Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verdwenen kapel: Sint-Catharinakapel en -gasthuis

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Pieter Piels dus! Zou dat de koper van de kapel in 1809 geweest zijn?
    Zou zomaar kunnen... Kan ook Pieter Peels zijn (niet duidelijk leesbaar). De man had overigens een aardig groot bezit daar!

    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Ah, jammer... Misschien zat Regout aan de achterkant (Batterijstraat)?
    Even gekeken, helaas, nee.

    Opmerking


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
      Even gekeken, helaas, nee.
      Markt 28 dan? Dit huis bedoel ik.

      Laat maar, heb 'm al! Inderdaad, Markt 28.
      Louis Gérard Hubert Regout was born in Maastricht on the 11th of December 1832. His twelve children were all born in Maastricht (between 1856 and 1873). In 1875 he owned a house at Markt 28, which he still owned in 1900 ( Rosenkrans, 1875; 1900). In 1880 he had the Castle Kruisdonck build in Meerssen.
      Bron: www.zichtopmaastricht.nl
      In de Lijst van rijksmonumenten in Maastricht op Wikipedia wordt dit pand gedateerd op 3e kwart 19e eeuw. En dat betekent dat de Catharinagang al vóór 1895 zou zijn opgeheven! Misschien is alles rond 1860 tegen de vlakte gegaan voor de bouw van dit grote woonhuis? Dat zou toch vreemd zijn, want de door mij eerder aangehaalde uitspraak van burgemeester Pijls dat "deze onhygienische steeg beter gesupprimeerd kon worden" (over de Catharinagang) komt uit de raadsnotulen van 29 november 1887 (M. Martin, Opkomst van de moderne stad, p.192, 269).
      Last edited by El Loco; 28 april 2011, 09:22. Reden: Toevoeging + correctie

      Opmerking


      • #48
        Goede vondst! In mijn boekje ontbrak net nummer 28; blij dat je hem zo gevonden hebt.

        Loco:
        Waarschijnlijk is alles rond 1860 tegen de vlakte gegaan voor de bouw van dit grote woonhuis.
        Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Heeft de kapel (of wat daarvan over was) plaats gemaakt voor een industrieel!
        Last edited by burgemeester; 27 april 2011, 21:23. Reden: toevoeging

        Opmerking


        • #49
          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
          Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Heeft de kapel (of wat daarvan over was) plaats gemaakt voor een industrieel!
          Hm, heb inmiddels die post enigszins bijgewerkt, want de literatuur spreekt mekaar tegen. Dus weet 't even niet meer...

          Opmerking


          • #50
            Loco, wat ook nog zou kunnen is dat dat pand op nr. 28 er al vanaf het derde kwart van de 19de eeuw stond, maar dat de gang verdwenen is door de hernieuwde bouw van het pand wat links naast (ten zuiden van) dat pand lag. Bekijk bijgevoegde foto. Deze staat op een ansichtkaart die verzonden is in 1899; en dus ouder moet zijn.




            Zie je dat linker pand? Vergelijk dat eens met de bing-foto. Daar zie ik toch grote verschillen. Zo zijn de ramen opeens rechthoekig en niet afgerond zoals tegenwoordig. En vergis ik me nu of zie jij ook een poortje naast no. 28? Ook kunnen we de zijkant van no. 28 zien.... Ik weet niet of dat tegenwoordig nog kan.

            Even gekeken op streetview: het kan niet meer! Hier zien we dus naar alle waarschijnlijkheid de St. Catharinagang!

            (Met grote dank aan www.maastricht.lu voor de foto).
            Last edited by burgemeester; 27 april 2011, 22:01. Reden: toevoeging

            Opmerking


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              Loco, wat ook nog zou kunnen is dat dat pand op nr. 28 er al vanaf het derde kwart van de 19de eeuw stond, maar dat de gang verdwenen is door de hernieuwde bouw van het pand wat links naast (ten zuiden van) dat pand lag.
              Burgemeester, je bent geweldig! Ik zat zelf ook al te kijken naar dat pand (Markt 27), maar ik kwam er niet verder mee. Ook had ik twijfels omdat het perceel van Markt 27 op die minuutkaart van 1832 even smal lijkt dan het huidige pand Markt 27. Maar je hebt me overtuigd. Ik zag trouwens wel al dat Markt 27 geen monument is, dus waarschijnlijk niet zo oud, en dat klopt dus. Zou de heer Louis Regout toch even gelobbyd hebben bij burgemeester Pijls om dat smerige slop naast zijn statige huis 'gesupprimeerd' te krijgen?

