Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ursulinenklooster

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Foto's genomen van:
    Kesselskade 52/53, het pand waar Mgr. Rutten naar verhuisde vanaf de Jodenstraat 22.
    Jodenstraat 22, originele woonhuis van Mgr. Rutten en de latere woning van de eerste Zuster Ursulinen en de mogelijke toegang van de rijke meisjes die naar school gingen.
    Mariastraat 19, De mogelijke toegang tot de school voor de arme kinderen en de eerste locatie waar de leden van St. Vincentius soep maakten.
    Bestanden bijvoegen
    Kompleminte

    Toller

    Opmerking


    • #17
      Vincentiuskapel / H. Geestkapel (2)

      Hoe de eerste kapel van de ursulinen achter de huizen van Kesselskade 53 / Jodenstraat 22 precies heette, is vooralsnog een mysterie. Wel is duidelijk dat zij na het vertrek van de ursulinen in handen kwam van de Sint Vincentiusvereniging en voortaan als Vincentiuskapel door het leven ging.

      Inmiddels is ook duidelijk waar de naam 'H. Geestkapel' zoals zij in krantenberichten uit de jaren 1990 genoemd wordt, vandaan komt. Vanaf 1973 is het gebouw door de Vincentiusvereniging in bruikleen gegeven aan een kerkgemeenschap die niet Grieks-Orthodox is, maar officieel bekend staat als een 'katholieke kerkgemeenschap volgens de Byzantijnse rite' en die zich de Kerk van de Heilige Geest noemt.

      Van 1973-2002 kerkte zij in de Vincentiuskapel en noemde deze, nadat de Vincentiusvereniging het complex had verkocht, de H. Geestkapel. Na een kort verblijf bij de paters in Huize Sint Gerlach (Heer, nu Cadier en Keer), vond deze H. Geest-gemeenschap tenminste tot 2011 een nieuw onderdak bij Vivre in Amby:

      'Onze officiƫle statutaire naam was voorheen: "Kerk van de Heilige Geest, Katholieke Gemeenschap van de Byzantijnse Ritus binnen de Rooms Katholieke Kerkprovincie van Nederland". Op 1 september 2011 is dit gewijzigd in MAASTRICHTS SLAVISCH KOOR.'

      Deze gemeenschap, die nu kerkt in Genk, moet overigens niet verward worden met de Grieks-Russisch Orthodoxe gemeenschap in deze stad. Die heeft een gebedsruimte in de Sint-Maartenslaan (Wyck).

      Nota Bene:
      De Historische Encyclopedie Maastricht vermeldt zowel een Vincentiuskapel als een H. Geestkapel. Bij lezing van deze trefwoorden zal duidelijk zijn dat geen van beide de voormalige ursulinenkapel betreft.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 30 juli 2013, 08:14. Reden: aanvulling

      Opmerking


      • #18
        Grieks-Orthodoxe kerk Maastricht

        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
        (...)
        Inmiddels is ook duidelijk waar de naam 'H. Geestkapel' zoals zij in krantenberichten uit de jaren 1990 genoemd wordt, vandaan komt. Vanaf 1973 is het gebouw door de Vincentiusvereniging in bruikleen gegeven aan een kerkgemeenschap die niet Grieks-Orthodox is, maar officieel bekend staat als een 'katholieke kerkgemeenschap volgens de Byzantijnse rite' en die zich de Kerk van de Heilige Geest noemt.

        De Grieks-Orthodoxe kerk heeft een gebedsruimte in de Bourgognestraat, deze H. Geest-gemeenschap heeft tegenwoordig onderdak bij Vivre in Amby. Maar van 1973-2002 kerkte zij in de Vincentiuskapel en noemde deze, nadat de Vincentiusvereniging het complex had verkocht, de H. Geestkapel.
        In het verleden had ik een aparte contact (niet religieus!!) met de Grieks-Orthodoxekerk, of beter gezegd de Russisch-Orthodoxekerk in Maastricht.
        Ik heb e.e.a. al eens HIER verwoord.

        Bovenstaande quote is mij totaal onbekend, al moet ik zeggen dat ik de laatste jaren weinig tot geen contact meer had met de Grieks/Russisch-Orthodoxekerk in Maastricht.
        Desalniettemin zou ik wel enige bronvermelding willen zien.

