Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Het RHCL: Regionaal Historisch Centrum voor Limburg

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Het RHCL: Regionaal Historisch Centrum voor Limburg

    Op Mestreech Online is het RHCL al vaker langs gekomen. Niet altijd was dat in gunstige zin en soms was dat terecht. Maar als buitenstaander weet je vaak weinig van de redenen waarom bepaalde dingen niet publieksvriendelijker zijn, of waarom jaren geleden iets niet mogelijk was en nu al weer langere tijd wel. Enfin, er blijft nog een boel te wensen over, maar soms is het ook gewoon een kwestie van weten hoe iets werkt. Dat geldt met name voor de beeldbank: hoe werkt die nu precies?

    Ik wil er een dezer dagen wel wat meer over vertellen, maar inmiddels zijn we in het draadje Servaasbroek, elders op de site, aan het afdwalen. Daarom nu alvast maar wat wetenswaardigheden.
    In verband met dat draadje heb ik op de beeldbank van het RHCL maar eens handmatig de collectie van het voormalige rijksarchief
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 maart 2020, 12:16. Reden: Inhoudelijke aanpassing tekst

  • #2
    Dat woord 'beerput' sloeg absoluut niet op het RHCL! Ik bedoelde: daar gaan we weer met onze discussies, met een enorme hoeveel nieuw materiaal. Ik had misschien beter 'verborgen schat' kunnen zeggen. Zeker geen kritiek naar het RHCL dus.

    Opmerking


    • #3
      Deel bouwtekeningen Maastricht geblokkeerd

      De Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappengemeente Maastrichtvind je hier, na de klik. Tip: gebruik ctrl+f om het document snel te doorzoeken!

      BRON: RHCL Nieuwsbrief dd. 12 maart 2020.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
        Deel bouwtekeningen Maastricht geblokkeerd
        Dit overzicht vind je hier, na de klik. Tip: gebruik ctrl+f om het document snel te doorzoeken!
        Wat een hoeveelheid studentenwoningen!

        Opmerking


        • #5
          Click image for larger version  Name:	image_4603.png Views:	3 Size:	404,7 KB ID:	101495 Grote verrassing op de beeldbank van het RHCL: auteursnamen meteen zichtbaar!
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 maart 2020, 13:49.

          Opmerking


          • #6
            Auteursnamen zichtbaar op de Beeldbank van het RHCL

            Voor het eerst (althans: het valt mij voor het eerst op) zijn bij de resultaten van een zoekactie de auteurs van foto's meteen zichtbaar in een nieuwe kolom naast de beschrijving. Men hoeft dus niet perse meer de foto aan te klikken om eventuele details (zoals een auteur) in de rest van de beschrijving te vinden. Die gegevens staan nu meteen naast de beschrijving. Ik heb er een screenprint
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 maart 2020, 19:49.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
              Auteursnamen zichtbaar op de Beeldbank van het RHCL

              Voor het eerst (althans: het valt mij voor het eerst op) zijn bij de resultaten van een zoekactie de auteurs van foto's meteen zichtbaar in een nieuwe kolom naast de beschrijving. (..)
              Dat is mooi!
              Gelijk heb ik, voor de verheldering, een vraag. Ik vermoed dat ik het antwoord weet, maar vooruit.

              Als je op de Beeldbank een foto vindt waarbij de auteur bijvoorbeeld "Openbare werken gemeente X" is, mag je die foto dan downloaden en gebruiken al dan niet met vermelding van de bron?
              Zo ja, is die bron dan "Beeldbank RHCL" of "Openbare werken gemeente X"?

              Trouwens die vraag heb ik eigenlijk ook over de foto's op Wikimedia commons.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Als je op de Beeldbank een foto vindt waarbij de auteur bijvoorbeeld "Openbare werken gemeente X" is, mag je die foto dan downloaden en gebruiken al dan niet met vermelding van de bron? Zo ja, is die bron dan "Beeldbank RHCL" of "Openbare werken gemeente X"?
                Als je op de foto klikt, krijg je een vergroting. Links daarvan staat een rijtje icoontjes. Klik op het 'computerdisk'-icoontje en je krijgt de mogelijkheid te downloaden, zelfs (via een scrollmenuutje) in hoge resolutie. Dat betekent dat de foto geheel is vrijgegeven voor gebruik. Wel moet je de 'auteur' vermelden, dus in dit geval 'Openbare Werken'. En het is zonder meer belangrijk, dat je ook de bron vermeldt. Dus dan krijg je: Foto: Openbare Werken, coll. RHCL, sign. ...
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Trouwens die vraag heb ik eigenlijk ook over de foto's op Wikimedia Commons.
                Wendt u tot El Loco, die er alles van weet. Maar als ik hem voorheen goed beluisterd heb, is alles op Wikicommons vrij van auteursrechten. Voordat je daar een foto geplaatst krijgt, ga je door een hele papiermolen. Je zult dan ook zien dat veel foto's daar 'eigen werk' zijn. Als je het zelf hebt gefotografeerd, heb je geen last van die strenge controle op auteursrechten.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 maart 2020, 15:30.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                  Grote verrassing op de beeldbank van het RHCL: auteursnamen meteen zichtbaar!
                  Als nu ook nog de vergrote foto's zichtbaar zouden zijn. Ik krijg voortdurend een foutmelding: server application unavailable.
                  Of ligt dat aan mij?


                  Kiek ins nao bove !
                  http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
                    Als nu ook nog de vergrote foto's zichtbaar zouden zijn. Ik krijg voortdurend een foutmelding: server application unavailable.
                    Of ligt dat aan mij?
                    Nee, dat ligt niet aan jou.
                    Wat betreft de foto's groter krijgen: in principe kan dat dus als je op de foto klikt en dan links in de marge iets doet met de verschillende mogelijkheden.

                    Edoch, momenteel geeft de beeldbank bij doorklikken niet thuis. Ik heb de laatste dagen ook al wat problemen gehad, soms met het inladen van het bestand, maar ook met uitval en vanmiddag wel een heel forse foutmelding (Error 500). Ik ben er nog niet achter wat het probleem is.
                    Heb er een mailtje aan gewaagd op onder andere info@rhcl.nl.

                    In de tussentijd helpt het wel, als je het later nog eens opnieuw probeert. Momenteel (18.26 uur) functioneert de beeldbank weer goed, maar voor hetzelfde geld ligt hij er na enkele zoekopdrachten weer uit. Geduld is een schone zaak.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 maart 2020, 19:42.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                      Ik ben er nog niet achter wat het probleem is. Heb er een mailtje aan gewaagd (...).
                      Ik kreeg al een persoonlijk berichtje terug. Het management gaat er naar kijken.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 maart 2020, 19:39.

                      Opmerking

                      Bezig...
                      X