dan verplaatsing.

                        Inmiddels is de Efrosubsidieaanvraag - mede op dringend advies van het Ministerie -door de auditcommissie ingetrokken vanwege de hierboven vermelde feiten en omdat gemeente Maastricht alle subsidieaanvragen van Zuid Nederland in gevaar heeft gebracht. Maastricht dreigt hierdoor ook een slecht imago op te bouwen.

                        De oppositie wil dat er zeker helderheid in het dossier wordt verschaft t.a.v. het bedrag van € 1 mln. uitbetaald aan de 3 families en het feit, dat deze zelfde families nogmaals € 1 mln. uitgekeerd krijgen als ze niet door de Wet Bibob komen. De oppositie wil weten of er nog meer van dit soort betalingen zijn geweest, waarbij de tegenprestatie onduidelijk was. Daaromtrent zullen richting wethouder nog de nodige kritische vragen worden gesteld.

                        Tot slot: we hebben ervaren dat de verontwaardiging en onrust onder u burgers groot is, daarom hebben wij ons middels deze open brief tot u gewend.
                        We willen u laten weten dat wij, oppositie dit heikele dossier niet loslaten, voordat de onderste steen boven is.

                        Als volksvertegenwoordigers zijn we dat aan u, burgers, verplicht. Het gaat er immers om, dat door de handelswijze van het College en de gelatenheid van de coalitie het vertrouwen in de politiek opnieuw is geschaad.
                        Maar wij blijven onze schouders er onder zetten, voor u.

                        Het goed besturen van onze stad staat voorop. Wellicht is het goed, dat u zich hiervan bewust bent en u dit wellicht doet besluiten om in 2014 anders te stemmen.

                        Maastricht, 29 december 2012.

                        Liberale Partij Maastricht - Kitty Nuyts

                        CVP - Jan Hoen

                        PVM - Esmiralda Thieme

                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #27
                          Hulde aan de Liberale Partij Maastricht (Kitty Nuyts), de CVP (Jan Hoen) en de PVM (Esmiralda Thieme), 'onze dualisten'.

                          Enkele vragen komen in mij op:

                          -Waarom krijgt de Raad pas ná de Raadsvergadering belangrijke documenten (informatie ?) die men daarvóór had moeten krijgen ?
                          -Waarom krijgt de Raad geen afdoende antwoorden tijdens de Raadsvergadering ?
                          -Waarom blijft de coalitie wethouder Costongs (blind ?) steunen ?
                          -Waarom heeft het CDA deze open brief niet ondertekend ?
                          -Wie mag nu de vier miljoen euro gaan ophoesten ?
                          -Wie heeft er nog vertrouwen in onze huidige bestuurders ?

                          Hier laat ik het voorlopig even bij.
                          Mestreechter Geis mage beleve
                          en dat door te kinne geve.
                          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                            Hulde aan de Liberale Partij Maastricht (Kitty Nuyts), de CVP (Jan Hoen) en de PVM (Esmiralda Thieme), 'onze dualisten'.

                            Enkele vragen komen in mij op:

                            -Waarom krijgt de Raad pas ná de Raadsvergadering belangrijke documenten (informatie ?) die men daarvóór had moeten krijgen ?
                            -Waarom krijgt de Raad geen afdoende antwoorden tijdens de Raadsvergadering ?
                            -Waarom blijft de coalitie wethouder Costongs (blind ?) steunen ?
                            -Waarom heeft het CDA deze open brief niet ondertekend ?
                            -Wie mag nu de vier miljoen euro gaan ophoesten ?
                            -Wie heeft er nog vertrouwen in onze huidige bestuurders ?

                            Hier laat ik het voorlopig even bij.
                            Ik heb vanavond de opstellers gemaild voor nadere informatie
                            Ondanks dat het zondagavond 30 december 2012 was, kreeg ik van alle partijen binnen 1 uur antwoord op mijn vraag.
                            Dat is nog eens directe communicatie met de Maastrichtse burger. Waarvoor hulde
                            Niet op alle vragen heb ik nu een antwoord paraat.
                            Dat heeft niets te maken met de onwelwillendheid van deze partijen, maar alles met de complexiteit van het geheel cq de "munitie" die men achter de hand wil houden.

                            -Waarom krijgt de Raad pas ná de Raadsvergadering belangrijke documenten (informatie ?) die men daarvóór had moeten krijgen ?
                            Ik veronderstel dat het hier om (niet-ambtelijke) informatie gaat die is opgestuurd naar de (oppositie)partijen, nadat burgers kennis hadden genomen van deze perikelen.
                            Mogelijk hebben zich dus verontrustte dan wel verontwaardigde burgers gemeld met hun informatie en die beschikbaar gesteld aan de oppositie.
                            Let op! Of dat zo is weet ik niet, maar zo interpreteer ik het!

                            -Waarom krijgt de Raad geen afdoende antwoorden tijdens de Raadsvergadering ?
                            Dit is natuurlijk een retorische vraag.... lol
                            Ik denk dat het antwoord, zo dit dus gegeven kan worden, afhankelijk is van het feit of men bij de coalitie of de oppositie hoort.

                            -Waarom blijft de coalitie wethouder Costongs (blind ?) steunen ?
                            Tja, wederom een vraag die de coalitie anders zal beantwoorden dan de oppositie.
                            Volgens mij heeft dit te maken aan een gebrek aan dualisme. Maar, dat is mijn mening!!!

                            -Waarom heeft het CDA deze open brief niet ondertekend ?
                            Niet alleen het CDA, maar ook de SP heeft deze brief niet ondertekend.
                            Ik heb een mail gestuurd naar beide partijen voor een uitleg. Wordt dus vervolgd.

                            -Wie mag nu de vier miljoen euro gaan ophoesten ?
                            -Wie heeft er nog vertrouwen in onze huidige bestuurders ?
                            Deze beide vragen mag je zelf beantwoorden......
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #29
                              Dikke pluim

                              Beste Pier, het was absoluut niet mijn bedoeling om jou nu nog (zo laat) 'aan het werk te zetten'.
                              Maar gezien het feit dat je dat toch nog gedaan hebt, is méér dan een pluim waard !
                              Bij de volgende meting heb jij een pilsje van mij tegoed.

                              Ook sjiek dat de opstellers (Kitty Nuyts, Esmiralda Thieme en Jan Hoen) nog zo laat en zo snel reageerden, Chapeau !

                              Je hebt gelijk, ik was de SP (Leny Eijssen) vergeten, stom, stom.
                              Ik ben zeer benieuwd hoe zij gaan reageren, waarschijnlijk pas in 2013 !?
                              Mestreechter Geis mage beleve
                              en dat door te kinne geve.
                              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                              Opmerking


                              • #30
                                En CDA ? (oppositie) 2013/2014

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X