Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Urinoirs in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Urinoirs in Maastricht

    Bij het onderwerp over de trams in Maastricht, werden de oude, ronde transformatorhuisjes per abuis en uit onwetendheid voor een openbaar urinoir aangezien.
    Zoals ik eerder opmerkte: dat was dus niet goed gezien.
    Daarom wat informatie over de urinoirs in Maastricht.

    "altied dat gez.....!"

    is een onderwerp, dat ook de Maastrichtenaar sterk tot de verbeelding spreekt en zelfs aanspoort tot poëzie dat blijkt wel uit dit versje:

    'op de Merret stoont 'n huiske'
    'in 't midden gans allein'
    'iezere plate met 'n deekske'
    'en vaan binne twie blauw stein'
    'oppe Merret oppe Merret'
    'daan 't Vriethof op wie 'ne haos.'

    Dit volksgedicht schijnt nogal erg oud te zijn en naar ik vermoed een beschrijving van een oud urinoir dat vroeger aan het begin van de Boschstraat zou hebben gestaan.
    Voor de mannelijke gasten een bevrijder in hoge nood en voor anderen wel eens een schuilplaats voor een eerste amoureuze ontmoeting.
    Dit laatste lijkt bizar maar wat doe je al niet als bakvis om te ontkomen aan Pa's gezag?
    Het openbare toilet had dus zijn voordelen maar ook zijn nadelen zoals de stankoverlast tijdens warme zomerdagen.
    De gemeente, die de zorg had voor het onderhoud huurde daar iemand voor in en kort nadien had Maastricht zijn 'menneke'.
    Zo kreeg Maastricht zijn eerste 'menneke pis' een 'exterieurverzorger' die eerder een sterke gelijkenis vertoonde met de klokkeluider van de Notre Dame dan met zijn ambtsvoorganger in Brussel.
    Hij liep van piesbak naar piesbak gewapend met bezem en emmer om deze te voorzien van een ander luchtje.
    Hij is verdwenen uit ons stadsbeeld samen met de vele urinoirs.
    De enige die nog restte stond in het Monseigneur Nolenspark bij de Jekerbrug, doch deze werd enkele maanden na het plaatsen reeds gesloopt.
    De gemeente onderkende de behoefte der Maastrichtse burgers niet en liet daarom in 1985 enkele futuristische toiletten plaatsen.
    Deze Franse producten verzekerden de verblijver van een aangenaam verpozen voor een vaste prijs (twee kwartjes?) bij een bepaalde tijdsduur waarna de deur automatisch wordt ontgrendeld.



    Waar hebben in Maastricht openbare toiletten gestaan?
    De vraag leverde heel wat reacties op over de locaties.
    Als eerste werd het toilet Markt Boschstraat genoemd, een bovengronds carrousselachtig meesterstuk, welk na de komst van Minckelers werd vervangen door een bescheidener exemplaar en in de vijftiger jaren door een geprefabriceerd betonnen urinoir met als standplaats einde vismarkt.
    Verder kende men als standplaats: Stationsplein (bij vroegere standplaats taxi's), Het Bat (ophaalbrug), Kesselskade (Hoenderstraat), Tongersestraat (tegenover de Patersbaan), Boschstraat (Bassin), Cörversplein, Koningskapel van de Sint Servaas, Looiersgracht (bij de ezel), Hertogsingel (Calvarieplein), Helmstraat (naast speelplaats vm. Gemeente H.B.S.), de 'ondergrondse' op de Markt achter het stadhuis, Koningin Emmaplein (in het midden terzijde van het vroegere tramspoor), Frankenstraat bij het Koningsplein, Hoogbrugstraat (Céramique), Biesenweg (Bassin) en het Cannerplein.


    Met dank aan: H. Meyers, E. Smits, J. Welters, Delahaye, Koldenhof, E. Ensinck, A. van Hulst, M. Mommers en G. Chambille.
    Dit verhaal is geschreven door Jef Bastiaens en is eerder verschenen in Dagblad de Limburger onder de rubriek 'Mestreechs printebook'.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    ik meen me iets te herinneren dat er ook op de Pieterstraat,
    bij 't stadspark vlak voor 't bruggetje er ook een stond ?
    Ik kan me natuurlijk vergissen....

    Opmerking


    • #3
      Geplaatst door Harrie:
      ik meen me iets te herinneren dat er ook op de Pieterstraat,
      bij 't stadspark vlak voor 't bruggetje er ook een stond ?
      Ik kan me natuurlijk vergissen....
      Volgens mij wordt die ook benoemd door Sjef

      (..) De enige die nog restte stond in het Monseigneur Nolenspark bij de Jekerbrug, doch deze werd enkele maanden na het plaatsen reeds gesloopt. (..)
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Volgens mij wordt die ook benoemd door Sjef
        Als ik het goed lees was de tekst van Jef Bastiaens (voormalig medewerker stadsarchief), en heeft Sjef hem alleen geplaatst (waarvoor dank).

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Volgens mij wordt die ook benoemd door Sjef
          yep, klopt..... niet goed gelezen.. tja ben geen teenybopper meer ....

          Opmerking


          • #6
            Dit laat me denken aan de maasrichtse gewoonte om bijnamen te geven.

            Zo kende ik vroeger sommige mensen niet bij hun familienaam maar...ja.. hun bijnaam....is bij jullie wel ook bekend, toch ?