              Opmerking


              • #52
                Lijkt mij een redelijk aanname!

                Opmerking


                • #53
                  Even voor het overzicht: het gebied van het voormalige Catharinagasthuis op de minuutkaart uit ±1832:
                  (blauw): St Matthijs; (geel):St Catharina; A: St-Catharinagang; B: vm Kerkgang (in 1832 bebouwd); C: pleintje voor Catharinakapel; D: zijsteeg naast Catharinakapel; in zwart: huidige huisnummers

                  Wat weten we tot nu toe over de panden op de voormalige Catharinagasthuisterreinen?
                  • Markt 27: gebouwd ±1895 op een perceel waaraan de St-Catharinagang was toegevoegd
                  • Markt 28: statig woonhuis, gebouwd 3e kwart 19e eeuw; ±1875-1900 eigendom van L. Regout; achter dit huis bevond zich tot ±1860 de Catharinakapel
                  • Boschstraat 110 + 112: in ±1832 één perceel.
                  • Boschstraat 108: statig woonhuis 1e helft 19e eeuw; woonhuis Philippus van Gulpen
                  • Boschstraat 104 + 106: huis 1e helft 17e eeuw (pui 19e eeuw); in ±1832 één perceel, later gesplitst, thans weer één gebouw; al meer dan een eeuw hotel: de Turenne, de Hollande, du Chêne, Holla
                  • Boschstraat 102: woonhuis rijtuighouder Wilkens; in ±1898 gedeeltelijk gesloopt voor onderdoorgang naar St-Catharinastraat, in 1903 geheel gesloopt

                  In de panden aan de westkant van het terrein (Batterijstraat) heb ik me nog niet verdiept, maar ik weet ook niet of het gasthuis zover doorliep.

                  NB Deze bijdrage werd gepost voordat de kaart van Larcher d'Aubancourt bekend was. Inmiddels is de lokatie van de kapel - althans halverwege de 18e eeuw - opgeschoven tot aan de Boschstraat. Zie post #83.
                  Last edited by El Loco; 28 april 2011, 23:07. Reden: Nieuwe inzichten!

                  Opmerking


                  • #54
                    Ik sta paf, heren! Overigens begin ik steeds meer de analogie te zien met een kerspelkapel die er nog staat maar die vrijwel onbekend is bij het publiek: de Vincentiuskapel, ruim achter de huizen gelegen en bereikbaar via een gang aan de Kesselskade.

                    @burgemeester: Pijls was nou niet bepaald een vriend van Pie Regout, maar misschien viel het met Louis wel mee?
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 april 2011, 03:52.

                    Opmerking


                    • #55
                      Jep, het is echt ongelofelijk wat we hier over een klein hectaartje Maastricht bijelkaar gescharreld hebben! Loco, prachtig overzicht! Het laat me denken aan een uitspraak die ik onlangs hoorde: 'men zoekt een naald in een hooiberg, en men vindt de knappe boerendochter'.

                      Opmerking


                      • #56
                        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                        ...En vergis ik me nu of zie jij ook een poortje naast no. 28? Ook kunnen we de zijkant van no. 28 zien.... Ik weet niet of dat tegenwoordig nog kan.

                        Even gekeken op streetview: het kan niet meer! Hier zien we dus naar alle waarschijnlijkheid de St. Catharinagang!
                        Bedoel je dit doorkijkje?



                        Dit kan alleen nooit de Catharinagang zijn. Volgens de minuutkaart lag die links van nr.28 en werd bij Markt 27 gevoegd.

                        Opmerking


                        • #57
                          Nee, burgemeester bedoelde het kleine poortje tussen Markt 27 en 28 op de oude foto in post #54.

                          Opmerking


                          • #58
                            Catharinakapel - beschrijving

                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                            Zo zag de kapel er volgens Philippus van Gulpen omstreeks 1800 uit:
                            Nog even over de Catharinakapel zelf: in tegenstelling tot Ingrid Evers, vermoed ik dat deze na ingebruikname door de Matthijsparochie niet is uitgebreid, simpelweg omdat er geen ruimte voor was. Wel zullen er kleine aanpassingen uit die periode zijn, zoals de enigszins barok aandoende hardstenen (?) deur- en raamomlijstingen aan de voorgevel en bepaalde elementen in het interieur.

