Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
inderdaad een erg mooie foto! heb echter niet echt het idee dat hij er zo van binnen uit kan zien, aangezien ik zo goed als tegen de kerk aan woon en nooit iemand zie.
Ben wel erg benieuwd naar de eigenaar van de kerk..
Hoi Silver70, als het hek aan de rechterkant openstaat, loop dan eens naar achter, en bel aan.
Waarschijnlijk is dan de beheerder aanwezig, te herkennen aan zijn Duits accent, en vraag hem of je een kijkje (kiekje) mag nemen.
Stuur ons dan wel de kiekjes door
Kwam net dit topic tegen. Ik ben geregeld in de 'nightlive tijd' in de Augustinuskerk geweest. Heb hier nog eens DJ Tiesto zien optreden voor fl. 2,50. Er waren toen misschien 50 personen binnen.
Heb even gegoogled naar een voor mij herkenbare kerk!
Ik wist niet dat in die Nightlife-tijd de twaalf houten apostelbeelden nog in de kerk hingen! Ze werden tussen 1783 en 1787 gesneden door de Luikse beeldensnijder Henri Vivroux en komen oorspronkelijk uit de St.-Nicolaaskerk. Ze hebben na de verkoop van de Augustijnenkerk in plaatsje gekegen in de kruisgang van het vml. karthuizerklooster in Roermond, maar sinds vorig jaar zijn ze weer van dichtbij te bewonderen in de gerestaureerde kathedraal aldaar.
Omdat er mensen zijn, die nog goede herinneringen bewaren aan de tijd dat er een discotheek (Nightlive) was in de "Awwe Stiene" (Augustinuskerk), volgen er nog een paar foto's.
Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur. Thomas More
Zeer waardevolle informatie geef je daar, Ingrid.
Maar hoe is het dan te verklaren dat ik op de zwart-wit foto duidelijk borstbeelden zie, terwijl op de kleurenfoto er heiligenbeelden aan de muur als totaal-corpus te zien zijn op een sokkel (donkerblauw?)
Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur. Thomas More
@SJEF: De gipsen heiligenbeelden op sokkel aan muur.
De op een aantal foto's van Sjef zichtbare heiligen zijn afgebeeld ten voeten uit. Zij hebben niets te maken met de achttiende-eeuwse houten busteportretten van de twaalf apostelen. Waar ze vandaan komen, c.q. waarom ze hier zijn aangebracht, is mij vooralsnog niet duidelijk.
De houten apostelbeelden waren ooit wit geverfd naar de mode van die tijd. Op tekeningen van Philippe van Gulpen van het interieur van de Onze Lieve Vrouwekerk na 1839 zijn ze zo ook te zien. Later zijn ze van verf ontdaan en met houtbeits bewerkt. Het gevolg was, dat ze niet meer te restaureren waren naar hun oorspronkelijke staat. (Mondelinge mededeling van drs. P. te Poel, conservator kerkelijk kunstbezit in Limburg). Ik heb er ooit zelf foto's van gemaakt en ze bleken bijna opgegeten door de houtworm. Het bisdom heeft ze deze eeuw laten restaureren en hergebruikt. Als je er alles over zou willen weten, verwijs ik je naar het artikel: Een parochiekerk in de achttiende eeuw: het interieur van de Sint-Nicolaaskerk te Maastricht, in: Publications 142 (2006) 189-251, meer speciaal pag. 220-221, en de afbeelding op 224.
Ik heb de kleine foto van Burgemeester nog eens bekeken en kom tot de conclusie dat ook daar niet de oorspronkelijke houten apostelbustes te zien zijn (zoals ik aanvankelijk meende), maar niet aan de kerk gerelateerde heiligenbeelden. Deze zijn ten-voeten-uit, zoals beter te zien op de foto's van Sjef. De conclusie moet zijn dat de uitbater van Nightlive de nog steeds als kerk herkenbare ruimte heeft aangekleed met in de handel in overvloed te koop zijnd negentiende-eeuws kerkelijk erfgoed. Heel quaint en dus aantrekkelijk voor een breed swing-publiek. Het zou interessant zijn:
1. eens na te gaan waar hij het materiaal vandaan had;
2. waar het nu verblijft.
De eerste 16 pagina's met foto's heb ik bekeken, maar kwam alleen maar bezoekers tegen (velen met een door de vingers gemaakt knip-gebaar; heeft dat een of ander betekenis?).
Wij zoeken voort en willen het mysterie van de gipsen en/of houten beelden oplossen.
Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur. Thomas More
Wij zoeken voort en willen het mysterie van de gipsen en/of houten beelden oplossen.
Ik ben benieuwd, maar beperk je tot de gipsen beelden ten-voeten-uit. Over de houten busteportretten weten we echt al alles, zelfs wat ze gekost hebben!
Dat is vet cool Sjef wat mij frappeert is het overschot aan "Nieuwe Nederlanders" daaro !
Dat frappeert mij dan weer niet. In de nightlive was er een avond gewijd aan R&B. Muziek die natuurlijk ook heel populair is onder gekleurde Nederlanders. Ik weet nog dat dat een van de populairste events was; mensen kwamen uit het hele land daarvoor.
Opmerking