            Wat heeft dit nu met urinoirs te maken....?....hoor ik jullie denken

            Simpel: urinoir = 'nne pisbak

            enne...?... hoor ik jullie verder denken....

            Yep, daar komt 't bijnamenverhaal erbij...

            Toen in de jaren 50 op Caberg gebouwd werd, kregen de huizen in de Herni Jonaslaan en de Pieter Poststraat een L- vormig muurtje, dat verbonden was met het schuurtje aan de straatkant EN die beiden ( schuurtje en muur) voor 't woonhuis stond .
            Je zou kunnen zeggen een soort van ouderwetse kleine " court" vormend,
            als dit begrip jullie iets zegt.

            Maar ja....door haar gelijkenis met de genoemde urinoirs.... en de toch humorvolle aard van de Mestreechteneer .....om lieflijk met alles een beetje te spotten.....werden deze straaten in de volksmond gelijk omgedoopt tot ...jullie raden 't al...."pisbakkebuurt"...
            Iets wat niet altijd door de trotse bewoners in dank werd afgenomen .....
            Last edited by ; 20 mei 2010, 13:19.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Harrie Bekijk bericht
              .."pisbakkebuurt"...
              Iets wat niet altijd door de trotse bewoners in dank werd afgenomen .....
              Ik moet eerlijk zijn Harrie,

              Maar als ik iemand, met plaatselijke bekendheid natuurlijk, naar die bepaalde straten in Maastricht stuur, spreek ik inderdaad nog altijd over de 'Pisbakkebuurt'.....
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                neuje pisbak in Mestreech....?

                Opmerking


                • #9
                  Ik ben het met olijfje eens, niet echt origineel.

                  Bovendien is de kans groot dat Sjiek en Sjoen dit voorwerp meeneemt als zijnde gedumpt afval. Of het hangt op korte termijn in een studentenkroeg/kamer. Zou hij dat allemaal overleven, dan is de kans groot dat een of andere Zate Herremenie een nieuw vaandel ontdekt en dan wordt dit object gecradled to cradle.

                  Wat dat bezeiken betreft door d'Artagnan en Louis XIV: dat is grote onzin en totaal onjuist.

                  Opmerking


                  • #10
                    d'Artagnan een misdadiger?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Breur
                    En dat bezeiken door d' Artagnan c.q. het Franse leger onder Louis XIV, totale nonsens en niet juist.
                    Ik heb ergens gelezen/gehoord dat de maker van dit urinoir het een eigen schuld dikke bult-kwestie vindt: "D'Artagnan is in mijn ogen een misdadiger". Ergo, hij (d'Artagnan) heeft het dus aan zichzelf te danken!

                    Als die jongeman dat echt gezegd heeft c.q. denkt, heeft hij zijn huiswerk niet goed gedaan en dat is jammer als je een maatschappelijk statement wilt afgeven. Maar ik denk dat hij dit ding al had en toen op zoek moest naar een plaatsje waar hij het kwijt kon. En dan verzin je maar iets, want de mensen laten zich tóch van alles wijsmaken!

                    Wat zijn 'kunstwerk' betreft: ik zag die rare schelp al enkele dagen geleden naast de sokkel hangen. Wat mij betreft stelt het niets voor en detoneert het ding in het park. Het zou beter functioneren in een versteende omgeving, het Herdenkingsplein bijvoorbeeld. Ik hoop dus op een verplaatsing en in het algemeen dat de beloofde drie maanden snel om zijn.

                    Maak er verder maar geen woorden meer aan vuil. Ik erger me meer aan het afgeven van een vergunning hiervoor.

                    Opmerking


                    • #11
                      'Bad art' noem ik het. Ideeënarmoede. Vooral als zo'n jonge kunstenaar dan aan Marcel Duchamp gaat refereren. Meneer Duchamp zou hier echt niets mee te maken willen hebben (ik heb net even met hem getelefoneerd ).

                      Maar goed, het leed is zo geleden, ik heb begrepen dat er over 3 maanden weer iets anders op/aan die sokkel komt te staan/hangen.

                      En zeker niet verplaatsen naar het Herdenkingsplein, Clio! Daar wonen ook mensen...

                      Opmerking


                      • #12
                        Jawel, maar met al die stenen en hier en daar corresponderende kleuren detoneert dat ding daar minder dan in het park! En het valt op dat redelijk rustige plein aanzienlijk minder mensen op. Een expositie op de hoek van twee verkeersassen van de stad is echt teveel eer voor dit geval!

                        Opmerking


                        • #13
                          Ja, okay, maar het idee is natuurlijk om iets met die lege sokkel van D'Artagnan te doen. Net zoiets als 'the plinth' in Londen, een lege sokkel (wel iets groter) voor de National Gallery.

                          Ik ben op zich niet tegen het idee om jonge kunstenaars zo'n kans te geven. Maar ja, het is natuurlijk 9x mis schieten voordat je er eentje hebt die raak schiet. Die Halfautomatische Troostmachine in de berekuil (ook een soort van hergebruikte sokkel) bijvoorbeeld, vind ik dan wèl gelukt.

                          En ondertussen hebben wij toch maar fijn gespreksstof!

                          Opmerking


                          • #14
                            Monteer dit ding toch onder water bij het Gouvernement. Doorspoelen is dan niet meer nodig.

                            Opmerking


                            • #15
                              Sowieso vind ik het idee van zo'n zelfgeboetseerd urinoir in een stad waar minstens 50 jaar lang prima urinoirs zijn gefabriceerd, aan de magere kant.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X