Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Geheimzinnige kluisjes (prikklokken).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Geheimzinnige kluisjes (prikklokken).

    Ik heb even gekeken waar ik deze thread zou openen, maar uiteindelijk lijkt het mij bij "U zoekt; wij vinden" wellicht het best op z'n plaats.

    Wat is het geval.
    Sinds enige maanden verbaas ik mij over het feit dat in het bekende "Huis met de klok" aan de Sint Pieterstraat een groen gietijzeren kluisje is ingemetseld.
    Sterker nog, zoals wij weten is het huis onlangs verkocht en gerenoveerd en werd het bewuste kluisje zelfs opnieuw geverfd. Ik heb ook nog pogingen gedaan om aan te bellen en te kijken of de bewoner iets van dit kluisje wist, maar ik trof nooit iemand thuis aan. (Ik stond er natuurlijk ook niet ieder dag aan te bellen... )


    Omdat wij elders op dit forum hebben kunnen lezen dat dit gebouw, met deze originele onderverdieping, vroeger dienst deed als wachthuisje bij de Sint Pieterpoort en daarna als wijkpost van de gemeentepolitie, hikte ik met de gedachte dat er iets van oude stroomleidingen en/of telefoonverbindingen in moet hebben gezeten.

    Dit idee werd versterkt toen ik exact hetzelfde kluisje aantrof op de Tongersestraat.

    Ook hier betreft het een oud wachthuisje van de Tongersepoort. Alleen is daar, bij mijn weten, nooit een politiewijkpost geweest.

    Maar daarmee is het raadsel nog niet compleet. Tijdens een van mijn vele wandelingen door de stad trof ik op de Minderbroedersberg weer een kluis aan. Deze keer was het kluisje in de onmiddellijke nabijheid van een elektriciteitshuisje en tegenover een oude post van de parketpolitie die toen de bewaking van de arrondissementsbank voor haar rekening nam. Daarmee kwam de hypothese van een kluisje t.b.v. de telefoonverbinding weer iets dichterbij.


    Maar, zoals dat met mijn hypotheses gebruikelijk is, werd deze weer teniet gedaan toen ik begin december 2011, wandelend door Maastricht, op de hoek Zwingelput-De Bosquetplein een vervallen kluisje tegen kwam.
    Ik peuterde nog iets in het kluisje, maar voelde nergens tussen het losse cement een kabel of iets dergelijks lopen.


    Overigens brengt de naam van de vermoedelijke fabricant "COLLIN WAGNER" mij ook niet echt verder.
    Of.... misschien toch.
    Als je "Collin Wagner" op google zoekt, kom je ook op deze site uit.
    Dan zou het iets met klokken van doen kunnen hebben.
    Dat klinkt logisch als je naar het "Huis met de Klok" kijkt. Maar de andere locaties dan?

    Kortom, ik ben weer terug bij af.
    Heeft iemand een flauw idee?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Ik denk dat het betrekking heeft op een 'wacht' die de ronde deed door de stad. Zie hier:
    http://www.flickr.com/photos/govert1970/4012448292/

    Opmerking


    • #3
      Een soort "prikklok"?
      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

      Opmerking


      • #4
        Zoiets ja.

        Opmerking


        • #5
          Geweldig Hermanw!

          Het mysterie van de geheimzinnige kluisjes is dus binnen ruim één kwartier opgelost

          Rest nu enkel de vraag wie er ging klokken en waarom op die lokaties?

          Hermanw.... de tijd loopt
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Hier staat alvast enige algemene uitleg (vrij onderaan op de pagina):
            http://www.horloge-edifice.fr/Horlog...d_Francois.htm

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Hermanw.... de tijd loopt
              Zet de klok even stil, ik moet eerst eten koken, eten, , afwassen ....

              Opmerking


              • #8
                Pier en Herman CHAPEAU, schitterend om te lezen
                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                Opmerking


                • #9
                  Laat mij denken aan het oude beroep van klepperman:

                  Klepperman



                  Nachtwaker, die met een klepper of klep, eventueel een ratel, zijn rondes loopt.

