Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

d'Artagnan

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Maastricht bereidt zich voor op een aanval. Lodewijk XIV is in aantocht! Foto: Toller.

    Opmerking


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
      Maastricht bereidt zich voor op een aanval. Lodewijk XIV is in aantocht!
      Dat moet dan Lodewijk zijn geweest met een vooruitziende blik als hij een poort wilde aanvallen die er pas in 1888 is gekomen

      Kiek ins nao bove !
      http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

      Opmerking


      • #48
        Postuum verlangen wellicht.

        Opmerking


        • #49
          Inmiddels (2014) zijn de opnames voor de Limburgse speelfilm Code M in en om Maastricht van start gegaan. De eerdere werktitel van de film was 'Het zwaard van D'Artagnan'. Code M vertelt over Isabel die met twee vrienden op zoek gaat naar het zwaard van musketier d'Artagnan. Ze neemt de zoektocht over van haar opa nadat hij een auto-ongeluk heeft gehad en ontdekt dat ze niet de enige is die naar het zwaard zoekt.

          17 januari 2015 werden opnames gemaakt bij het Aldenhofpark en bij Poort Waerachtig te Maastricht. Eerder (2014) werden al opnames gemaakt onder andere bij de Zonneberghoeve en De Torentjes te Sint Pieter.
          Code M gaat op 24 juni 2015 in première.

          Starring: Derek de Lint, Nina Wyss, Joes Brauers, Senna Borsato, Peter Paul Muller, Raymond Thiry, Robert de Hoog en Beau Schneider. Gastrol: André Rieu.
          Genre: Avontuurlijke familiefilm.
          Directed By: Dennis Bots.

          Opmerking


          • #50
            Ereburger van de stad Maastricht?

            D'Artagnan wordt voorgedragen als ereburger van de stad Maastricht.

            https://twitter.com/COostwegel/statu...420992/photo/1


            Opmerking


            • #51
              Die gozer was toch een van de aanvallers 'vaan us Mestreech'. Is wel erg gek dat de vijand geëerd wordt voor een oorlogsdaad waarbij vele stadgenoten het leven lieten. Of krijg hij het ereburgerschap omdat onze voorouders hem hebben doodgeschoten? Een beeld in het stadspark is eigenlijk al te veel, maar ja, je moet enkele mensen met 17e eeuwse mantels toch ook iets gunnen!
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • #52
                Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                Die gozer was toch een van de aanvallers 'vaan us Mestreech'. Is wel erg gek dat de vijand geëerd wordt voor een oorlogsdaad waarbij vele stadgenoten het leven lieten.(....)
                Ik heb dat ook nooit zo goed begrepen 😗
                Als hij nu nog een vertegenwoordiger van de Franse Revolutie zou zijn geweest, dan zou ik het wellicht nog begrijpen.
                Maar D'Artagnan stierf ruim 115 jaar voor de bestorming van de Bastille.

                Ik vermoed dat mn. de romantisering van de persoon Charles de Batz de Castelmore (D'Artagnan) door Alexandre Dumas ten grondslag ligt aan deze persoonsverheerlijking.

                Een ereburgerschap voor Maastricht lijkt mij persoonlijk ook een stap te ver.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #53
                  Welke motieven kunnen aan dit voorgestelde ereburgerschap ten grondslag liggen? Promotie van de speelfilm "Code M"; het wederom op de kaart willen plaatsen van Maastricht als toeristenstad; een echo op de zgn. D'Artagnanpisbak in het Waldeckpark in 2010; beschouwen sommigen D'Artagnan als bevrijder van de stad gelet op de geloofsovertuiging van de Franse koning? Ik heb geen idee! Overigens: er komt een nieuw D'Artagnanbeeld in het Waldeckpark. "Deskundigen" zullen dit traject begeleiden. Het kan verkeren.

                  Opmerking


                  • #54
                    Het "grappige" is dat je op de website van de gemeente Maastricht niet vindt hoe je een ereburgerschap moet aanvragen en/of welke criteria er aan ten grondslag moeten liggen.
                    Ik zal mij eens (politiek) omhoren of onze volksvertegenwoordigers daar wel kijk op hebben.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #55
                      Pier: "Een ereburgerschap voor Maastricht lijkt mij persoonlijk ook een stap te ver."

                      Maar wel intussen drie standbeelden!

