Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Minder bekende en onbekende begijnenhoven en kloosters

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    V

    Mannelijke 'begijnen' heeft de stad weinig gekend. Er heeft lange tijd een begaardenklooster gelegen in de Witmakerstraat, vermeld in de HEM en beschreven door Alting von Geusau (PSHAL 1894). Ook in Wyck schijnt een leefgemeenschap bestaan te hebben, maar afgezien van één bronvermelding is er niets over bekend.

    Bron: Th.J. van Rensch, ‘Het Hondertmarck- of Zeven Weëen-Convent’, in: Ingrid M.H. Evers, Th.J. van Rensch en P.J.H. Ubachs, Bonne et Servante, uit de geschiedenis van de Maastrichtse vrouw, Maastricht 1986, 9-26.
    Er is in het HCL toch een aantal archiefstukken van de Bogaardenklooster bewaard, die lopen tot de Franse Revolutie. Het betreft o.a. een cartularium, dat begonnen is eind 15e eeuw en loopt tot in de 18e eeuw. Ik heb dat onlangs ingekeken omdat het klooster een aantal landerijen in Kanne in bezit had. Gaat het hier om het klooster in de Witmakerstraat?

    Opmerking


    • #32

      Opmerking


      • #33
        Historische Encyclopedie Maastricht, die in de open boekerij staat. Bonne et Servante is momenteel niet te koop op www.boekwinkeltjes.nl, maar wel aanwezig in de bibliotheek van het HCL. U kunt het gewoon aan de balie opvragen. Succes met het onderzoek.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 juli 2022, 23:26.

        Opmerking


        • #34

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Oma Tankie Bekijk bericht
            Ik zie nu pas dat u de schrijfster bent van het boek waar ik naar op zoek ben.
            Eerlijk gezegd was ik alleen maar lid van de redactie, al is dat vaak ook veel werk. Aan een eigen bijdrage ben ik indertijd niet toegekomen.

            Opmerking


            • #36
              We zijn een paar weken verder en ik weet niet of oma Tankie nog kijkt naar Mestreech Online. Ik vond echter - zoekend naar iets anders - een tamelijk 'verborgen' gegeven in verband met het conventje in de Ridderstraat, dus toch maar even hier vermeld:

              HCL, toegangsnummer 21.210B, inventarisnr. 2538: verbouwing door architect W. Sprenger (1938 ).
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 juli 2022, 15:10.

              Opmerking

              Bezig...
              X