                  Opmerking


                  • #10
                    Kleppermannen

                    Het is niet erg aannemelijk dat deze kluisjes in gebruik waren bij de Kleppermannen.
                    De Kleppermannen liepen in Maastricht rond tot circa 1855.
                    Deze wijsheid komt overigens niet van mij, maar uit de Historische Encyclopedie Maastricht (HEM) van P. Ubachs en I. Evers.

                    Deze prikklokken zijn, voor zover ik kan zien, uit 1855.
                    Misschien zijn ze wel in gebruik genomen toen we in Maastricht afscheid namen van de Kleppermannen!

                    Opmerking


                    • #11
                      Het nachtwaken is natuurlijk een saai beroep; ik denk dat de wachtloper verplicht was, om zich om de zoveel tijd te melden ter controle of de ronde wel gelopen was en te controleren of de waker nog wakker was. De meldpleken moesten natuurlijk op openbaar terrein liggen, goed gespreid over de buurten en goed toegankelijk zijn. Natuurlijk moest wel weer iemand die "tachoschijf" controleren en vervangen. Een fraudegevoelig systeem! Maar wellicht neemt mijn fantasie een loopje met mij.

                      Opmerking


                      • #12
                        Het is inderdaad zo als Breur al stelt, de nachtwaker moest op vaste tijden op vaste plekken 'klokken' om te laten zien dat hij zijn ronde plichtsgetrouw maakte. Op deze site staat daarover een interessant verhaal:
                        http://klokspot.blogspot.com/2010/02...-verleden.html

                        Hoe de route in Maastricht precies verliep, laat ik aan degenen die ter plaatse beter bekend zijn

                        Opmerking


                        • #13
                          Mooi item! Complimenten aan thread starter Pier!

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Het nachtwaken is natuurlijk een saai beroep; ik denk dat de wachtloper verplicht was, om zich om de zoveel tijd te melden ter controle of de ronde wel gelopen was en te controleren of de waker nog wakker was. De meldpleken moesten natuurlijk op openbaar terrein liggen, goed gespreid over de buurten en goed toegankelijk zijn. Natuurlijk moest wel weer iemand die "tachoschijf" controleren en vervangen. Een fraudegevoelig systeem! Maar wellicht neemt mijn fantasie een loopje met mij.
                            Bij beveiligingsbedrijven is het nog steeds gebruikelijk, althans zeker tot een jaar of 5 geleden, dat men 's nachts "klokt" in of bij gebouwen.
                            Daarmee kunnen opdrachtgevers controleren of hun gebouw inderdaad 's nachts is gecontroleerd.
                            In grote gebouwen hangen zelfs meerdere klokken.

                            Het "klok-systeem" is dus duidelijk van alle tijden.
                            Maar de vraag is wie er moest klokken bij "onze" klokken?
                            Klepperlieden werden rond 1855 vervangen.
                            Hoewel ik het NOG niet kan aantonen ga ik er nu vanuit dat de gemeentepolitie die taak ging overnemen. Tot nu toe ging ik er steeds vanuit dat de politie pas rond 1870 structueel nachtdiensten ging draaien.

                            Dit moet ik dus toch maar eens nader gaan onderzoeken, maar ik ga er dus nu even vanuit dat de klokken werden gebruikt door de politie.

                            We moeten wel op zoek gaan naar nog meer klokken, want het is natuurlijk onlogisch dat er slechts vier waren.

                            Opmerking


                            • #15
                              Ja beste Tedje dat wordt straatdienst voor velen.

                              Je zou verwachten dat deze klokken zich op een plaats bevinden in de buurt van oude wachtposten bij voormalige stadspoorten en wachthuisjes (Graanmarkt?, wachthuis tegenover oude Gouvernement b.v.).
                              Officieel wordt de vesting van de eerste rang Maastricht in 1867 officieel opgeheven. Het Koninklijk Besluit van 29 mei 1867 bepaalde dat de vesting “voortaan tot geene klasse (zou) behoren” – dat zij niet langer deel mocht uitmaken van het vestingsysteem. De ontmanteling betekende dus slechts dat de vesting als afweersysteem onklaar moest worden gemaakt. Ik vraag mij af of het ontvallen van diverse wachtposten niet te maken heeft met de invoering van een nieuw intern bewakingssysteem.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X