                      Opmerking


                      • #56
                        Vraagje: als je de eremedalje van de stad krijgt, ben je dan automatisch ook ereburger?
                        Kiek ins nao bove !
                        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                        Opmerking


                        • #57
                          als je de eremedalje van de stad krijgt, ben je dan automatisch ook ereburger?
                          Nee, je moet eerst de stad aanvallen, mensen over de kling jagen, veroveren en bezetten. Ook het vergaren van oorlogsbuit voor je koning is belangrijk. Daarnaast moet je natuurlijk enkele mensen vinden die je gedrag goed praten, dan ben je pas ereburger!!
                          Kompleminte

                          Toller

                          Opmerking


                          • #58
                            Nou Toller, dan kan ik dat dus op mijn buik schrijven
                            (Maar verder was mijn vraag serieus bedoeld.)
                            Nou blijkt www.maastricht.nl het woord ereburger(schap) nog niet eens te kennen.
                            Vermoed dus dat het dus officieel niet zo genoemd mag worden, maar dat het min of meer gekoppeld is aan de eremedaille in goud.

                            De gemeente Maastricht heeft 4 stedelijke onderscheidingen te vergeven:
                            • Eremedaille in goud: Een onderscheiding voor personen die een buitengewone prestatie hebben geleverd voor Maastricht en haar inwoners. De prestatie heeft nog jarenlang invloed op de reputatie van de stad, de sociale samenhang, culturele identiteit of economische weerbaarheid.
                            • De Trichter: Een onderscheiding voor personen die zich op een uitstekende manier nuttig hebben gemaakt voor de stad Maastricht.
                            • Teken van Verdienste: Een onderscheiding voor personen die jarenlang met betrokkenheid een functie hebben vervuld bij de overheid of bij een organisatie die belangrijk is voor het bestuurlijke, economische, culturele of sociale functioneren voor de stad.
                            • Stadsmedaille: Een onderscheiding voor personen en verenigingen die een prestatie hebben geleverd met een bijzondere uitstraling voor de stad.

                            Aan te vragen (niet zelf maar door anderen) bij het kabinet van de burgemeester.
                            Kiek ins nao bove !
                            http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                            Opmerking


                            • #59
                              Nou Jef, dat is echt andere koek. Ben benieuwd waar ze die aanvalslustige Fransman onder brengen. En ikzelf heb dus ook nog hoop!!
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
                                (....)
                                Nou blijkt www.maastricht.nl het woord ereburger(schap) nog niet eens te kennen.
                                Vermoed dus dat het dus officieel niet zo genoemd mag worden, maar dat het min of meer gekoppeld is aan de eremedaille in goud.

                                De gemeente Maastricht heeft 4 stedelijke onderscheidingen te vergeven:
                                • Eremedaille in goud: Een onderscheiding voor personen die een buitengewone prestatie hebben geleverd voor Maastricht en haar inwoners. De prestatie heeft nog jarenlang invloed op de reputatie van de stad, de sociale samenhang, culturele identiteit of economische weerbaarheid.
                                • De Trichter: Een onderscheiding voor personen die zich op een uitstekende manier nuttig hebben gemaakt voor de stad Maastricht.
                                • Teken van Verdienste: Een onderscheiding voor personen die jarenlang met betrokkenheid een functie hebben vervuld bij de overheid of bij een organisatie die belangrijk is voor het bestuurlijke, economische, culturele of sociale functioneren voor de stad.
                                • Stadsmedaille: Een onderscheiding voor personen en verenigingen die een prestatie hebben geleverd met een bijzondere uitstraling voor de stad.


                                Aan te vragen (niet zelf maar door anderen) bij het kabinet van de burgemeester.
                                Sjeng Tans is momenteel ereburger van Maastricht.
                                Dit vind je op de site van de gemeente Maastricht en wel HIER.
                                Ik weet niet of hij de enige ereburger van de stad is. Lijkt mij van niet, maar ik weet momenteel geen ander te noemen.
                                (Misschien iets voor mijn Eindejaarsquiz.... )

                                Tijdens de raadsavond van afgelopen dinsdag heb ik willekeurig een aantal raadsleden gevraagd naar (de procedure rond) het ereburgerschap.
                                De raadsleden die ik sprak wisten daar iets van.
                                Sommige raadsleden wisten zelfs nog niet eens dat scheidend burgemeester Hoes had aangekondigd dat hij D'Artagnan zou voordragen.
                                Een raadslid, misschien sprekend op eigen titel en daarom zal ik zijn naam en de partij nog even niet noemen, gaf al aan dat hij het ongepast zou vinden als D'Artgagnan ereburger zou worden.

                                Aangezien (nog) niemand weet wat de procedure is en wie uiteindelijk gaat over het toekennen van het ereburgerschap - ik mag hopen dat in ieder geval de gemeenteraad daarin een stem heeft - blijft het gissen hoe nu verder.

                                Overigens zou ik mij kunnen voorstellen dat het 'ereburgerschap' samenhangt met de "Eremedaille in goud".

                                Wordt dus vervolgd......



                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X