                            De kapel was niet georiënteerd. Het koor bevond zich aan de westzijde en de entree aan de oostkant, aan de Boschstraat. Daar bevond zich ook een klein poortje dat toegang gaf tot een steegje, de St-Catharinagang. Het hoge, smalle raam in de voorgevel zorgde waarschijnlijk nog voor behoorlijk wat licht. De zuidelijke zijgevel telde twee ramen, de westelijke zijgevel grensde aan een huis en was blind. Hoog in de noordgevel waren twee kleine, vierkante ramen aangebracht. De kapel was gedekt met een eenvoudig zadeldak.

                            De toren was smal met een geknikte torenspits met daarop een windvaan en had tenminste twee galmgaten voor de torenklokken. De toren bevond zich volgens de tekening van Van Gulpen aan de zuidwestzijde van de kapel, maar het is niet duidelijk of de toren op het dak van de kapel of vrijstaand geplaatst was. Aangezien de toren niet voorkomt op de maquette van Maastricht uit het midden van de 18e eeuw, zou deze van latere datum kunnen zijn.

                            Het interieur van de rechthoekige ruimte werd gedomineerd door het gotische gewelf. Ter weerszijden van het iets verhoogde altaar stonden twee vooruitspringende muren, die het priesterkoor enigszins afscheidden van de overige ruimte. Op de zijmuren waren klassicistische pilasters met kleine kapitelen aangebracht, die het gebouw in vijf traveeën verdeelden. De pilasters werden afgesloten door een eenvoudig lijst. De pilasterversiering was boven de lijst voortgezet als gewelfribben. Wellicht lag er een tegelvloer.
                            Last edited by El Loco; 28 april 2011, 23:18. Reden: Bijdrage aangepast n.a.v. post #83

                            Opmerking


                            • #59
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                              [....]Eindconclusie moet zijn dat de St.-Catharinakapel oorspronkelijk een gasthuiskapel was die aantoonbaar dateert uit het begin van de veertiende eeuw. Speculaties over een grotere ouderdom kunnen vooralsnog niet worden bewezen. In 1632 wordt de gasthuiskapel parochiekerk in plaats van de St.-Matthijs en tenminste één keer zodanig verbouwd dat zij ook uiterlijk uitgroeit tot een kerkgebouw van enig formaat.
                              Wat betreft de 'Ste. Catharinegang': die lag bij de gasthuiskapel en heeft evenmin iets van doen met de latere Sint Catharinastraat (1903).

                              Bronnen: [....]3. Geen kerspelkapel: P.J.H. Ubachs, Twee heren, twee confessies…, Assen 1975, passim. Ingrid M.H. Evers, ‘Een volkstelling te Maastricht in 1607’, in: Limburgs Tijdschrift voor Genealogie 13 (1985) 85-97: in het kerspel van Sint Anthonis wordt een volkstelling gehouden, beginnende aen Ste. Catrijnen Gasthuys op ten Holtmerct (85).
                              Nu nog even de topografie, want daarin was ik vanaf het begin geïnteresseerd.
                              De kapel lag achter het pand dat vandaag het adres Markt 28 heeft en aan de noordzijde van de St.Catharinagang. De kapel werd in 1860 gesloopt

                              Het gasthuis lag achter de twee panden van Hotel de Turenne/Du Chêne/Hollande/Holla dat nu het adres Boschstraat 104-106 heeft, aan de zuidzijde van de Kerkgang. Het gasthuis werd rond 1600 gesloopt.

                              De broodfabriek van Hopp (1858 ) was in de voormalige kapel en dus achter Markt 28? Gedurende twee hele jaren? Waar heb ik weer misgelezen?
                              Last edited by Theo Bakker; 28 april 2011, 11:06.

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker Bekijk bericht
                                De broodfabriek van Hopp (1858 ) was in de voormalige kapel en dus achter Markt 28? Gedurende twee hele jaren? Waar heb ik weer misgelezen?
                                Ja, die twee jaren waren mij ook al opgevallen. Maar het kan. Een soort bedrijfsruimte voor startende ondernemers. En bij gebleken succes meteen door naar een grotere ruimte

                                De exacte locatie van het gasthuis wordt koffiedikkijkerij, denk ik. Iets wat al in de 16e eeuw is opgeheven (misschien nog niet meteen gesloopt)? Het pand van hotel Holla dateert uit de eerste helft van de 17e eeuw, dus misschien zijn toen de laatste resten opgeruimd. Maar goed, ik zat zelf ook al te bingen in dat gebied, in de hoop toch nog ergens een restant te kunnen vinden.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X