        Overigens zou het ook kunnen dat we hier over 2 verschillende kerken spreken, maar dat kan ik mij nauwelijks voorstellen.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #19
          Kerk van de H. Geest versus Grieks-Russisch Orthodoxen

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Bovenstaande quote is mij totaal onbekend, al moet ik zeggen dat ik de laatste jaren weinig tot geen contact meer had met de Grieks-Russisch Orthodoxe kerk in Maastricht. Desalniettemin zou ik wel enige bronvermelding willen zien.
          Onder de link 'Kerk van de H. Geest' in posting nr. 18 zit een geschiedenis van deze kerkgemeenschap.
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Overigens zou het ook kunnen dat we hier over 2 verschillende kerken spreken, maar dat kan ik mij nauwelijks voorstellen.
          Zoveel hoofden, zoveel zinnen, denk ik. Ivo M. gaf al aan dat deze groep behoort tot de uniaten en valt onder de rooms-katholieke bisschoppelijke hiƫrarchie. Op de eerste website (posting 18 ) is een brief van mgr. Wiertz gepubliceerd die dat onderschrijft. Onder de volgende link zit nog een verouderde website van de Kerk van de H. Geest.

          De Grieks-Russisch Orthodoxe Kerk valt onder het aartsbisdom van de Russisch Orthodoxe Kerken in West-Europa, zoals Sjef zaliger al aangaf (posting 3). Meer specifiek valt 'Maastricht' onder 'Parijs', vertelt Vader Guido, die in dit interview tevens aangeeft dat 'zijn soort' weinig op heeft met die uniaten.(Limburgsch Dagblad, 25 maart 1989). Dat stamt als ik het goed begrijp uit de zestiende eeuw (!).
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 30 juli 2013, 08:11. Reden: correctie en aanpassing

          Opmerking


          • #20
            Twee busten

            Vandaag door de gang naast de Kesselskade 51 naar de achterliggende tuin gelopen. In de tuin zou de voormalige school van de Ursulinen moeten staan met daarop haaks de kapel. Tussen de kapel en de oude school loopt een oud doodlopend gangpad. De oude school is naar mijn mening afgebroken tot op de fundering. Je ziet namelijk de oude fundering met oude Naamse steen. Verder was het er een enorme stinkende puinhoop. Het nieuwe gebouw is bewoond door alleen maar studenten. Op de gevel zie je twee busten van een vrouw en een man. De vrouw heb ik goed kunnen fotograferen. De man niet, jammer de boom stond in de weg en ik had geen motorzaag bij mij. Voor een goede foto wordt het wachten tot de winter.
            Bestanden bijvoegen
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #21
              Is dit hetzelfde gangetje waar je doorheen moest om Dr. Mesker (neuroloog psychiater) te bezoeken?

              Opmerking


              • #22
                En dr. van den Akker, oogarts?
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #23
                  Ook radioloog Van der Plaats?

                  Opmerking


                  • #24
                    Ja dat klopt. Mijn vader zei dit ook al toen hij de foto's zag.
                    Bestanden bijvoegen
                    Kompleminte

                    Toller

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                      De man niet, jammer de boom stond in de weg en ik had geen motorzaag bij mij. Voor een goede foto wordt het wachten tot de winter.
                      Prins Hendrik?

                      Opmerking


                      • #26
                        Vergelijk:

                        en

                        Opmerking


                        • #27
                          Zou kunnen, ik kreeg hem er niet beter op. De RVD wilde niet meewerken Maar wat hebben dan Willemien en Hendrik hier te zoeken. Als het overblijfsels zijn van de vorige bouw en bestemming, dan moeten we namelijk terug naar circa 1850. De Ursulinenschool voor arme meisjes
                          Kompleminte

                          Toller

                          Opmerking


                          • #28
                            Lijkt wel dezelfde buste, of ontgaat mij iets?
                            Kompleminte

                            Toller

                            Opmerking


                            • #29
                              Wilhelmien uitvergroot
                              Bestanden bijvoegen
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                                Lijkt wel dezelfde buste, of ontgaat mij iets?
                                Beetje verweerd en andere achtergrond
                                Wellicht oranjefans die hier woonden. Prins Hendrik bezocht wel vaker arme mensen. B.v. in 1903 te St. Pieter.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X